• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wygodniej dojedziemy do Elbląga i Słupska. Dwa nowoczesne pociągi na Pomorzu

Maciej Naskręt
9 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Są pieniądze na nowe pociągi dla Pomorza
  • Nowy pociąg Impuls w barwach województwa pomorskiego.
  • Nowy pociąg Impuls w barwach województwa pomorskiego.
  • Wnętrze nowego pociąg Impuls w barwach województwa pomorskiego.
  • Wnętrze nowego pociągu Impuls w barwach województwa pomorskiego.

Jeżeli ktoś zaplanował w niedzielę podróż do Słupska lub Elbląga, to być może pojedzie zupełnie nowym pociągiem Impuls. Dwa nowe pociągi do obsługi tych połączeń kupił samorząd Pomorza. W sumie będzie ich dziewięć, za łączną kwotę 221 mln zł.



Jak oceniasz stan taboru w województwie pomorskim?

W niedzielę w trasę wyruszą dwa pierwsze pociągi zamówione przez samorząd województwa.

Pierwszego dnia obsłużą takie połączenia:
  • Gdynia Główna 11:59 - Słupsk 13:46
  • Słupsk - 14:15 - Gdynia Główna 16:14
  • Gdynia Główna 16:49 - Elbląg 18:31
  • Elbląg 19:40 - Gdynia Gł. 21:34

Impulsy 45WE produkowane przez firmę Newag z Nowego Sącza to jedne z najnowocześniejszych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT), jakie kursują po polskich torach. Pasażerowie z Trójmiasta mają szansę podróżować dwoma takimi pociągami w barwach SKM. Zostały kupione kilka lat temu przy wsparciu środków unijnych.

Pomorskie Impulsy posiadają:
  • co najmniej 195 stałych miejsc siedzących,
  • minimum 30 rozkładanych miejsc siedzących,
  • 20 miejsc do przewozu rowerów,
  • licznik pasażerów w każdych drzwiach,
  • klimatyzację,
  • wi-fi
  • i będą rozpędzały się do 160 km/h.

Kolejne dwa Impulsy przyjadą na Pomorze jeszcze w tym roku. Ostatnie z nich dołączą do pomorskiego taboru na przełomie 2019 i 2020 roku. Koszt tego zamówienia wyniósł 221 mln zł.

Będą one obsługiwały linie kolejowe na trasach: Słupsk - Trójmiasto - Elbląg a w przyszłości będą mogły także wjeżdżać na linię PKM, po jej elektryfikacji planowanej w latach 2020-2023. Każdy z pociągów pomieści blisko 550 pasażerów. Pociągi będą kursowały pod sztandarem spółki PolRegio - województwo pomorskie wydzierżawi im te składy.

Czytaj też: Od niedzieli nowy rozkład pociągów na liniach PKM

Pociąg Impuls w barwach SKM. Pociąg Impuls w barwach SKM.
Nowy tabor ma zastąpić wyeksploatowane pojazdy serii EN57. Trzeba niestety odnotować, że dziś województwo pomorskie jest outsiderem wśród innych samorządów pod względem wymiany zużytych składów.

To się na szczęście zmienia. Kolejną dużą dostawę składów elektrycznych ma zamówić SKM Trójmiasto. SKM-ka otrzyma 160 mln zł unijnego dofinansowania na zakup nowych składów . Kwota pokryje połowę kosztów ich zakupu, na drugą część firma będzie musiała zaciągnąć kredyt bądź wyemitować obligacje.

Montaż ładowarek USB w pociągach SKM

W zmodernizowanych składach SKM instalowane są ładowarki USB do urządzeń mobilnych. Ufundowała je nasza redakcja, z okazji przypadających w tym roku 20. urodzin Trojmiasto.pl.

Miejsca

Opinie (274) 6 zablokowanych

  • dobre info dla słoików

    • 4 3

  • (4)

    Do Elbląga prawie dwie godziny.... Czas naprawdę konkurencyjny do podróży samochodem, szczególnie po otwarciu S7.

    • 25 0

    • Z Gdańska (2)

      Do EL 0:53 min pociągiem

      • 1 2

      • (1)

        te połączenia są z Gdyni, a nie jakiegos Gdańska.

        • 1 4

        • do siebie śledziu

          • 2 0

    • z centrum gdyni do centrum elblaga dojedziesz w 1h40min?
      w normalny dzień nie sadze.

      • 5 1

  • (5)

    Trójmiasto poczytaj co dalej...kiedy zakupy po 50 sztuk...
    Dlaczego tyle lat urząd marszałkowski przespał.
    czemu przespał dotacje z Unii?

    • 21 0

    • bo masz stadiony, tunel (1)

      oraz drogi w/wokół Gdańska.
      A interior niech siedzi w chałupie i nie przeszkadza... Linie kolejowe zostały uznane za nieopłacalne i je zlikwidowano.
      No i po kłopocie...

      • 5 0

      • I tysiące samochodów. I ogromne korki.....trzeba myśleć perspektywicznie.

        • 1 0

    • Nie przespał (2)

      Tylko nie będzie fundował taboru zewnętrznej spółce jaką jest SKM. Struk sam powiedział - jak PKP odda pakiet większościowy spółki samorządom, to te doinwestują tabor i podpiszą umowę na 10 lat bez żadnego problemu.

      • 1 4

      • ok SKM logiczne..
        Ale czemu tak zaniedbał Polregio?

        • 2 1

      • bzdury

        A Pesy "zafundował"...
        Sprzęt nie musi być własnością przewoźnika. Ale ktoś musi o niego dbać. To nie jest błaha działalność i to trzeba umieć. Gdańsk zbankrutował swoje ZNTK i trzeba pójść "w łaskę" do Gdyni albo do Mińska. Lub do Bydgośzczy. Województwo miało "wylane" na komunikację zbiorową, jest prymusem w likwidacji połaczeń. "Pegeery" miały siedzieć w swoich chaszczach.
        Dopiero wyborcza porażka i stanowisko unii nieco zmieniło podejście zarządców do powierzonego mienia i "coś" usiłują.
        Jednak żądania wobec niezależnego podmiotu gospodarczego, aby wyzbył sie majątku i źródeł dochodu są przejawem arogancji i przeczą "liberalizmowi" . Było 10 lat sprzyjającej atmosfery. Ico? I nic...
        Bo to trzeba umieć, to trzeba robić.
        W kręgach zamorządu uważa się, że będzie się palcem pokazywać a mrówki będą zap....ć. A tu trzeba usiąść do stołu z silnym przeciwnikiem i negocjować...
        No porażka...! Co za dyskomfort!

        • 4 1

  • (4)

    Ryszard zapraszam do pociągu do Malborka...ok 17tej
    Zobaczysz jaki tam cyrk jest...
    Policja interweniuje bo ludziom nerwy puszczają...
    Marszałek ma wszystko w D...

    • 29 2

    • (2)

      zapewne R50650 17.11 z Gdańska Głównego. Policja tam czesto interweniuje z powodu tłoku

      • 6 1

      • (1)

        I co, pisze mandat za zatloczenie? Tego to jeszcze nie grali..

        • 3 0

        • wyprowadza zdenerowanych pasażerów.

          • 4 0

    • Skąd o 17?

      • 2 0

  • (2)

    9 sztuk i co dalej...już na dzień dzisiejszy jesteśmy ok 20 lat za innymi województwami.
    Tam nawet już nie pamiętają co to kibel en57...czy też jego modernizacja Ald

    • 31 1

    • (1)

      Nie 20 a co najwyżej 10 lat i wcale nie tak bardzo do tyłu:
      K Mazowieckie (od 2004 z przejęcia regionalnych): 190 EN57 (różne wersje i modernizacje), 8 EN71 i EW60, 38 nowoczesnych
      K Dolnośląskie (od 2008): 5 EN57, 27 Impulsów
      K Wielkopolskie (od 2009): 9 EN57, 22 Elfy
      K Małopolskie (od 2014): 9 Impulsów, 7 Acatusów
      K Śląskie (od 2010): 31 EN57 (większość dzierżawiona z PR), 36 nowoczesnych (różni właściciele)
      ŁKA (Łódź i okolice, od 2010): 24 nowoczesne
      PR: 572 EN57 (z czego 376 niezmodernizowanych), 86 nowoczesnych
      SKM Trójmiasto: 45 EN57 (19 niezmodernizowanych), 12 EN71 (1 zmodernizowana), 2 impulsy

      Jak widać im później startowali tym mają nowocześniejszy tabor. SKM Trójmiasto to nadal w większości spółka zależna od PKP, więc podobny skansen co PR.
      Samorządy nie raz chciały przejąć ale opór głównego udziałowca jak na razie uniemożliwił.

      • 1 1

      • uaktualnij się :) np. Mazowieckie ponad 100 nowych

        • 0 0

  • (2)

    9 sztuk...tempo ślimaka...
    raz mówią że to na trasę do Elbląga gdzie dzieją się dantejskie sceny
    raz że dla pkm...
    lawirują

    • 21 1

    • one nie dostosowane do terenów górskich...czyli jak w pkm..
      Ale UM twierdzi że dostosowane.

      • 4 0

    • Teraz na pkm nie.

      • 4 0

  • Słupsk Elbląg 4 godziny

    Masakra.

    • 11 0

  • Szkoda, że jadąc z Gdańska do Słupska w niedzielę trzeba się przesiadać w Gdyni (1)

    Bo nowy pociąg zaczyna trasę w Gdyni. Na dodatek trzeba kupić dwa bilety, jeden na skm do gdyni a drugi na PR z Gdyni do Słupska. Przesiadka znacznie wydłuża czas przejazdu i zmniejsza komfort podróży.

    • 13 0

    • Mozesz kupic jeden bilet Regio

      z Gdanska do Slupska, bedzie taniej niz dwa osobne

      • 5 0

  • Po co 2 nowe składy jak można było kupic jedno niewychylne pendolino i puścić na rozkładzie EN57 czyli tak do 100km/h

    • 6 0

  • Zaszaleli

    Dwa pociągi.

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane