• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wspólne auta zaczynają jeździć po Trójmieście

Patryk Szczerba
27 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
200 samochodów marki Renault Clio firmy Traficar można już w Trójmieście rezerwować i wypożyczać. Wkrótce do przedsięwzięcia mają dołączyć kolejne firmy. 200 samochodów marki Renault Clio firmy Traficar można już w Trójmieście rezerwować i wypożyczać. Wkrótce do przedsięwzięcia mają dołączyć kolejne firmy.

200 samochodów można wypożyczać już od piątku, 27 października, w Trójmieście w ramach zapowiadanego od tygodni car-sharingu. Usługa jest dostępna w kilkunastu dzielnicach Gdańska, Gdyni i w całym Sopocie. Jeśli kierowcy dobrze ocenią pomysł, w przyszłym roku aut może być więcej.



Jak oceniasz ideę współdzielonych samochodów?

Na początek samochody będą dostępne w tych strefach, w których - jak przypuszczają przedstawiciele firmy Traficar, która dostarcza auta - będzie największy popyt na taką usługę.

W Gdyni samochody będą dostępne na Obłużu, Chyloni, w Śródmieściu, Redłowie, Karwinach, Dąbrowie, Orłowie i Małym Kacku.

W Gdańsku wypożyczalnia swoim zasięgiem obejmie Osowę, Matarnię, Żabiankę, Przymorze, Brzeźno, Zaspę, Wrzeszcz, Piecki-Migowo, Siedlce, Śródmieście, Jasień, Ujeścisko, Kowale oraz Orunię Górną.

Bez ograniczeń wypożyczać i zostawiać je będzie można w Sopocie. Dodatkowo auta będą dostępne na stacjach Orlen.

Pojazdy będą rozmieszczone tak, by w żadnej strefie ich nie brakowało.

Jak to działa: aplikacja i opłaty

Niskoemisyjne spalinowe auta marki Renault Clio można wypożyczyć i zostawić w dowolnym miejscu w całej strefie, wcześniej rezerwując je poprzez aplikację, którą można ściągnąć na swój telefon, nie martwiąc się o opłaty parkingowe pobierane przez miasto.

Więcej informacji jak to zrobić można znaleźć na stronie internetowej Traficar

Każdy przejechany kilometr będzie kosztował 80 groszy, do czego trzeba doliczyć 50 groszy za minutę jazdy. Z kolei za minutę postoju samochodu będzie trzeba zapłacić 10 groszy za minutę.

Nie brakuje wątpliwości

Co z autami pozostawionymi w nieprzepisowych miejscach? W tym wypadku straż miejska ma pojazdy odholowywać, a nie zakładać blokady, które uniemożliwiłyby na dłuższy czas wypożyczenie.

Za postój na prywatnych płatnych miejscach postojowych klienci postój opłacą sami. Gorzej, gdy ktoś zaparkuje w takim miejscu lub na zamkniętym, osiedlowym parkingu, już po zakończeniu korzystania z auta. Kto wtedy zapłaci za parkowanie?

Strefy, gdzie będzie można wypożyczać samochody firmy Traficar. Strefy, gdzie będzie można wypożyczać samochody firmy Traficar.
System ma przypominać o zostawieniu w schowku karty uruchamiającej samochód. Nie wykryje jednak, czy użytkownik jest np. pełnoletni i nie wsiada za kierownicę pod wpływem alkoholu.

Z czasem ma premiować za to za ekonomiczną jazdę.

Przedstawiciele Traficar nie ukrywają, że liczą na współpracę społeczności wypożyczających, która będzie się wzajemnie kontrolować.

- Mamy doświadczenie na rynku wynajmu samochodów i nie ukrywam, że czekaliśmy na to, by pojawić się także w Trójmieście. Dotychczas w Polsce spotykaliśmy się z próbami regulacji poprzez koncesjonowanie usług, przetargi. Tutaj tego nie ma, więc zdecydowaliśmy się przyspieszyć naszą obecność w tym regionie - mówi Hubert Laszczyk, wiceprezes zarządu firmy Traficar.
Trudne rozmowy samorządowców

Tegoroczne rozmowy na temat wprowadzenia usługi car-sharingu w Trójmieście były burzliwe od samego początku. Tempo narzucała Gdynia, która jako pierwsza wystąpiła z ideą, by połączyć miasta od Wejherowa po Pruszcz Gdański współdzielonymi samochodami. Władze miasta tłumaczyły, że jeden samochód współdzielony może zastąpić nawet 12 aut prywatnych, co dodatkowo poprawia jakość powietrza.

Gdańsk miał pewne wątpliwości, ale ostatecznie doszło do porozumienia i pod koniec sierpnia samorządowcy wraz z przedstawicielami trzech firm: Panek, Traficar i Keratronik, Obszarem Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot i Fundacją Promocji Pojazdów Elektrycznych Innobaltica podpisali list intencyjny. W 2020 roku ma to doprowadzić do objęcia siecią wypożyczalni całej aglomeracji.

Przywileje na razie tylko w Gdyni

Na razie przywileje dotyczące używania samochodów dotyczą tylko Gdyni. Radni miasta już dawno przegłosowali zapisy, zgodnie z którymi firmy zapewniające flotę samochodów współdzielonych zostaną obciążone ryczałtową opłatą 100 zł miesięcznie za parkowanie samochodu hybrydowego i niskoemisyjnego oraz 30 zł miesięcznie za pojazd elektryczny.

Według zapowiedzi urzędników, użytkownicy aut współdzielonych już wkrótce będą mieć do dyspozycji ok. 20 miejsc postojowych w mieście, przeznaczonych tylko dla wypożyczanych samochodów. Gdańsk i Sopot na razie żadnych przywilejów nie przewidują.

- Jestem przekonany, że projekt ma ogromny potencjał i liczę, że usługa będzie wdrażana w kolejnych miastach małego Trójmiasta - informuje Bartosz Bartoszewicz.
W najbliższych tygodniach swoją ofertę mają przedstawiać kolejne firmy.

Opinie (243) ponad 10 zablokowanych

  • czy można potwierdzic zaprzeczyć ze auto z Gdyni mozna zostawić w Gdańsku?

    nie jest to JASNO wskazane czy Trójmiasto jest traktowane jako JEDNO miasto - a w informacjach np. na temat jazdy z Krakowa do Warszawy jest wskazanie, ze musi się zostawić w mieście, w którym się wypozyczyło

    • 3 0

  • Za auta pozostawione w nieprzepisowych miejscach odpowiedzialnosc karno-finansowa (2)

    powinni ponosic ostatni wypozyczajacy. Czyli mandaty. Inaczej bedzie balagan. Czy mozna auto wypozyczyc na caly dzien i parkowac je w nocy przed swoim miejscem zamieszkania? Ciekawe jakie zdanie na ten temat maja dealerzy samochodow nowych jak i uzywanych poniewaz bedzie mialo to niewatpliwy wplyw na sprzedawalnosc samochodow.

    • 4 1

    • a policzyłeś ile takie wypozyczenie bedzie cię kosztowac? (1)

      • 1 0

      • Nie bardzo wiem jak to zrobic.

        Każdy przejechany kilometr będzie kosztował 80 groszy. Powiedzmy dojazd z Sopotu na Orunie i z powrotem plus jakies medrkowanie po Gdansku na zakupy to chyba ze 35 kilometrow (moze ze 40). Do tego trzeba doliczyć 50 groszy za minutę jazdy. W tym czasie kiedy ruch uliczny jest badzo duzy to ten dystans moze trwac nawet okolo 1.5 godziny. Z kolei za minutę postoju samochodu będzie trzeba zapłacić 10 groszy za minutę. Czy calonocny postoj samochodu przed domem tez jest wliczany jako postoj? Trudno w tej chwili przewidziec sume kosztow ale wydaje mi sie ze bedzie dosyc drogo. Trzeba zobaczyc jak to w praktyce bedzie sia ksztaltowalo i ja na pewno nie bede tym pionierem tego rozwiazania. Poczekam na doswiadczenia innych. Czy to nie jest tak jak ze zwyczajnym wypozyczeniem samochodu z agencji 'Rent a car'? Dodam jeszcze ze musi byc ubezpieczenie. Chyba ze w swojej polisie ubezpieczeniowej masz wpis na uzywanie tych samochodow.

        • 2 1

  • Woo (1)

    No wreszcie, cena tez akceptowalna

    • 2 9

    • Nie dla wszystkich. Tanio to jest przejechać np 2 km w 3 minuty

      • 1 0

  • jakie sa koszty jak we kogos uderze?

    bo chcialbym w swoim aucie zrobic szkode calkowita i nie moge znalezc jelenia ktory we mnie wjedzie
    to bym sobie takim autem wjechal w swoje
    nie potrzebuje duz,o tylko bok przerysowac

    • 10 1

  • Żadne inne auta niż elektryczne nie mają prawa funkcjonować jako carsharing. A na pewno nie w Polsce kraju złodziei

    • 5 2

  • TAKSÓWKARZE PROTESTUJĄ

    Nikt tak jak taksówkarz nie płaci uczciwie podatków. Taksówkarz to żywe złoto dla ojczyzny. Nie powinno się robić konkurencji taksówkarzom. Uber jest zły, wypożyczalnie też są złe.

    • 8 7

  • na żabiance? Prawie całe osiedle jest objęte strefą identyfikatorów, więc nie za bardzo wiem na jakiej podstawie takie auto ma tu wjeżdzać??

    • 4 1

  • adę do hipermarketu

    Chcę pojechać autkiem do hipermarketu ale w regulaminie jest napisane „Niedozwolone jest zakończenie wynajmu jeżeli samochód zaparkowany jest na prywatnym, podziemnym, płatnym lub bezpłatnym parkingu należącym do osoby prywatnej, urzędu, firmy czy sklepu. Czy w takiej sytuacji muszę szukać miejsca do parkowania w pobliżu sklepu?

    • 5 0

  • Ja mam 5 aut i się z nikim niedziele

    Oczywiście wszystkie dizle

    • 2 2

  • Hmn (1)

    Według mnie bardzo dużo wypożyczeń takiego auta będzie dotyczyła dojazdu do marketów spożywczych budowlanych. Tam gdzie w większości jest parking „przysklepowy”. Czy mogę pojechać do biedy, zostawić auto a potem je znowu wypożyczyć aby dojechać do domu bez żadnych konsekwencji??

    • 2 1

    • Regulamin zabrania

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane