• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wkrótce ruszy budowa Airport City przy lotnisku

Maciej Korolczuk
9 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku przygotowuje się do rozpoczęcia budowy Airport City, kompleksu siedmiu budynków - głównie biurowców z funkcją usługową, gastronomiczną i hotelową. W piątek po raz pierwszy zaprezentowano wizualizację planowanej inwestycji. Wkrótce ruszy też budowa pirsu, który pozwoli na sprawniejszą obsługę rosnącej liczby pasażerów.



Jak na tle lotnisk w Europie oceniasz gdański port lotniczy?

Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego w Gdańsku mówi, że to trzeci kamień milowy w rozwoju lotniska. Pierwszym było otwarcie w 1997 r. pierwszego terminalu, o którym wówczas wiele osób mówiło, że jest za duży jak na gdańskie potrzeby. Dziś budynek nie przystaje do wysokich standardów obsługi pasażerskiej i planowane jest jego wyburzenie.

Drugim kamieniem było otwarcie w 2012 r. nowego terminalu T2. Wówczas także rozpoczęły się prace koncepcyjne nad projektem Airport City. To trzeci kamień, tym większy i tym poważniejszy, że jego realizacja ma potrwać kilkanaście lat i pochłonąć nawet 1 mld zł.

- To projekt komercyjny, biznesowy, aby go zrealizować, musimy pożyczyć pieniądze i sprzedać powierzchnie naszym partnerom. Nie ma na razie mowy o otwieraniu szampanów. Korki wystrzelą dopiero, gdy zrealizujemy pierwszy etap - podkreśla Kloskowski.
Widok z lotu ptaka na Airport City. Tak ma wyglądać gdańskie lotnisko za kilkanaście lat. Biały budek wzdłuż płyty postojowej to planowane przedłużenie pirsu, którego budowa rozpocznie się w ciągu kilku miesięcy. Widok z lotu ptaka na Airport City. Tak ma wyglądać gdańskie lotnisko za kilkanaście lat. Biały budek wzdłuż płyty postojowej to planowane przedłużenie pirsu, którego budowa rozpocznie się w ciągu kilku miesięcy.
To pierwsze tego typu przedsięwzięcie w kraju. Dotychczas o planach budowy podobnego kompleksu biurowców, hoteli, kubaturowych parkingów i powierzchni usługowych mówili tylko przedstawiciele Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Ale na planach się skończyło. Podobne "lotniskowe dzielnice" udało się zrealizować tylko w Europie Zachodniej. Punktem odniesienia dla Gdańska są obiekty przy lotniskach w Dusseldorfie, Monachium, Frankfurcie, Paryżu czy Manchesterze. Jedyna różnica polega na tym, że wszystkie wymienione porty są od gdańskiego lotniska kilkukrotnie większe i obsługują rocznie od 20 do 50 mln pasażerów. W Gdańsku w tym roku zostanie obsłużonych 5 mln pasażerów.

- Zawsze musi być ktoś, kto przetrze szlak. My w Gdańsku coś o tym wiemy. Wierzymy, że projekt, nad którym spędziliśmy kilka intensywnych lat okaże się sukcesem - dodaje Kloskowski.
  • Wizualizacja drugiego z biurowców, który ma powstać w ramach Airport City.
  • Kompleks ma się wyróżniać zielenią, nasadzeniami i ogrodami na dachach, gdzie zlokalizowane zostaną także tarasy widokowe.

Najpierw dwa budynki, potem kolejne



Nazwy biurowców, jakie w najbliższych kilku latach powstaną w pobliżu terminalu mają nawiązywać do alfabetu lotniczego: Alpha, Bravo, Charlie, Delta, Echo, Foxtrot, Golf i Hotel. Airport City zaoferuje około 120 tys. m kw. powierzchni użytkowej i około 100 tys. m kw. powierzchni najmu.

W ramach inwestycji jako pierwszy zrealizowany zostanie budynek Alpha. Będzie miał sześć pięter i dwie kondygnacje podziemne z parkingiem o pojemności prawie 200 aut. Powierzchnia użytkowa obiektu wyniesie 8,5 tys. m kw. Przetarg na budynek Alpha zostanie ogłoszony jeszcze w tym miesiącu, a budowa ma się rozpocząć jesienią. Obiekt ma być gotowy na przełomie drugiego i trzeciego kwartału 2021 roku.

W kolejnym etapie realizowany ma być dwukrotnie większy obiekt Bravo (o powierzchni użytkowej 16,5 tys. m kw.381 miejscami parkingowymi). Harmonogram budowy Bravo i termin oddania do użytkowania będzie uzależniony od powodzenia rynkowego obiektu Alpha.

  • Wnętrze biurowca, jaki ma powstać przy gdańskim lotnisku.
  • Wizualizacja Airport City.

Inwestorem Airport City Gdańsk jest spółka Port Lotniczy w Gdańsku.

Inwestycja ma umożliwić spółce dywersyfikację przychodów, by za kilkanaście lat stanowiły one istotną część aktywności i były uzupełnieniem przychodów z działalności lotniskowej i pozalotniskowej. W ten sposób powiększyć się ma także majątek spółki. Budowa Airport City Gdańsk ma być finansowana z emisji obligacji bankowych i ze środków własnych portu.

Jednym z głównych atutów nowoczesnych biurowców, hoteli i restauracji, jakie powstaną przy gdańskim lotnisku, ma być przeciwwaga dla biurowców położonych w Oliwie i Wrzeszczu, ale też dostęp do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, bliskość obwodnicy czy duża liczba miejsc postojowych. Kompleks ma być przyjazny rowerzystom, osobom niepełnosprawnym, ma się też wyróżniać licznymi nasadzeniami i bujną zielenią na dachach budynków, gdzie znajdą się m.in. tarasy widokowe, których brakuje w samym terminalu lotniska.

Za koncepcję Airport City Gdańsk wraz z dokumentacją projektową odpowiada warszawskie biuro PIG Architekci, w portfolio którego znajduje się m.in. projekt rozbudowy terminalu T2 na lotnisku w Gdańsku i lotniska w Krakowie.

Rozstrzygnięty przetarg na budowę pirsu

W powtórzonym przetargu na budowę pirsu wpłynęły trzy oferty: od ok. 255 mln do ok. 263 mln zł.

  • Doraco - 255,2 mln zł
  • Hochtief - 262,9 mln zł
  • Budimex - 263 mln zł


Choć wszystkie oferty przewyższają założony budżet, zarząd lotniska zdecydował o budowie pirsu. By sfinansować budowę, władze lotniska zamierzają spowolnić inne, mniejsze inwestycje.

- Budowa pirsu jest dla nas priorytetem ze względu na możliwości zapewnienia komfortu pasażerom i przewoźnikom podróżującym do/z Non-Schengen oraz zwiększenia przepustowości kontroli bezpieczeństwa i paszportowej dla pasażerów. Dlatego, mimo wyższych kosztów, zdecydowaliśmy o jej realizacji - tłumaczy Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk. - Zapewniam, że bez kilku innych, mniejszych inwestycji lotnisko dalej będzie bezpiecznie i dobrze funkcjonowało, a dodatkowo mamy nadzieję pozyskać na nie środki unijne.
  • Pirs ma umożliwić wygodniejszą i szybszą obsługę pasażerów i zwiększyć przepustowość lotniska.
  • Wizualizacja pirsu, którego budowa rozpocznie się za kilka miesięcy.


Podstawowe zmiany parametrów po zakończeniu budowy nowego pirsu:

  • powierzchnia terminalu T2 - zwiększenie z 53 tys. m kw. do 69 tys. m kw.
  • centralny punkt kontroli bezpieczeństwa - zwiększenie liczby linii kontroli bezpieczeństwa z 11 do 18
  • punkty odprawy paszportowej, odloty - zwiększenie z sześciu do 10 przejść
  • gate'y odlotowe - zwiększenie liczby gate'ów z 20 do 30
  • punkty odprawy paszportowej, przyloty - zwiększenie z ośmiu do 12 przejść
  • odbiór bagażu - umożliwienie zwiększenie liczby karuzel z pięciu do dziewięciu karuzel

Opinie (375) ponad 20 zablokowanych

  • Gdańsk się rozwija, tak trzymać. (1)

    • 148 41

    • W Gdyni powinni wybudować drogę do lotniska

      • 1 5

  • Nie ma juz pomysłów na architekturę?

    Wszystko dzisiaj musi wyglądać tak samo? Na zasadzie kopiuj / wklej?

    • 28 6

  • To miałoby szanse powodzenia, gdyby było prowadzone przez profesjonalistów

    Nie twierdzę, że to nie wyjdzie, ale spójrzmy jak się kończy próba komercjalizacji powierzchni przez "amatorów", którym się wydaje, że przecież taki obiekt w takim miejscu nie może się nie udać. Otóż spójrzmy na Galerie Metropolia, którą Górski wybudował wg. własnego widzimisię, kilkukrotnie w trakcie inwestycji zmieniając plany - a i tak wyszło z tego wielkie nic. Niestety tutaj może być podobnie, jeśli port lotniczy nie dobierze sobie kogoś do zarządzania komercjalizacją. Bo przecież zarząd portu lotniczego nie ma doświadczenia na tym polu. Tyle, że o ile Górski ryzykował własne pieniądze, to tutaj na szali kładzione są środki publiczne, bo przecież udziałowcami spółki chcącej to przeprowadzić są lokalne gminy i województwo oraz przedsiębiorstwo państwowe...

    • 32 7

  • Mogliby zrobić automatyczne stanowiska do skanowania paszportów biometrycznych

    takie, jak np. w Luton. Bardzo usprawniłoby to przyloty. Super też, że wyburzają stary terminal i przedłużają T2. Zmiany na lepsze.

    • 50 1

  • Erport sity, tałer, sentral park. Super.

    • 27 18

  • (1)

    Co z P6?

    • 24 1

    • do likwidacji, psuje rynek

      • 5 5

  • Więcej budynków

    ale bez parkingów !!!

    • 67 47

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane