- 1 73 loty Jacka Karnowskiego w pół roku (805 opinii)
- 2 Dron patrolował gdyńskie ulice (42 opinie)
- 3 Zmiany w ruchu na północy Gdyni (50 opinii)
- 4 Mandat za parkowanie pod szkołą. Dlaczego? (247 opinii)
- 5 Urządzał działkę kradzionym towarem wartym 13 tys. zł (85 opinii)
- 6 Pożar w spalarni Port Service. Jakie straty? (107 opinii)
Wykorzystajmy stację PKP Gdańsk Lipce. Mieszkanka ma kilka pomysłów
Marzenia szybują wysoko, a niektóre latają kolejką linową. O takiej kolejce pomyślała nasza czytelniczka, która zaproponowała swoje rozwiązanie na odkorkowanie południa Gdańska i wykorzystanie tego, co już mamy - czyli stacji PKP Gdańsk Lipce.
- Wymyśliłam trzy rozwiązania, które prawdopodobnie nie są możliwe do realizacji, ale być może zainspirują kogoś do znalezienia realnych rozwiązań - zastrzega pani Agnieszka. Oto jej spostrzeżenia.
Jest przecież przystanek PKP Gdańsk Lipce
Obecnie barierę w dotarciu do niego stanowi strefa krawędziowa Pojezierza Kaszubskiego, Kanał Raduni, Trakt Św. Wojciecha (brak dogodnego skrzyżowania poza wylotem zakorkowanej ul. Starogardzkiej) oraz brak parkingu, czy nawet miejsca kiss&fly przy przystanku PKP Gdańsk Lipce. I co najważniejsze, brak krótkich połączeń autobusowych Gdańsk Południe - PKP Gdańsk Lipce.
Nowy węzeł przesiadkowy powstanie przy obwodnicy
Proponuję skupić się na tym ostatnim zagadnieniu. Może jakiś zespół specjalistów wymyśli, jak stworzyć transport zbiorowy z rejonu rond: Borkowska/Starogardzka i Niepołomicka/Starogardzka do przystanku PKP Gdańsk Lipce (z pominięciem zakorkowanej ul. Starogardzkiej), lub chociaż do Kanału Raduni w tym rejonie, z umożliwieniem dalszej wędrówki pieszej pasażerów.
Pierwszy fragment Nowej Świętokrzyskiej dopiero w 2026 r.
Wg mapy dojście piesze z rejonu Przedszkola nr 24, nad Kanałem Raduni, do PKP Gdańsk Lipce zajmuje 5 minut.
Trzy rozwiązania
Wymyśliłam trzy rozwiązania, które prawdopodobnie nie są możliwe do realizacji, ale być może zainspirują kogoś do znalezienia realnych rozwiązań.
Rozwiązanie pierwsze
Autobus miejski dowozi pasażerów z rejonu ul. Starogardzkiej ulicą Borkowską do rejonu przedszkola nr 24, dalej przemarsz do PKP Gdańsk Lipce. Mankament - zbyt wąska droga (i brak rezerwy na jej poszerzenie) nad Kanałem Raduni i brak miejsca na pętlę autobusową (chyba że w rejonie ul. Bartniczej).
Rozwiązanie drugie
Autobus miejski dowozi pasażerów z rejonu ul. Starogardzkiej ulicą Bartniczą do rejonu przedszkola nr 24, dalej przemarsz do PKP Gdańsk Lipce. To rozwiązanie wymagałoby utwardzenia drogi leśnej (ul. Bartniczej) i prawdopodobnie umożliwienia tu ruchu wyłącznie pojazdów ZTM Gdańsk i wyłącznie elektrycznych (w trosce o środowisko leśne Parku Ferberów).
Rozwiązanie trzecie
Autobus miejski dowozi pasażerów z rejonu ul. Starogardzkiej ulicą Borkowską do rejonu przebiegu obwodnicy południowej Gdańska nad Kanałem Raduni. Tu (pod wiaduktem obwodnicy południowej) być możne uda się zrobić pętlę autobusową, a dla pieszych wiadukt przez Kanał Raduni i Trakt Św. Wojciecha, najlepiej tak aby obwodnica południowa stanowiła zadaszenie tegoż wiaduktu dla pieszych. Zejście z wiaduktu powinno wypadać aż na peron PKP lub na ul. Niegowską.
Analiza ruchu na Armii Krajowej. Powstaną estakady i nowe skrzyżowania?
Nawet gdyby nie było wiaduktu dla pieszych, biegnącego nad Kanałem Raduni i Traktem Św. Wojciecha, to dojście piechotą z końca ul. Borkowskiej do PKP Lipce zajmuje ok. 11 min.
Autobusy powinny być małe i kursować często.
A może kolejka linowa?
To rozwiązanie-żart, ale... według mnie kolejka linowa, byłaby najlepsza, bo dzielnica Gdańsk Południe znajduje się dużo wyżej w stosunku do PKP Gdańsk Lipce. Miasto Gdańsk już miało takie rozwiązanie w swej historii (w 1644 r. z Biskupiej Górki), tylko że był to transport ziemi do rozbudowy wałów (o czym pisało swego czasu trojmiasto.pl). Natomiast Gdynia ma obecnie kolejkę linowo-terenową, która służy za atrakcję turystyczną).
Rozkład komunikacji miejskiej w Trójmieście
Pragnę podkreślić, że zdaje sobie sprawę, że te moje wizje są tylko marzeniem laika, który nie zna się na przepisach, wymogach technicznych, realiach finansowania itp. Ale może warto nawoływać do rozpętania burzy mózgów naszej wspaniałej Społeczności. Wierzę że jest jakieś rozwiązanie, które pomoże usprawnić nasz transport z wykorzystaniem tego, co już mamy - pobliskiej linii kolejowej i jednocześnie z ominięciem zakorkowanych już tras.
Współpraca gmin, więcej połączeń
Trzeba również pomyśleć nad intensyfikacją połączeń na linii kolejowej. W dniu 13 sierpnia o godzinie 9.42 nie udało mi się na przykład wejść do pociągu Polregio, z powodu tłoku na przystanku Gdańsk-Orunia. A pociągi Polregio to chyba jedyne koleje, które zatrzymują się na przystankach Orunia i Lipce.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-09-17 10:33
należy odbudować przystanek Gdańsk Święty Wojciech (4)
i tam zrobić miejsce przesiadkowe. Ewentualnie pomyśleć o tramwaju na Orunię gdzie można zrobić węzeł(miejsce już jest)
- 86 9
-
2023-09-17 22:55
Nowa stacja
Wybudować nowy przystanek na wysokości starogardzkiej . Ogolnie nowy tor skm ze stacji Gdansk Śródmieście do Pruszcza.
- 4 1
-
2023-09-17 11:33
Zgadzam sie. Powinna byc stacja przesiadkowa na Wojciechu (1)
- 9 4
-
2023-09-17 16:40
Tam nikt nie wsiada
- 4 4
-
2023-09-17 11:25
Oczywiście
A do pociągu wpuszczać jedynie Wojciechów i to świętych, grzesznicy do piekła won :)
- 8 13
-
2023-09-17 10:54
Rewitalizacja (4)
Nie lepiej zrewitaliziwac linie kolejowa Pruszcz Gd-Łeba na odc. Straszyn - Pruszcz Gd?
Autobus woziłby pasażerów do stacji Straszyn, w przeciwna stronę niż dziesiątki samochodow w szczytach komunikacyjnych. Dzięki temu autobus nie stałby w korku- 80 10
-
2023-09-17 17:29
(1)
Obecne tory z Pruszcza do Kolbud nie nadają się do regularnego ruchu, być może wcale się ne nadają, bo nie są kompletne. Tak czy inaczej byłaby to duża inwestycja na przynajmniej 2 lata samych robót, a jeszcze trzeba wykonać projekt.
Jest jeszcze inny problem, czyli przepustowość na odcinku Pruszcz - Gdańsk. Tam powinny powstaćObecne tory z Pruszcza do Kolbud nie nadają się do regularnego ruchu, być może wcale się ne nadają, bo nie są kompletne. Tak czy inaczej byłaby to duża inwestycja na przynajmniej 2 lata samych robót, a jeszcze trzeba wykonać projekt.
Jest jeszcze inny problem, czyli przepustowość na odcinku Pruszcz - Gdańsk. Tam powinny powstać dodatkowe tory na kolej aglomeracyjną do Tczewa, ewentualnie nowe dla szybkich dalekobieżnych, a obecne zostawić na osobowe, lokalne.
Pociągi zbierające ludzi z Żukowa, Kolbud, południa Gdańska powinny mieć w szczycie takt 15 minut lub częściej, żeby ludzie chcieli się przesiąść. Tego się nie wciśnie w obecny rozkład.- 17 1
-
2023-09-17 18:54
Ale ludzie z Żukowa mają PKM do Gdańska
- 10 0
-
2023-09-17 11:32
(1)
To jedna z opcji budowy PKM na Południe
- 16 1
-
2023-09-17 12:05
Tak
Zgadza się, ale termin realizacji to 2030ktorys... tory są, warto wykorzystać je już teraz
- 22 1
-
2023-09-18 10:57
Fajnie że ktoś myśli.
Każda idea usprawnienia komunikacji miejskiej przez lepsze wykorzystanie istniejącej, a niewykorzystywanej infrastruktury jest warta docenienia i przeanalizowania. Stacja Lipce jest odalnona o 1500m od osiedli. Zrobienie drogi i parkingu odciążyłoby trochę sytuację, która cały czas będzie się pogarszać, bo tam cały czas przybywa mieszkanców. Są i będą budowane co roku nowe osiedla a PKM pojedzie po 2030 roku.
- 18 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.