- 1 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (76 opinii)
- 2 Napad na bank czy głupi żart? (81 opinii)
- 3 Nie będzie lepszej segregacji - będą kary (120 opinii)
- 4 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (646 opinii)
- 5 Znamy kandydatów PiS do Europarlamentu (317 opinii)
- 6 Napadał ludzi przy bankomatach. Złapali go (99 opinii)
Odkurzono pomysł budowy toru wyścigowego
Trzynaście lat po pierwszej prezentacji projektu toru sportów motorowych pod Gdańskiem, zwołano konferencję prasową, na której pokazano kolejną już koncepcję tego obiektu, ale niczego konkretnego nie ogłoszono.
Tyle tylko, że ta wypowiedź nie pochodzi z poniedziałkowej konferencji prasowej, na której zaprezentowano kolejny projekt budowy toru, lecz z artykułu, który opublikowaliśmy w Portalu Trojmiasto.pl we wrześniu 2007 roku.
Zainteresowani mogą się cofnąć w czasie i przeczytać tamten tekst, bo - mimo kilku zmian - wciąż pozostaje on w dużej mierze aktualny.
Argumenty Mirosława Zdanowicza, lobbującego za budową takiego obiektu pod Gdańskiem pozostają niezmienne: w Polsce jest jeden, stary tor morowy w Poznaniu, brakuje torów kartingowych do szkolenia młodzieży, przydałby się ośrodek doskonalenia jazdy dla kierowców, międzynarodowe imprezy przyciągnęłyby kibiców z całego świata.
Na poniedziałkowej konferencji prasowej zaprezentowano koncepcję architektoniczną NCSMiR, którą przygotował niemiecki architekt Hermann Tilke, projektant Toru Ameryk w Teksasie, Sepang w Malezji czy niemieckiego Sachsenring. Warto dodać, że projekty toru innych autorów prezentowano już w latach 2007 i 2009.
W komputerze Tilkego powstała trasa wyścigowa na głównym torze o szerokości 12 i długości 4335 metrów, z 17 zakrętami (6 lewymi i 11 prawymi). Najdłuższa prosta - startu i mety - ma 593 metry. Różnica poziomów na torze ma wynieść 20 m.
Poza torem wyścigowym miałyby powstać także: tor kartingowy (długość 1,2 km), tor motocrossowy (2 km) oraz prosta do wyścigów na 1/4 mili, czyli na dystansie 402,336 m. Dodatkowo obok powstałby tor żużlowy oraz trasa pozwalająca na organizację wyścigów samochodów terenowych.
Stojące na terenie kompleksu budynki, takie jak centrum szkolenia kierowców oraz czteropiętrowy hotel z 214 pokojami, miałyby być utrzymane w stylistyce nawiązującej do bursztynu.
Tor utrzymywałby się nie tylko z opłat od korzystających z niego miłośników sportów motorowych. Na blisko 10 hektarach miałaby powstać aleja biznesowa dla np. dilerów samochodowych. Na kolejnych 15 ha działałby "park techniczny' dla firm z branży motoryzacyjnej. Roczny koszt utrzymania kompleksu szacuje się na 3 mln zł.
Drugim krokiem do realizacji tej inwestycji jest wytypowanie miejskiej spółki Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego do przygotowania stosownych analiz. Jej szef, Alan Aleksandrowicz, zaznacza jednak, że "GARG jest na etapie analitycznym, a po zamknięciu etapu koncepcji architektonicznej przystąpi do opracowania koncepcji technicznej i biznesplanu".
Budowa kompleksu sportów motorowych, który na pewno powstawałby etapami, pochłonęłaby ok. 100 mln euro, czyli ponad 400 mln zł. Jeśli GARG uzna, że Gdańsk i Pomorze rzeczywiście potrzebują takiego obiektu, to trzeba będzie znaleźć prywatnego partnera, który wyłoży środki na inwestycję, bo na pewno nie zrobią tego samodzielnie samorządy.
Ponieważ działki, na których miałby powstać tor, należą do miasta, w przypadku budowy toru poniosłoby ono koszt uzbrojenia terenu.
- W takim wypadku staralibyśmy się o pozyskanie pieniędzy z Ministerstwa Sportu i Turystyki, z których wybudowalibyśmy kanalizację, drogi dojazdowe, podstawowe tory i być może place do nauki jazdy - deklaruje Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.
Opinie (221) 7 zablokowanych
-
2014-05-13 15:59
Super, ale zróbcie coś dla ludzi, stadiony, hale są dla sportowców, my chcemy orliki, baseny
- 6 4
-
2014-05-13 16:13
Tak prom na ksierzyc dla ksiezy! (1)
fd
- 10 0
-
2014-05-13 18:19
kolejny kształcony w Gdańsku
- 1 0
-
2014-05-13 16:13
przez takich jak Ty zbudowano ECS ... to jest Twoja dziadowska kultura.
za 17mln rocznie, pchanych do kieszeni budynia i jego kolesi.
a garstka o której mówisz jest ciut większa...- 12 3
-
2014-05-13 16:19
Po kiego czorta Gdańskowi jakiś tor wyścigowy jak nie może zapewnić ciekawych imprez na stadionie w Letnicy czy też na GKS-ie. Nie wspominając o żenującym poziomie ligowym.
- 10 5
-
2014-05-13 16:19
Jak pan adamowicz sprzeda swoje i żony mieszkania i do tego przeznaczy wszystkie darowizny od rodziny na budowę tego toru to jestem za !!
- 8 4
-
2014-05-13 16:26
ble ble
Gadaja zeby gadac za dto lat tego nie wybuduja
- 3 1
-
2014-05-13 16:28
Basenow malo!!! A nie jakis smrodliwy tor wyscigowy dla pijacych piwsko, brzuchatych polskich macho!!
- 8 10
-
2014-05-13 16:28
Kosmorsrom byłby bardziej przydatny
- 7 2
-
2014-05-13 16:28
Symulacja toru
youtu_be/35Un0lNgfok
- 3 2
-
2014-05-13 16:29
SKANDAL !
Zabronic i zakazac a na zainteresowanych nałożyc akcyze !
- 10 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.