• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wydrążymy tunel pod Martwą Wisłą

Michał Brancewicz
4 listopada 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Trasa Sucharskiego przebiegnie pod Martwą Wisłą tunelami, które zostaną wykonane metodą drążenia. Trasa Sucharskiego przebiegnie pod Martwą Wisłą tunelami, które zostaną wykonane metodą drążenia.

Tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska w ciągu Trasy Sucharskiego zostanie wydrążony - będzie to pierwsze w Polsce zastosowanie tej metody do budowy podwodnej przeprawy. Koszt prac szacuje się na ok. 590 mln zł.



Choć wciąż nie wiemy, kiedy ruszy budowa Trasy Sucharskiego, ani nie znamy jej całkowitego kosztu, wiadomo już przynajmniej jaką metodą powstanie jej najbardziej skomplikowany odcinek: tunel pod Martwą Wisłą. Miejscy eksperci zdecydowali się na drążenie. Na pierwszy rzut oka jest droższe, ale w tym przypadku jednak bardziej opłacalne.

- Metoda drążona jest bezpieczniejsza i tańsza od budowy tunelu metodą elementów zatapialnych - przekonuje Piotr Dańko, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Wybraliśmy metodę, która nie naruszy nabrzeża i jego uzbrojenia, oraz przebiegających tamtędy rurociągów.

Metoda zatapiania elementów wymagałaby rozebrania i odbudowania na nowo całego nabrzeża. To wiązałoby się z dodatkowymi kosztami i dodatkowo utrudniłoby ruch statków w tym rejonie. - Samo drążenie jest teoretycznie droższe, ale dodatkowe koszta związane z tą drugą metodą sprawiają, że jest bezkonkurencyjne - zapewnia Krzysztof Rudziński, dyrektor wydziału programów rozwojowych w gdańskim magistracie.

Tunel - a właściwie dwa równoległe tunele, którymi pobiegną jezdnie Trasy Sucharskiego - wydrążony zostanie za pomocą maszyny TBM. Zwana także "kretem drążącym" ma średnicę 12 m i długość 30 m. Sprzęt działa w oparciu o nowoczesne technologie, więc jest drogi. Jego dostarczeniem obarczony zostanie wykonawca robót.

Tunele będą istotnym elementem Trasy Sucharskiego, która w przyszłości połączy południową obwodnicą Gdańska, której budowa rozpocznie się w połowie 2009 r. (trwa wykup gruntów pod tę inwestycję) z portem i dalej z Letnicą, a poprzez Trasę Słowackiego także z obwodnicą Trójmiasta. Długość tuneli wyniesie około 1,1 tys m. W każdym z nich będzie obowiązywał ruch jednokierunkowy na dwóch pasach, chociaż początkowo w grę wchodziły trzy pasy ruchu w każdą ze stron.

- Robiliśmy badania, z których wynika, że dwa pasy skutecznie zaspokoją zapotrzebowanie komunikacyjne w tym rejonie do 2025-30 roku - mówi Krzysztof Rudziński.

Ramowy harmonogram prac na budowie tuneli ma powstać w ciągu dwóch tygodni. Nadzór nad budową miasto powierzy niedawno powstałej spółce Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012. Wyłonienie wykonawcy robót nastąpi w połowie przyszłego roku. Budowa rozpocznie się pod koniec 2009 roku lub na początku 2010 i potrwa maksymalnie 4 lata.

Jedno jest pewne, szacowanej na 590 mln złotych inwestycji nie uda się w całości ukończyć do Euro 2012. Do tego czasu być może oddany zostanie chociaż jeden tunel. Wielce prawdopodobne jest także, że koszty budowy wzrosną, gdyż obecny koszt opiera się o szacunki innych tuneli budowanych w podobnych warunkach w Europie.

Opinie (195) ponad 10 zablokowanych

  • Znow PO kombinuje jak wyciagnac forse...

    Chcecie sie zalozyc ze bedzie drozej niz w Norwegii,budowac beda lata,a i tak tunel niczego nie zalatwi?
    Za takie dzialania do UM powinno wkroczyc CBA i dobrac sie do Adamowicza

    • 0 1

  • MOST 2 razy taniej i 2 razy szybciej! (4)

    ale ...PRESTIŻ Sopot ma To i my musimy

    • 0 0

    • (3)

      Ta! Most od razu! A jak statki wpłyną do portu albo stoczni?

      • 0 0

      • przeniesiemy (2)

        Stocznię zamykają, problem odpada. Port da się przenieść z rzeki nad morze.

        • 0 0

        • ...w sumie racja. A na rejsy "białą flotą" turyści będą wsiadać w Nowym Porcie, tej wizytowej i nowoczesnej dzielnicy Gdańska. Powstanie tam też nowoczesna Marina, która będzie obsługiwać wszystkie jachty, gdyż do Motławy nie dopłyną, więc stara Marina nam już nie potrzebna. Ale jest rozwiązanie: most zwodzony, taki jak był w średniowiecznych zamkach. Samochody będą stały w kilometrowych korkach żeby się to cudo raczyło otworzyć. W tym samym czasie w korkach stać będą wszystkie jednostki pływające. Jakie to piękne i romantyczne. Ludzie będą mieli więcej czasu dla siebie. Powstaną nowe znajomości, a może nawet miłości. Po 2030 roku jak most będzie już w ogóle nie przepustowy, bo się zepsuje, zamontujemy na oby brzegach dwie katapulty. Samochodziki będą wjeżdżać i jeb... na drugą stronę.

          • 0 0

        • Zamykają?

          Remontową, do której potrafią wpływać 100 tysięczniki? Nie tak szybko.

          • 0 0

  • Funny, funny, ekstrimli funny!

    Uhh....... Mam świadomość że się powtarzam, ale... zrobimy przekop przez Mierzeję Wiślaną! Postawimy Kałtyk Urynę! Gigantyczną katedrę-silos rakiet interkontynentalnych! Osiemnastopasmową autostradę w miejscu klepiska którym jest Słowackiego! Trójmiejski Ring! Osiemnaście razy większe lotnisko!



    Tylko autobusy mamy o*****e i z powybijanymi szybami, nasze drogi to ścieżynki leśne, SKMka to gorzej niż wagony bydlęce, przestępczość taka że strach myśleć o wyjściu z domu, od 6:00 do 22:00 całe Trójmiasto jest jednym wielkim nieporuszonym jak skała korkiem.......



    Gdzie jest są dynamitardzi kiedy ich tak potrzebujemy. Niedługo utoniemy w zalewie - tych superradosnych i superambitnych wiadomości o kolejnych projektach rozdanych firmom znajomków naszych "włodarzy", w które to projekty nasze podatki popłyną jak ta Wisła - i znikną.



    Utoniemy w zalewie tego produktu onanizmu koncepcyjnego Pawia Ł. i kolesi.....

    • 0 0

  • 3 pasy (5)

    A ja powiem - ze 3 pasy nie beda potrzebne i w 2030. To nie jest trasa tranzytowa, to wjazdowka do miasta - i dla korkow znaczenie beda mialy rozwiazania na skrzyzowaniach czy wezlach bezkolizyjnych.

    Obwodnicy to by sie 3 pasy przydaly, ale akurat trasie sucharskiego nie. Poza tym po co budowac 3 pasy, jak most wantowy ma dwa?

    • 0 0

    • to jest też trasa DO PORTU (3)

      a poza tym trzy pasy buduje się niewiele drożej od dwóch pasów. Za to raz zbudowanych tuneli pod dwa pasy NIE DA się poszerzyć. Trzeba będzie dowiercić przynajmniej jeden tunel - to dopiero będą koszty.

      • 0 0

      • tunel? do portu?

        Chyba sobie żartujesz. Port kontenerowy jest po tamtej stronie rzeki.

        Poza terminalem samochodowym jakis ruch jest po tej stronie?

        • 0 0

      • (1)

        poza tym, żeby zrobić 3 pasy - 'kret' musiałby mieć 15m średnicy. pewnie kosztuje to 2 razy tyle.

        2 pasy niemal na pewno = 2 pasy + awaryjny. mi wychodzi jakieś 8m na jezdnię (metrowe ściany, wysokość min. 4m)- akurat na 2x3m+1x2m

        • 0 0

        • No OK

          z proporcji powierzchni wychodzi ~1.5 razy drożej. Właściwie jak upchną tam pas awaryjny to niech zostanie jak jest, tylko niech to wreszcie zaczną budować, bo czytanie od 10 lat, jak to będzie kiedyś fajnie, już mi bokiem wychodzi.

          • 0 0

    • pewnie ze nie beda potrzebne,w 2030 juz beda latajace samochody jak w "Jetsonach":) i nie bedzie tez narzekania na zle drogi:)

      • 0 0

  • Tramwaj na Chełm budowali 30 lat to wg mnie budowa tego tunelu zajmie jakieś 150, a temat będzie na tym portalu powracał co parę tygodni.

    • 1 0

  • Kiedy tunel pod dolnym odcinkiem Słowackiego? (2)

    • 0 0

    • Już niedługo, akurat właśnie wczoraj pan Edek wziął łopatę i zaczął przygotowywać teren. Co prawda nie ma (czyt. i nie będzie w ciągu następnych 30 lat) jeszcze projektu i wykonawcy, ale są fundusze, które chwilowo trzymamy na prywatnych kontach w Szwajcarii, żeby się nie zmarnowały.

      • 0 0

    • tunel wzdłuż Słowackiego, od Kościuszki do obwodnicy

      może pojawić się w planach wyborczych na 5-tą, 6-tą i 7-mą kadencję.

      • 0 0

  • Tylko niech wysokość będzie odpowiednia!!

    Żeby nie było takiej sytuacji jak w Sopocie na monciaku!

    • 0 0

  • to jedna z najpotrzebniejszych inwestycji

    ale 15 - 20 lat mija bardzo szybko.... Za te lata będziemy budowac kolejny tunel obok ? Dlaczego w Polsce króluje minimalizm ?

    • 0 0

  • Adamowicz (1)

    a nie chcesz wybudowac kosmodromu za jedyne 5 mld?Zobacz jaki prestiz,ile zaprzyjaznione firmy moga na tym zarobic i co jakis czas bedzie o tobie glosno w mediach

    • 0 0

    • to nie wystarcy na kosmodrom - potrzeba conajmniej 20 mld PLN

      ale to się wycignie JAKOS z gdańszczan, a co tam ;)

      • 0 0

  • GDZIE JEST BOMBARDIER??? (2)

    • 0 0

    • pewnie na Chelmie

      • 0 0

    • Przeczytaj ten artykuł to się dowiesz:
      http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/news.php?id_news=30308

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane