- 1 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (440 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (135 opinii)
- 3 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (49 opinii)
- 4 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (499 opinii)
- 5 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (274 opinie)
- 6 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (304 opinie)
Strajk włoski w GAiT. Od środy możliwe opóźnienia komunikacji
Od środy pasażerowie komunikacji miejskiej w Gdańsku mogą dłużej oczekiwać na przystanku na przyjazd autobusu lub tramwaju. Wobec fiaska rozmów z ZTM o zmianach w rozkładach jazdy, związki zawodowe zaapelowały do wszystkich kierujących pojazdami GAiT o bezpieczną i przepisową jazdę. To oznacza, że autobusy i tramwaje przestaną kursować zgodnie z rozkładami jazdy, które związkowcy nazywają "nieżyciowymi".
Jego pierwszy punkt dotyczył właśnie rozkładów jazdy. Strony zobowiązały się, że do końca marca 2017 r. (w przypadku tramwajów) i do końca grudnia 2017 r. (w przypadku autobusów) ZTM zweryfikuje wszystkie rozkłady jazdy z uwzględnieniem uwag zgłoszonych przez Związek Zawodowy Pracowników Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.
- Owszem, część zmian została wdrożona - przyznaje Stanisław Stencel, szef związkowców. - Spełniono m.in. nasz postulat o udziale w układaniu rozkładów jazdy przedstawicieli nie tylko organizatora komunikacji, ale i wykonawców przewozów. Ale zmiany w rozkładach nadal są bardzo potrzebne. Te obecne są "nieżyciowe", bo nie uwzględniają korków czy robót drogowych, przez co kierowcy i motorniczowie, aby jechać zgodnie z rozkładem, naginają, a wręcz czasem nawet łamią przepisy ruchu drogowego czy umowy przewozowej. A ta mówi wyraźnie, że pasażer ma być przewieziony bezpiecznie i komfortowo.
W związku z tym, związkowcy zaapelowali do kierowców i motorniczych, by od środy jeździli z poszanowaniem kodeksu ruchu drogowego, regulaminu pracy, wewnętrznych instrukcji dla kierujących w GAiT i zgodnie z zapisami umowy przewozowej. W praktyce wprowadzenie "włoskiego strajku" oznacza, że pasażerowie mogą nieco dłużej oczekiwać na przyjazd swojego autobusu czy tramwaju.
Ponadto w ubiegłym tygodniu na biurku Sebastiana Zomkowskiego, p.o. dyrektora ZTM trafiło pismo, w którym związkowcy zwracają uwagę na ignorowanie ich postulatów. Ewentualne dalsze rozmowy wprost nazywają "zwykłą stratą czasu" a sens kolejnych spotkań jako "beznadziejny".
Co na to ZTM?
- Nie ukrywam, że byłem i jestem zaskoczony tym pismem od związkowców i szczerze mówiąc nie wiem, jakie jest podłoże tego komunikatu - podkreśla Sebastian Zomkowski. - Zamierzam się spotkać w najbliższym czasie z panem Stenclem, by tę sprawę omówić, ale na pewno nieprawdą jest to, że od 2016 r. nie zrobiliśmy nic, by rozkłady zmienić. Dowodem na to jest długa lista zmian i działań, jakie wdrożyliśmy w komunikacji od tamtego czasu [prezentujemy tę listę w ramce pod artykułem]. Te zmiany były wypracowywane na cyklicznych spotkaniach, a jeśli coś nie zostało wdrożone, to następowała zmiana w przyjętym harmonogramie i sprawa była wyjaśniana. Tym bardziej się dziwię obecnym głosom niezadowolenia.
Trwają rozmowy o podwyżkach i kontrola CBA
Jednocześnie, już w zaciszu gabinetów w GAiT, od kilku miesięcy toczą się rozmowy o kolejnych podwyżkach wynagrodzeń. Przedłużające się negocjacje niepokoją głównych zainteresowanych. W środę jeden z kierowców GAiT napisał o swoich wątpliwościach w Raporcie z Trójmiasta.
- Prowadzący pojazdy komunikacji miejskiej w GAiT zostali, delikatnie to ujmując oszukani przez swoje cztery związki zawodowe. Rozmowy w sprawie podwyżek trwają osiem miesięcy i nic z tego nie wynika. Proponowane podwyżki za godzinę pracy na poziomie 0,30 zł (dla pracujących do 5 lat), 0,70 zł (dla pracujących od 5 do 20 lat) i 1 zł (dla pracujących ponad 20 lat), są absurdalne. Tłumaczenia przewodniczącego, jednego z większych związków zawodowych działających w Gdańskich Autobusach i Tramwajach, że "walczymy dla was" jest w tej sytuacji wręcz obraźliwe. Autobusy i tramwaje są w tak złym stanie technicznym, że prowadzący nie są w stanie wykonać wszystkich kursów. Kierowca czy motorniczy z ponad 10-letnim stażem zarabia (wliczając pracę w niedziele, święta, pracę w nocy i prowizję ze sprzedanych biletów) niecałe 3 tys. zł na rękę, wożąc dzieci z i do szkoły, pracujących do i z pracy, turystów, niepełnosprawnych, rowerzystów z rowerami itd. Jeśli związki zawodowe, jak i zarząd, nie zmienią stanowiska co do podwyżek, kierowcy i motorniczowie wezmą sprawy we własne spracowane ręce - napisał pracownik GAiT.
Tymczasem, jak czytamy w oficjalnym komunikacie związkowym z 22 marca, "dotychczasowe rozmowy nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Zasadnicze różnice między nami dotyczą przede wszystkim podwyżek dla kierowców autobusowych i motorniczych. Trudno nam jest się zgodzić na groszowe podwyżki dla kierowców i motorniczych, które proponuje zarząd spółki tj. 0,40-0,50 zł dla zatrudnionych do 5 lat, 0,70 zł dla zatrudnionych od 5-15 lat oraz 1 zł dla zatrudnionych w GAiT powyżej 15 lat".
W GAiT wciąż trwa też kontrola Centralnego Biura Antykorupcyjnego. Działania funkcjonariuszy rozpoczęły się na początku roku i miały potrwać do końca marca. Kontrola została jednak przedłużona o kolejne trzy miesiące. Czynności CBA dotyczą wybranych zamówień publicznych udzielanych i realizowanych przez GAiT w latach 2016-2019.
TRAMWAJE
- Wydłużenie postojów na linii 5 w szczycie porannym i popołudniowym
- Wydłużenie postojów na linii 10 na krańcu Brętowo PKM,
- Wydłużenie postojów na linii 12, na pętli Oliwa,
- Wydłużenie postojów na linii 6 na węźle integracyjnym Łostowice Świętokrzyska, również w dni świąteczne,
AUTOBUSY
- Linia 113: wydłużenie czasu przejazdów,
- Linie 113, 213, N13: wycofanie z ul. Kampinoskiej (objazd z powodu stanu nawierzchni drogi),
- Linia 115: korekta czasów przejazdu, dodatkowy autobus w porannym szczycie przewozowym, wydłużenie postojów wyrównawczych i przerw w szczycie porannym,
- Linia 118: korekta czasów przejazdu,
- Linia 157: wydłużenie czasów przejazdu Fabryczna - Bysewo - Fabryczna, wydłużenie postojów wyrównawczych, dodatkowy autobus w popołudniowym szczycie przewozowym,
- Linie 158, 258, T8: wydłużenie czasów przejazdów na objazdach, tabliczka "przystanek początkowy" na przystanku Stogi Plaża
- Linia 166: skierowanie przez Przejazdowo Makro,
- Linia 189: udostępnienie kierowcom GAiT zaplecza socjalnego na Dworcu PKS,
- Linia 227: korekta czasów przejazdu,
- Linia N1: skierowanie wybranych kursów przez ul. Chrobrego do bazy (zamiast przez Hallera - Kościuszki),
- Linia N2: uruchomienie kursu 23:25 z Nowego Portu, celem umożliwienia motorniczym powrotu do domów,
- Linia N4: korekta czasów przejazdów, dodanie autobusu celem wydłużenie postojów wyrównawczych na pętli "Jaworzniaków", umożliwienie wykonywania kursów służbowych,
- Linie N12 i N13: wpisanie do rozkładów jazdy przejazdów technicznych z przystanku Żabianka SKM do pętli Oliwa PKP, by umożliwić kierowcom korzystanie z tamtejszego zaplecza socjalnego,
- Linie nocne: połączenie zadań dziennych z nocnymi, dla wygody kierowców, którzy dzięki temu nie muszą zmieniać wozów na bazie,
- Wydłużanie czasów dojazdów między bazą autobusową a poszczególnymi przystankami początkowymi i końcowymi,
- Zmiana statusu przystanku "Przejazdowo Dobrowo", kierunek Górki Wschodnie, ze stałego na warunkowy.
Miejsca
Opinie (382) 8 zablokowanych
-
2019-04-03 15:19
mam znajomego kierowce autobusow i zarabia 5200 NETTO (5)
MALO?
- 6 43
-
2019-04-03 15:27
ale nie w GAIT
- 9 2
-
2019-04-03 15:33
O boże to chyba bajki ci opowiada hyba że to zwiazkowiec i ma wysluge
- 15 0
-
2019-04-03 15:38
ja znam takiego nauczyciela
- 11 2
-
2019-04-03 20:04
Chyba w 2 miesiace tyle zarabia
- 5 0
-
2019-04-03 21:05
Ha, Ha. To chyba w innym mieście :)
- 1 0
-
2019-04-03 15:23
czy to też będzie strajk polityczny wymierzony przeciwko rządowi
bo tak tłumaczą te wszystkie trolle pisiorowe i braunowo-kukizowe że nauczyciele od 8 kwietnia będą walczyć z trządem
- 5 18
-
2019-04-03 15:25
Opinia wyróżniona
Nietrudno jest poprawić punktualność jazdy komunikacji miejskiej. (2)
Należy zlikwidować sprzedaż biletów przez kierowców. Albo wprowadzić cenę zaporową np. 5 zł.
Kierowca odpowiada za bezpieczeństwo pasażerów. Nie powinien być rozpraszany.
Należy wydłużyć rozkładowy czas przejazdu szczególnie w godzinach szczytu. To wtedy są największe opóźnienia.- 44 3
-
2019-04-03 18:11
(1)
automaty biletowe w autobusach!!!
- 12 0
-
2019-04-03 19:14
W tramwajach były w latach 70-tych XX wieku.
- 1 0
-
2019-04-03 15:26
Czyli normalnie nie jeżdżą zgodnie z przepisami? No super to słyszeć... (2)
- 18 6
-
2019-04-03 15:27
nie jeżdżą bo się nie da. Rozkłady są nierealne
- 2 0
-
2019-04-03 21:07
A nie zauważyłeś? ;)
- 0 0
-
2019-04-03 15:27
A ja byłem pewien, (1)
że ten strajk już trwa w najlepsze i to od dawna. Codziennie doświadczam "uroków" tego bałaganu i nie jest tragicznie, kiedy jedzie się jednym tramwajem, czy autobusem. Kiedy jednak trzeba zaplanować podróż z przesiadkami... chyba trudno znaleźć gorzej zorganizowaną komunikację miejską. Może warto w końcu zatrudnić specjalistów, logistyków itp. a nie tylko zamieniać się stołkami.
- 29 3
-
2019-04-03 15:42
Masz rację.
Ale nie mów że strajk włoski trwa od dawna.
Po prostu rozkład jazdy został stworzony przez ludzi, którzy nie odrywają d-py od biurka.- 4 1
-
2019-04-03 15:30
Tadeusz,Stencel dla kogonwalczycie.. (1)
Oczywiście że dla siebie bo chyba nie dla nas ile jest osób co 15-20 lat pracuje garstka w Tym wy . 1zł podwyżki powinna być od 10 lat żeby zatrzymać kierowców kto ci będzie 0.40 groszy podwyżki pracować tu
- 22 0
-
2019-04-03 17:09
Pogratulować związkom. Większość dostanie po 30gr ,,zasłużeni" 3 razy tyle.
- 3 0
-
2019-04-03 15:31
(1)
Zupełnie mnie to nie dziwi. Trudno oczekiwać po ZTM ogarnięcia bardziej złożonego tematu, jeśli nawet w prostych im nie idzie. Przykład? 3 maja jadą dwie linie tramwajowe, logika nakazywała np. żeby jechały naprzemiennie. Co mamy w rozkładzie? 4 i 11 pod rząd a potem przerwa.
- 27 1
-
2019-04-03 15:47
d**ile układali taki rozkład jazdy.
Ciekawe jest to ile zarabiają. Kierowca, motorniczy ma zapewne dużo mniej.
W GAiT i ZTM trzeba przewietrzyć stanowiska kierownicze !- 8 0
-
2019-04-03 15:31
Rozkład jest taki, ze nie da sie jechac przepisowo.
To chyba wszyscy przewoźnicy tak mają: ZTM, Gryf, Ariva (50tka na Tczew). Widać to po tym jak pędza Traktem Sw. Wojciecha. I nie ważne czy godziny szczytu czy niedziela!!!
- 17 0
-
2019-04-03 15:32
To do tej pory jezdzili niezgodnie z przepisami drogowymi ? (3)
Żądam zamontowania GPSow w komunikacji i dyscyplinarne zwlanianie kierowcow lamiacych przepisy.
- 15 16
-
2019-04-03 15:47
Słaby dowcip.
- 2 2
-
2019-04-03 18:13
a ja żądam żebyś zaczął myśleć!!
Buahhhhhhhhhhhhhhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa hhhhhhhhhhhhaaaaaaaaaaaa a ja żądam żebyś zaczął myśleć!!
- 3 2
-
2019-04-03 21:11
Są GPSy. Informatory na przystankach informują właśnie na ich podstawie. Ale jak jest korek przed przystankiem to "za 2 min" może się wyświetlać i przez 10 min bo pojazd stoi w miejscu, właśnie 2 min przed przystankiem. Ile razu tłumaczę to znajomym to wybałuszają oczy - jak to?
- 3 0
-
2019-04-03 15:32
Opinia wyróżniona
Komunikacja (1)
To mam rozumieć, że do tej pory autobusy i tramwaje jeździły naruszając przepisy uchu drogowego? Ktoś za to powinien odpowiedzieć. A co robili panowie z kontroli? Co do rozkładu jazdy to niech ktoś wreszcie pomyśli nad tym, bo nie które linie np. tramwajowe jeżdżą bez sensu. Po co linia 5 została wydłużona do Zaspy? Po co linia 2 i 4 jeżdżą tak samo. ( Mała różnica 2- jeździ przez PKP a 4 przez PKS). W godzinach szczytu spiętrzenie duże robi się na alei Zwycięstwa. Przez to źle wykorzystywany jest tabor.
- 14 8
-
2019-04-03 18:13
dobrze zrozumiałeś
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.