- 1 Koncert Podsiadły: praktyczne informacje (140 opinii)
- 2 Samolot stanie na rondzie przy lotnisku (133 opinie)
- 3 14 mln zł odszkodowania za Westerplatte (503 opinie)
- 4 Błyskawiczna podróż ze stolicy i w góry (303 opinie)
- 5 17-letni złodziej paczek zatrzymany (181 opinii)
- 6 Koci celebryta Rysiek ma swoją rzeźbę (77 opinii)
Wizja rozwoju kolei na Pomorzu do 2035 r.
Nowe przystanki na trasie SKM i PKM, kolej doprowadzona do północnych dzielnic Gdyni, a do tego reaktywacja linii na Kaszubach i Żuławach. Taką wizję rozwoju sieci kolejowej do 2025 r. przedstawiają włodarze województwa. Władze krajowe proponują natomiast do 2035 r. zbudować zupełnie nowe połączenie kolejowe między Gdańskiem a Elblągiem przez Nowy Dwór Gdański.
Znajdziemy w nim między innymi:
- nową trasę kolejową do północnych dzielnic Gdyni z przystankami o roboczych nazwach: Gdynia Pogórze, Gdynia Obłuże Leśne oraz Gdynia Obłuże Górne,
- nowe przystanki PKM: Gdynia Mały Kack, Gdynia Karwiny Północ, Gdynia Fikakowo, Gdańsk Osowa Północ, Barniewice,
- kolejowy "bajpas" do Kartuz z przystankami: Gdańsk Karczemki, Gdańsk Kokoszki, Gdańsk Park Maszynowa oraz w Leźnie, Starej Pile, Otominie i Żukowie.
Ponadto na "podstawowej" trasie Szybkiej Kolei Miejskiej przewidziano budowę przystanku Gdynia Śródmieście, zaś w Małym Trójmieście Kaszubskim: Rumia Biała Rzeka oraz Reda Gniewowska.
Na Kaszubach zaplanowano uruchomienie połączeń z Kościerzyny do Czerska, z Kartuz do Sierakowic, zaś na Żuławach postuluje się włączenie do regularnego ruchu liniowego wąskotorowej Żuławskiej Kolei Dojazdowej.
Czytaj też: Przymiarki do budowy dwóch nowych przystanków SKM w Gdyni oraz Gdańsk zyska jeszcze jeden przystanek PKM
Samorządowcy studzą jednak emocje - to wyłącznie zarys maksymalnego wariantu rozwoju połączeń na Pomorzu. Realizacja tak ambitnego planu w ciągu zaledwie siedmiu lat jest niezwykle trudna.
- Jest to wstępna propozycja schematu linii komunikacyjnych, obsługiwanych transportem kolejowym o charakterze przewozów wojewódzkich, powiatowych, gminnych - mówi Emilia Stawikowska z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. - Schemat jest jedynie wstępnym projektem, który będzie nadal aktualizowany. Przedstawione warianty wymagają analizy finansowej i montażu finansowego, nad czym będzie pracować Departament Infrastruktury UMWP.
Schemat może wciąż ulegać dużym zmianom
O tym, że jest to wciąż wstępna wersja mogą świadczyć zmiany, które zaszły w ciągu zaledwie kilku dni. W wersji schematu prezentowanej podczas przejazdu pociągu z Kokoszek do Kartuz zawarte było nowe połączenie z Gdyni Obłuża do Mechelinek, z czego jednak zrezygnowano.
- Schemat został natomiast uzupełniony o linię Kościerzyna - Bytów oraz linie komunikacyjne Szymankowo - Nowy Dwór - Sztutowo - Prawy Brzeg Wisły [czyli wspomnianą wąskotorową ŻKD - dop. red.] - dodaje Stawikowska.
30 minut SKM-ką z Gdańska do Elbląga
Niezależnie od tego schematu, w listopadzie ubiegłego roku na szczeblu krajowym powrócono do pomysłu zarzuconego kilka dekad temu - budowy bezpośredniego połączenia kolejowego z Gdańska do Elbląga przez Nowy Dwór Gdański.
W uchwale Rady Ministrów w sprawie koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego w ramach propozycji regionalnych projektów komplementarnych zaproponowano na tym odcinku uruchomienie "ekspresowych przewozów aglomeracyjnych (SKM)".
Szacuje się, że przejazd między Gdańskiem a Elblągiem trwałby ok. 30 minut, podczas gdy obecnie, okrężną trasą przez Tczew - Malbork, zajmuje 1-1,5 godz.
Horyzont czasowy tego rządowego dokumentu jest jednak jeszcze bardziej odległy niż plan Urzędu Marszałkowskiego - w zakresie realizacji działań komplementarnych dla CPK określono go na 2035 r.
Opinie (268) 3 zablokowane
-
2018-05-21 08:03
Gdzie przystanek Gdynia rzeźnia? (1)
- 19 1
-
2018-05-21 13:57
no przeciez jest stadion to prawie przy luzyckiej :)
- 1 1
-
2018-05-21 07:35
Przystanek Gdynia Śródmieście (3)
to bezsens. Tył pociągu będzie jeszcze na Wzgórzu lub Gdyni Głównej.
- 50 11
-
2018-05-21 13:56
ten przystanek
Ten przystanek Srodmiescie to najwiekszy idiotyzm Gdyni odkad sie tutaj sprowadzilem pare lat temu. Ale widac Gdynia zazdrosci Gdanskowi takiej nazwy przystanku i tez musi byc u siebie..
- 3 0
-
2018-05-21 10:30
ale ktoś chce nadal go budować? to była jedna z wrzutek propagandowych szczurka podobnie jak trasa szybkiego ruchu przy/nad torami
- 3 1
-
2018-05-21 10:15
Ale urzędasy wezmą kasę za analizę
- 4 2
-
2018-05-21 13:52
dobre s-f
a rzeczywistośc jest taka, że jednego biletu w ramach aglomeracji nie udało się nawet stworzyć.
- 7 1
-
2018-05-21 13:51
Gdynia Śródmieście
Bo 10 minut pieszo między Gdynią Główną a Wzgórzem to za dużo. Proponuję jeszcze ze dwa przystanki między Orłowem a Kamiennym Potokiem i voś między Stocznią a Leszczynkami. Ludzie polubią dłuższą jazdę koleją tak jak polubili punktualność ostatniego półrocza.
- 5 0
-
2018-05-21 07:08
do Elbląga s7 lub kolejka 30 minut. (9)
Już Nie opłaca się kupować apartamentu na szadolkach, lepiej kupić za te pieniądze dom w Elblągu lub Nowym dworze i dojeżdżać.
- 146 7
-
2018-05-21 08:47
(2)
Jeszcze będzie trzeba z tej S7 zjechać. W UK też jedziesz motorłejem 30 minut, a 45 minut się kisisz w "dżemie" na węźle ;) Bardzo dobrze, że będzie kolej (być może)
- 29 5
-
2018-05-21 11:23
komu te bajki opowiadasz? (1)
odwiedzam różne części UK, M1, M5, M6, M25,
bzdury z brudnego palucha wysysasz,
nigdzie na węźle się nie stoi 45 minut- 6 7
-
2018-05-21 13:50
M11 Junction 7 (Harlow)
Nie raz spędziłem tam w porze porannego szczytu nawet godzinę próbując zjechać z północy w kierunku miasta także są takie miejsca.
- 9 1
-
2018-05-21 10:27
Tak jak w Kościerzynie czy Kartuzach
po remoncie linii 201 lepiej będzie kupić mieszkanie tam w centrum miasta blisko wszelkich usług i dojeżdżać 30-40min niż na wspomnianych Szadółkach skąd w korkach jedzie się do centrum Gdańska dwa razy dłużej - autem, bez żadnych alternatyw.
- 15 0
-
2018-05-21 08:53
Problem tylko w tym, że w Elblągu tereny przy obwodnicy (4)
delikatnie mówiąc nie należą do najciekawszych
- 8 8
-
2018-05-21 09:20
Dlaczego? gorsze od Szadółek? (3)
- 7 4
-
2018-05-21 09:27
(2)
Tak
- 6 7
-
2018-05-21 09:29
(1)
Bo?
- 6 3
-
2018-05-21 10:02
Z jednej strony tereny przemysłowe.
Z drugiej strony druga Orunia, w złym tego słowa znaczeniu.
- 5 5
-
2018-05-21 13:42
Pomorze to nie tylko metropolia trójmiejska.
jw.
- 5 2
-
2018-05-21 13:40
A ten schemat to praca dyplomowa starszaków na zakończenie przedszkola?
- 3 1
-
2018-05-21 13:34
a czemu nie ma nitki PKP przez Orunię
w kierunku Łososiowic i dalszych osiedli?
- 4 1
-
2018-05-21 13:26
Podłączcie STRASZYN !!!
W czasach komuny i przed wojną pociągi do Straszyna, Bielkowa, Kolbud Dolnych, Łapina i Żukowa kursowały. Dlaczego nie reaktywować tej linii???!!! Przecież te miejscowości też są sypialniami Gdańska, Sopotu, Gdyni czy Pruszcza Gdańskiego.
- 10 1
-
2018-05-21 13:22
Wspaniała wizja
Do tego potrzeba ogromnych pieniędzy ale byłoby super. Działajcie i zacznijcie od wymiany taboru SKM bo to juz wstyd.
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.