• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Meleksy zablokują Gdańsk w ramach protestu?

Maciej Korolczuk
2 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Midibusy z otwartym dachem jeżdżą m.in. po Krakowie. Midibusy z otwartym dachem jeżdżą m.in. po Krakowie.

Właściciel firmy meleksowej chce zablokować centrum Gdańska albo tunel pod Martwą Wisłą, jeśli nie będzie mógł wozić turystów autobusem po centrum miasta. Urzędnicy przekonują, że nie mogą zgodzić się na jedną prywatną linię autobusową, a na więcej nie ma miejsca.



Kto powinien być operatorem linii dla turystów w centrum?

W połowie stycznia ogłoszono, że od lata turystów po Głównym, Starym i Dolnym Mieście wozić będą trzy nowoczesne midibusy z rozkładanym dachem. Pomysł odkrytych autobusów typu "hop on hop off" wzorowany jest na liniach, jakie można spotkać na ulicach wielu europejskich miast. Linię obsługiwałyby Gdańskie Autobusy i Tramwaje (do niedawna ZKM) oraz Gdańska Organizacja Turystyczna.

Przetarg na zakup midibusów ogłoszono we wtorek - szczegóły w ramce pod artykułem.

24-godzinny bilet ma kosztować 45 zł (ok. 10 euro). Będzie można go kupić w Internecie, punktach Informacji Turystycznej, na dworcach i lotnisku.

Gdańsk już promuje nową linię turystyczną. Gdańsk już promuje nową linię turystyczną.
Uruchomienie nowej linii przy jednoczesnym ograniczeniu ruchu pojazdów wolnobieżnych oznaczałoby, że latem meleksy miałyby zniknąć ze ścisłego centrum Gdańska. Decyzje o ograniczeniu działalności firmom meleksowym miasto tłumaczyło faktem "niezadowolenia z poziomu ich usług" (wskazywano m.in. na wypadki z udziałem meleksów czy częste konflikty między konkurencyjnymi firmami, podczas których dochodziło też do podpaleń pojazdów, kontroli Inspekcji Transportu Drogowego czy bójek na oczach klientów).

W związku z dużą ilością skarg na te pojazdy, od lata meleksy nie wjadą już do historycznego centrum Gdańska. W związku z dużą ilością skarg na te pojazdy, od lata meleksy nie wjadą już do historycznego centrum Gdańska.
Nie ma co kryć: firmy meleksowe nie są też dobrze postrzegane przez samych mieszkańców, narzekających na zastawione chodniki i miejsca postojowe, brawurową jazdę czy głośną muzykę puszczaną z głośników podczas postojów. Przeciwników meleksów wśród mieszkańców Gdańska jest znacznie więcej niż osób, które je popierają.

"To był nasz pomysł"

Sęk w tym, że właściciele meleksów twierdzą, że to oni wpadli na pomysł uruchomienia linii typu hop on - hop off. Dlatego gdy miasto ogłosiło swoje plany, poczuli się oszukani.

- O pomyśle urzędników dowiedzieliśmy się z mediów - mówi Łukasz Liszewski, właściciel jednej z dwóch największych firm meleksowych w Gdańsku. - Bardzo nas to zaskoczyło, bo dokładnie rok temu zwróciliśmy się do miasta z biznesplanem, który zakładał uruchomienie dokładnie takiej samej linii. Wówczas urzędnicy nam odmówili, tłumacząc, że w centrum nie ma miejsca na taką linię.
W piśmie skierowanym do Zarządu Dróg i Zieleni Liszewski dopytywał o możliwość uzyskania pozwolenia na wjazd do Strefy Ograniczonej Dostępności 20-osobowymi mikrobusami. Pojazdy miałyby być podobne do minibusów miejskiej linii nr 100, kursujących obecnie po Śródmieściu, wyposażone w klimatyzację oraz system audio guide. Liszewski zakładał - podobnie jak w idei przedstawionej przez miasto - że turyści mogliby dosiadać się i wysiadać na kilkunastu wyznaczonych przystankach, nie wykluczał też możliwości kursowania w inne części miasta, np. na Westerplatte czy do katedry w Oliwie.

Miasto odmawia ze względów bezpieczeństwa

W odpowiedzi urzędnicy ZDiZ napisali, że "wniosek nie może zostać zrealizowany". Dlaczego?

"Ponieważ ruch na terenie Głównego Miasta został ograniczony wyłącznie do pojazdów, dla których wjazd jest niezbędny. Zwiększenie ruchu pojazdów na obszarze, gdzie występuje bardzo duże natężenie ruchu kołowego, zwłaszcza na ul. Długi Targ, spowodowałoby utrudnienia w ruchu i wzrost zagrożenia bezpieczeństwa" - napisał wówczas zastępca dyrektora ZDiZ, Maciej Radowicz.

- Kilka miesięcy później okazuje się, że wprowadzenie tego typu usług, i to za środki publiczne, jest konieczne i zasadne - zaznacza z przekąsem Liszewski.
Dlaczego urzędnicy najpierw twierdzili, że linia autobusowa dla turystów będzie miała niekorzystny wpływ na bezpieczeństwo, a po kilku miesiącach zmienili zdanie?

Tłumaczy to Karina Rembiewska, menadżer Śródmieścia:

- Wydawać by się mogło, że najlepszym rozwiązaniem byłoby ogłoszenie konkursu na wybór prywatnego operatora, który świadczyłby takie usługi zgodnie z określonym standardem. Tego typu rozwiązania, oparte o zarządzenie prezydenta, były już jednak uchylane w procedurze nadzoru [przez wojewodów, np. w Krakowie - dop. red.], ze względu na zasadę równości działalności podmiotów gospodarczych - wyjaśnia. - W związku z tym podjęliśmy decyzję o pełnym wyłączeniu Głównego Miasta z ruchu pojazdów wolnobieżnych. Jednocześnie, mając na względzie potrzeby turystów, osób starszych i niepełnosprawnych, zaproponowaliśmy funkcjonowanie publicznego transportu, który zamiast, a nie dodatkowo zwiększając ruch, odpowiadałby na to zapotrzebowanie. Zezwalając na uruchomienie prywatnej linii "hop on hop off" osiągnęlibyśmy efekt przeciwny. Nie tylko nie moglibyśmy ograniczyć ruchu pojazdów wolnobieżnych, ale i zobowiązani bylibyśmy, zgodnie z zasadą wolnej konkurencji, do wyrażenia zgody na funkcjonowanie wszystkich potencjalnych operatorów linii "hop on hop off".
Łukasz Liszewski zapowiada, że jeśli miasto podtrzyma chęć uruchomienia miejskiej linii dla turystów, w ramach protestu zablokuje meleksami centrum Gdańska albo tunel pod Martwą Wisłą.

Przetarg na midibusy już ogłoszony

We wtorek Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiły przetarg na zakup trzech autobusów, które będą obsługiwać nową linię. Pojazdy mają być fabrycznie nowe, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych i będą obwozić turystów po najpopularniejszych i najbardziej charakterystycznych zabytkach i miejscach w i wokół centrum Gdańska. Rozkładany dach pozwoli wykorzystywać je także poza sezonem (od początku listopada do końca kwietnia).

Autobusy typu kabriolet klasy midi muszą posiadać homologację, być o długości od 8 do 9 metrów, posiadać otwierany elektrycznie elastyczny dach i pojemność 32-36 miejsc siedzących. Łączny koszt zakupu autobusów ma wynieść ok. 3 mln zł.

Termin składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu upłynie 7 marca.

Opinie (357) ponad 10 zablokowanych

  • Meleksy wypad

    Kierowcy meleksów raczej osoby które siedzą za kierownica meleksow chyba nie posiadają uprawnień na prowadzenia roweru czy tez taczki, a o znajomosci przepisów ruchu drogowego to czytali w mitologii. W internecie jest dużo filmików jak jeżdżą po ulicach nawet w tłumie.

    • 1 1

  • Zwiedzanie miasta z meleksa jest bez sensu (1)

    Kierowcy jada szybko, zdjec nie ma jak zrobic, wszystko szybko szybko bo trzeba nastepnego frajera zlapac. Centrum Gdanska jest tak male, ze spokojnie spacerem zwiedzisz ciekawe zakątki.

    • 7 2

    • Język

      Sam byłem klientem jednej z firm i wystarczyło poprosić o zrobienie zdjęcia, a bardzo miły kierowca zatrzymywał się na kilka sekund, żona robiła zdjęcie i jechaliśmy dalej. Świetna okazja dla mojej schorowanej teściowej, mogła zobaczyć coś więcej niż drzwi hotelowe.

      • 2 0

  • Ja nie chcę (8)

    Meleksòw niech jadą stoczniowcòw wozić

    • 308 13

    • Pytanie dlaczego mają tylko zniknąć ze ścisłego Centrum czyli Głównego Miasta? (3)

      A co ze Starym Miastem gdzie też się rozbijają, hałasują i stwarzają niebezpieczne sytuacje, a przy okazji wyjeżdżają na ulice o wzmożonym ruchu z autobusami, ciężarówkami etc.

      • 9 1

      • Meleksy hałasują ???pierwsze słyszę, (2)

        Kiedyś pobili się drajwerzy meleksów, to już powinno wystarczyć tego wstydu.

        • 2 4

        • Hałasują na każdym zakręcie tak że ich sygnały dźwiękowe słychać na IV piętrze za szczelnie zamkniętmi oknami. (1)

          Jeśli masz coś takiego po kilkanaście razy na godzinę to nie jest zabawnie.
          Poza tym hałasują, bo ich pasażerowie wydzierają zwyczajnie kopary na całąulicę zwłaszcza jak są podpici i jak na ich życzenie meleksiarze puszczają na cały regulator umca umca i inne manieczki.

          • 6 1

          • Zakazać samochodów. Ich silniki hałasuja tak ze słychać je na 4piętrze. Zakazać wszystkiego. Wszystko to zło.

            • 0 0

    • (3)

      Bolek by wiedział co w takiej sytuacji zrobić.Tu by zakapował,tam by zakapował i sprawa załatwiona.

      • 6 8

      • Bolek to se może usiąść przy wejściu do hali odlotów w Rębiechowie, (2)

        i kasować pasendżerów za to, że w nazwie lotniska jest jego imię i nazwisko. Powinna być cała nazwa, razem z pseudonimem. W centrum Gdańska to by raczej nic nie zwojował, co najwyżej mógłby robić wycieczki meleksem ze stoczni na okopową i z powrotem.

        • 5 6

        • jeden głupi powiedział drugi głupi powtórzył a banda głupków uwierzyła, faktycznie tępy lud wszystko kupi wystarczy pokazać to w TVPiS

          • 2 0

        • Wiesz jak wąż mówi: sssssssssss.....dalaj tłuku pisuarowski.

          • 1 2

  • niech mi kurka taki w meleksie zablokuje drogę to go przepchnę na chodnik (3)

    wystarczy sie sie wpie*rzają na główną drogę i tamują ruch

    • 0 2

    • Zablokuja drogę w tunelu. Pełnym kamer. Ty spowodujesz wypadek żeby go zepchnąć. Rozumiesz do czego dążę? Wiem że fajnie być twardzielem w internecie. Pomysl czasami.

      • 0 0

    • Zaznajom siebz przepisami wlascicielu passerati w 1.9tdi

      • 1 0

    • polecam zaznajomic sie z przepisami wlascicielu passerati w 1.9 tdi

      • 1 0

  • Niech zablokują tunel :) (1)

    a problem sam się rozwiąże w jakieś 3 minuty. To będzie szybki lincz. Miszczowie paseratti GDA nawet nie zwolnią rozjeżdżając meleksiarzy

    • 0 2

    • Oczywiście. Bo przecież w prawie o ruchu drogowym wyraźnie pisze ze za przejechanie meleksiarza nic nie grozi. Wszyscy tu tak pięknie krzyczą ze zepchnąć, przejechać, tylko zapominacie ze to spowodowanie wypadku, uszkodzenie mienia lub ciała. Z chęcią zobaczyłbym tych wszystkich walecznych forumowiczów jak dosięgna ich konsekwencje

      • 0 0

  • złom (1)

    spadaj z tym złomem, na podwalu przedmiejskim jedzie sobie taka meleksowa padaka, gdzie ciężarówki i inne pojazdy cisną, do tego chodnikami jezdza i regularne przejazdy przez krowi most, a tego można by wymieniać więcej, ogólnie s p a d a j z meleksami łukasz i posprzątaj ten złom na bazie albo wydrukuj papiery do tych gratów co tam masz z uk i francji

    • 0 2

    • Komentarz trafny i ciekawy ale nie do tej osoby. Od złomow z Francji i Anglii jest akurat szefostwo konkurencyjnej firmy

      • 0 0

  • (1)

    Te melexy to dzicz i bezchołowie. Jeżdżą jak chcą zatrzymują sie na srodku ulicy, ani torejestracy i pewnie nawet OC też nie mają. O prawo jazdy nawet nie pytam.

    • 3 5

    • a czesc pracownikow jezdzi autem na widok ktorego kopara ci opada

      • 2 0

  • przekręt

    jakoś nikt tego nie rozumie w innych miastach w Polsce jeżdżą melexy ale tylko w Gdańsku pazerność prezydenta nie ma granic może będzie 35 konto wbanku albo 8 mieszkanie

    • 3 1

  • Nie lubię tych meleksów ale... (13)

    Mamy wolność panie Adamowicz i panie Grzelak więc pozwólcie działać tej firmie ale na określonych zasadach.
    Pan Adamowicz już jedną linię autobusową najlepszą w gdańsku z Osowej na Chełm zlikwidował bo zrobił długotrwały remont prawie roczny drogi którą jeździła. Linia nazywała się planetobus i pomimo że miała stare autobusy to były czyste zawsze o czasie nie zabierały śmierdziuchów i brudasów a kierowcy byli kulturalni uprzejmi i zawsze mieli wydać resztę nawet ze 100zł!

    Proponuję właścicelowi firmy aby zapisał się do Platformy Obywatelskiej i wpłacił dobrowolne wsparcie na cele statutowe Po. Może nie POmoże ale też nie zaszkodzi.

    • 89 179

    • popieram w stu procentach - chyba, ze chcemy powiekszyc bezrobocie

      Skoro daja ludziom prace to w interesie miasta jest zeby zostaly.

      • 0 2

    • wolność????

      Człowieku obudź się nie widzisz w jakim kraju żyjemy??
      Wolność to będzie jak państwo pozwoli prawym obywatelom posiadać broń, na swojej ziemi robić co kto chce i jak w końcu zaczną rządzić Polską tak żeby nam Polakom było lepiej w naszym własnym kraju.
      Na razie co jest każdy widzi......

      • 2 3

    • to sobie płać za tę wolność 45 zł a ja wolę naszą komunikację (6)

      • 22 10

      • (2)

        To ja już wolę raka, niż jeździć komunikacją publiczną.

        • 6 14

        • (1)

          mówisz i masz

          • 14 2

          • Przynajmniej nie muszę jeździć komunikacją miejską :)

            • 2 1

      • Nasza będzie za nasze pieniądze (2)

        tak kombinuje Grzelak. Fajne?

        • 2 7

        • Już jeden biznes zrobił na wynajmowaniu mieszkań komunalnych turystom.

          Zdaje się, że słabo na tym wyszli. Teraz będzie turystów woził. Chłopie idź na swoje.

          • 7 3

        • Mieszkańcy Gdańska nie płacą że przejazd.

          To oni inwestują w te busy

          • 1 0

    • Planetobus był super za 1zł

      • 5 0

    • Planetobus...

      sam zrezygnował...

      • 3 1

    • planetobus

      właściciel uczciwy jak nasz Pawełek poznałem kolesia szkoda gadać

      • 5 2

    • Pozwalajac jednej prywatnej firmie musieliby pozwolic kazdej innej prywatnej

      i zamiast meleksow mialbys pelno autobusow na starym miescie.

      A w takim rozwiazaniu bedzie tylko jedna linia , Główne Miasto znów nie jest takie duże aby się przejść spacerkiem i dostrzec detale nie widoczne z okna autobusu

      • 16 0

  • Nie dla meleksów. (8)

    • 441 14

    • Skoro daja ludziom prace to w interesie miasta jest zeby zostaly.

      Rozumiem ze ty anonimowy frustracie bedzie placil im zasilki jesli straca zrodlo utrzymania?

      • 2 1

    • A co chcesz od meleksów?? (5)

      • 5 43

      • hejterzy nie potrafią nawet uzasadnić, po prostu minusują. (1)

        • 6 35

        • meleksy sa super i turysci korzystaja

          teraz dostanie znajomy krolika pozwolenie na wielki autobus i wywala meleksy. Trojmiasto zrobilo hejt na meleksy i macie uklad

          • 2 9

      • (2)

        brak dostosowania się do jakichkolwiek reguł , jeżdżą jak chcą i gdzie chcą parkują gdzie się da nie patrząc na innych wprowadzają chaos i zagrożenie dla innych jak i dla siebie... suma sumarum naciągakjąc przepisy lub też je olewając sami doprowadzili do takiej sytuacji

        • 45 2

        • (1)

          Czyli jak 3/4 polskich kierowców

          • 3 21

          • I co ? To coś usprawiedliwia ? jak zaraz się okaże że 2/3 gimnazjalistek robi porno show w domu i tak zarabia to co tez każesz córce to robić bo 2/3 tak robi ?

            • 16 1

    • ale i NIE dla Grzelaka

      Meleksy jeżdżą za swoje, Grzelak będzie swój bezdet finansował z miejskiej kasy

      • 4 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane