• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wojciech Szczurek broni lotniska i atakuje Komisję Europejską

neo
4 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Wojciech Szczurek twierdzi, że Komisja Europejska prowadzi postępowanie "przeciwko Polsce". Wojciech Szczurek twierdzi, że Komisja Europejska prowadzi postępowanie "przeciwko Polsce".

Zaskakujący list otwarty wystosował we wtorek prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. Zarzuca w nim unijnym urzędnikom, że faworyzują niektóre kraje, a nawet firmy. - Czy nasi reprezentanci są tylko klientami wiszącymi u brukselskiej klamki? - pyta Wojciech Szczurek, który nie ukrywa, że boi się o losy inwestycji w gdyńskie lotnisko.



Czy Wojciech Szczurek ma rację twierdząc, że Unia Europejska faworyzuje niektóre kraje, a nawet firmy?

Lada tydzień Komisja Europejska wyda werdykt w sprawie dotyczącej przekształcenia lotniska w Babich Dołach w cywilny port lotniczy Gdynia-Kosakowo. Wątpliwości unijnych urzędników dotyczą przekazywania funduszy publicznych na sfinansowanie tej inwestycji.

Zdaniem władz Gdyni jest jednak inaczej.

Prezydent Wojciech Szczurek postanowił przypomnieć stanowisko miasta, nawiązując przy okazji do zbliżających się wyborów do Parlamentu Europejskiego. I wytknąć przy okazji członkom Komisji Europejskiej stronniczość.

- Komisja Europejska kończy kolejne postępowanie przeciwko Polsce. W jego wyniku strategiczny projekt przebudowy i ucywilnienia wojskowego lotniska w Gdyni-Kosakowie może zostać zniszczony. Ten projekt zaakceptowany był przez rząd, pozytywnie zaopiniowany przez największe firmy konsultingowe i popierany przez ponad 70 procent mieszkańców Gdyni (...). Projekt w całości sfinansowany ze środków polskich, nie unijnych. Komisja zapewne uzna finansowy wkład Gdyni i Kosakowa za tzw. niedozwoloną pomoc publiczną, a w efekcie spółka lotniskowa będzie musiała ogłosić upadłość - martwi się prezydent Gdyni.

Przeczytaj cały list otwarty Wojciecha Szczurka (PDF)

Do tej pory Wojciech Szczurek słynął raczej z koncyliacyjnych wypowiedzi. Próżno było szukać u niego ostrych słów, które - jeśli padały - to z ust wiceprezydentów, zaufanych naczelników wydziałów Urzędu Miasta lub radnych Samorządności.

W ostatnich miesiącach stał się jednak bardziej radykalny. Nie przebierał w słowach podczas sporu z dyrektorem gdańskiego oddziału GDDKiA o finansowanie Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej, czy podczas negocjacji o to, kto ma zarządzać wspólnymi pieniędzmi dla aglomeracji.

Teraz również wydał zaskakująco dobitne oświadczenie. Zarzuca w nim unijnym urzędnikom faworyzowanie niektórych krajów, a nawet firm. Wspomina o ograniczeniach nałożonych na LOT, który musiał zrezygnować z wielu połączeń lokalnych (także w związku z udzieleniem mu pomocy publicznej przez rząd).

- Na ich miejsce natychmiast swoje połączenia otwierają takie giganty, jak niemiecka Lufthansa. Doświadczył już tego Wrocław, za chwilę pewnie spotka to i inne miasta - pisze prezydent.

Wojciech Szczurek idzie jeszcze dalej, cytując anonimowego urzędnika Komisji Europejskiej, który na łamach "Rzeczpospolitej" miał powiedzieć "Nie miałbym nic przeciwko temu, żeby w Europie zostały tylko Lufthansa, British Airways i Air France KLM".

Co takim apelem Wojciech Szczurek może osiągnąć? Na pewno zdobędzie poparcie u tych, którzy od dawna zwracają uwagę, że Komisja Europejska stosuje różne standardy wobec różnych krajów.

- Kocham Gdynię i Polskę i wiem, że gdyby obecne regulacje wprowadzane przez Komisję Europejską obowiązywały 80 lat temu, nigdy nie powstałby port i miasto Gdynia, które stały się symbolem polskiego myślenia i działania strategicznego, mającego na celu budowanie siły i sukcesu gospodarczego Polski. Projekt Eugeniusza Kwiatkowskiego, do którego trzeba było w pierwszych latach dopłacać, zostałby uznany za niedozwoloną pomoc publiczną - kwituje sarkastycznie Wojciech Szczurek.

Tyle tylko, że spór o lotnisko w Kosakowie nie ma charakteru międzynarodowego, nawet nie ogólnopolskiego, lecz wyłącznie regionalny. Próba zasugerowania, że jest to "postępowanie przeciwko Polsce" nie jest więc zgodna z prawdą, choć formalnie jest to sprawa Komisja Europejska vs. Polska, a dopiero rząd Polski może wyciągać konsekwencje wobec Gdyni.
neo

Opinie (739) 8 zablokowanych

  • Po tym forum (3)

    Widać że 70% jest przeciw lotnisku ale UM wie swoje pewnie tak też wybory wyglądają szczury są sprytne

    • 6 6

    • Oj szkoda mi ciebie (1)

      Prawda-widzisz jaki jesteś nierozgarnięty zal mi ciebie boś jednokomórkowy jeśli nie rozumiesz ze większość tych wpisów negatywnych to spłodzili mieszkańcy Gdańska

      • 0 4

      • jerzy z z podobnymi wpisami widać cię na wielu wątkach

        Wydział propagandy gdyńskiej cię zatrudnia czy należysz do grupy oświeconych Słońcem bulwaru ?

        • 0 0

    • od kiedy anonimowi tchórze decydują o losach miasta?

      • 1 1

  • Sprawa jest poważna i musimy się wspólnie zastanowić jakie możemy restrykcje w stosunku do uni wprowadzić? (7)

    Na rząd i ich pupilków nie mamy co liczyć oni za kasiore sprzedadzą własna matkę. No, ale gdybyśmy przed wyborami do parlamentu zorganizowali referendum wystąpili do Ministra Szczurka o blokadę podatków na subkoncie i nie przekazywanie ich do unii. Zrobili kilkanaście najazdów na Brukselkę i poprosili opiniotwórcze międzynarodowe media ze wschodu i zachodu i nie tylko. Pokazali w sposób ciekawy i medialny jak to wprowadzona unijna dyrektywa w ciągu najbliższych lat prowadzi do zapaści polski przemysł morski i transportowy na morzu. Jakie w nim są niebezpieczne przepisy
    Wystarczy zobaczyć jak rozbrzmiewa dyskusja skupiona wokół całego środowiska armatorów krajów, które leżą nad Bałtykiem lub prowadzą działalność transportową na Morzu Bałtyckim i Północnym. Właśnie miałem takową okazje przeprowadzić w ostatnią niedziele, o tych akwenach również gdzie polscy armatorzy, których pozostało naprawdę niewielu, a obecne restrykcje wprowadzone przez Unię Europejską mogą doprowadzić do zaniechania prowadzenia przez nich dalszej działalności operacyjnej.

    Powodem takiego złego stanu są plany opracowane i wdrożone przez Międzynarodową Organizację Morza (IMO), które zakładają wprowadzenie od stycznia 2015 r. obowiązku stosowania w strefach objętych akwenami Morza Bałtyckiego, Północnego oraz kanału La Manche paliwa o obniżonej do 0,1 proc. zawartości siarki. Każde paliwo żeglugowe, które napędza statki, zawiera pewną ilość tego pierwiastka. Należy jednak zauważyć, że zaproponowane zmiany są bardzo wygórowane. Według obowiązujących przepisów międzynarodowych paliwo może zawierać nawet do 3,5 proc. siarki. Pomysł drastycznego obniżenia zawartości dodatku forsuje Komisja Europejska, która zapowiedziała nowelizację dyrektywy regulującej wspomnianą materię, co ma być uczynione w sposób zgodny z propozycjami IMO.

    Choć sam jestem zwolennikiem czystości środowiska, ale aby to osiągnąć potrzeba nam jakiś rozporządzeń przejściowych i ew. pomocy finansowej lub przesunięcia termin wprowadzenia tych przepisów np. do 2018 lub nawet do 2020 r., czyli do czasu, gdy statki na całym świecie będą zobligowane do używania paliwa o zawartości do 0,5 proc. siarki. Warto zauważyć, że polski rząd od początku tylko biernie przygląda się negocjacjom prowadzonym w organach międzynarodowych, w tym urzędach unijnych.

    Problemów jest co niemiara, ale wszystkich nie może rozwiązać Prezydent Szczurek, jeśli my wszyscy Mu nie pomożemy?

    • 17 20

    • Bezstronnemu (2)

      A tobie, kolego, tematyka się nie pomieszała? Co ma morze do lotniska?
      Łyknąłeś gdzieś trochę wiedzy i chcesz się nią popisać?!

      • 1 1

      • "Co ma morze do lotniska?" (1)

        W Gdyni na lotnisku są dwa pasy startowe i można np. do lądowania podchodzić znad morza.

        Polacy przed wojną a Niemcy kontynuowali budowę tego lotniska doskonale znali jego zalety?

        • 0 2

        • To coś o długości kilkuset metrów nazywasz pasem startowym i jeszcze chcesz żeby większe samoloty rejsowe tam podchodziły?

          • 1 0

    • (3)

      Mu z wielkiej. Hahahahaha, a prywatnie każe na siebie mówić per Jego Magnificencjo, czy wystarczy Wasza Miłość?

      • 4 4

      • To tylko ty masz takie wybujałe ambicje (2)

        Tak jak w 20-leciu międzywojennym, gdy dzięki pospolitemu ruszeniu rodaków powstał port i miasto Gdynia, tak również w minionym obecnie w odrodzonej - i mam nadzieje w poprawionej demokratycznej Polsce - Gdynia daje świadectwo naszych narodowych zalet: energii, pracowitości, przedsiębiorczości, innowacyjności, a Nasz Prezydent WZORCOWEJ odwagi.

        A ci wszyscy POtakiwacze i zwykli tchórze, którzy tu hajterują - wynocha stąd, konformiści!

        • 4 4

        • bezstronny wytwór gdyńskiego pr-u (1)

          • 4 1

          • Tylko tyle masz do POwiedzenia???

            a czyim ty jesteś wytworem jeśli uważasz mnie za PiRowca?

            • 1 4

  • Panie Prezydencie

    Panie Szczurek większość mieszkańców popiera pana

    • 4 7

  • ja nie glosuje na szczurka i nadal jestem w mniejszości.. jak żyć

    • 3 3

  • dla równowagi jeszcze jedno lotnisko w Zoopocie niech pan Jacek K. (dla mnie też jedno mieszkanie) tez ma. a co nie stać nas?

    • 3 1

  • wierzę Prezydentowi Gdyni

    Lotnisko w Gdyni to świetny pomysł.

    • 5 6

  • Lotnisko kosakowo !!! (1)

    Wybaczcie ale jakie gdyńskie lotnisko ?!?!

    Jak juz to lotnisko GMINY KOSAKOWO !!! to nie jest Gdynia ;))
    Nigdy ten teren nie nalezal do Gdyni i tyle w temacie
    Jesli Gdynia tak bardzo chce sobie przypiac latke zaslug to niech dadza gminie wiecej autobusow w dzien i szczegolnie wieczorem po 23 !!! oraz nocne

    Pozdrawiam ;))

    • 4 6

    • Panie S. działaj pan dalej w swojej R.

      i daj nam spokój. Tyle "w tym temacie"

      • 1 0

  • ogrodzenie rezerwatu w Redłowie to też pomysł p.Szczurka?Gratuluję. (1)

    • 2 4

    • a do Białowieży to wjeżdzasz tramwajem, co? Przyrodnik się znalazł.

      • 0 0

  • (1)

    A ja byłbym za tym, żeby KE nie uznała tego za niedozwoloną pomoc publiczną. To lotnisko i tak nie będzie nigdy rentowne, tylko w ten sposób daje się Szczurkowi argumenty do ręki w stylu "przecież chciałem dobrze ale ci źli z Brukseli co są przeciwko Polsce wszystko zniszczyli". A tak ten projekt zaliczyłby spektakularną klapę tylko na własne życzenie władz Gdyni.

    • 8 5

    • lotnisko powstaje na zyczenie wszystkich świętych!

      Byli wsród podpisujacych porozumienie i wojewoda, i marszałek i prezydenci i admirał. Pan Kozłowski i pan Adamowicz tez. Wstyd, że dziś sie wypieraja. Wielki wstyd, kłamczuchy!

      • 1 1

  • Ogarnia mnie pusty smiech (1)

    Juz we wrzesniu 2011 wyrazilem swoja opinie o szczurodromie. Dokladnie tu:
    www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Schronow-na-lotnisku-juz-nie-ma-n51242.html?strona=2#opinie
    Boze co za bieda... Podpisuje sie zawsze tak samo.

    • 8 10

    • to się wstydź swojej głupoty,zamiast to ogłaszać FSD

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane