• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wspólne auta zaczynają jeździć po Trójmieście

Patryk Szczerba
27 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
200 samochodów marki Renault Clio firmy Traficar można już w Trójmieście rezerwować i wypożyczać. Wkrótce do przedsięwzięcia mają dołączyć kolejne firmy. 200 samochodów marki Renault Clio firmy Traficar można już w Trójmieście rezerwować i wypożyczać. Wkrótce do przedsięwzięcia mają dołączyć kolejne firmy.

200 samochodów można wypożyczać już od piątku, 27 października, w Trójmieście w ramach zapowiadanego od tygodni car-sharingu. Usługa jest dostępna w kilkunastu dzielnicach Gdańska, Gdyni i w całym Sopocie. Jeśli kierowcy dobrze ocenią pomysł, w przyszłym roku aut może być więcej.



Jak oceniasz ideę współdzielonych samochodów?

Na początek samochody będą dostępne w tych strefach, w których - jak przypuszczają przedstawiciele firmy Traficar, która dostarcza auta - będzie największy popyt na taką usługę.

W Gdyni samochody będą dostępne na Obłużu, Chyloni, w Śródmieściu, Redłowie, Karwinach, Dąbrowie, Orłowie i Małym Kacku.

W Gdańsku wypożyczalnia swoim zasięgiem obejmie Osowę, Matarnię, Żabiankę, Przymorze, Brzeźno, Zaspę, Wrzeszcz, Piecki-Migowo, Siedlce, Śródmieście, Jasień, Ujeścisko, Kowale oraz Orunię Górną.

Bez ograniczeń wypożyczać i zostawiać je będzie można w Sopocie. Dodatkowo auta będą dostępne na stacjach Orlen.

Pojazdy będą rozmieszczone tak, by w żadnej strefie ich nie brakowało.

Jak to działa: aplikacja i opłaty

Niskoemisyjne spalinowe auta marki Renault Clio można wypożyczyć i zostawić w dowolnym miejscu w całej strefie, wcześniej rezerwując je poprzez aplikację, którą można ściągnąć na swój telefon, nie martwiąc się o opłaty parkingowe pobierane przez miasto.

Więcej informacji jak to zrobić można znaleźć na stronie internetowej Traficar

Każdy przejechany kilometr będzie kosztował 80 groszy, do czego trzeba doliczyć 50 groszy za minutę jazdy. Z kolei za minutę postoju samochodu będzie trzeba zapłacić 10 groszy za minutę.

Nie brakuje wątpliwości

Co z autami pozostawionymi w nieprzepisowych miejscach? W tym wypadku straż miejska ma pojazdy odholowywać, a nie zakładać blokady, które uniemożliwiłyby na dłuższy czas wypożyczenie.

Za postój na prywatnych płatnych miejscach postojowych klienci postój opłacą sami. Gorzej, gdy ktoś zaparkuje w takim miejscu lub na zamkniętym, osiedlowym parkingu, już po zakończeniu korzystania z auta. Kto wtedy zapłaci za parkowanie?

Strefy, gdzie będzie można wypożyczać samochody firmy Traficar. Strefy, gdzie będzie można wypożyczać samochody firmy Traficar.
System ma przypominać o zostawieniu w schowku karty uruchamiającej samochód. Nie wykryje jednak, czy użytkownik jest np. pełnoletni i nie wsiada za kierownicę pod wpływem alkoholu.

Z czasem ma premiować za to za ekonomiczną jazdę.

Przedstawiciele Traficar nie ukrywają, że liczą na współpracę społeczności wypożyczających, która będzie się wzajemnie kontrolować.

- Mamy doświadczenie na rynku wynajmu samochodów i nie ukrywam, że czekaliśmy na to, by pojawić się także w Trójmieście. Dotychczas w Polsce spotykaliśmy się z próbami regulacji poprzez koncesjonowanie usług, przetargi. Tutaj tego nie ma, więc zdecydowaliśmy się przyspieszyć naszą obecność w tym regionie - mówi Hubert Laszczyk, wiceprezes zarządu firmy Traficar.
Trudne rozmowy samorządowców

Tegoroczne rozmowy na temat wprowadzenia usługi car-sharingu w Trójmieście były burzliwe od samego początku. Tempo narzucała Gdynia, która jako pierwsza wystąpiła z ideą, by połączyć miasta od Wejherowa po Pruszcz Gdański współdzielonymi samochodami. Władze miasta tłumaczyły, że jeden samochód współdzielony może zastąpić nawet 12 aut prywatnych, co dodatkowo poprawia jakość powietrza.

Gdańsk miał pewne wątpliwości, ale ostatecznie doszło do porozumienia i pod koniec sierpnia samorządowcy wraz z przedstawicielami trzech firm: Panek, Traficar i Keratronik, Obszarem Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot i Fundacją Promocji Pojazdów Elektrycznych Innobaltica podpisali list intencyjny. W 2020 roku ma to doprowadzić do objęcia siecią wypożyczalni całej aglomeracji.

Przywileje na razie tylko w Gdyni

Na razie przywileje dotyczące używania samochodów dotyczą tylko Gdyni. Radni miasta już dawno przegłosowali zapisy, zgodnie z którymi firmy zapewniające flotę samochodów współdzielonych zostaną obciążone ryczałtową opłatą 100 zł miesięcznie za parkowanie samochodu hybrydowego i niskoemisyjnego oraz 30 zł miesięcznie za pojazd elektryczny.

Według zapowiedzi urzędników, użytkownicy aut współdzielonych już wkrótce będą mieć do dyspozycji ok. 20 miejsc postojowych w mieście, przeznaczonych tylko dla wypożyczanych samochodów. Gdańsk i Sopot na razie żadnych przywilejów nie przewidują.

- Jestem przekonany, że projekt ma ogromny potencjał i liczę, że usługa będzie wdrażana w kolejnych miastach małego Trójmiasta - informuje Bartosz Bartoszewicz.
W najbliższych tygodniach swoją ofertę mają przedstawiać kolejne firmy.

Opinie (243) ponad 10 zablokowanych

  • Policzyłem (1)

    Mam auto 6 letnie. Koszt przejechania 1km wynosi mnie 65 groszy i sukcesywnie spada. Wliczyłem w to utratę wartości auta, przeglądy, ubezpieczenie, paliwo i koszt napraw. Tylko że auto mam cały czas pod ręką.

    • 1 1

    • wychodzi ci tak mało bo dużo jeździsz

      To jest oferta na okazjonalne dojazdy. Posiadanie auta tylko dla takich celów to jest balast.
      Co do wyliczeń, uwzględnij jeszcze koszt i dostępność kapitału - auto trzeba kupić.

      • 0 0

  • Za rok ich nie będzie (2)

    bo to głupi pomysł jest

    • 5 3

    • Budyń i szczur dopłacą.Więc będą

      • 0 1

    • Też tak uważam.

      Bynajmniej nie w trójmiejskiej aglomeracji. Użytkownicy Trafiicara szybko przekonają się, że najem samochodu w godzinach szczytów będzie bardzo nieopłacalny. Natomiast najem w godzinach wieczornych i nocnych nie da firmie zadowalających zysków, stąd moje przekonanie że się szybko z Trójmiasta wyniosą.

      • 2 2

  • Usługa dla bogatych ludzi. (2)

    Wypożyczenie + opłata za przejechane kilometry + ewentualny postój, aby coś załatwić itp, to około 50zł/h uwzględniając jazdę po mieście. Kilka godzin to już setki złotych. Chyba, że ktoś wypozyczy na 10 minut i przejdzie dystans kilku km, to wtedy ciekawa opcja, bo wyjdzie kilka - max kilkanaście złotych.

    • 21 3

    • Wtedy wole rower bo jest za darmo

      • 0 1

    • traficar ma jeździć a nie stać

      Ten system promuje jazdę, a nie postój. I dlatego nie opłaca się długie blokowanie samochodu, bo ktoś chce nim wrócić. Masz wsiąść i tak jak piszesz przejechać te 10 minut i zakończyć jazdę. W centrum nie powinno być problemu ze znalezieniem kolejnego pojazdu. A jak wyjedziesz poza strefę to mała szansa, że ktoś ci zgarnie auto sprzed nosa.
      Wszyscy piszą tu, że coś będzie nie tak, że będą problemy.
      A tak na prawdę to ta usługa działa już od dawna: w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu.

      • 4 2

  • Skorzystałem (2)

    Skorzystałem i jestem bardzo zadowolony. Przejazd z Sopotu do Gdyni Mały Kack kosztował mnie niecałe 14 zł.

    • 2 6

    • w jaki dzień o jakiej porze? ja chce z gdyni centrum do wrzeszcza czy to sie opłaca? SKM koszt ok 12 zł (1)

      w obie strony, tu ile? powrót dłużej bo korki - remonty i kupa Januszy autochtonów robi dzwony albo manewry cyrkowe i sie stoi

      • 0 0

      • Na stronie traficar masz mapkę gdzie możesz zaznaczyć punkty skąd i dokąd chcesz jechać i strona pokaże Ci orientacyjny koszt

        • 0 1

  • Jak tak patrzę

    Na mapę na mojej dzielnicy to auta te stoją i stoją i zabierają miejsca parkingowe. Chyba go przestawie gdzie indziej

    • 1 2

  • (6)

    Dobra inicjatywa. Pogadam ze szwagrem wypożyczymy:)

    • 18 36

    • No a jeśli ktoś będzie miał takie samo auto, (2)

      to podmieni dywaniki, wycieraczki, wajchę biegów, może kierownicę, tylna kanapę, filtr powietrza, wystarczy na chwilę wjechać do garażu albo na parking leśny i to będzie bardzo dobra inicjatywa.

      • 10 1

      • Nie mierz wszystkich swoją miarą

        • 2 1

      • ahhahahahahah

        to już prościej podmienić cały samochód hehehheh

        • 1 0

    • weźcie mnie ze sobą (1)

      pokatujemy razem, oponki na zimę do golfika sie przełoży,
      a jak spoadnie śnieg będziemy upalać pod tesco całą noc :)

      • 12 1

      • można też zimą

        podriftować pod Lidlem.

        • 5 0

    • PYTAM

      Kto chętny na dzwona?
      Przecież to w naszym kraju nie przejdzie szwagier go rozkręci ten coś zabierze z samochodu np trójkąt a kolejny będzie kręcił bączki w zimę pod biedronka.

      • 14 0

  • hmm

    Szybko obliczyłem, przejechanie autem 50km, w czasie około 2h- takie minimum chcąc coś pozałatwiać w ciągu dnia w trójmieście, to jest to koszt 100zl
    zakładając że uda nam się te 50 km zrobić w 2h, jeżdząc po trójmiescie za dnia. Drogo
    Ale w cztery osoby to już po 25 zybla, w miarę ok.
    Wydaję mi się że to prędzej będzie pomocne w celu dostania się na imprezę z punktu a do punktu b, i ewentualny powrót.
    Bo tak ode mnie do Sopotu to jakieś 25km i może ze 40 minut jazdy miastem, poza głownymi godzinami, co wychodzi 40dychy, na cztery osoby po 10, nie wiem czy taksa nie była podobnie wyceniona, ostatnio sporo nowych przewoźników, i ceny sa znacznie bardziej atrakcyjne niż mogło by sie wydawać.
    Jedynie jakaś specyficzna sytuacja, jakich nie raz w życiu wiele, wskazywała by na sens wypożyczenia auta w ten sposób,.
    Pozdrawiam

    • 0 0

  • Woo (1)

    No wreszcie, cena tez akceptowalna

    • 2 9

    • Nie dla wszystkich. Tanio to jest przejechać np 2 km w 3 minuty

      • 1 0

  • Jak zwiększyć korki na ulicach Trójmiasta no przecież prosty sposób zwiększyć ilość aut i zmniejszyć komunikację zbiorową proste prawda i zadam pytanie czy rządzą nami idioci bo coraz bardziej się wydaje że tak

    • 1 1

  • Super

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane