- 1 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (98 opinii)
- 2 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (146 opinii)
- 3 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (418 opinii)
- 4 Zaginione dzieła na wiadukcie i budynku (92 opinie)
- 5 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (60 opinii)
- 6 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (338 opinii)
Włączone światła awaryjne mogły zapobiec wypadkowi w tunelu
W poniedziałek w tunelu pod Martwą Wisłą miał miejsce groźnie wyglądający wypadek. Jego rozmiary byłyby mniejsze, gdyby kierowcy stojąc w tunelu użyli świateł awaryjnych.
Wypadek spowodował duże utrudnienia w ruchu. Przejazd w kierunku Brzeźna, Zaspy i Przymorza odbywał się przez centrum Gdańska. Na efekty długo nie trzeba było czekać. Korek na Podwalu Przedmiejskim sięgał ul. Elbląskiej. W zderzeniu ucierpiał pasażer renault. Z urazem nogi trafił do szpitala. Kierowcy obu pojazdów byli trzeźwi.
Na filmie, który pochodzi z tunelowego monitoringu, widać, że kierowca renault, jak kierowcy stojący przed nim, nie włączyli świateł awaryjnych. Na to kilkoro czytelników zwróciło uwagę w komentarzach pod artykułem. Gdyby kierowcy, zmuszeni do gwałtownego hamowania na prawym pasie, włączyli światła awaryjne, do zdarzenia nie musiałoby dojść, a tunel nie musiałby być zamknięty przez ok. 2 godziny.
W całej tej sytuacji mogło zabraknąć kierowcom wyobraźni.
Czytaj też: Światła na rondzie pomogą rozładować korki w tunelu
Policjanci: najważniejsze jest nasze bezpieczeństwo
- W przepisach nie przewidziano włączania świateł awaryjnych podczas jazdy samochodu, chociaż taka praktyka jest stosowana podczas gwałtownego hamowania, szczególnie na autostradzie. W ten sposób kierowca z tyłu jest ostrzeżony o nagłym zmniejszeniu prędkości wywołanym nieoczekiwaną sytuacją na przykład korkiem lub wypadkiem - mówi nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Policjanci drogówki są zgodni, że jeśli hamowanie zostało wywołane nieoczekiwaną sytuacją i istnieje ryzyko, że inni uczestnicy ruchu mogą być narażeni bez znaczenia, czy jest to droga miejska, ekspresowa, czy autostrada, to używanie świateł awaryjnych jest uzasadnione.
Co na to prawo?
Na kursach na prawo jazdy nie ma obowiązku nauki włączania świateł awaryjnych w powyższym przypadku. Instruktorzy mogą jednak o włączeniu świateł przypominać. Co zatem mówi prawo o ruchu drogowym w kwestii świateł awaryjnych?
- Światła awaryjne, jak sama nazwa wskazuje, służą do sygnalizowania innym użytkownikom, że nasz samochód jest unieruchomiony przez usterkę. Oświetlenie to stosuje się w razie awarii, czyli uszkodzenia przymusowego unieruchomienia pojazdu w sytuacji, która może stworzyć niebezpieczeństwo na drodze - tłumaczy Ciska.
Prawo o ruchu drogowym obowiązek włączenia tych świateł wiąże z "postojem pojazdu silnikowego lub przyczepy z powodu uszkodzenia lub wypadku na autostradzie lub drodze ekspresowej - w każdym przypadku zaś na pozostałych drogach twardych:
- poza obszarem zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym jest to zabronione, a na poboczu, jeżeli pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości,
- na obszarze zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym zatrzymanie jest zabronione"
Opinie (308) 10 zablokowanych
-
2018-04-13 06:49
Wystarczyło patrzeć na drogę a nie w papiery dostaw
- 20 0
-
2018-04-13 06:46
jakie orły, jakie wnioski :D
A zamknięty całkiem tunel nie zapobiegłby wypadkowi w tunelu? Zapobiegłby
A gdyby kierowca tego dnia nie wsiadł do busa? Również
A gdyby kierowca tego dnia jechał busem autonomicznym? Również
W tym samym toku myślenia:
Wiecie, co jest największym powodem rozwodów? Małżeństwo. Przecież jakby nie było małżeństwa, nie byłoby rozwodu :D
Wszystko na kogoś postronnego zwalić. Nie to, że brak jest systemu ostrzegania w tunelu, nie to, że 24/7 jest tam monitoring i można nadać komunikaty, tylko to, że kierowca (i to poszkodowany!) nie włączył awaryjnych...- 36 0
-
2018-04-13 06:41
(1)
Na kursach takiego czegoś nie uczą, że należałoby włączać awaryjne światła w takich przypadkach, zacznijmy od tego że niczego nie uczą poza schematem jak zdać egzamin... Przydałyby się dwie godziny kursu doskonalenia jazdy w ramach podstawowego kursu.
- 6 2
-
2018-04-13 06:43
Dopóki nie zmieni się sposób egzaminowania, żadne nauczanie nie pomoże.
- 2 0
-
2018-04-13 06:43
W Gdansku sie zaczyna.
W Gdansku sie zaczyna marazm, taki jak w Gdyni.
- 0 3
-
2018-04-13 06:42
Dajcie spokój z takimi radami
CO mają do bezpieczeństwa włączone awaryjki samochodu stojącego w środku korka? Jeśli już, to ostatni powinien włączyć, a to też niewiele daje, bo taki koleś z dostawczaka pisał pewnie SMS, albo grzebał w radiu, czy tam szukał czegoś interesującego w kabinie. Wszystko, by nie patrzec na drogę. W takiej sytuacji żadne światła nie pomogą. Ewentualnie jakiś dźwiękowy system ostrzegania, że w tunelu jest korek, lub tablice świetlne (są chyba zainstalowane?)
- 23 1
-
2018-04-13 06:25
Jak już się czyta PoRD to proponuję przeczytać definicję postoju...
- 7 0
-
2018-04-13 06:22
Ciekawe skąd ten korek...domyslcie sie
- 3 4
-
2018-04-13 06:21
Monitoring
Skoro są kamery to ktoś to śledzi i operator powinien dać jakieś komunikat na wyświetlaczu który jest przed tunelem
- 31 2
-
2018-04-13 06:16
Klasyka...wyscigowy dostawczak
- 36 1
-
2018-04-13 06:16
Jak ktoś zapi...... i nie patrzy się cały czas na drogę to żadne światła nie pomogą.
- 52 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.