• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wspólne auta zaczynają jeździć po Trójmieście

Patryk Szczerba
27 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
200 samochodów marki Renault Clio firmy Traficar można już w Trójmieście rezerwować i wypożyczać. Wkrótce do przedsięwzięcia mają dołączyć kolejne firmy. 200 samochodów marki Renault Clio firmy Traficar można już w Trójmieście rezerwować i wypożyczać. Wkrótce do przedsięwzięcia mają dołączyć kolejne firmy.

200 samochodów można wypożyczać już od piątku, 27 października, w Trójmieście w ramach zapowiadanego od tygodni car-sharingu. Usługa jest dostępna w kilkunastu dzielnicach Gdańska, Gdyni i w całym Sopocie. Jeśli kierowcy dobrze ocenią pomysł, w przyszłym roku aut może być więcej.



Jak oceniasz ideę współdzielonych samochodów?

Na początek samochody będą dostępne w tych strefach, w których - jak przypuszczają przedstawiciele firmy Traficar, która dostarcza auta - będzie największy popyt na taką usługę.

W Gdyni samochody będą dostępne na Obłużu, Chyloni, w Śródmieściu, Redłowie, Karwinach, Dąbrowie, Orłowie i Małym Kacku.

W Gdańsku wypożyczalnia swoim zasięgiem obejmie Osowę, Matarnię, Żabiankę, Przymorze, Brzeźno, Zaspę, Wrzeszcz, Piecki-Migowo, Siedlce, Śródmieście, Jasień, Ujeścisko, Kowale oraz Orunię Górną.

Bez ograniczeń wypożyczać i zostawiać je będzie można w Sopocie. Dodatkowo auta będą dostępne na stacjach Orlen.

Pojazdy będą rozmieszczone tak, by w żadnej strefie ich nie brakowało.

Jak to działa: aplikacja i opłaty

Niskoemisyjne spalinowe auta marki Renault Clio można wypożyczyć i zostawić w dowolnym miejscu w całej strefie, wcześniej rezerwując je poprzez aplikację, którą można ściągnąć na swój telefon, nie martwiąc się o opłaty parkingowe pobierane przez miasto.

Więcej informacji jak to zrobić można znaleźć na stronie internetowej Traficar

Każdy przejechany kilometr będzie kosztował 80 groszy, do czego trzeba doliczyć 50 groszy za minutę jazdy. Z kolei za minutę postoju samochodu będzie trzeba zapłacić 10 groszy za minutę.

Nie brakuje wątpliwości

Co z autami pozostawionymi w nieprzepisowych miejscach? W tym wypadku straż miejska ma pojazdy odholowywać, a nie zakładać blokady, które uniemożliwiłyby na dłuższy czas wypożyczenie.

Za postój na prywatnych płatnych miejscach postojowych klienci postój opłacą sami. Gorzej, gdy ktoś zaparkuje w takim miejscu lub na zamkniętym, osiedlowym parkingu, już po zakończeniu korzystania z auta. Kto wtedy zapłaci za parkowanie?

Strefy, gdzie będzie można wypożyczać samochody firmy Traficar. Strefy, gdzie będzie można wypożyczać samochody firmy Traficar.
System ma przypominać o zostawieniu w schowku karty uruchamiającej samochód. Nie wykryje jednak, czy użytkownik jest np. pełnoletni i nie wsiada za kierownicę pod wpływem alkoholu.

Z czasem ma premiować za to za ekonomiczną jazdę.

Przedstawiciele Traficar nie ukrywają, że liczą na współpracę społeczności wypożyczających, która będzie się wzajemnie kontrolować.

- Mamy doświadczenie na rynku wynajmu samochodów i nie ukrywam, że czekaliśmy na to, by pojawić się także w Trójmieście. Dotychczas w Polsce spotykaliśmy się z próbami regulacji poprzez koncesjonowanie usług, przetargi. Tutaj tego nie ma, więc zdecydowaliśmy się przyspieszyć naszą obecność w tym regionie - mówi Hubert Laszczyk, wiceprezes zarządu firmy Traficar.
Trudne rozmowy samorządowców

Tegoroczne rozmowy na temat wprowadzenia usługi car-sharingu w Trójmieście były burzliwe od samego początku. Tempo narzucała Gdynia, która jako pierwsza wystąpiła z ideą, by połączyć miasta od Wejherowa po Pruszcz Gdański współdzielonymi samochodami. Władze miasta tłumaczyły, że jeden samochód współdzielony może zastąpić nawet 12 aut prywatnych, co dodatkowo poprawia jakość powietrza.

Gdańsk miał pewne wątpliwości, ale ostatecznie doszło do porozumienia i pod koniec sierpnia samorządowcy wraz z przedstawicielami trzech firm: Panek, Traficar i Keratronik, Obszarem Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot i Fundacją Promocji Pojazdów Elektrycznych Innobaltica podpisali list intencyjny. W 2020 roku ma to doprowadzić do objęcia siecią wypożyczalni całej aglomeracji.

Przywileje na razie tylko w Gdyni

Na razie przywileje dotyczące używania samochodów dotyczą tylko Gdyni. Radni miasta już dawno przegłosowali zapisy, zgodnie z którymi firmy zapewniające flotę samochodów współdzielonych zostaną obciążone ryczałtową opłatą 100 zł miesięcznie za parkowanie samochodu hybrydowego i niskoemisyjnego oraz 30 zł miesięcznie za pojazd elektryczny.

Według zapowiedzi urzędników, użytkownicy aut współdzielonych już wkrótce będą mieć do dyspozycji ok. 20 miejsc postojowych w mieście, przeznaczonych tylko dla wypożyczanych samochodów. Gdańsk i Sopot na razie żadnych przywilejów nie przewidują.

- Jestem przekonany, że projekt ma ogromny potencjał i liczę, że usługa będzie wdrażana w kolejnych miastach małego Trójmiasta - informuje Bartosz Bartoszewicz.
W najbliższych tygodniach swoją ofertę mają przedstawiać kolejne firmy.

Opinie (243) ponad 10 zablokowanych

  • e...to jest stara tradycja (2)

    ja już od dawna jeżdżę moim renault na zmianę z moim mechanikiem

    • 74 2

    • (1)

      He he ja też

      • 9 1

      • Thalia

        I ja rowniez

        • 1 0

  • tańsza taksówka (1)

    nie mówie juz o mytaxi czy uberze

    • 17 2

    • Tak

      Taksówka wygodniejsza.

      • 2 1

  • (9)

    A co z prawem jazdy? skoro można pobrać aplikację i w niej także płacić? jak sprawdzą czy dana osoba posiada uprawienia do kierowania pojazdami? Jak sprawdzą czy osoba jest trzeźwa? dla mnie to trochę budzi obawy... tym bardziej że dużo jeżdżę po mieście i dużo widziałem...

    • 30 11

    • (4)

      Ja pierdziu, jest weryfikacja. Wysyłasz zdjęcie prawa jazdy.

      • 2 6

      • (3)

        Wysyłam zdjęcie prawka dziewczyny. Wsiadam ja. I co ?

        • 4 5

        • I to samo co by było, gdybyś wsiadł do auta tatusia bez prawka.

          • 12 2

        • chyba musiałbys mieć to prawko, a z wypowiedzi wynika, ze jesteś za młody

          • 1 2

        • i nie masz już dziewczyny

          ona ma świadków że była gdzie indziej, a ty bulisz

          • 2 0

    • To określa regulamin ktory akceptujesz

      Jak go zlamiesz to placisz,proste

      • 4 1

    • musisz przesłać prawo jazdy (skan) - wszystko jest opisane na ich stronie

      • 2 1

    • a jak w salonie kupujesz nowy samochód, to ktoś Ci sprawdza trzeźwość i prawo jazdy?

      Jak ktoś po pijaku pożyczy samochód, to w razie kontroli trafi do więzienia.
      A jak go rozbije, to jeszcze za to zapłaci

      • 5 1

    • A kto ci to teraz sprawdza?

      Kto teraz sprawdza czy jesteś trzeźwy i czy masz prawko? Samochód? Myśl trochę

      • 0 0

  • trzeba się spieszyć z podmianą panewek

    jak świagier zmieści się z tym do piuntej to jestem do przodu ze 30 zeta

    • 20 6

  • Jesli jest chociaz maly korek to juz uber jest tanszy (2)

    Drogie oplaty za minute

    • 31 2

    • (1)

      Uber też ma zmienne stawki...

      • 1 4

      • Ale mytaxi nie

        • 2 1

  • Małolaty i imprezowicze na podwójnym, gazie... mobilizujcie się. (2)

    • 37 4

    • (1)

      Brudasy, fleje, smierdziele też

      • 8 0

      • Menele rulezz

        • 1 0

  • Usługa dla bogatych ludzi. (2)

    Wypożyczenie + opłata za przejechane kilometry + ewentualny postój, aby coś załatwić itp, to około 50zł/h uwzględniając jazdę po mieście. Kilka godzin to już setki złotych. Chyba, że ktoś wypozyczy na 10 minut i przejdzie dystans kilku km, to wtedy ciekawa opcja, bo wyjdzie kilka - max kilkanaście złotych.

    • 21 3

    • traficar ma jeździć a nie stać

      Ten system promuje jazdę, a nie postój. I dlatego nie opłaca się długie blokowanie samochodu, bo ktoś chce nim wrócić. Masz wsiąść i tak jak piszesz przejechać te 10 minut i zakończyć jazdę. W centrum nie powinno być problemu ze znalezieniem kolejnego pojazdu. A jak wyjedziesz poza strefę to mała szansa, że ktoś ci zgarnie auto sprzed nosa.
      Wszyscy piszą tu, że coś będzie nie tak, że będą problemy.
      A tak na prawdę to ta usługa działa już od dawna: w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu.

      • 4 2

    • Wtedy wole rower bo jest za darmo

      • 0 1

  • Nie ma z czego się cieszyć....korki,korki,korki

    • 20 1

  • jak nie zabierzesz ze sobą katalizatora

    to się nie opłaca

    • 17 1

  • Na całym świecie cenniki takich usług są maksymalnie uproszczone (2)

    Tylko w Polsce jest opłata podstawowa, za minutę jazdy, za postój... Nie można naprawdę skopiować cennika Zipcar czy GoGet? Podpowiadam przykładowo: 1h jazdy: 10$. Łatwiej?

    • 51 1

    • Pamiętaj, tutaj jest Polska i żaden przepis a tym bardziej taryfikator nie może być przejrzysty. (1)

      • 20 0

      • Oczywiście. Wystarczy wejść na stronę SKM żeby zobaczyć prawdziwy koszmar.

        Ale właśnie takie nowe biznesy mogłyby starać się o jakąś nową jakość. No, ale niestety. Nowe technologie, a mentalność z SKM.

        • 15 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane