- 1 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (153 opinie)
- 2 Weszły do sklepu i ukradły towar za 1650 zł (87 opinii)
- 3 30 lat od tragedii autobusowej w Kokoszkach (177 opinii)
- 4 Parawaniarze już anektują plaże (105 opinii)
- 5 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (155 opinii)
- 6 Remont przed budową Drogi Zielonej (167 opinii)
10 ulic walczy o szansę na zmianę oblicza
40 propozycji wpłynęło na opisywany przez nas plebiscyt "ul. Do Zmiany". Eksperci wyłonili z nich dziesięć, które zmierzyły się w finale. Zwycięzcę, czyli ulicę, której zmiana zostanie zaprojektowana przez specjalistów przy współpracy z mieszkańcami, wskazali czytelnicy w ankiecie.
Mieszkańcy Gdańska wysłali organizatorom plebiscytu, czyli Instytutowi Metropolitalnemu, propozycje bardzo różnych ulic: peryferyjnych, działkowych, o zabudowie pierzejowej, większych ulic zbiorczych, a nawet głównych arterii miasta. Część z nich ma zabudowę współczesną, inne bardziej tradycyjną lub wręcz historyczną.
Co najczęściej nie podoba się nam na naszej ulicy?
Swoje zgłoszenia mieszkańcy najczęściej uzasadniali zniszczoną nawierzchnią chodników i jezdni, chaosem przestrzennym (kompozycja urbanistyczna, nieuporządkowanie nośników reklamowych, parkingów), degradacją zabudowy, niską jakością architektury, brakiem małej architektury, małą ilością uporządkowanej zieleni, a także brakiem jej dobrego utrzymania.
Jak wybierano finałową dziesiątkę?
Niezbędna była selekcja. Zajęła się nią rada programowa plebiscytu, składająca się z architektów, urbanistów, artystów, naukowców, społeczników i urzędników. Wyłoniono 10 ulic, które teraz powalczą o głosy czytelników Trojmiasto.pl (głosowanie trwa do 5 lipca).
Pytani o kryteria wyboru, członkowie rady plebiscytu wymieniali przede wszystkim:
- potencjał poprawy - czy uda się doprowadzić do wyraźnej zmiany na lepsze przy użyciu ograniczonych środków
- intensywność zamieszkania - szanse miały ulice mieszkaniowe, służące nie tylko do transportu, nie przyjęto kandydatur o charakterze podmiejskim i działkowym
- skala - pozwalająca na realne działania w ramach ograniczonego budżetu
- równowaga - wstępny wybór ma uwzględniać propozycje z różnych dzielnic i o różnym charakterze
- brak projektu wykonawczego - wspólne projektowanie ma sens, gdy kształt odnowy nie został jeszcze określony
- Jeśli ulica była już na liście do remontu lub przebudowy, to usuwaliśmy ją z rywalizacji. Założeniem plebiscytu jest to, by zwycięska ulica została zaprojektowana z udziałem mieszkańców. Dlatego uznaliśmy, że nie ma co zajmować się ulicami, których kształt został już przesądzony - tłumaczy Damian Zelewski z Instytutu Metropolitalnego.
Z drugiej jednak strony odrzucano też propozycje ulic, które wymagałyby zmian przekraczających dostępne w budżecie środki na ten cel. Organizatorzy od początku zapowiadali również, że preferencje w wyborze do głosowania będą miały ulice lokalne.
- Dokonując wyboru trzeba było odrzucić dużą liczbę propozycji, co nie było łatwe. Z konieczności robiliśmy to sprawnie, czasem szybko, jednak zawsze ze świadomością, że dla okolicznych mieszkańców ich własna ulica, jaka by nie była, indywidualnie jest ważna i wyjątkowa - mówi Tomasz Janiszewski z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, członek rady plebiscytu.
Sporo kandydatur z Wrzeszcza
W wyselekcjonowanym gronie znalazły się ulice z Przymorza Małego, Oliwy, Śródmieścia, Żabianki i Jelitkowa, Siedlec, Ujeściska i Łostowic. Najwięcej, bo aż cztery propozycje, pochodzą z Wrzeszcza: po dwie z Górnego i Dolnego.
Dlaczego? Jest kilka powodów. Przede wszystkim aktywność mieszkańców, którzy z tego obszaru zgłosili sporo propozycji. Dodatkowo ulice we Wrzeszczu są najważniejszą lokalną przestrzenią publiczną, na którą wychodzi się prosto z domu. Dodatkowym argumentem przywołanym przez ekspertów był fakt, że Wrzeszcz jest nie tylko gęsto zamieszkały, ale też wyjątkowo intensywnie używany przez mieszkańców całego Gdańska, zatem na poprawie skorzysta nie tylko jedna dzielnica, ale całe miasto.
Dalsza procedura
Ulica, która wygra w głosowaniu czytelników (głosowanie trwa do 5 lipca), zostanie zaprojektowana przez zespół z Politechniki Gdańskiej, być może z udziałem gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych i przy wsparciu urzędników GZDiZ - oczywiście z udziałem mieszkańców. Ten etap dokona się już po wakacjach. Mieszkańcy i zaproszeni eksperci opracują propozycje zmian - zarówno mniejszych, które będzie można wdrożyć niedużym nakładem środków i w krótkim czasie, jak również dalej idących - mających na celu całościową zmianę wizerunku danej ulicy.
Organizatorzy będą również lobbowali za wdrożeniem pomysłów przy wykorzystaniu na przykład środków z Budżetu Obywatelskiego.
Opinie (218) 8 zablokowanych
-
2018-07-03 08:57
Ulice muszą "walczyć"
Dla mnie to trochę żałosne, BRG buduje kolejne miejskie autostrady otoczone ekranami dźwiękoszczelnymi za setki milionów, a ulice, które były od zawsze muszą "walczyć" ???
Panowie politycy, priorytety wam się poprzestawiały. Nic dziwnego że w ciągu ostatnich 10 lat Gdańsk urósł 2% a gmina Żukowo o 400%.- 13 2
-
2018-07-03 08:59
a czy jest jakaś dzacowna instytucja...
...która nawoływałaby do powstania planów zagospodarowania przestrzennego? Czy tym wszystkim "ulepszaczom" na rękę jest dziadostwo tworzone przez kolejne decyzje urzędu? Stawiam, że to drugie.
- 2 3
-
2018-07-03 09:02
A moze by tak wreszcie skoncayc Łąkową?
- 5 1
-
2018-07-03 09:06
w tym kraju nawet ulice
walczą o przetrwanie
- 8 3
-
2018-07-03 09:16
Co tam ulice - ważniejsze akwarium (4)
Przecież każdy mieszkaniec Gdańska będzie tam bywać setki razy. A ulica to tylko ulica. Nic się nie stanie jak będzie syf i dziury.
Do ulicy ciężko doczepić dyrektora, zastępców, kierowników - jednym słowem ludzi żyjących z naszych podatków. Co innego z akwarium - hulaj dusza - zatrudnienie jak w Centrum Solidarności plus pewnie wianuszek firm od karmienia rybek. Doświadczenia z ECS już są. A nie zapominajmy o „lodach” na etapie realizacji.
Może warto aby Władza zobaczyła jak wyglądają ulice przy których mieszkają zwykli mieszkańcy i przy których ciężko znaleźć miejsce dla dewelopera. Takich ulic jest w Gdański od groma.- 16 5
-
2018-07-03 12:56
akwarium buduje kapitał prywatny (2)
ulice kształtują wydatki publiczne
- 2 5
-
2018-07-03 16:45
buduje kapitał prywatny (1)
ale za pieniądze miejskie, czyli słynne partnerstwo publiczno-prywatne
- 4 1
-
2018-07-03 17:51
Nie :P
- 0 2
-
2018-07-03 17:50
Narzekasz tylko dla narzekania?
Nie widzę żadnej konkretnej propozycji. Zwykły hejt. Zwykła chęć popisania się, że już umiesz pisać! :P
- 0 2
-
2018-07-03 09:31
Dlaczego nie jakaś główniejsza ulica wpływajca na mocny odbiór przez turystów i mieszkańców całego miasta??? (9)
np. taka ulica przy Parku Oliwskim - chyba jest to ul. Opata Rybickiego! tam tłumy turystów potykają się o krzywe chodnik i chodzą byle jaką uliczką z byle jaką małą architekturą!!!
- 14 6
-
2018-07-03 09:44
tak, dojście z SKM Oliwa do Parku oliwskiego jest po straszynych uliczkach, chodniczkach, nie oznakowane
słabo miasto dba o wizerunek w rejonie swoich atrakcji turystycznych (po za Głównym Miastem) :(
- 3 2
-
2018-07-03 09:46
Ulice w oliwie są urokliwe a np. we wrzeszczu są meliny.
- 2 4
-
2018-07-03 09:55
J***ć turystów.
- 2 5
-
2018-07-03 10:04
Priorytetem zawsze są mieszkańcy. (1)
- 5 1
-
2018-07-03 12:57
raczej powinni być , nie zawsze bywają
- 2 0
-
2018-07-03 10:24
(2)
Aby zrobić Opata JR potrzeba tunelu pod Pachołkiem. Inaczej sens remontu znikomy.
- 1 4
-
2018-07-03 14:36
może i znikomy ale ten chodnik i tak można by było wyprostować, nie mówię, żeby zaraz jakiś kamień tam kłaść, ale chociaż wyprostować
- 0 0
-
2018-07-03 16:08
A co mają chodniczki, ławeczki, kwietniczki, remont elewacji itp. do tunelu?
- 0 0
-
2018-07-04 08:39
Przecież tam jest ładny nowy chodnik
- 0 0
-
2018-07-03 09:55
Gdańsk nie dba o przestrzeń i infrastrukturę (2)
stadiony i muzea, wszędzie muzea....
- 7 5
-
2018-07-03 12:59
sprawdź strukturę nakładów w budżecie miasta (1)
oko ci zbieleje.
Wydatki na infrastrukturę drogową stanowią jedną z głównych pozycji budżetu.
Niestety nadal za dużo wydaje się na infrastrukturę dla pojazdów dwuśladowych, a nie infrastrukturę dla aktywnych form mobilności (pieszych, rowerzystów ) i infrastrukturę i tabor komunikacji szynowej (SKM)- 5 0
-
2018-07-03 22:17
Najwięcej z budżetu miasta idzie na edukację
A te głąby i tak nie zdają matury
- 0 0
-
2018-07-03 10:02
Proponuje ulice wieżycką doprowadzić do porządku bo jest dramat
- 6 0
-
2018-07-03 10:15
Ten konkurs to jedna wielka ściema! (2)
Przez wieloletnie zaniedbania ulic do remontu jest tak dużo, że nawet nie można tego ogarnąć. Konkurs ma za zadanie odwrócenie odpowiedzialności z urzędu na mieszkańców. Będzie można odpowiedzieć na zarzuty dotyczące remontów ulic: "przecież to czytelnicy wybrali".
- 15 3
-
2018-07-03 10:18
Konkurs ma promować działaczy samozwańczego instytutu.
- 5 2
-
2018-07-03 13:00
Krzychu@ - nie przemarszczaj
Problemem jest może zbyt mała dynamika przestawiania funduszy z budowy nowych dróg na remonty istniejących, ale nie od razu Kraków zbudowano.
Całe szczęście, że konkurs zorganizowano i zakłada uzgadnianie przebudów z mieszkańcami.- 3 2
-
2018-07-03 10:17
I Strefa elegancji
Ten plebiscyt najbardziej potrzebny jest tzw "instytutowi" metropolitalnemu. A ulice? Wszystkie potrzebują napraw. Zaglądnijcie na ul. Kartuską - za domami. Za pocztą czy przy dawnej szkole nr 14.
Ale tam nikt z urzędników nie zagląda bo koła można połamać.- 8 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.