• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wybrano wykonawcę projektu Nowej Politechnicznej

Michał Brancewicz
15 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Najbardziej prawdopodobny przebieg Nowej Politechnicznej łączy się z al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. To rozwiązanie jest oprotestowane przez mieszkańców tej ulicy. Najbardziej prawdopodobny przebieg Nowej Politechnicznej łączy się z al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. To rozwiązanie jest oprotestowane przez mieszkańców tej ulicy.

Oferty na zaprojektowanie trasy tramwajowej łączącej Morenę z Wrzeszczem okazały się droższe o 3,3 i 6,5 mln zł od miejskiego budżetu. Mimo to miasto zdecydowało się wybrać ofertę firmy BPBK opiewającą na 4,88 mln zł. Prace potrwają równo dwa lata.



Nowa Politechniczna:

Prace projektowe Nowej Politechnicznej rozpoczęły się już w 2015 roku. Ich wykonawcą została firma Mosty Katowice, ale projekt ostatecznie nie powstał ze względu m.in. na przedłużające się uzgodnienia dotyczące przebiegu linii.

Dlatego postępowanie musiało zostać powtórzone.

Do przetargu znów stanęły Mosty Katowice oraz Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska. Pierwsza firma, która już miała doświadczenia z tym projektem, zaoferowała, że zrealizuje go za 8,118 mln zł. Druga oferta wyceniona została na 4,88 mln zł.

Miasto zwiększyło budżet inwestycji



Początkowo miasto zabezpieczyło na ten cel niespełna 1,6 mln zł. Jednak na początku lutego, tydzień po otwarciu ofert, władze Gdańska poinformowały o zwiększeniu budżetu dla tej inwestycji.

- Konsekwentnie stawiamy na rozwój linii tramwajowych w Gdańsku, a GPW [Gdańsk Południe - Wrzeszcz to inna nazwa projektu Nowa Politechniczna - dop. red.] to istotny element łączący taras górny i dolny naszego miasta - mówiła wówczas Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Nie możemy odkładać jego realizacji. Samo przygotowanie dokumentacji projektowej wraz z niezbędnymi uzgodnieniami to około dwa lata plus czas przeznaczony na budowę. Zamierzamy wystąpić o fundusze unijne na realizację tego projektu, tak jak to było w przypadku Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej. Mam nadzieję, że również z pełnym sukcesem.
Ostatecznie wybrana została oferta BPBK. Po podpisaniu umowy wykonawca będzie miał 24 miesiące na opracowanie projektu na podstawie koncepcji firmy Mosty Katowice.

Przebieg Nowej Politechnicznej pod lupą GDOŚ



W tym miejscu warto przypomnieć, że przebieg Nowej Politechnicznej, a w szczególności miejsce jej wpięcia się w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, jest kością niezgody między częścią okolicznych mieszkańców a urzędnikami.

Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska wciąż rozpatruje odwołanie od tej decyzji wydanej w grudniu 2019 r. przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska.

W lutym GDOŚ poinformował, że sprawa przedłuży się do 31 maja 2021 r., bowiem konieczne jest przeprowadzenie dodatkowego postępowania wyjaśniającego.



Nowa Politechniczna obejmie:

  • budowę dwutorowej linii tramwajowej,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę istniejących ulic,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę Kanału Królewskiego: kanał zamknięty ok. 800 m i kanał otwarty ok. 45 m,
  • budowę dwóch tuneli podziemnych: tunel tramwajowy o długości około 350 m w ciągu ul. Wileńskiej, w rejonie ul. Migowskiej i ul. Morenowej i przejście podziemnie dla pieszych o długości około 55 m w rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej,
  • budowę przystanków tramwajowych i autobusowych,
  • budowę infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej (ścieżki i chodniki),
  • przebudowę i budowę oświetlenia drogowego.

Zakres przebudowy istniejących dróg i torowisk:

  • ul. Jaśkowa Dolina - rozbudowa - około 600 m droga dwujezdniowa z czterema pasami ruchu po dwa na każdej jezdni z budową dwutorowej linii tramwajowej w pasie dzielącym jezdnie;
  • ul. Wileńska - rozbudowa - ok. 1000 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z budową dwutorowej linii tramwajowej po południowej stronie ulicy;
  • ul. Morenowa - rozbudowa - ok. 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • ul. Nowa Politechniczna (łącznik pomiędzy ul. Wileńską a ul. Sobieskiego);
  • budowa - ok. 400 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • ul. Traugutta - przebudowa - ok. 150 m;
  • ul. Traugutta - rozbudowa - ok. 200 m droga dwujezdniowa dwupasmowa;
  • ul. Piecewska - przebudowa - 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • al. Grunwaldzka - rozbudowa - ok. 500 m - droga dwujezdniowa z trzema pasami ruchu na każdej jezdni;
  • ul. Bracka / ul. Fiszera - ok. 300 m - rozbudowa - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z torowiskiem tramwajowym w jezdni;
  • ul. Do Studzienki - przebudowa - ok. 800 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu, z budową dwutorowej linii tramwajowej.

Opinie (139) 3 zablokowane

  • super pomysl

    rewelacja

    • 1 0

  • Kością niezgody to jest wjazd na "morenę" w biegu Wileńskiej (15)

    Jest rezerwa terenowa od dziesięcioleci na tyłach Schuberta -> Park Naukowo Technologiczny -> pod wiaduktem rakoczego -> sąd -> i w górę wzdłuż Piekarniczej aż do okolic kościoła na Myśliwskeij.

    • 115 14

    • Tak Zabłockiego

      I kto tam będzie ganiał, linia i dostępność ma być dla mieszkańców a nie statystyk.

      • 1 0

    • Studium (1)

      Zerknij najpierw do SUiKZP Gdańska, a później się wypowiadaj.... W dokumencie zaznaczony jest przebieg linii tramwajowej wzdłuż Wileńskiej, jak i po rezerwie terenowej

      • 2 3

      • Pierdu pieru... To zobacz sobie od kiedy ta opcja Wileńska w ogóle istnieje.

        • 7 1

    • to raczej "kość"

      na którą sie "kundla" ślinią...

      • 3 1

    • A co ciekawy - prognozy natężenia ruchu (wykonane przez deweloperów - Eurostyl i Robyg)

      mówią, że Piekarnicza nie jest w stanie obsłużyć tego ruchu z osiedli przy tej ulicy, tylko właśnie Nowa Politechniczna byłaby rozwiązaniem. Ale pchamy głupi przebieg dalej.

      • 18 1

    • (1)

      Na tyłach Schuberta to chodzi o ten teren przy stawie? Jak oni przy sądzie wsadzą jeszcze jakąś deweloperke to się tak zakorkuje Piekarnicza że głowa mała.

      • 15 1

      • Chodzi o teren między Schuberta a Morenową i przybocznymi. Zobacz sobie jaki ładny niewykorzystany pas zieleni.

        Ale przy GPNT - od Trzy Lipy do estakady Rakoczego - też fajny teren.

        • 18 0

    • (2)

      Dokładnie, tu ktoś nieźle lobbuje by ta trasa przebiegała Wileńską. Rezerwa pewnie pójdzie dla deweloperów:) nawet tunel się teraz opłaca

      • 53 5

      • Dla radnego D. (1)

        • 8 3

        • Dzik P. ?

          • 5 3

    • ... (1)

      Przy samej ulicy Schuberta mieszkańcy dzierżawią od miasta po kilka metrów. Ich własność zaczyna się kilka metrów za bramą.

      • 8 7

      • Nie wiem gdzie, ale ja nic nie dzierżawię (parzysty numer)

        • 2 3

    • Konkretnie 1 byly radny Po

      Oraz 1 aktualny radny Po.

      Dzierzawe sie wymawia w rok. Za to lepiej jest to odsprzedac za grosze radnym do ich prywatnego portfela

      • 13 1

    • No co ty !!

      To byłoby za proste -
      żadne wyzwanie dla projektantów.
      I za tanie.

      • 17 3

    • Dokładnie tak

      Wepną tramwaj w skrzyżowanie Rakoczego/Jaśkowa (które całkiem niedawno zostało wykonane sporym kosztem) i wszyscy będą klnąć bo każdy będzie musiał czekać na swoje światło. A już teraz jest ciasno.
      Ta rezerwa aż się prosi o wykorzystanie, na Hausbrandta to już dobre kilka tysięcy osób mieszka. Dojazd do sądu, GPNT i ogólnie szybciej dla wszystkich - byle by Piecki/Migowo ominąć. No i taniej! Ten tunel Wileńska to miś naszych czasów.
      Morena też skorzysta bo mniejszy ruch będzie i Jaśkową będzie się luźniej jechać do Wrzeszcza jak Ci z dalszych rejonów pojadą tramwajem.
      Inna sprawa - chodzą słuchy ze ta rezerwa pod deweloperkę ma być... Niezły wałek to by był moim zdaniem. Królewski Potok to pewnie osiedle Królewska Dolina... Ładnie brzmi.

      • 57 3

  • Zdecydowanie pilniejsza inwestycja

    Zdecydowanie pilniejszą inwestycją powinna być tzw. "Nowa Świętokrzyska", której projekt był już prezentowany na Waszym portalu w marcu 2017 roku, ale od tamtej pory nastąpiła głucha cisza na ten temat. Proponuję wszystkim osobom decydującym o planach inwestycyjnych kilkakrotnie przejechać się z Gdańska do Kowal i z powrotem - permanentny koszmarny korek trwa, trwa i trwa.

    • 4 0

  • Idotyzmów urzędniczych ciag dalszy !!!

    Zniszczeniu podlegać będzie kolejne zabytkowe ulice Gdańska - ul .Do Studzienki ,ul .Fiszera .UL. Getta Warszawskiego ,Ul Bracka . - Uważam że powinno się już skończyć panowanie destrukcyjnie działajacych urzędników. Spraw powinien natychmiast zainteresować się konserwator zabytków , bo jak tak dalej pójdzie to z zabytkowego Gdańska pozostanie tylko Motława.

    • 6 1

  • Może będzie ok

    Trochę poprawek pewnie trzeba będzie zrobić. Jak się dogadają z mieszkańcami, to trudno powiedzieć, ale jest ryzyko, że zrobią po swojemu jak np we Wrocławiu obok bloku na Popowickiej. Ciężko będzie zrobić tę linią bez budowy części tunelowej. Jest to efekt nie przemyślanej wizji rozwoju miasta. Nie zabezpieczono terenów i teraz jest problem i wiążące się z tym większe koszta i czas realizacji inwestycji. Może da się zamiast części tunelowej wykupić jakieś grunty, będą wyburzenia. Należy to rozważyć i oszacować, ale jak tramwaj ma się przez to dodatkowo zatrzymywać i jechać długo to tunel będzie potrzebny.

    • 2 2

  • A może po prostu dodatkowa linia autobusowa? (1)

    Nie widzę żadnego sensu, w jakichkolwiek liniach tramwajowych w tej lokalizacji. Tramwaje są przestarzała-jedna awaria i stoją pozostałe. A awarie mamy w Gdańsku prawie codziennie. Teoretycznie dla mnie super, już w ogóle będę miała wygody dojazd z mieszkania gdziekolwiek, ale wystarczałoby po prostu puścić, jakąś linię autobusową, co mam wrażenie nie jest robione, właśnie po to, żeby uzasadnić sens tej inwestycji. Pomijając dojazd na PG i GUMed (ale tutaj brakuje połączeń, co pokazuje przeładowany autobus linii 283) , jestem bardzo zadowolona z komunikacji miejskiej z Moreny.

    • 11 3

    • Dokładnie tak wykonuje sie Buspas zamiast torowiska i kupuje autobusy bez emisyjne!

      Wszystko kosztuje 5 razy taniej i wykonanie jest tez kilka razy szybciej.Tak robi się w krajkach Europy zachodniej ale i na całym swiecie! Dodatkowo trakcja tramwajowa wprowadza ograniczenia i jest wyjątkowo paskudna powoduje ze miasto wygląda paskudnie z ciągami kabli.

      • 2 0

  • Szukając tego co nas łączy postanowili podzielić przestrzeń między pieszych, rowerki, samochody oraz tramwaje

    • 1 1

  • Kolejny raz Urzedasy potwierdzaja ze maja gdzies opinie protesty mieszkańców niema zgody na szkodliwe torowisko w tym miejscu!! (19)

    Tam powinien byc tylko i wyłącznie bus pas .Ale wtedy by sie okazało ze projekt kosztował by kilka milinów mniej!!A Urzędasy na sile wciskają wszystkim stare torowiska i przestarzałe tramwaje ze szrotu z Niemiec!Tramwaje generują największe koszty i dlatego tez własnie to robią.I te bajki o realizacji w 2 lata budowe torowiska na stogał była 2 lata opózniona.i wszystkie torowiska były opóznone o kilka lat w Gdańsku dodatkowo nawet po odbiorze okazywało sie ze wychodzą same fuszerki i musieli miesiacami je poprawiac po uruchomieniu tramwajów.I naturalnie dzien bez awari tramwaju to dzien stracony!!

    • 54 121

    • Wszystkie nowoczesne kraje na swiecie likwidują linie tramwajowe i zamieniaja je na BUspasy i autobusy bez emisyjne!!

      Ale odezwała się jak widać sama ciemnota z epoki PRLu.W Hiszpanii już jeżdżą autobusy Autonomiczne !!A Gdańsk jak zawsze jest zaściankiem nie tylko Europy ale i Polski !!
      Buspasy zamiast kosztownych torowisk maja same zalety przede wszystkim poruszają się nimi karetki pogotowia !! Pozwalają też rozładować korki! Ale ciemnota jest odporna na wiedze .Wiec jaka kolwiek informacja jest dla nich nie zrozumiała.

      • 3 0

    • zgadzam się - choć mieszkam w Śródmieściu (7)

      tramwaje to kosztowna i obszerna infrastruktura (jednego przeznacznenia), awaryjność, hałas, uszkodzenia budynków - a buspasy są wielokrotnie tańsze i jednocześnie efektywniejsze, a także dyskretne i estetyczne - i elastyczne, bo w każdej chwili można bardzo łatwo, tymczasowo zmienić przebieg trasy by ominąć awarię ,wypadek czy remont - lub na stałe, gdy zmienią się potrzeby mieszkańców.

      • 11 13

      • (2)

        Warkot diesla w autobusie cichszy? No raczej wątpię. Estetyka? Nie widzę nic estetycznego w tonach asfaltu zamiast zielonego torowiska z wysianą trawą (która to dodatkowo jeszcze wygłusza). Efektywniejsze? Zgodnie z krajowymi przepisami autobus może mieć maksymalnie 18,75 metra, stado takich autobusów będzie się na buspasie korkowało gdyż autobusy startują mniej dynamicznie. Tramwaje zaś mogą mieć dużą długość i zbierają się błyskawicznie.

        • 15 11

        • czasy Ikarusów już minęły, a nadchodzą czasy elektryków

          lub zasilanych wodorem

          • 7 0

        • Gdzie ty widzisz to zielone torowisko wysiane trawą (on je bracie widzi w swoich marzeniach)? Parę lat temu Gdańsk właśnie wysypał tłuczniem torowisko na Al. Zwycięstwa, bo poprzednie trawiaste było zbyt uciążliwe w utrzymaniu... Argument o estetyce czy ekologii nie trafia do urzędników tego miasta, zwłaszcza biorąc pod uwagę ostatnie wiadomości o wycinkach drzew dokonywanych z ich błogosławieństwem w różnych częściach Gdańska. Także daj se siana z tymi mitycznymi zielonymi torowiskami. To nie w tym mieście.

          • 8 2

      • (3)

        W Olsztynie wybudowano od podstaw linie tramwajowe i nikt nie narzeka. W Poznaniu tramwaj potrafi szybciej pokonać odcinek niż niejeden autobus stojący w korku

        • 4 6

        • (1)

          czy nie narzeka to bym nie powiedział :) ale fakt powrócili tramwaje w Olsztynie, które nie jeździły od wieeeeelu lat

          • 3 0

          • powrócili tramwajowie:)

            tramwaje to przywrócili

            • 2 0

        • W Poznaniu pestka jest szybsza od samochodu.

          W Bydgoszczy na Fordon też najszybciej tramwajem.
          Tylko Gdańsk nie umie projektować tramwajów. Ale to nie wina tramwaju, ale BRG.

          • 3 2

    • To nic nowego ze pieniacze motorniczy i grupka oszołomów ,widzą wszędzie torowiska. (2)

      Ale my mieszkancy chcemy autobusów bez emisyjnych .A tramwajarze nawet po szynach jechać nie potrafią.Tylko powodować wypadki.I wbicie sobie w ten pusty łeb ze nikt nie chce mieć pod oknem hałasującego cały dzień tramwaju a ni popękanych ścian!!

      • 13 27

      • Ja bym dał się pokroić za tramwaj za oknem

        Ale nikt mi go nie chce wybudować na Partyzantów.

        • 4 8

      • Kto pani naopowiadał

        takich bzdur.Wyglada mi na "kościelnego dobrodzieja"

        • 1 5

    • Gdzie w artykule jest napisane ze w dwa lata powstanie torowisko? Projekt to nie fizyczna budowa

      I co to znaczy stare torowisko z Niemiec ? i jeszcze jedno w taborze szynowym rok produkcji o niczym nie swiadczy.. Prosze zapoznac sie z cyklami przegladowymi a bedzie osoba wiedziala dlaczego.

      • 3 2

    • już wykrzyczałeś/aś swe żale?

      • 2 4

    • Trzeba się uśmiechnąć

      Zawsze będzie jakieś ale, ja kocham Gdańsk choć na co dzień mieszkam w Olsztynie .Tez mamy problemy z tramwajami z dziurami na jezdni .Ale jak widzę macie nowoczesne tramwaje....A protesty ludzi zawsze będą choć każdy chciałby mieć wygodę ale najlepiej przez podwórko sąsiada

      • 8 3

    • (1)

      Bus pasy zamiast tramwaju to i**otyzm nad i**otyzmami, bez sensu smrodzenie autobusem gdy może cicho i szybko przemknąć tramwaj. Bus pasy są dobre na drogach dojazdowych do tramwaju, a nie zamiast niego. Tramwaj to kręgosłup komunikacji. Protesty są bez sensu gdyż mieszkańcy nie mają żadnej racji

      • 23 14

      • Powtarzam ;

        Tramwaj nie przemknie ani szybko ani cicho

        • 15 14

    • Opinie (1)

      paru lokalnych pieniaczy,ktorzy z powodu torowiska nie beda mogli stawiac samochodow przy wejsciu do nudynku.Wszelkie inne argumenty sa wyssane z palca pod publiczke

      • 42 16

      • tak tak to wyssane z palca a ziemia jest płaska a Kopernik był kobieta :)

        • 12 14

  • Miasto ma chyba duzo pieniedzy, że chce budować tunel

    a chodnika nie jest w stanie zagwarantować pieszym na odcinku od Pagórkowej do Kartuskiej na Morenie. Mieszkańcy mają prawo bezpiecznie się przemieszczać na przystanek autobusowy "Myśliwska" przy Nobasie. Więc po co rozbudowujecie komunikację publiczną?

    • 7 3

  • a jak dojechac z poludnia do szpitala?

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane