• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wygodniej dojedziemy do Elbląga i Słupska. Dwa nowoczesne pociągi na Pomorzu

Maciej Naskręt
9 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Są pieniądze na nowe pociągi dla Pomorza
  • Nowy pociąg Impuls w barwach województwa pomorskiego.
  • Nowy pociąg Impuls w barwach województwa pomorskiego.
  • Wnętrze nowego pociąg Impuls w barwach województwa pomorskiego.
  • Wnętrze nowego pociągu Impuls w barwach województwa pomorskiego.

Jeżeli ktoś zaplanował w niedzielę podróż do Słupska lub Elbląga, to być może pojedzie zupełnie nowym pociągiem Impuls. Dwa nowe pociągi do obsługi tych połączeń kupił samorząd Pomorza. W sumie będzie ich dziewięć, za łączną kwotę 221 mln zł.



Jak oceniasz stan taboru w województwie pomorskim?

W niedzielę w trasę wyruszą dwa pierwsze pociągi zamówione przez samorząd województwa.

Pierwszego dnia obsłużą takie połączenia:
  • Gdynia Główna 11:59 - Słupsk 13:46
  • Słupsk - 14:15 - Gdynia Główna 16:14
  • Gdynia Główna 16:49 - Elbląg 18:31
  • Elbląg 19:40 - Gdynia Gł. 21:34

Impulsy 45WE produkowane przez firmę Newag z Nowego Sącza to jedne z najnowocześniejszych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT), jakie kursują po polskich torach. Pasażerowie z Trójmiasta mają szansę podróżować dwoma takimi pociągami w barwach SKM. Zostały kupione kilka lat temu przy wsparciu środków unijnych.

Pomorskie Impulsy posiadają:
  • co najmniej 195 stałych miejsc siedzących,
  • minimum 30 rozkładanych miejsc siedzących,
  • 20 miejsc do przewozu rowerów,
  • licznik pasażerów w każdych drzwiach,
  • klimatyzację,
  • wi-fi
  • i będą rozpędzały się do 160 km/h.

Kolejne dwa Impulsy przyjadą na Pomorze jeszcze w tym roku. Ostatnie z nich dołączą do pomorskiego taboru na przełomie 2019 i 2020 roku. Koszt tego zamówienia wyniósł 221 mln zł.

Będą one obsługiwały linie kolejowe na trasach: Słupsk - Trójmiasto - Elbląg a w przyszłości będą mogły także wjeżdżać na linię PKM, po jej elektryfikacji planowanej w latach 2020-2023. Każdy z pociągów pomieści blisko 550 pasażerów. Pociągi będą kursowały pod sztandarem spółki PolRegio - województwo pomorskie wydzierżawi im te składy.

Czytaj też: Od niedzieli nowy rozkład pociągów na liniach PKM

Pociąg Impuls w barwach SKM. Pociąg Impuls w barwach SKM.
Nowy tabor ma zastąpić wyeksploatowane pojazdy serii EN57. Trzeba niestety odnotować, że dziś województwo pomorskie jest outsiderem wśród innych samorządów pod względem wymiany zużytych składów.

To się na szczęście zmienia. Kolejną dużą dostawę składów elektrycznych ma zamówić SKM Trójmiasto. SKM-ka otrzyma 160 mln zł unijnego dofinansowania na zakup nowych składów . Kwota pokryje połowę kosztów ich zakupu, na drugą część firma będzie musiała zaciągnąć kredyt bądź wyemitować obligacje.

Montaż ładowarek USB w pociągach SKM

W zmodernizowanych składach SKM instalowane są ładowarki USB do urządzeń mobilnych. Ufundowała je nasza redakcja, z okazji przypadających w tym roku 20. urodzin Trojmiasto.pl.

Miejsca

Opinie (274) 6 zablokowanych

  • nowoczesne pociągi

    to tylko na południu Polski,
    byłem, widziałem, jeździłem, zauroczony jestem przewoźnikiem Dolnośląskim,
    piękne nowe pociągi, no i obsada, same ładne konduktorki,
    bilety można kupić w pociągu bez dodatkowej opłaty,
    wszystko dla pasażera, a u nas to pomaźyć , (specjalnie z błędem)

    • 2 1

  • jeden pendolino to 2 impulsy

    Więc za te pieniądze nie kupili by 20 składów Pendolino (>2 mld zł), a ok 40 składów impuls - tak wyglądają przetargi i interesy w PL od lat. Dodam, że w impulsie jest więcej miejsca niż w Pendolino i fotele są wygodniejsze ...........

    • 1 2

  • pociąg gigant

    Cos obłędnego, taki odcinek Gdynia Elbląg w tak "zawrotnym" tempie??? sukces PKP !!!!!

    • 2 0

  • Zaraz zaraz (17)

    Do Elbląga prawie taki sam czas jazdy jak do Słupska? Odległość +/- dwa razy mniejsza...

    • 76 4

    • (6)

      Bo do Elbląga jedzie naokoło przez Tczew Malbork,powinni puścić kolej przez Nowy Dwór, to szybciej z Elbląga byś dojechał niż z Gdyni
      niestety pomimo tego, że niby jesteśmy krajem jednolitym a nie federalnym to przemieszczanie się pomiędzy województwami jest jak przejazd na Białoruś, dobrze, że dowodów na granicy województw nie sprawdzają
      kiedyś były SKM do Elbląga i Malborka ale woj pom nie dogadało się z woj warm-maz i SKM

      • 11 2

      • Akurat dla warminsko-murzynskiego powinni sprawdzac (3)

        I do tego wymog wykupienia wizy.

        • 7 9

        • tylko ruska g**da mogła coś takiego napisać

          • 1 1

        • (1)

          szkoda, że się nie załapałeś na roboty do UK, kolejnego barana by było mniej w naszym pięknym kraju

          • 10 1

          • On właśnie wrócił ze zmywaka

            To taka forma odreagowania, za swą życiową nieudolność :D

            • 6 3

      • (1)

        Malbork to Pomorskie

        • 6 0

        • wiem ale przez Malbork jeździły SKM do Iławy i Elbląga, jak zlikwidowali te połączenia to stracił Malbork, a potem Pruszcz z Tczewem

          • 9 0

    • Dokładnie.

      1.40 h Gdynia-Elbląg ,to o godzinę dłużej niż samochodem. Jakaś masakra. No chyba, że to przez Brzeszcze...

      • 5 1

    • Elbląg Słupsk

      Głupoty gadasz tu i tu jest ok 100km

      • 2 3

    • (2)

      Uwaga zgodnie z logiką Urzędu Marszałkowskiego te pociągi będą jeździły 110km/h :)

      • 10 0

      • (1)

        Bo rozkład jest pisany pod EN57. Jak na razie brak rezerwy.

        • 10 0

        • I tak nie pojadą vmax....bo urząd na to nie pozwoli. (większe koszta)

          • 3 0

    • (4)

      do Malborka vmax160 za kilka lat vmax 200-220.
      Malbork-elbląg vmax 120-140

      • 1 3

      • za kilka lat 220 powiadasz? (3)

        Kiedy juz mialo byc 200? O 220 nie ma na razie mowy ale moze kiedys.
        I tak nie ma znaczenia dla regio.
        Zdolnosc kolejarzy pokazuje historia wyswielazy w Gdansku.

        • 9 2

        • (1)

          Po co 220 skoro po drodze pociąg ma stacje gdzie musi się zatrzymywać?

          • 5 1

          • kursy przyspieszone .

            • 1 1

        • ermst idzie w bólach ale w zasadzie infrastruktura do niego już jest.
          to samo z gsm-r
          Brakuje tylko konfiguracji i testow

          • 1 1

  • A na poludnie? (4)

    A na poludnie? Z Bydgoszczy jak przyjedzie regio - noeoczesny elf, to pol trojmiasta sie za nim oglada. A my co wysylamy tam? Obciach na maksa. Niby bogatsze wojewodztwo... a transportowo zapasc. I sprzetowo i mentalnie

    • 141 8

    • Bydgoszcz otrzymała dotacje bo była w tyle za całą Polską

      pajacyku

      • 1 0

    • Słusznie prawisz

      • 3 2

    • Wysyłamy kasę do Torunia

      Do księdza dyrektora

      • 19 2

    • na południe dostaniesz komfortowy obdrapany zardzewiały na maksa kibel - oczywiście jednej pociąg aby był tłok też na maksa.

      • 10 6

  • Całe DWA (10)

    O chwała wam łaskawcy

    • 130 28

    • (4)

      Gdyby czytanie tekstu artykułu nie było dla Ciebie za trudne, wiedziałbyś jakiego idiotę z siebie zrobiłeś...

      • 22 6

      • jeden idiota to konieczność, zawsze musi się znaleźć (3)

        ale po ilości łapek pod jego komentem sądzę, że to społeczeństwo już do niczego się nie nadaje.

        • 6 1

        • do ustawiania łapek trojmiasto pl ma botnet

          każdy widzi od kogo trojmiasto od 3 lat bierze pieniądze
          i każdy widzi za co

          i za każdym razem jak się o tym napisze to posty znikają w kilka minut

          • 0 0

        • niestety (1)

          Mamy społeczeństwo sowieckie. Upadek intelektu.

          • 1 1

          • Brawo ty! Normalnie tytan intelektu.

            • 0 2

    • Czemu tak nie wyglądają (1)

      SKMki??????????????????????????????

      • 0 0

      • Dać Ci wykład na ten temat? Poszukaj w necie o walce o pakiet własnościowy, o długości kontraktów na obsługę linii. A wtedy poznasz odpowiedź.

        • 1 0

    • To na kolejne zakupy ile poczekamy

      Znów 30 lat?

      Marszałek nie robi nic poza lansowaniem.
      W uznaniu jego zasług dla rozwoju kolei w Pomorskim proponuję najstarszy kibel nazwać jego imieniem i dać do muzeum w Kościerzynie.

      • 8 3

    • Badzmy uczciwi (1)

      kupiono 9
      a ze dwa dojechaly przed zmiana rozkladu nie kasuje tych dodatkowych 7.
      Akurat jak w koncu kupili to nie narzekajmy.

      • 16 0

      • To tylko 9 (plus 2 które ma SKM) nowych pociągów na 100 jeżdżących po naszym województwie. Cała reszta to stary złom. Inne województwa radzą sobie o niebo lepiej z wymianą taboru.

        • 8 4

  • (20)

    No wreszcie

    • 64 12

    • A stojaki na słoiki? (1)

      • 0 2

      • będą wieszaki na gamoni

        takich jak ty

        • 0 0

    • Impulsy są ciasne (2)

      Niestety ale zwężają się ku górze, jak Pendolino. W pendolino rozumiem - prędkość, pudło wychylne. Ale tu?
      W starych SKM, dwóch rosłych facetów usiądzie na kanapie. W impulsie dwie fitness-babeczki się już nie mogą pomieścić...

      • 0 2

      • wiesz, coś za coś, mniejszy przekrój to mniejszy opór powietrza i mniejszy ciężar pociągu więc szybciej pojedzie i mniej energii

        a i cieplej będzie,

        jak dla mnie same plusy

        • 0 0

      • Ale masz problem. Zwężają się ku górze nad siedzeniami, więc co to przeszkadza?

        • 1 0

    • A ja lubię EN57 (6)

      Przestronne wnętrza, można okno otworzyć, wygodne przedziały służbowe, spokojnie można tam z rowerem zaparkować i nikomu nie przeszkadzasz. A że mają dużo lat to co? To nie problem. Nie wszystko musi wyglądać jak Pendolino i mieć plastikowe wnętrze.

      • 13 4

      • (1)

        zapomniales o ciaglych awariach np. wczoraj jrdnostka do smetowa padla w Tczewie

        • 3 1

        • i po co tak kłamać w żywe oczy?

          no po co?

          • 0 0

      • Zapomniałeś o hałasie, wężykowaniu, prędkości do 110 km/h, braku klimy i notorycznych usterkach. (2)

        Korzystam z tych szrotów na co dzień i mi już wystarczy.

        • 4 3

        • całe życie jeżdżę i jeszcze mi się nie zdarzyło być świadkiem żadnej usterki

          coś ściemniasz bratku

          • 0 0

        • Rozumiem pojazdy 160 km/h maja obsługiwać pociagi na SKM, gdzie mozna pędzić max 70km/h.

          • 1 2

      • Korzystaj póki możesz. W sumie ważne, że tyłek wożą. A po remontach są nawet w miarę eleganckie.

        • 0 0

    • w innych dużych miastach to norma - od wielu lat (1)

      to gda jest w ogonie

      • 0 2

      • w których kłamczuszku

        • 1 0

    • (1)

      9 sztuk :) promil potrzeb już teraz.
      wielkopolskie, łódzkie, zach-pom, małopolskie, mazowieckie już w zasadzie dawno złom wymienili

      • 5 3

      • twierdzisz, że potrzeba nam w trójmieście 9000 pociągów?

        uzasadnij

        • 3 0

    • Dlaczego nie dla SKM (2)

      Super że są ale dlaczego nie dla SKM? Czy w Trójmieście pasażerowie są mniej ważni? Mam nadzieję, że powodem nie są powiązania rodzinne z pewnym ważnym panem z Polregio.

      • 3 7

      • SKM to zupełnie inna firma. Tontak jakby twój sąsiad kupił sobie Porsche a żona cię opiepezała, że to nie ty.
        Czy najpierw pomyśleć a potem napisać to aż tak boli?

        • 1 1

      • skm dostała ogromne dotacje z Unii na nowy tabor.
        Ale kasę przeznaczył na modernizację starych trupow

        • 3 6

    • Bardzo dobrze...

      Sloiki będą miały czym jezdzic na weekendy do rodzinnych stron. W tygodniu wyscig szczurow i doniscielstwo bo trzeba splacac hipoteki, a w weekend odpoczynek u mamusi

      • 11 7

  • A do pracy dalej rozklekotanym złomem.

    Nowe pociągi w rozkładzie dla przypadkowych podróznych, którzy kupią bilet w kasie. Później pójdzie fama, że na kolei się zmieniło, bo się komfortowo jechało.
    Ci, którzy codziennie rano dojeżdżają do pracy na biletch miesięcznych dalej złomem muszą jeździć. Kto doświadcza podróży między Elblągiem a Gdańskiem w obecych warunkach wie o czym piszę (brak ogrzewania, albo 50st C, zespute drzwi wydające z siebie nieznośny dźwięk i no wreszcie trzęsiawka - darmowy Rollercoaster z rana)

    • 2 1

  • "Będą rozpędzały się do 160 km/h" (3)

    Na szlaku Gdynia - Szczecin Vmax to 120 km/h.
    Szybciej nie pojedzie.
    Mógłby szybciej lecz, cytuję, "Szyny były złe, a podwozie też było złe".

    Do Elbląga, to i owszem, pojedzie te 160 km/h.

    • 2 0

    • (2)

      Akurat trasa do Lęborka największą szlakową ma 150km/h. Dozwolona w przypadku dwuosobowej załogi maszynistów. Wiec w przypadku PR i jednoosobowej załogi, będzie mógł jechać max. 130km/h. Wracaj na traktor i w pole!

      • 2 0

      • Dziękować za informację! (1)

        Szkoda tylko, że od tylu lat tylko 1 tor...
        Odpalam Ursusa i jedę.

        Miłego :)

        • 0 0

        • No właśnie. Jeden tor to bieda wielka. Mówią coś o budowie drugiego do Słupska, ale myślę że się nie doczekamy.

          Dla porównania, Pendolino, które ma pierwszeństwo przejazdu po trasie, pokonuje odcinek Lębork-Gdynia w pół godziny. Ale przy maksymalnej szlakowej właśnie dzięki dwuosobowej załodze maszynistów.

          A tak to można zaoszczędzić jakieś 10-15 min ze względu na szybszy rozruch takiego składu, które i tak stracimy na nieszczęsnych mijankach.

          Bez dwóch zdań. Drugi tor jest konieczny!

          Pozdrawiam :)

          • 1 0

  • (31)

    Propaganda sukcesu.
    Inne województwa mają po 100 sztuk nowych pociągów.
    wymieniają już te wymienione.
    A my..za kilka lat będziemy mieli najstarsze pociągi...w europie

    • 105 16

    • Inne województwa mają samorządowe spółki przewozowe (10)

      I samorząd w nie inwestuje.

      Na Pomorzu PKP trzyma kurczowo SKM i nie chce przekazać samorządom. Nic dziwnego że samorządy nie chcą w tym układzie dofinansowywać SKM.

      Najprościej mówiąc - chcesz mieć setki nowych składów to domagaj się by PKP przekazało SKM samorządowi województwa

      • 12 3

      • (3)

        A co niby się zmieni po przekazaniu SKM samorządom? Wymiana taboru w SKM to koszt około miliarda. Województwo takich pieniędzy nie da, bo nie ma.

        • 5 0

        • No a co się zmieniło w innych województwach? (2)

          Mają np. nowe tabory

          • 3 2

          • (1)

            Inne województwa mają nowe pociągi dlatego, że Urząd Marszałkowski je kupił. U nas nie ma, bo Urząd Marszałkowski ich nie kupił.
            Inne województwa mają własnych przewoźników dlatego, że ich sobie stworzyli. U nas nie ma, bo Urząd Marszałkowski czekał na mannę z nieba.
            Nie ma tu żadnych drugiego dna, są tylko konsekwencje zaniechań zarządu województwa.

            • 4 0

            • No ale my mamy za to super stadion, ECS i GPEC przelewający kilkadziesiąt milionów do Lipska.

              Mamy po prostu inne priorytety

              • 2 1

      • PO miało 8 lat, żeby wydzielić SKM ze struktur PKP. (3)

        Nie zrobili nic, pretensje mogą mieć więc tylko do siebie.

        • 6 4

        • (1)

          To takie głupie gadanie:"Nic nie zrobimy, bo poprzednicy też nic nie zrobili". Podobno mieliście być lepsi od nich.

          • 6 1

          • Nie.

            Może po prostu to nie ma znaczenia. A argumenty wysuwane przez tych, którzy mieli możliwość to zrobić a nie zrobili to już brednia do kwadratu.

            • 2 0

        • A PiS miało 3 lata

          i też guzik zrobiło.

          • 7 3

      • Już nie marudź, gminy trójmiejskie mają ponad 30% udziałów i jakoś nic to nie zmienia w SKM

        • 2 1

      • Można powołać swoją spółkę - wystarczy chcieć.
        Zawsze jest argument aby nic nie robić przez lata

        • 5 0

    • (11)

      Te 9 zakupionych sztuk...z tego co Rysik mówi ma obsłużyć pkm Elbląg Słupsk xd
      hahha ciekawe jak:) już teraz potrzeba 100 nowych jednostek.
      Polregio na trasie części gubi. Czekam jak że starości koła odpada.
      Oni nawet nie potrafią rozwiązać problemu tłoku w pociągach do Malborka
      Kolej w tym województwie to stan umyslu

      • 36 6

      • Laiku przeczytaj co nabazgrałes , 100 nowych kibli obsłuzy 1/3 kraju a nie tylko rejon Pomorza (9)

        A teraz napisz skąd na to wziąć kase , za darmo nikt nie da , a z biletów nie kupisz bo one nie pokrywaja kosztu przejazdu pasażera . Pamietaj ze komunikacja pasażerska jest dotowana.

        • 5 4

        • ECS to koszt 9 składów muzeum II wojny to jakieś 15 składów (1)

          Misie które nie służą mieszkańcom tak jak powinny.

          • 3 0

          • gpec przelewa co roku kilkadziesiąt milionów do Lipska

            Co roku jeden nowoczesny skład oddajemy Lipskowi. Mamy gest!

            • 2 0

        • (3)

          Cena biletu nie pokrywa kosztu przejazdu pasażera? To ile pasażer powinien zapłacić za kilometr jazdy czymś co jeździ od 70 roku tylko przemalowane jest na barwy Polregio ?

          • 9 1

          • Samorzad doplaca cos kolo 40 mln do (2)

            przejazdow kolejowych w wojewodztwie

            • 6 1

            • A moze 135 mln zł plus koszty zakupu taboru.

              • 1 0

            • No i dobrze

              Na to powinny iść pieniadze a nie na pomysły z d..

              • 5 0

        • Inne województwa potrafiły pozyskać kasę.....A nasze nie?
          to może zmieńmy urzędy wojewódzkie na ten np. wielkopolski..

          • 8 0

        • Nie laiku. Po prostu patrząc na wypowiedzi urzędu marszałkowskiego w zależności z kim rozmawiają to sprzedają inną bajkę.
          nie da się 9 sztukami obskoczyć całego woj. pomorskiego

          • 5 0

        • I tu się mylisz. Do obsłużenia naszego województwa potrzeba około 100 pociągów elektrycznych.

          • 5 0

      • Tak mowi

        ale na Pkm to one sie nie nadaja

        • 3 1

    • a twoja propaganda to Polska w ruinie

      • 2 2

    • (2)

      Pociągu nie będą jeździły 160km/h
      Infrastruktura jest kilka pociągów będzie ale ...Marszałek nie widzi powodu aby tak szybko jeździły. To za szybko dla niego :)
      Max to 130km/h - powyżej tego musiałby dac podwójna obsadę w pociagu
      Więc jak zwykle Urząd Marszałkowski klamie

      • 24 3

      • To po co kupują na 160...jak nie mają w planach uruchamiać kursów przyspieszonych?

        • 3 0

      • I tak maja lrzystanki co chwile i nie ma gdzie sie rozpedzic

        • 8 1

    • już teraz się z nas śmieją...

      • 5 0

    • Kłamiesz

      • 2 5

    • kaczor... dobrze się czujesz?

      Jaka propaganda, jakiego sukcesu?

      To jest artykuł o wprowadzeniu dwóch nowych składów oraz ich parametrów. Jest to artykuł, obok wielu innych, które ukazują, problemy, braki i niedomagania kolei na Pomorzu i w Trójmieście. A takich jest naprawdę dużo.

      Może nie używaj słów i pojęć, których nie rozumiesz, albo zajrzyj do słownika czy encyklopedii, przed użyciem.

      • 10 2

    • 9 sztuk...w takim tempie wymienimy tabor do 2094 roku...Matematyka nie kłamie.
      Ale za kilka lat będziemy za to mieli nowa atrakcje turystyczną...najstarsze pociągi w Polsce i prawie najstarsze w Europie. Brawo Marszałku!
      9 sztuk...i brak perspektywy na najbliższe 10 lat na kupno nowych...

      • 25 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane