• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wygodniej dojedziemy do Elbląga i Słupska. Dwa nowoczesne pociągi na Pomorzu

Maciej Naskręt
9 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Są pieniądze na nowe pociągi dla Pomorza
  • Nowy pociąg Impuls w barwach województwa pomorskiego.
  • Nowy pociąg Impuls w barwach województwa pomorskiego.
  • Wnętrze nowego pociąg Impuls w barwach województwa pomorskiego.
  • Wnętrze nowego pociągu Impuls w barwach województwa pomorskiego.

Jeżeli ktoś zaplanował w niedzielę podróż do Słupska lub Elbląga, to być może pojedzie zupełnie nowym pociągiem Impuls. Dwa nowe pociągi do obsługi tych połączeń kupił samorząd Pomorza. W sumie będzie ich dziewięć, za łączną kwotę 221 mln zł.



Jak oceniasz stan taboru w województwie pomorskim?

W niedzielę w trasę wyruszą dwa pierwsze pociągi zamówione przez samorząd województwa.

Pierwszego dnia obsłużą takie połączenia:
  • Gdynia Główna 11:59 - Słupsk 13:46
  • Słupsk - 14:15 - Gdynia Główna 16:14
  • Gdynia Główna 16:49 - Elbląg 18:31
  • Elbląg 19:40 - Gdynia Gł. 21:34

Impulsy 45WE produkowane przez firmę Newag z Nowego Sącza to jedne z najnowocześniejszych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT), jakie kursują po polskich torach. Pasażerowie z Trójmiasta mają szansę podróżować dwoma takimi pociągami w barwach SKM. Zostały kupione kilka lat temu przy wsparciu środków unijnych.

Pomorskie Impulsy posiadają:
  • co najmniej 195 stałych miejsc siedzących,
  • minimum 30 rozkładanych miejsc siedzących,
  • 20 miejsc do przewozu rowerów,
  • licznik pasażerów w każdych drzwiach,
  • klimatyzację,
  • wi-fi
  • i będą rozpędzały się do 160 km/h.

Kolejne dwa Impulsy przyjadą na Pomorze jeszcze w tym roku. Ostatnie z nich dołączą do pomorskiego taboru na przełomie 2019 i 2020 roku. Koszt tego zamówienia wyniósł 221 mln zł.

Będą one obsługiwały linie kolejowe na trasach: Słupsk - Trójmiasto - Elbląg a w przyszłości będą mogły także wjeżdżać na linię PKM, po jej elektryfikacji planowanej w latach 2020-2023. Każdy z pociągów pomieści blisko 550 pasażerów. Pociągi będą kursowały pod sztandarem spółki PolRegio - województwo pomorskie wydzierżawi im te składy.

Czytaj też: Od niedzieli nowy rozkład pociągów na liniach PKM

Pociąg Impuls w barwach SKM. Pociąg Impuls w barwach SKM.
Nowy tabor ma zastąpić wyeksploatowane pojazdy serii EN57. Trzeba niestety odnotować, że dziś województwo pomorskie jest outsiderem wśród innych samorządów pod względem wymiany zużytych składów.

To się na szczęście zmienia. Kolejną dużą dostawę składów elektrycznych ma zamówić SKM Trójmiasto. SKM-ka otrzyma 160 mln zł unijnego dofinansowania na zakup nowych składów . Kwota pokryje połowę kosztów ich zakupu, na drugą część firma będzie musiała zaciągnąć kredyt bądź wyemitować obligacje.

Montaż ładowarek USB w pociągach SKM

W zmodernizowanych składach SKM instalowane są ładowarki USB do urządzeń mobilnych. Ufundowała je nasza redakcja, z okazji przypadających w tym roku 20. urodzin Trojmiasto.pl.

Miejsca

Opinie (274) 6 zablokowanych

  • (2)

    ludzie już dawno powinni jezdzić godnie , nie jak bydło

    • 15 5

    • kolej to nie najmocniejsza strona marszałka...nie ogarnia tematu

      • 6 0

    • To niech się tak zachowują

      W podróży. Godnie a nie jak bydło

      • 5 0

  • (2)

    Zastanawia mnie to dlaczego nadal w pociągach Polregio jest tak ogromny tłok...
    Wicemarszałek chyba nie ogarnia tematu..
    jak w Bangladeszu...niedługo miejscówki na dachu będą sprzedawali.
    A co do tych marnych 9 sztuk....niezauważalny zakup w skali województwa.

    • 31 3

    • (1)

      Jak czytasz artykuł to na pewno zauważysz to jeden pociąg posiada około 220 miejsc siedzących ale jak to PR jeden pociąg zabierze 550 zamiast połączyć i jeździć w dwa co dało by 440 miejsc siedzących to trzeba wcisnąć jak najwięcej osób

      • 0 0

      • Ale Urząd Marszałkowski nie widzi problemu...traktuja wyborców jak bydlo

        • 0 0

  • 2 godz z Gdyni do słupska hahaha co za zenada (5)

    • 33 1

    • (3)

      I to 160 km/h

      • 8 1

      • V max na Słupsk to 120 km/h, na krótkich odcinkach do Leborka podniesiona do 140 km/h.

        • 4 0

      • (1)

        160....bez sensu jest kierowanie tam takich jednostek skoro trasa przed remontem. szybko je rozbija...

        • 3 0

        • Zgadza się, te pociągi powinny jeździć do Malborka lub Elbląga, aby wykorzystać 160. A nie równość i równouprawnienie, więc stoją na mijankach do Słupska. Słupsk ma nowoczesne składy od strony Szczecina już od dawna, więc na razie wystarczy.

          • 2 5

    • Dodam więcej

      Samochodem jest mniej więcej tyle samo. To jest jakaś parodia żeby trasa Gdynia - Szczecin była jednopasmówką.

      • 10 2

  • Proszę podać na których pociągach w dni robocze będą kursowały.

    • 15 1

  • (2)

    9 sztuk i co dalej...już na dzień dzisiejszy jesteśmy ok 20 lat za innymi województwami.
    Tam nawet już nie pamiętają co to kibel en57...czy też jego modernizacja Ald

    • 31 1

    • (1)

      Nie 20 a co najwyżej 10 lat i wcale nie tak bardzo do tyłu:
      K Mazowieckie (od 2004 z przejęcia regionalnych): 190 EN57 (różne wersje i modernizacje), 8 EN71 i EW60, 38 nowoczesnych
      K Dolnośląskie (od 2008): 5 EN57, 27 Impulsów
      K Wielkopolskie (od 2009): 9 EN57, 22 Elfy
      K Małopolskie (od 2014): 9 Impulsów, 7 Acatusów
      K Śląskie (od 2010): 31 EN57 (większość dzierżawiona z PR), 36 nowoczesnych (różni właściciele)
      ŁKA (Łódź i okolice, od 2010): 24 nowoczesne
      PR: 572 EN57 (z czego 376 niezmodernizowanych), 86 nowoczesnych
      SKM Trójmiasto: 45 EN57 (19 niezmodernizowanych), 12 EN71 (1 zmodernizowana), 2 impulsy

      Jak widać im później startowali tym mają nowocześniejszy tabor. SKM Trójmiasto to nadal w większości spółka zależna od PKP, więc podobny skansen co PR.
      Samorządy nie raz chciały przejąć ale opór głównego udziałowca jak na razie uniemożliwił.

      • 1 1

      • uaktualnij się :) np. Mazowieckie ponad 100 nowych

        • 0 0

  • (1)

    Super! Słoiki mi sie nie potłuczo.

    • 14 3

    • Pociągi regionalne raczej są dla codziennie dojeżdżających, a nie dla słoików.

      • 5 3

  • (2)

    9 sztuk...tempo ślimaka...
    raz mówią że to na trasę do Elbląga gdzie dzieją się dantejskie sceny
    raz że dla pkm...
    lawirują

    • 21 1

    • Teraz na pkm nie.

      • 4 0

    • one nie dostosowane do terenów górskich...czyli jak w pkm..
      Ale UM twierdzi że dostosowane.

      • 4 0

  • (4)

    Ryszard zapraszam do pociągu do Malborka...ok 17tej
    Zobaczysz jaki tam cyrk jest...
    Policja interweniuje bo ludziom nerwy puszczają...
    Marszałek ma wszystko w D...

    • 29 2

    • Skąd o 17?

      • 2 0

    • (2)

      zapewne R50650 17.11 z Gdańska Głównego. Policja tam czesto interweniuje z powodu tłoku

      • 6 1

      • (1)

        I co, pisze mandat za zatloczenie? Tego to jeszcze nie grali..

        • 3 0

        • wyprowadza zdenerowanych pasażerów.

          • 4 0

  • UTK jest w tym województwie a w pociagu Polregio jeszcze ich nie widziałam..
    po co taki urząd ? bąków tylko zabijają
    Ciekawe czy wykryli przynajmniej jazdę z otwartymi drzwiami...

    • 12 1

  • (3)

    A dlaczego pociag nie moze byc relacji Slupsk-Elblag przez Gdynie i Gdansk.

    • 15 5

    • jadą bokiem grunwaldzką Wałową później cisną na 7-demke

      • 3 3

    • (1)

      Może do Gdyni jedzie 1, tam zjeżdża na przegląd i wyjeżdża drugi prosto z bazy?

      • 2 1

      • Polregio przeglady ma w Slupsku, Chojnicach.

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane