• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wkrótce ruszy budowa ruchomej kładki przez Motławę

Katarzyna Moritz
5 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów
  • Wizualizacja kładki Św. Ducha na Motławie.
  • Wizualizacja kładki Św. Ducha na Motławie.
  • Wizualizacja kładki Św. Ducha na Motławie.
  • Wizualizacja kładki Św. Ducha na Motławie.
  • Wizualizacja kładki Św. Ducha na Motławie.

Jeszcze w tym miesiącu mają rozpocząć się prace przy budowie drugiej ruchomej kładki dla pieszych przez Motławę. Będzie ona obrotowa i połączy Długie Pobrzeże na przedłużeniu ul. Św. Ducha z północnym cyplem Wyspy Spichrzów zobacz na mapie Gdańska. Kosztująca ok. 10 mln zł przeprawa ma być gotowa pod koniec roku.



Kładka na Wyspę Spichrzów:

Za budowę kładki płaci spółka Granaria, będąca partnerstwem firm budowlanych Immobel i Multibud oraz miasta. Buduje ona mieszkania, hotel i lokale usługowe na północnym cyplu Wyspy Spichrzów.

- Prace rozpoczynamy jeszcze w lutym. Wykonawcą pierwszej części prac, które zostaną przeprowadzone w części podwodnej jest firma Aarsleff - wyjaśnia Jan Kurbiel, członek zarządu spółki Granaria.
Budowa zacznie się od wykonania obudowy tzw. podpory nurtowej, czyli sztucznej wyspy, która powstanie pośrodku nurtu Motławy. Roboty żelbetowe zaplanowano na okres od kwietnia do czerwca. Na okres wakacyjny zaplanowano przerwę w pracach.

  • W tym miejscu kładka Św. Ducha połączy dwa brzegi Motławy.
  • Kładka na Wyspę Spichrzów powstanie na wprost bramy Św. Ducha, na przedłużeniu ulicy o tej samej nazwie.
Po szczycie sezonu turystycznego, czyli od października do listopada, planowany jest montaż kładki na wodzie.

Wraz z kładką na obu brzegach muszą powstać przyczółki, co może wiązać się z pewnymi utrudnieniami podczas prac na Długim Pobrzeżu. Będą one prowadzone prawdopodobnie na dwa sposoby:
  • z wody, w okresie marzec-kwiecień,
  • z nabrzeża, w okresie wrzesień-październik.


Kładka na Wyspę Spichrzów, zwana Kładką Św. Ducha



Projekt kładki Św. Ducha został wyłoniony w konkursie, którego laureatem zostało Studio Bednarski Ltd. w Londynie. Przeprawę zaprojektował pochodzący z Polski architekt Cezary Bednarski.

Nowa kładka będzie miała niespotykaną w Polsce konstrukcję obrotową. W związku z tym nie będzie tak ingerować w panoramę Gdańska, jak otwarta w ubiegłym roku kładka na Ołowiankę. Ta ostatnia ma dużą sterownię, a jej 40-metrowe przęsło po podniesieniu widać doskonale z daleka.

Kładka Św. Ducha na Wyspę Spichrzów



Tymczasem przęsło kładki na Wyspę Spichrzów nie będzie zakłócać panoramy otoczenia, gdyż nie będzie się podnosić, lecz obracać. Gdy ustawi się równolegle do koryta Motławy, umożliwi przepłyniecie obok dużym jednostkom. Dużym, bo te o wysokości do 1,5 m zmieszczą się także pod zamkniętą kładką.

Czytaj też: Kładka Św. Ducha jak ulotna symboliczna rzeźba na wodzie

Kładka na Wyspę Spichrzów będzie miała 57 m długości, 4,5 m szerokości oraz 1,5-metrowy prześwit nad wodą. Jej część nawodna ma ważyć 100 ton. Obrotowy mechanizm pozwoli otworzyć ją w 2 minuty od zgłoszenia chęci przepłynięcia Motławą.

Konstrukcja nawodna częściowo będzie wykonana z polerowanej stali nierdzewnej, elementy wyspy z granitu, bazaltu i szkła. Kładka będzie podświetlana wieczorami.

Wyspa będzie się składać z trzech części - w jednej z nich, środkowej, znajdzie się mechanizm obrotowy.

Koszt inwestycji oszacowano na 10 mln zł.

Kładka będzie nadzorowana ze sterowni, która prawdopodobnie powstanie po stronie Długiego Pobrzeża. Niewykluczone, że z tego samego miejsca będzie się też sterować mostem Stągiewnym, który do końca 2019 r. ma stać się mostem zwodzonym.

Dane techniczne kładki Św. Ducha
  • czas otwierania przęsła 2 minuty
  • długość całkowita 49,31 m
  • rozpiętości przęseł 28,85 m + 20,29 M
  • szerokość całkowita 4,5 m
  • szerokość użytkowa 4,0 m
  • minimalny prześwit pionowy pod obiektem 1,18 m (dla średniej wody)
  • maksymalny prześwit pionowy pod obiektem ok. 2,22 m (dla średniej wody)
  • pozioma skrajnia żeglowna 25,9 m
  • kąt obrotu konstrukcji 90º


Otwarcie kładki na Ołowiankę w czerwcu 2017 roku.

Miejsca

Opinie (340) 8 zablokowanych

  • Koniec najpiękniejszego z gdańskich widoków

    najbardziej zbrodniczy plan oszpecenia miasta w jego historii.

    • 10 3

  • ale po co ta kolejna kładka ???

    Obok jest most !!!

    • 10 1

  • ohyda

    i jeszcze raz ohyda

    • 6 1

  • Rozsądek z pieniedzmi

    zawsze przegrywa, im większa głupota i krótkowzroczność tym stawka mniejsza. Współczuję pani redaktor za argumentację, służba nie drużba. Zapewniam, że Duch Święty nie cieszy się.

    • 2 0

  • Co 5 metrów most, niedługo wody nie będzie widać

    • 5 0

  • Zamknąć Motławę całkowicie

    Pod kładką na Ołowiance mogą swobodnie przepływać motorówki a tutaj już ta wysokość jest mniejsza . Katamaran odpływając się cofa do na wysokość mariny i tam nawraca teraz będzie miał utrudnione manewrowanie . Na tym odcinku odbywały się bardzo atrakcyjne dla turystów regaty kajakowe i smoczych łodzi teraz koniec. Ale to jest nie ważne bo ważny jest biznes na wyspie Spichrzów.
    Teraz trzeba kładką połączyć wyspę Spichrzów z Ołowianką a Marinę zlikwidować bo tam mogą stać hotele na wodzie i domy mieszkalne dla bogatych. Ma rację jeden z autorów,że toczymy bój o kanał Raduni a przepiękny widok na Motławę z Mostu Zielonego się kończy.

    • 8 0

  • a może...

    Może taki był układ z miastem? :P Budujemy coś na wyspie spichrzów, hotele, srele, morele, ale wybudujcie nam kładke bo Janusze nie przyjdo. Układy-układziki Panie.

    • 6 0

  • Głupota i rozrzutność !!!!

    .

    • 4 1

  • Może niech jeszcze tramwaje wodne kursują z jednej strony na drugą...

    • 3 0

  • Musza to zrobic bo inwestycja ruszyla i bedzie tam hotel i apartamentowiec - Adamowicz doliczysz sie tych mieszkan ????

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane