• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wydrążymy tunel pod Martwą Wisłą

Michał Brancewicz
4 listopada 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Trasa Sucharskiego przebiegnie pod Martwą Wisłą tunelami, które zostaną wykonane metodą drążenia. Trasa Sucharskiego przebiegnie pod Martwą Wisłą tunelami, które zostaną wykonane metodą drążenia.

Tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska w ciągu Trasy Sucharskiego zostanie wydrążony - będzie to pierwsze w Polsce zastosowanie tej metody do budowy podwodnej przeprawy. Koszt prac szacuje się na ok. 590 mln zł.



Choć wciąż nie wiemy, kiedy ruszy budowa Trasy Sucharskiego, ani nie znamy jej całkowitego kosztu, wiadomo już przynajmniej jaką metodą powstanie jej najbardziej skomplikowany odcinek: tunel pod Martwą Wisłą. Miejscy eksperci zdecydowali się na drążenie. Na pierwszy rzut oka jest droższe, ale w tym przypadku jednak bardziej opłacalne.

- Metoda drążona jest bezpieczniejsza i tańsza od budowy tunelu metodą elementów zatapialnych - przekonuje Piotr Dańko, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Wybraliśmy metodę, która nie naruszy nabrzeża i jego uzbrojenia, oraz przebiegających tamtędy rurociągów.

Metoda zatapiania elementów wymagałaby rozebrania i odbudowania na nowo całego nabrzeża. To wiązałoby się z dodatkowymi kosztami i dodatkowo utrudniłoby ruch statków w tym rejonie. - Samo drążenie jest teoretycznie droższe, ale dodatkowe koszta związane z tą drugą metodą sprawiają, że jest bezkonkurencyjne - zapewnia Krzysztof Rudziński, dyrektor wydziału programów rozwojowych w gdańskim magistracie.

Tunel - a właściwie dwa równoległe tunele, którymi pobiegną jezdnie Trasy Sucharskiego - wydrążony zostanie za pomocą maszyny TBM. Zwana także "kretem drążącym" ma średnicę 12 m i długość 30 m. Sprzęt działa w oparciu o nowoczesne technologie, więc jest drogi. Jego dostarczeniem obarczony zostanie wykonawca robót.

Tunele będą istotnym elementem Trasy Sucharskiego, która w przyszłości połączy południową obwodnicą Gdańska, której budowa rozpocznie się w połowie 2009 r. (trwa wykup gruntów pod tę inwestycję) z portem i dalej z Letnicą, a poprzez Trasę Słowackiego także z obwodnicą Trójmiasta. Długość tuneli wyniesie około 1,1 tys m. W każdym z nich będzie obowiązywał ruch jednokierunkowy na dwóch pasach, chociaż początkowo w grę wchodziły trzy pasy ruchu w każdą ze stron.

- Robiliśmy badania, z których wynika, że dwa pasy skutecznie zaspokoją zapotrzebowanie komunikacyjne w tym rejonie do 2025-30 roku - mówi Krzysztof Rudziński.

Ramowy harmonogram prac na budowie tuneli ma powstać w ciągu dwóch tygodni. Nadzór nad budową miasto powierzy niedawno powstałej spółce Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012. Wyłonienie wykonawcy robót nastąpi w połowie przyszłego roku. Budowa rozpocznie się pod koniec 2009 roku lub na początku 2010 i potrwa maksymalnie 4 lata.

Jedno jest pewne, szacowanej na 590 mln złotych inwestycji nie uda się w całości ukończyć do Euro 2012. Do tego czasu być może oddany zostanie chociaż jeden tunel. Wielce prawdopodobne jest także, że koszty budowy wzrosną, gdyż obecny koszt opiera się o szacunki innych tuneli budowanych w podobnych warunkach w Europie.

Opinie (195) ponad 10 zablokowanych

  • 590 milionow.... zapamietajcie to, i pomnozcie przez dwa. (1)

    TAka bedzie nie najnizsza cena w ofercie przetargowej ale cena wybranej oferty przetargowej PLUS aneksy do tej umowy dodane po jej zawarciu. A ze wiercenie podmorskich tuneli w granitowych fiordach Norwegii jest TANSZE (!!!!!) niz budowa autostrad w Polsce w przeliczeniu na cene 1 kilometra, to dodatkowa wskazowka dla myslacych.

    • 0 0

    • akurat w granicie jest taniej

      niż w kurzawce pod Wisłą. Odpada choćby mrożenie gruntu, żeby uniknąć zatopienia..

      • 0 0

  • OSZCZĘDNOŚCI (3)

    A czy rozpatrzono opcję wykorzystania do kopania tunelu genetycznie zmodyfikowanych tresowanych kretów? Dlaczego pionierskie pomysły nie są brane w ogóle pod uwagę? Tego typu postępowanie hamuje postęp.

    • 0 0

    • Masz przestarzałe technologie. Budyń ma zaczarowany ołówek i wszystko namaluje przed 2012 rokiem.

      • 0 0

    • (1)

      krecik na prezydenta gdanska!sam bedzie gryzl ziemie pod martwa wisla:)

      • 0 0

      • Ah jo! :)

        • 0 0

  • najpierw zróbcie 1km jezdni bez dziur! patałachy

    Choć wciąż nie wiemy, kiedy ruszy budowa ...- Robiliśmy badania, z których wynika, że dwa pasy skutecznie zaspokoją zapotrzebowanie komunikacyjne w tym rejonie do 2025-30 roku – mówi Krzysztof Rudziński - chory psychicznie

    • 0 0

  • KURDĘ TO MOŻE DWIE ŚCIEŻKI ROWEROWE W DWIE STRONY.

    BYŁO OK. Z TRZEMA PASAMI TO KOMU TO PRZESZKADZA??

    POTEM WYBUDUJĄ I BĘDĄ PŁAKAĆ " O JAK WĄSKO NIC NIE PRZEJEDZIE" - I BEDZIE TYLKO DLA OSOBOWYCH.

    • 0 0

  • autobus? (1)

    tunel oczywiście będzie za niski dla autobusów i tirów...
    ale co tam. Biker vel Budyń otworzy z pompą dziurę pod wodą i 6 kadencja zapewniona. A Pawlak wystawi przed kamerą kolejną laurkę o swoim szefie. I jakoś to się będzie kręciło do kolejnych wyborów.

    • 0 0

    • Panie, nie pisz Pan bredni. Autobus się spokojnie zmieści. To będzie tunel głównie dla ruchu ciężarowego i z taką myślą jest budowany by odciążyć głoną nitke komunikacyjną Gdańska.

      • 0 0

  • WYPOMPA :D

    ja bym martwą wisłe do żywej wypompował a tunel to bym zrobił nad ul Słowackiego bo do pracy nie moge dojechać !!!!

    • 0 0

  • Ten tunel był w planach już dziesięć lat temu !!!

    Zamiast zacząć roboty 5lat temu w taki sposób żeby na euro 2012 można by było się czymś pochwalić, to jedyne czym będzie można to roboty drogowe i stado koparek i dżwigów w tym rejonie.
    Niech władze się wstydzą!

    • 0 0

  • wszystko super tylko widze jeden podstawowy prblem zwiazany z Euro 2012. Bo wsumie jaki tam mam byc dojazd, jesli kolej metropolitalna pod sam stadion nie podjedzie, a ta trasa tez nie przejedziemy do 2012. Wiec czym? Zeby nie powtorzylo sie jak z hala w sopocie, ze nie bedzie zadnego dojazdu z prawdziwego zdarzenia.

    • 0 0

  • inwestycja za 590 mln zlotych,a badania zrobione na 10-15 lat..skoncza budowac (wg planow) ok 2014 roku,a do 2025 zbadali czy 2 pasy wystarcza. a co jesli po 2025 sytuacja sie zmieni?dorysuja jeden pas na "suficie" tunelu? znow Polak wyrzuca pieniadze w bloto.to juz lepiej to przepic..

    • 0 0

  • TYLKO Z GŁOWĄ

    I BEZ GŁUPICH OSZCZĘDNOŚCI,JAK W SOPOCIE ŻE KŁOPOT Z PIĘTROWYM AUTOBUSEM,KTÓRY MUSI JECHAĆ INNĄ TRASĄ.
    CIEKAWE CZY DOŻYJĘ TEJ CHWILI??

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane