• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wydrążymy tunel pod Martwą Wisłą

Michał Brancewicz
4 listopada 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Trasa Sucharskiego przebiegnie pod Martwą Wisłą tunelami, które zostaną wykonane metodą drążenia. Trasa Sucharskiego przebiegnie pod Martwą Wisłą tunelami, które zostaną wykonane metodą drążenia.

Tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska w ciągu Trasy Sucharskiego zostanie wydrążony - będzie to pierwsze w Polsce zastosowanie tej metody do budowy podwodnej przeprawy. Koszt prac szacuje się na ok. 590 mln zł.



Choć wciąż nie wiemy, kiedy ruszy budowa Trasy Sucharskiego, ani nie znamy jej całkowitego kosztu, wiadomo już przynajmniej jaką metodą powstanie jej najbardziej skomplikowany odcinek: tunel pod Martwą Wisłą. Miejscy eksperci zdecydowali się na drążenie. Na pierwszy rzut oka jest droższe, ale w tym przypadku jednak bardziej opłacalne.

- Metoda drążona jest bezpieczniejsza i tańsza od budowy tunelu metodą elementów zatapialnych - przekonuje Piotr Dańko, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Wybraliśmy metodę, która nie naruszy nabrzeża i jego uzbrojenia, oraz przebiegających tamtędy rurociągów.

Metoda zatapiania elementów wymagałaby rozebrania i odbudowania na nowo całego nabrzeża. To wiązałoby się z dodatkowymi kosztami i dodatkowo utrudniłoby ruch statków w tym rejonie. - Samo drążenie jest teoretycznie droższe, ale dodatkowe koszta związane z tą drugą metodą sprawiają, że jest bezkonkurencyjne - zapewnia Krzysztof Rudziński, dyrektor wydziału programów rozwojowych w gdańskim magistracie.

Tunel - a właściwie dwa równoległe tunele, którymi pobiegną jezdnie Trasy Sucharskiego - wydrążony zostanie za pomocą maszyny TBM. Zwana także "kretem drążącym" ma średnicę 12 m i długość 30 m. Sprzęt działa w oparciu o nowoczesne technologie, więc jest drogi. Jego dostarczeniem obarczony zostanie wykonawca robót.

Tunele będą istotnym elementem Trasy Sucharskiego, która w przyszłości połączy południową obwodnicą Gdańska, której budowa rozpocznie się w połowie 2009 r. (trwa wykup gruntów pod tę inwestycję) z portem i dalej z Letnicą, a poprzez Trasę Słowackiego także z obwodnicą Trójmiasta. Długość tuneli wyniesie około 1,1 tys m. W każdym z nich będzie obowiązywał ruch jednokierunkowy na dwóch pasach, chociaż początkowo w grę wchodziły trzy pasy ruchu w każdą ze stron.

- Robiliśmy badania, z których wynika, że dwa pasy skutecznie zaspokoją zapotrzebowanie komunikacyjne w tym rejonie do 2025-30 roku - mówi Krzysztof Rudziński.

Ramowy harmonogram prac na budowie tuneli ma powstać w ciągu dwóch tygodni. Nadzór nad budową miasto powierzy niedawno powstałej spółce Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012. Wyłonienie wykonawcy robót nastąpi w połowie przyszłego roku. Budowa rozpocznie się pod koniec 2009 roku lub na początku 2010 i potrwa maksymalnie 4 lata.

Jedno jest pewne, szacowanej na 590 mln złotych inwestycji nie uda się w całości ukończyć do Euro 2012. Do tego czasu być może oddany zostanie chociaż jeden tunel. Wielce prawdopodobne jest także, że koszty budowy wzrosną, gdyż obecny koszt opiera się o szacunki innych tuneli budowanych w podobnych warunkach w Europie.

Opinie (195) ponad 10 zablokowanych

  • nie zgadzam sie z dzisiejszym mottem.
    jak nieuk moze byc madrzejszy od uczonego, wez pomysl jeden z drugim, a nie na pałe dajecie idiotyczne motto...brak slow...

    • 0 0

  • Czym sobie zasluzylismy na takie wladze i prezydenta Adamowicza??? (1)

    • 0 0

    • masz coś do Adamowicza to idź i mu to powiedz prosto w twarz albo napisz maila i może odpowie Ci dlaczego rządzi jak rządzi i miasto wygląda jak wygląda. Poza tym nie chciałbym kogoś takiego jak Ty na poważnym stanowisku bo już wiem że nic byś nie zrobił dla kogoś a tylko nachapałbyś dla siebie. Tak wiec lepiej sie weź za odrabianie lekcji i nie wypowiadaj się na tematy o których nie masz pojęcia!!! A tak swoją drogą to dobrze że już coś wiedzą na temat, szkoda tylko że tak brakuje projektantów i wiele projektów nie może sie doczekać wyjścia na światło dzienne. A tunel Pod Martwą Wisłą napewno usprawni ruch w mieście :)

      • 0 0

  • świetnie

    pytanie do sz.p. Rudzińskiego: a czy w 2030 dorobicie jeszcze po 1 pasie w każdą stronę? jak tak to jestem w pełni za.... buhhahaha na bank dorobicie... bedzie tak stal puki sie nie zawali... zmądrzejcie w końcu i myślcie przyszłościowo a nie "byle do końca kadencji"!!!!

    • 0 0

  • Choć wciąż nie wiemy, kiedy ruszy budowa Trasy Sucharskiego, ani nie znamy jej całkowitego kosztu

    pan krzysztof rudziński..... i wszystko jasne, czyli jak chcecie pojeźdxić sobie tunelem to do sopotu proszę bo w gdańsku to nawet za 40 lat nie będzie tunelu

    • 0 0

  • super, róbcie.

    • 0 0

  • śmiechu warte (2)

    wszyscy genialni specjaliści jeszcze rok temu (Dyrekcja RMG) udawadniali, że ich program komputerowy wyliczył konieczność tylko jednej jezdni na trasie Słowackiego na odcinku od Hallera do Uczniowskiej, czyli niekompetetne urzedasy, jak przebudowywano w ostatnich latach obwodnicę to ci sami urzednicu udawadniali, że dwa pasy w kazdą stronę zaspokoją "potrzeby komunikacyjne" a dzisiaj zaczyna się mówic o nowej inwestycji dobudowy 3 pasa ruchu. Proszę sie nie obrażać ale takie minimalistyczne założenia mogą mieć tylko specjalisci o minimalnych możliwościach intelektualnych, braku umiejętności analizy oraz braku wyobraźni.
    pozdrawiam

    • 0 0

    • My mądrale wcale sie nie obrażamy!

      My już tak mamy i tak robimy... i gwarantujemy, że nic się absolutnie nie zmieni... :)

      • 0 0

    • ale szanowny Panie Jerzy - miałem z Panem zajęcia na PG - problem w tym, że często w tych analizach

      uczestniczą pracownicy PG i podpisują się pod równie naciąganymi analizami. Przykre jest to, że każde miasto z naszej aglomeracji powinno się rozwijać - widać co się dzieje z Gdańskiem - Gdynia nie jest lepsza na siłę ... rozwija się w normalnym tempie. Koniec końców z zawiści Gdańsk wszystkich odcina od możliwości czy funduszy bo przecież on ma być NAJPIERWSZY.

      I jeszcze jedno Panie Jerzy - daleko Pan nie musi szukać przykłądów takich zjawisk - na PG jest to nagminne ...

      • 0 0

  • Tunel już dawno miał powstać

    Generalnym założeniem budowy Mostu wantowego było zbudowanie tunelu pod Wisłą w celu połączenia trasy 7 z Gdańskiem, Sopotem od strony Trasy Zielonej czy jak tam.
    Most wybudowali i to wszystko.
    Zanim zrobią tunel, to most będzie już do remontu, ale niech robią ten tunel bo lepiej późno niż wcale.
    Jeżeli tunel ma być zbudowany w 2030 to nalezy spojrzeć w przyszłość na 2050 i od razu zrobic po trzy pasy w jedną stronę bo inaczej to nigdy nie dobudują

    • 0 0

  • dwa tunele spoko wystarcza tylko czy czasu ?

    • 0 0

  • TRADYCYJNA POLSKA KRÓTKO WEZROCZNOŚĆ

    To skandal jak mozna być takim GŁUP-CEM : Robiliśmy badania, z których wynika, że dwa pasy skutecznie zaspokoją zapotrzebowanie komunikacyjne w tym rejonie do 2025-30 roku – mówi Krzysztof Rudziński. TO raptem 10 lat miedzy 2015 a 20025 ........... GDYBY za GIERKA MYSLANO jak pan RUDZICKI to dziesiaj nie było by obwodnicy 3 miasta portu północnego a na CHEŁM jechalibyśmy JEDNOPASMOWĄ DROGĄ!!!! POZATYM studjum wykonalności wskazało ze dużo INTELIGIETNIJSZYM rozwiazaniem jest budowa odarzu 3 pasów ruch.... ale jak zwykle obudzimy sie z rekaw nocniku tylko pana rudzinskiego nie bedzie juz na stołku

    • 0 0

  • zieeew!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane