• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Współdzielone hulajnogi elektryczne już w Trójmieście

Krzysztof Koprowski
5 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 17:25 (6 maja 2019)
Obecnie dostępnych jest sto hulajnóg, a strefa działania ograniczona jest do trzech dzielnic Gdańska. Obecnie dostępnych jest sto hulajnóg, a strefa działania ograniczona jest do trzech dzielnic Gdańska.

W Gdańsku wystartował pierwszy w naszej aglomeracji system współdzielonych elektrycznych hulajnóg. Operatorem jest firma, która dotychczas oferowała usługi wypożyczania skuterów elektrycznych. Za każdą minutę jazdy e-hulajnogą trzeba zapłacić 49 gr oraz uiścić opłatę początkową 2,50 zł.



Aktualizacja 6 maja, godz. 17:25: Firma Quick Ride rozpoczęła działalność w poniedziałek. Strefa wypożyczania i zwracania urządzeń obejmuje niemal cały Gdańsk (z wyjątkiem m.in. Stogów i Wyspy Sobieszewskiej), Sopot, a także m.in. Banino, Leźno oraz fragment Chwaszczyna.

Czy będziesz korzystał(a) z hulajnóg elektrycznych

Trójmiasto to jedna z ostatnich dużych aglomeracji w Polsce bez systemu współdzielonych hulajnóg. Przykładowo w Warszawie działa obecnie pięć różnych systemów, które łącznie oferują do wypożyczenia ponad 2,5 tys. hulajnóg.

Kilka dni temu start tego typu usługi zapowiedziała firma Quick Ride z Gdyni. Ostatecznie jednak to nie ona, lecz warszawska spółka Green Electricity (świadcząca usługi pod marką Blinkee) może pochwalić się tytułem prekursora współdzielonych hulajnóg w naszej aglomeracji.

Wrzeszcz, Aniołki, Śródmieście



W Trójmieście marka Blinkee oznaczała dotychczas tylko skutery elektryczne. W sobotę dołączyło do nich pierwsze sto hulajnóg. Obszar działania, czyli strefa gdzie można wynajmować i pozostawiać hulajnogi, ograniczona została do fragmentów dzielnic: Wrzeszcza, Aniołek oraz Śródmieścia. W przyszłości można się spodziewać powiększenia tego obszaru o kolejne dzielnice oraz pozostałe miasta Trójmiasta.

Wypożyczenie hulajnogi Blinkee kosztuje jednorazowo 2,50 zł. Do tego należy doliczyć opłatę za każdą minutę jazdy - 49 gr.

Dla porównania firma Quick Ride zapowiada start systemu z cennikiem: 50 gr za minutę i 3 zł za uruchomienie. Identyczny cennik posiada firma Lime, która świadczy usługi m.in. w Warszawie, Poznaniu oraz Wrocławiu i od jesieni ubiegłego roku przymierza się rozpoczęcia działalności w Trójmieście.

Kierownica hulajnogi z manetką hamulca (stop), wyświetlaczem oraz manetką przyspieszenia (start). Kierownica hulajnogi z manetką hamulca (stop), wyświetlaczem oraz manetką przyspieszenia (start).

Wypożyczenie przez telefon komórkowy



Wypożyczenie hulajnogi Blinkee działa na podobnej zasadzie, co skutera - należy skorzystać z aplikacji na telefon komórkowy, w której wybieramy konkretną hulajnogę i rezerwujemy ją na 15 minut. Po dotarciu do niej, wybieramy opcję "wypożycz", stajemy na podeście, odpychamy się nogą i pociągamy manetkę gazu (przyspieszenia).

Hulajnoga wyposażona jest w oświetlenie przednie oraz tylne. Rozpędza się do ok. 20-25 km/h, a informacja o aktualnej prędkości podawana jest na elektronicznym wyświetlaczu. Hamowanie odbywa się poprzez manetkę po lewej stronie kierownicy.

Zasięg naładowanej w pełni baterii wystarcza na pokonanie ok. 20-30 km, przy czym dystans ten zależy m.in. od ukształtowania terenu, stylu jazdy oraz oczywiście wagi użytkownika. Stan naładowania widoczny jest w aplikacji przed rezerwacją, a ładowaniem zajmują się pracownicy Blinkee.

  • Zaparkowana hulajnoga na chodniku we Wrocławiu.
  • Parkowanie hulajnóg przy stojakach rowerowych we Wrocławiu.

Po jezdni, drodze rowerowej czy chodniku?



Kwestią wciąż nierozstrzygniętą pozostaje, czy hulajnogą elektryczną należy poruszać się po jezdni, drodze rowerowej czy chodniku. Sąd w Lublinie już w 2016 r. wydał wyrok, zgodnie z którym elektryczne hulajnogi należy traktować jako motorowery.

Z kolei kilka tygodni temu w Warszawie policjanci ukarali pieszą potrąconą przez użytkownika e-hulajnogi, ponieważ zdarzenie to zostało potraktowano jako kolizja dwóch osób pieszych, z czego jedna nie zachowała odpowiedniej ostrożności i weszła wprost pod użytkownika hulajnogi.

W 2018 r. planowano dokonać regulacji zasad poruszania się tzw. Urządzeniami Transportu Osobistego w ramach ustawy o elektromobilności. Ostatecznie jednak wykreślono z tego dokumentu zapisy w tym zakresie, zgodnie z którymi użytkownicy UTO mieli - w miarę możliwości technicznych - jeździć drogami dla rowerów.

Hulajnogą elektryczną po drodze rowerowej?


Chodniki pełne hulajnóg, dewastacja urządzeń



Dodajmy, że hulajnogi i inne UTO nie podlegają też regulacjom dotyczącym parkowania. W efekcie w miastach, gdzie działa już kilka operatorów hulajnóg, coraz częściej dochodzi do tarasowania chodników, co jest szczególnie uciążliwe dla osób niepełnosprawnych. Zdarza się także, że hulajnogi kończą swój żywot w rzekach, stawach lub są zrzucane z wysokości.

Opinie (367) ponad 10 zablokowanych

  • Tyle kasy za minutę tego badziewia? Żart jakiś

    • 6 0

  • 31,90 za godzine to troche malo.

    Uwazam ze powinno byc okolo 50 pln

    • 10 1

  • Prywatny biznes (1)

    Ciekawostka. Jak przedsięwzięcie projektuje prywatny biznes to jakoś to wszystko działa, rozwija się i nie obciąża nikogo poza przedsiębiorcą. A nie daj Boże swoje łapy wpychają w to rządy, samorządy i inne państwowe cudeńka to nic nie może normalnie funkcjonować. Sami mądrale, a czego nie tkniesz to bajzel, burdel i badziewie.

    • 34 5

    • O dziwo

      O dziwo cena kilka razy wyższa na prywacie. Może dlatego działa sprawniej :p

      • 0 0

  • Nowe przepisy (2)

    Piesi w powietrze , samochodny do podziemia , niepełnosprawni na wózkach siedzieć w domach.

    • 5 1

    • A kontrapasy pod prąd na ulicy jednokierunkowej (1)

      • 1 2

      • stąd nazwa kontrapas

        • 0 0

  • Jeśli będą źle parkowane (2)

    to Zdiz zarekwiruje hulajnogi, da do depozytu. W innych miastach już tak robią.

    • 13 2

    • Za źle parkowanie

      Straż miejska wystawi mandacik. I blokadę założy!

      • 0 0

    • ja skupuję takie, po cenie złomu potem na przetargach

      bo ciężko ustalić własciciela, nie chca się ujwaniac ci, co kase z unii biora - dofinansowanie przedsięwzięcia.... i chyba nie opłaca się im odzyskanie floty

      • 1 0

  • Proszę...proszę (2)

    Jak kierowca źle zaparkuje samochód to zaraz afera. Holowanie na koszt właściciela, najlepiej to go rozstrzelać. Ale jak śmieci w postaci hulajnog będą się walać po mieście to już nie jest problem , gdyż miasto (czyt. Pasożyty urzędnicze) ma z tego kasę. A więc gdzie nieroby mają profity problem znika.

    • 20 5

    • (1)

      no tak bo hulajnoga wazy 1.5tony i zniszczy chodnik... i tyle miejsca zajmuje ze szok.....i nie da sie jej przestawic bo za ciężka.

      nie tworz problemów których nie ma

      • 4 4

      • Trochę nie dowidzę , znaczy , że chodnik już nie dla mnie

        • 0 0

  • chcą chodnikami jeździć? to max 10 km / h (2)

    • 11 2

    • (1)

      rowerem można legalnie po chodniku nawet 50kmh jechac to i hulajnogą można 25kmh.

      • 1 9

      • Nie można

        • 2 1

  • Ale zapytaj !

    nie, ja nic nie wiem, to jest posag Lusi.

    • 0 0

  • kolejne gie :D

    dziękujemy i prosimy o jeszcze !

    • 0 1

  • 33zł za godzinę jazdy? Toż już lepiej 1x kupić taką za 899zł i mieć na własność.

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane