- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (98 opinii)
- 2 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (313 opinii)
- 3 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (16 opinii)
- 4 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (45 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (49 opinii)
- 6 Partyzantka roślinna okiem przyrodnika (66 opinii)
Wszystko o Trasie Słowackiego i Sucharskiego
W minioną środę otwarto koperty w ostatnim spośród siedmiu przetargów na budowę Trasy Słowackiego i Trasy Sucharskiego. Budowa pierwszej drogi okazała się dużo droższa niż zakładały władze Gdańska. Natomiast druga trasa wygenerowała oszczędności w budżecie.
Dwujezdniowa droga ma zapewnić połączenie pomiędzy portem morskim, a lotniskiem. Droga została podzielona na siedem odcinków. Aktualnie istnieje tylko jeden z 2001 r. - wiodący przez las Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Obecnie prace toczą się na dwóch odcinkach: lotniskowym i miejskim. Kolejne dwa fragmenty (Droga Zielona i tunelowy) oczekują na rozstrzygniecie przetargu. Cztery odcinki mogą pochłonąć nawet 1,210 mld zł. Miasto miało zabezpieczone na ten cel ok. 161 mln zł mniej. Nadzór nad realizacją inwestycji sprawuje miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne.
Odcinek lotniskowy - między właśnie lotniskiem w Rębiechowie , a ul. Budowlanych - ma liczyć ok. 2,8 km. W rozstrzygniętym w lutym tego roku przetargu wygrała firma Wakoz z Luzina. Za budowę drogi w terminie nieco ponad siedmiu miesięcy chciała 31 mln zł. Miasto przystało na te propozycje. Budowa rozpoczęła się w marcu. Dwujezdniową drogą przed lotnisko pojedziemy późną jesienią tego roku.
Gdańsk chciał przeznaczyć na inwestycję nie więcej niż ok. 77,9 mln zł. Zatem wybór wykonawcy z Luzina wygenerował w kasie miasta oszczędności rzędu 46,9 mln zł.
Odcinek miejski powstanie między rondem de la Salle , a skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej z ul. Hynka - na granicy Wrzeszcza i Zaspy. Ten fragment ma liczyć 3,35 km długości i jest najdłuższym odcinkiem Trasy Słowackiego przeznaczonym do budowy. W rozstrzygniętym w lutym tego roku przetargu wygrało konsorcjum firm Hydrobudowa Polska S.A., PBG S.A., Aprivia S.A.. Za realizacje w terminie 20 miesięcy spółki zażądały od miasta 159 mln zł. Podpisano umowę w kwietniu i wtedy też ruszyła budowa. Dwujezdniową drogą przez Wrzeszcz pojedziemy pod koniec 2012 r.
Miasto na budowę miejskiego odcinka Trasy Słowackiego zabezpieczyło w budżecie ok. 341 mln zł. Wybór wykonawcy wygenerował w kasie miasta, dzięki niższej cenowo ofercie, oszczędności rzędu 182 mln zł.
Droga Zielona zostanie wykonana między ul. Marynarki Polskiej , a al. Hallera . Droga ma liczyć 2,1 km długości. W jej ramach planuje się budowę bezkolizyjnych zjazdów przed stadion w Letnicy. Na razie nie wiadomo, kto zbuduję drogę. Największe szanse ma firma Budimex, która złożyła najkorzystniejszą ofertę przetargu. Za budowę w terminie 18 miesięcy spółka zażądała od miasta 135 mln zł. Budowa miałaby rozpocząć się w czerwcu. Dwujezdniową drogą pojedziemy zatem pod koniec 2012 r.
Na budowę odcinka Trasy Słowackiego na granicy Letnicy, Brzeźna i Wrzeszcza w kasie miasta przeznaczono ok. 120 mln zł. Wybór najkorzystniejszej oferty wykonawcy wymaga doinwestowania 15 mln zł.
Tunel pod Martwą Wisłą wraz z dojazdami to zadanie, które trzy lata temu zostało przesunięte z inwestycji: Trasa Sucharskiego na przedsięwzięcie: Trasa Słowackiego. Podziemny obiekt inżynierski wraz z dwujezdniowymi dojazdami zostanie wykonany między ul. Marynarki Polskiej , a Węzłem Ku Ujściu . Długość tego fragmentu wynosi 2,4 km. Tunel pod Martwą Wisłą ma wydrążyć maszyna-kret - Tunnel Boring Machine (TBM). Na razie nie wiadomo jaki wykonawca tego dokona. Największe szanse ma konsorcjum firm, którego liderem jest Hydrobudowa. Chcą oni z budową zdążyć w terminie 36 miesięcy za kwotę 885 mln zł. Budowa miałaby rozpocząć się w czerwcu.
Miasto na budowę odcinka Trasy Słowackiego przez Wrzeszcz przeznaczyło ok. 510 mln zł. Zatem wybór najkorzystniejszego wykonawcy wymaga dofinansowania nie małej sumy, bo 375 mln zł. Skąd mają pochodzić te pieniądze? Jeszcze nie wiadomo.
Kolejny raz prezentujemy wizualizację przyszłej Trasy Słowackiego.
Droga ma zapewnić połączenie pomiędzy portem morskim, a drogami krajowymi. Trasa została podzielona na cztery odcinki. Aktualnie istnieje tylko jeden fragment drogi - most wantowy. Prace toczą się na jednym odcinku: portowym. Kolejne dwa (środkowy i przez olszynkę) oczekują na rozstrzygniecie przetargu. Trzy zadania mogą pochłonąć ok. 362,1 mln zł z budżetu miasta. Władze zgromadziły w kasie miasta o wiele więcej pieniędzy, by wybudować drogę - tj. ok. 527 mln zł. Inwestorem jest miejska spółka GIK.
Odcinek portowy Trasy Sucharskiego połączy Terminal Promowy Westerplatte z Węzłem Ku Ujściu. Ma on liczyć ok. 2,7 km. Będzie to fragment drogi o przekroju jednej jezdni. W rozstrzygniętym przetargu w lutym tego roku wygrała firma Skanska. Za budowę w terminie nieco ponad trzech miesięcy chciała 9,4 mln zł. Budowa rozpoczęła się w marcu. Dwujezdniową drogą pojedziemy w czerwcu tego roku.
Miasto na roboty budowlane przeznaczyło ok. 23,2 mln zł. Zatem wybór wykonawcy, którego centrala znajduje się w Skandynawii wygenerował w kasie miasta oszczędności rzędu 13,9 mln zł.
Odcinek środkowy o długości 2,7 km zostanie wybudowany między mostem wantowym i Węzłem Ku Ujściu. Choć nie ma jeszcze rozstrzygnięcia przetargu, wszystko wskazuje na to, że wybuduje go firma Skanska, która wykonuje odcinek portowy. Złożyła ona najkorzystniejszą ofertę. Za budowę w terminie 17 miesięcy chce 184 mln zł. Budowa ma rozpocząć się na przełomie maja i czerwca tego roku. Dwujezdniową drogą pojedziemy pod koniec 2012 r.
Na roboty budowlane na gdańskiej Przeróbce władze Gdańska zabezpieczyły w budżecie ok. 292,5 mln zł. Zatem wybór skandynawskiego wykonawcy wygenerował w kasie miasta oszczędności rzędu ok. 108 mln zł.
Odcinek przez Olszynkę o długości 2,8 km ma powstać między Węzłem Elbląska na gdańskich Rudnikach, a budowaną Południową Obwodnicą Gdańska. Procedura przetargowa zbliża się ku końcowi. Aktualnie nie wiadomo, kto wybuduje ten odcinek Trasy Sucharskiego. Ogromne szanse ma firma Budimex. Złożyła ona najkorzystniejszą ofertę. Zresztą chce też budować Drogę Zieloną. Budimex zaproponował miejskiej spółce GIK budowę drogi przez Olszynkę w cenie 168,7 mln zł. Budowa ma rozpocząć się w czerwcu tego roku i potrwać, wg. oferty Budimexu, do końca 2012 r.
Na roboty budowlane na Olszynce władze Gdańska zarezerwowały w budżecie ok. 211,3 mln zł. Zatem wybór wykonawcy zmniejszy koszt inwestycji o ok. 42,6 mln zł.
Trasa Sucharskiego i Słowackiego są dofinansowanie w ok. 40 proc. kosztów kwalifikowanych z Unii Europejskiej - z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostałą kwotę wykłada miasto. Po 2014 planowana jest budowa kolejnych dwóch odcinków trasy.
Zobacz, jak może wyglądać Trasa Sucharskiego już pod koniec 2012 r.
Opinie (140) ponad 10 zablokowanych
-
2011-05-15 17:57
a co mostem na Olszynce
czy juz zaczeli remont
czy wyburzą- 3 1
-
2011-05-15 12:58
PYTANIE (5)
Wiem, że nie na temat ale mam mam pytanie. Kogo powinnam zawiadomić, że w Gdańsku - Brzeźnie obok mola grasuje DUŻY dzik? Bo przed godziną przebiegł obok mnie i naprawdę budzi postrach.
- 9 0
-
2011-05-15 17:55
TVN 24
obowiazkowo
- 4 1
-
2011-05-15 17:37
Ewelinę Flintę
może wypali
- 3 0
-
2011-05-15 16:16
Jarosława K.
on ma KOTA
- 5 0
-
2011-05-15 15:59
gajowego maruchę
- 4 0
-
2011-05-15 15:51
internautów
- 4 0
-
2011-05-15 17:22
GDZIE SIE WYLOZĄ
NA SKRZYZOWANIU SLOWACKIEGO GRUNWALDZKA PLUS NOWY MOST NAD TORAMI - ZA 5 LAT MOZE WUBUDUJA
- 2 2
-
2011-05-15 15:03
Kawałki Trasy Słowackiego- taka prawda (1)
brakuje połączenia do Hallera.
Kawałek Drogi Zielonej- taka prawda.- 11 5
-
2011-05-15 17:02
Połączenie będzie przez Aleja Rzeczypospolitej - Aleja Jana Pawła II - Czarny Dwór - Uczniowską.
- 2 4
-
2011-05-15 17:00
Droga
Pozostaje tylko pytanie, czy nie było by lepiej, gdyby Trasa Słowackiego została poprowadzona za wiaduktem wzdłuż torów bezpośrednio w Aleje Jana Pawła II - gdzie już nawet jest dwupoziomowy węzeł, tylko zmodernizować - w przeciwieństwie do Alei Rzeczypospolitej.
- 5 1
-
2011-05-15 16:38
Droga
Żądajmy przedłużenia dwupasmowej Alei Słowackiego do Rębiechowa jako kontynuacji DW472! I najlepiej dalej jako DW do DK20. Panie Marszałku - gdańszczanie i Kaszubi proszą o zajęcie się tą sprawą!
- 2 3
-
2011-05-15 12:13
(1)
według podanych danych to miastu nie brakuje pieniędzy na wykonanie tych zadań a jeszcze zostanie około 174 mln
- 4 3
-
2011-05-15 16:36
To wszystko są środki z kredytów! Oszczędności == mniejszy kredyt potrzebny.
- 2 0
-
2011-05-15 09:10
(1)
Po jakiego grzyba dwupasmówka od budowlanych do lotniska?? Czyżby jakiś niezapowiadany wcześniej tranzyt powietrzny??
Wszyscy i tak pojada na ul. Budowlanych do ronda (pomijam nawet temat tego rozwiązania) która to nawet pewnie nie jest w planach na przebudowę... a jest głównym tranzytem...- 27 59
-
2011-05-15 16:34
Dwupasmówka od SKRZYŻOWANIA z Budowlanych do Spadochroniarzy!
- 4 2
-
2011-05-15 09:08
A Gdańsk Południe? (6)
A gdzie nowe drogi dla Gdańska Południe? Nowa Łódzka i co dalej? Gminna droga aż do Obwodnicy? Miasto ma gdzieś nowe dzielnice.
- 75 75
-
2011-05-15 16:33
Świętokrzyska ma status drogi wojewódzkiej.
- 14 0
-
2011-05-15 09:26
Najpierw pomyśl ile lat czekały "stare" osiedla na Słowackiego (3)
potem dodaj to do momentu w którym się wprowadziałe(a)ś na nowe i wiesz kiedy możesz się spodziewać.
- 37 7
-
2011-05-15 10:14
a gdzie ty dalej pojedziesż tą słowckiego .... (2)
chyba, ze pracujesz na stadionie
- 12 23
-
2011-05-15 11:10
Zaspa, Przymorze, Wrzeszcz do obwodnicy i na zachód
to mało?
I w drugą stronę, ci z góry na ww. rejony.
Chcesz powiedzieć, że to jest tylko droga do stadionu?
To skąd korki na niej? Kibice już jeżdżą "na zapas"?- 31 2
-
2011-05-15 11:07
Cała
- 1 1
-
2011-05-15 11:05
a ktoś kazał ci kupować mieszkanie w szczerym polu bez infrastruktury?
- 28 21
-
2011-05-15 12:22
Ale ściema! Ktoś nie chodził do szkoły? (4)
Podliczyłem wydatki na wszystkie odcinki i wyszło mi, że miasto zaoszczędzi 36 mln zł. Na podliczeniu w nagłówkach wychodzi plus 5mln? No, nieważne... Wciąż jesteśmy na plusie. Więc o co chodzi z tekstem o odcinku tunelowym: "Skąd mają pochodzić te pieniądze? Jeszcze nie wiadomo." A kto kupuje maszynę do drążenia? Wykonawca? Co się z nią stanie po inwestycji? Można ją odsprzedać za minimum 400mln zł. Czemu nie kupuje jej miasto? Ten odcinek kosztował by wtedy ok 400mln. Nikogo to nie interesuje? Gdzie dziennikarze? Na naszych oczach robią przycinkę na miliony!
- 7 8
-
2011-05-15 15:06
tbm
akurat maszynę TBM Hydrobudowa posiada (tak pisali) i dlatego ich oferta była tańsza niż innych bo nie muszą na nią wydawać kasy
- 3 2
-
2011-05-15 13:56
Finansowania na konkretne inwestycje nie można przerzucać z jednej budowy na drugą według miejskiego widzimisię.
- 3 2
-
2011-05-15 13:09
na czym, przepraszam bazujesz, prawiąc morały "ktoś nie chodził do szkoły"? Chyba na swojej ukończonej podstawówce, w której
uczyli jedynie dodawać! Jeśli chcesz się wymądrzać radzę wpierw poszperać w innych dokumentach, a nie w marnym artykule, który zawiera 5% informacji o całokształcie projektu. Mnie zastanawia jedna, jak zawsze widniejąca i pokaźna wartość pod zagadkowym hasłem "pozostałe wydatki". Tu chciałabym zobaczyć analitykę zarówno przy kwotach ujętych w budżecie jak i planowanym wykonaniu.
- 5 1
-
2011-05-15 13:04
Masz rację zaoszczedzi miasto i akurat bedzie z 5 mln na "dzwony dla klechy"
- 4 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.