Fakty i opinie

stat

Wszystkie Pesy jeżdżą już po Gdańsku

Zobacz, jak pasażerowie testowali najnowszą Pesę dostarczoną do Gdańska zaledwie kilka dni temu.


35 tramwajów Pesa zgodnie z przyjętym dwa lata temu harmonogramem, kursuje już po Gdańsku. W czwartek, podczas tramwajowej parady, oficjalnie do służby został wprowadzony ostatni pojazd, wieńcząc tym samym zamówienie warte ok. 305 mln zł.



Pesy na gdańskich torach kursują od ponad roku. Obecnie dostarczone zostały już wszystkie z 35 zamówionych tramwajów.
Pesy na gdańskich torach kursują od ponad roku. Obecnie dostarczone zostały już wszystkie z 35 zamówionych tramwajów. mat. prasowe
Najnowszy tramwaj, oznaczony numerem taborowym 1045, nosi imię Macieja Gwiazdy, pioniera powojennej komunikacji miejskiej na Wybrzeżu oraz wieloletniego dyrektora technicznego Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Gdańsk - Gdynia (WPKGG), w którym przepracował ponad 30 lat. Pojazd wziął udział w paradzie, na trasie Brama Wyżynna - Armii Krajowej - 3 Maja - Hucisko - Brama Wyżynna, wraz z pozostałymi pięcioma Pesami

Realizacja zamówienia zawartego pomiędzy Gdańskiem a bydgoskimi zakładami Pojazdów Szynowych Pesa oznacza, że ZKM dysponuje obecnie największym udziałem niskopodłogowego taboru w Polsce. Aż 67 proc. wszystkich tramwajów, to pojazdy niskopodłogowe. Oprócz Pes, znaczną ich część stanowią tzw. Dortmundy (docelowo 46 tramwajów) oraz także trzy Bombardiery NGT6, cztery pojazdy Alstom Konstal NGd99 oraz dwa (jeden w eksploatacji) Konstale 114Na.

Jak oceniasz gdańskie tramwaje?

są super, nie mam do nich zastrzeżeń 27%
są znacznie lepsze, niż jeszcze kilka lat temu 53%
przeciętnie, przez moją dzielnicę jeżdzą głównie stare wozy 12%
negatywnie, są brudne i zatłoczone 8%
zakończona Łącznie głosów: 1382
Dla porównania: w Krakowie udział niskopodłogowego taboru wynosi ok. 30 proc, w Elblągu 25 proc., we Wrocławiu - ok. 24 proc., zaś w Warszawie - ok. 22 proc.

Dla obsługi gdańskiej sieci tramwajowej potrzeba 99 tramwajów. Nadal więc w eksploatacji pozostają wysłużone i często zaniedbane Konstale 105Na. Te jednak nie będą modernizowane, lecz złomowane.

- Pracujemy nad tym, by w najbliższych latach dokonać wymiany wszystkich tramwajów typu 105Na. Pragniemy uzupełniać stan taborowy pojazdami używanymi, lecz z wyższym poziomem technologii, mniej awaryjnymi i bardziej przyjaznymi dla pasażerów - zapowiada Jerzy Zgliczyński, prezes Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

Zdaniem, ZKM Gdańsk, nabycie Pes było świetnym wyborem. Pojazdy te działają niemalże bezawaryjne.

- Po dotarciu do nas tramwaje były gotowe do wyjazdu na trasę już po dwóch dniach. W miastach europejskich zdarza się, że trzeba czekać na to trzy miesiące, a nawet i pół roku - dodaje Zgliczyński.

Gdańsk jednak nie jest jedynym miastem, które zakupiło pojazdy z bydgoskiej fabryki. Ta powoli staje się potentatem europejskim w produkcji pojazdów szynowych, specjalizującym się w budowę tramwajów, pociągów oraz modernizacji taboru.

- Łączny portfel zamówień to ponad 250 tramwajów. Oczywiście wśród nich są też nowe tramwaje, ponieważ różne miasta mają różne potrzeby i konfiguracje, tak jak np. Częstochowa. Wygraliśmy też przetarg w Rumunii. Ponadto dostarczymy 12 pociągów do Bawarii w Niemczech - mówi Tomasz Zaboklicki, prezes zarządu Pesa Bydgoszcz.

Uruchomienie Węzła Kliniczna, zmiany w kursowaniu tramwajów

Jeszcze w tym roku, 30 grudnia, do użytku zostanie oddany Węzeł Kliniczna. Dzięki temu będzie możliwe uruchomienie na stałej trasie linii 8: Jelitkowo - Zaspa - Kliniczna - Jana z Kolna - Dworzec Główny - Przeróbka - Stogi Plaża. Jednocześnie likwidacji ulegnie tymczasowa linia 98 (Plac Solidarności - Stocznia Północna). Od 1 stycznia na pętli Jelitkowo, dzięki uruchomieniu peronów przystankowych, trasę rozpoczynać będzie także linia 8 (obecnie dla tej linii trzeba skorzystać z przystanku Helska). Natomiast ok. 10 stycznia wznowione zostaną kursy zawieszonych linii 4, 7 oraz 10.

Opinie (233) ponad 10 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.