- 1 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (129 opinii)
- 2 Oślepiał śmigłowiec podczas derbów (227 opinii)
- 3 Po alkoholu jechał motocyklem 190 km/h (64 opinie)
- 4 Coraz więcej domów pływających na wodzie (66 opinii)
- 5 We wrześniu koniec prac na Chwarznieńskiej (52 opinie)
- 6 Kradli klocki LEGO. Hurtowo (33 opinie)
Wspólny bilet w Trójmieście to mrzonki?
Z analiz władz Gdyni wynika, że topnieją szanse na pełną integrację komunikacji miejskiej w Trójmieście. Dlaczego? Samorządy musiałyby przejąć całą SKM-kę, a na to ich nie stać.
Mimo że władze Gdańska, Gdyni, Sopotu i Wejherowa, należące do Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, deklarowały, że porozumienie jest blisko, do radnych dochodziły informacje o barierach prawnych, które uniemożliwiały jego zawarcie.
Zastępca prezydenta Gdyni Marek Stępa odpisał radnym, że na drodze do integracji komunikacyjnej stoi prawo, a konkretnie to, że SKM-ka nie jest spółką w pełni komunalną, ponieważ obok samorządów jej współwłaścicielem jest PKP SA. Przejęcie przez Gdańsk, Gdynię, Sopot i samorząd województwa wszystkich udziałów w SKM-ce wiązałoby się z koniecznością ponoszenia wysokich dopłat do działalności tego przewoźnika, które dziś pochodzą ze środków budżetowych.
- PKP SKM w Trójmieście otrzymuje dotacje z budżetu państwa w wysokości kilkunastu milionów złotych. Po komunalizacji samorządy musiałyby wziąć ten ciężar na własne barki. Pozbawienie SKM dotacji z budżetu centralnego i uiszczanie jej z budżetów samorządów na pewno nie byłoby w obecnej sytuacji (spowolnienie gospodarcze oraz liczne inwestycje) dla trójmiejskich włodarzy łatwą decyzją - podkreśla w rozmowie z "Polską Dziennikiem Bałtyckim" Marcin Wołek, radny Gdyni i jednocześnie pracownik Katedry Rynku Transportowego Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego.
Szybkie skomunalizowanie spółki będzie trudne m.in. ze względu na pokaźny majątek, jakim dysponuje SKM.
Problem wspólnego biletu tkwi też w różnym systemie ulg w ZKM Gdynia, ZTM Gdańsk i SKM Trójmiasto. W komunikacji miejskiej uczniowie, emeryci i renciści kasują dziś bilety z 50 proc. zniżką, natomiast w SKM wynosi ona tylko 37 proc. Wprowadzenie 50 proc. upustu w kolejkach, spowodowałoby konieczność zwiększenia dopłat do działalności SKM.
Miejsca
Opinie (115) ponad 10 zablokowanych
-
2010-02-18 13:20
Wstyd
Samorzady Gdańska, Gdyni, Sopotu nie mogą się między soba dogadać nie tylko w sprawie wspólnego biletu ale kozłem ofiarnym musi być ktoś z zewnątrz najlepiej SKM. Bo to ładnie pasuje i można snuć fantazje jak my to chcemy ale są przeszkody nie do przeskoczenia. Bzdura i jeszcze raz bzdura
- 2 0
-
2010-02-18 13:17
skoro przejęcie SKM-ki jest tak drogie
to nie należy jej przejmować, a skupić się raczej na integracji autobusów, trolejbusów, tramwajów szynowych i wodnych. Tyle, że na to Gdańsk nie pójdzie, gdyż wpływy ze sprzedaży biletów przekazane do Związku Metropolitarnego obniżyłyby zdolność kredytową miasta, a na niej miastu szczególnie zależy. To jest prawdziwy powód braku wspólnego biletu.
- 4 0
-
2010-02-18 12:47
załatwić odrębne prawa dotyczące trójmiasta i innych metropolii
To gdzie jest teraz Budyń ? Na kolanach do warszawki i załatwić odrębne prawa dotyczące trójmiasta i innych metropolii czy może Renoma nie pozwoli albo derektorkowie ZKM-ów i SKM o posadki się trzęsą a są kolegami...???
- 0 0
-
2010-02-18 09:18
(1)
Czytając o takich "problemach" to pierwsza myśł nasuwa si, że: Polak głupi się urodził i głupi umrze. Następna myśl to taka, że "gdzie 2 Polaków tam 3 stanowiska.
Jeszcze długo nie będzie w Polsce OK.- 1 2
-
2010-02-18 12:08
mów za siebie
W Warszawie czy na Śląsku Polak sobie poradził. Tylko w trójmieście wszystko jest niemożliwe.
- 0 0
-
2010-02-18 09:03
A metropolitalny? (2)
"W najbliższym czasie nie ma szans, by taki sam bilet obowiązywał jednocześnie w Gdyni, Gdańsku i SKM " Jeżeli to niemożliwe, to jak te bariery zostały pokonane przy tworzeniu biletu metropolitalnego?
- 4 0
-
2010-02-18 10:43
(1)
Bariery są finansowe. Parę tysiecy biletów metropolitalnych miesięcznie to nie to samo co milion biletów na miesiąc.
- 1 1
-
2010-02-18 11:45
Wiec czemu są tak reklamowane?
- 0 0
-
2010-02-17 22:22
W trójmieście w ogóle cokolwiek się opłaca??? (5)
ECS za 300 mln (z Gda. idzie 130mln) a na komunikację nie mają?
Takie numery to tylko w trójmieście wychodzą. Na odśnieżanie nie ma, na remonty dróg też nie ma. Ale Podobno w Pomorskim tak super się żyje, tak się Kozłowski chwalił PO czym dał dyla do Europarlamentu.
Wiadomo w pogoni za "sianem". Tylko to interesuje włodarzy 3M i wyborcy muszą w końcu to "docenić".- 59 3
-
2010-02-18 11:44
Myślisz, że żołądki dywizji urzędasów napełniają się za darmo?
- 0 0
-
2010-02-17 22:35
Zapewnw Kurski jest twoim lekiem?? (3)
- 3 14
-
2010-02-17 23:17
Dzieciaku wczoraj tez straszyles ludzi Kurskim, za kogo masz ludzi?? Za idiotow?? (2)
Czy PO to tylko Adamowicz??
- 17 0
-
2010-02-18 11:06
PO to również D. Tusk, Miro i Zbycho:)
Nie wsPOminając o ich senatorze Piesiewiczu, który ćpał z kobietami "lekkich obyczajów". PO pozwoliło mu na zachowanie immunitetu...
Niestety aby coś zmienić w 3M należy zmienić partię rządzącą. Zmiana figurantów na miejscu prezydentów miast nic nie zmieni.
Bagno i tak POzostanie.- 1 1
-
2010-02-17 23:26
a ja Wam powiem, że wszyscy politycy są tacy sami - denni. a partia jaką reprezentują, nie ma żadnego znaczenia.
- 9 1
-
2010-02-18 11:25
To ta sama historia co z przejęciem Przewozów Regionalnych przez samorządy.
Wszyscy pyszczą na kolej, że tak dużo kosztuje, dlatego - póki nie było to konieczne - każdy sprytny samorządowiec wieszał na kolei psy i unikał wiedzy o jej realnych kosztach. Szczególnie nie interesowało tych Państwa podstawowe pytanie: DLACZEGO kolej musi tyle kosztować. A co to szkodzi gadać, że jest stara, źle zarządzana i w ogóle do niczego. To nie kosztuje. Lepiej było krzyczeć i czekać, aż Rząd - poprzez tę złą kolej - da jakieś pieniądze. Kiedy "rząd" Parady Obłudników mocno wsiąkł w Afganistan, a do tego przyszedł kryzys, okazało się, że Przewozy Regionalne to nie takie proste, jak sobie Panowie samorządowcy wyobrażali. Teraz żarty się skończyły. Koniec z robieniem dobrych min i trzeba by utrzymywać SKM samemu, zamiast pluć na kolej. No to lepiej nie, bo przecież zadłużyliśmy nasze miasta do oporu. I niech mi tu nikt nie pisze, że chcę objęcia władzy w 3mieście przez Porażkę i Smutek. To dopiero byłaby kpina.
- 5 0
-
2010-02-17 22:03
no to czekamy na posty, że to wina budynia i renomy :) (10)
no dalej frustraci - do dzieła!
- 30 63
-
2010-02-17 22:48
a co do Budynia (7)
ktos kto twierdzi ze to dobry prezydent chyba nie byl nigdzie poza gdanskiem, a jak byl to slepak
wroclaw, krakow, poznan, lodz... w 90 roku start gorszy niz gdanska, mniejszy potencjal, obecnie dekada do przodu
a era budynia trwa juz 10 lat- 21 4
-
2010-02-18 11:08
a gdzie jest lepszy ..............zrobić 3-city i szczurek na prezydenta ........
tylko takie rozwiązanie...............
- 3 1
-
2010-02-17 23:27
daj mi prosze jakies przyklady na to, ze te miasta poszly do przodu w porownaniu do Gdanska (3)
bo ja siedze za granica chwilowo, a chetnie bym sie dowiedzial. Dzieki.
- 6 8
-
2010-02-18 07:37
wystarczy przejść się ulicami kraka albo wrocka i zobaczyć jak ludzie są ubrani (2)
a jak ubrani są u nas ;)
o statystykach nie będę wspominał ;)- 2 4
-
2010-02-18 09:51
w Słupsku prawie wszyscy chodza jak na dyskotekę, a chyba nie ma co porównywać...
- 2 0
-
2010-02-18 08:35
z ubraniami to moze nietrafione porownanie, ale moze ranking forbes z miastami najbardziej przedsiebiorczymi.
- 0 0
-
2010-02-18 07:34
kisiel s.p. era Budynia trwa w Gdańsku 20 lat
od 12 lat jest preziem, a przedtem przez 8 lat był przewodniczącym rady miasta
skutki są opłakane każdy chyba to widzi. fajnie zauważyłeś, że na początku lat 90 mieliśmy lepsze warunki rozwoju niż inne miasta, a teraz zapadamy się w prowincje
żal- 7 1
-
2010-02-18 07:29
Eeee, Łódź akurat to chyba nie za dobry przykład ;P
Przecież całkiem niedawno pogonili ichniego przywódcę.
Potencjał takiego np. Wrocławia czy Krakowa z pewnością nie był mniejszy aniżeli Gdańska. Poznań spokojnie można porównać z Gdańskiem.
Realia, realia - kolego/koleżanko - gdzie są realia?
Uważasz, że wymienione przez Ciebie miasta miały gorszy start, bo np. stąd był Prezydent? To jakaś kpina. A innego argumentu na Twoją pisaninę nie znajduję.
Era Budynia będzie trwała nadal jeśli nie znajdzie się jakiś charyzmatyczny kontrkandydat - a z pewnością nie jest nim Jacek Kur..ski czy Cymański.- 2 2
-
2010-02-17 22:11
odezwali sie a winnym artykule napisano (1)
ze spalil im sie sprzet komputerowy.
- 7 2
-
2010-02-18 07:27
Wina Budynia jest niezaprzeczalna bo razem z Maciejem L.
kłamali, że wspólny bilet metropolitalny jest uzasadnieniem dla złodziejskich podwyżek cen biletów miesięcznych z których korzystała większość pasażerów komunikacji miejskiej w Gdańsku. Nie ma biletu metropolitalnego - natychmiat przywrócić poprzednie ceny! Budyń i spółka nie potrafią dogadać się z nikim. Likwidacja wodnego tramwaju do Sopotu to przecież też wynik niesnasek i oskarżania Sopotu w kwestiach finansowych. Ciekawe skąd ta paranoja.
- 13 2
-
2010-02-17 22:10
kilkanascie milionow dla dobra mieszkancow to za duzo (4)
a 300 milionow na ECS dla dobra... no wlasnie kogo? to staC. Wymienic wszystkich za takie myslenie
- 85 8
-
2010-02-18 10:59
+17 na utrzymanie/rok
- 2 0
-
2010-02-17 22:48
Też jestem przeciw wywalaniu forsy na ECS... (2)
... ale ta kasa na SKM to kilkanaście baniek samej dopłaty do funkcjonowania ROCZNIE!Oczywiście (jak znam życie) SKM nie będzie w stanie sfinansować w takim wypadku zakupu nowych składów z własnych środków.
Chociaż z drugiej strony,gdyby pan Sz. i jego ekipa odpuścili sobie lotnisko i nowy Urząd Miejski,a także zostawili w spokoju Park Rady Europy,to kasa by się znalazła...- 8 4
-
2010-02-18 00:27
ECS oprócz tych 300 na budowę będzie kosztować17 mln rocznie. W sam raz na SKM.
- 17 0
-
2010-02-17 22:50
Dodam jeszcze,że chyba wystarczy ten bilet metropolitalny...
Może po prostu osiągnęliśmy złoty środek i dalej nie ma sensu pogłębiać tej integracji,bo koszty przerosną zyski,a ta cała integracja (nie tylko z tego powodu) nam bokiem wyjdzie...
- 10 3
-
2010-02-18 07:43
dlaczego w Trójmieście jest tak drogo ? (1)
się pytam
- 2 0
-
2010-02-18 10:42
bo miasta dokładają do biletów DUŻO mniej niż w Warszawie
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.