• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wypadek na moście im. Jana Pawła II. Czy można go było uniknąć

Maciej Naskręt
1 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
W zderzeniu na moście wantowym ranna została jedna osoba - motocyklista, który przytomny i z obrażeniami ciała trafił do szpitala. W zderzeniu na moście wantowym ranna została jedna osoba - motocyklista, który przytomny i z obrażeniami ciała trafił do szpitala.

We wtorek na moście wantowym im. Jana Pawła II motocykl czołowo zderzył się z pojazdem dostawczym. Poważnie ranny został motocyklista. Tego wypadku można było uniknąć - przekonuje Maciej Naskręt.



Do wypadku na mościezobacz na mapie Gdańska doszło w ciągu dnia, przy dobrej pogodzie. Co się więc stało, że motocyklista wyprzedzając samochód nauki jazdy zjechał na przeciwny pas jezdni i zderzył się tam z pojazdem dostawczym? Jak zwykle można by winę zrzucić na brawurę motocyklisty, ale warto też poszukać innych przyczyn.

Na moście od tygodnia obowiązuje nowa organizacja ruchu. W związku z pracami przy budowie Trasy Sucharskiego, samochody jeżdżą w przeciwnych kierunkach po jezdni, która jeszcze kilka dni wcześniej była jednokierunkowa. Dlatego motocyklista mógł być przekonany, że jedzie przepisowo.

Na całej długości zachodniej nitki mostu zabrakło wydzielenia pasów ruchu o przeciwnych kierunkach jazdy odpowiednimi słupkami. Widać to na zdjęciu powyżej. Gdyby słupki - nazywane wśród drogowców "sierżantami" - pojawiły się na środku jezdni, można przypuszczać, że poszkodowany nie zaryzykowałby wyprzedzania i przeciskania się między nimi.

Jak oceniasz organizację ruchu wokół budów?

Dlaczego zatem nie było tam dodatkowego oznakowania? Most wantowy znajduje się dokładnie między dwoma odcinkami budowanej Trasy Sucharskiego. Jest już gotowym fragmentem Trasy Sucharskiego. Nie trwają tam żadne prace, dlatego też pewnie uznano, że słupki są tam w ogóle niepotrzebne. Drogowcy budujący nową drogę zatroszczyli się wyłącznie o oznakowanie na północ i południe od mostu wantowego. Co ciekawe, dodatkowe oznakowanie dzielące jezdnie na na dwa pasy ruchu zostały ustawione na części budowy Trasy Sucharskiego w obrębie ul. Elbląskiej i urywają się tam, gdzie kończy się plac budowy, czyli jakieś 300 metrów od miejsca wtorkowego wypadku.

Drogowcy godząc się na zamknięcie jednej nitki i wprowadzając ruch dwukierunkowy na sąsiednią jezdnie powinni zawsze wydzielać pasy "sierżantami". Zapobiegną tym samym kolejnym tragediom. Kilka dni temu, na budowanej drodze ekspresowej S7 nieopodal Pasłęka, jednemu z kierowców samochodu osobowego wydawało się, że jedzie drogą jednokierunkową. Zjechał na lewy pas w celu wyprzedzenia pojazdów, ale na jego drodze pojawił się autobus. Pojazdy zderzyły się czołowo. Kierowca i pasażer osobówki zginęli. Osiem osób jadących autobusem zostało rannych. Po tym wypadku drogowcy pracujący przy budowie drogi S7 zaczęli pospiesznie wygradzać pasy ruchu.

Wtorkowy wypadek na moście wantowym to drugie tak groźne zdarzenie w ostatnim czasie w obrębie placu budowy Trasy Sucharskiego. Do po przedniego doszło 24 lipca, zginęła wtedy jedna osoba. Możliwe, że też nie doszłoby do niego, gdyby jezdnia została tam odpowiednio wydzielona "sierżantami".

Odpowiedź inwestora Trasy Sucharskiego - miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Wprowadzona tymczasowa organizacja ruchu jest kolejnym etapem zmiany organizacji ruchu na Węźle Elbląska i polega na zwężeniu prawego pasa ruchu na ul. Elbląskiej (kierunek Gdańska) oraz wydłużeniu ruchu jednostronnego na ul. Sucharskiego (most Jana Pawła II). Została wprowadzona w dniu 25.07.2012 o godzinie 12.00, zgodnie z uzgodnionym Projektem tymczasowej organizacji ruchu. Komisyjny odbiór oznakowania odbył się przed wprowadzeniem zmiany organizacji ruchu przy udziale przedstawicieli KM Policji w Gdańsku, Straży Miejskiej w Gdańsku, ZDiZ Gdańsk, GIK oraz Wykonawcy robót budowlanych. Komisja nie miała zaleceń i uwag do zmiany organizacji ruchu na fragmencie ul. Sucharskiego

Miejsca

Opinie (154) ponad 10 zablokowanych

  • jestem ciekaw, (3)

    ile ten facet dostaje kasy za wypisywanie takich tekstów?

    • 5 0

    • a co masz do autora tego tekstu... (1)

      ...chłop ma rację. Gdyby były wydzielone pasy ruchu to możliwe, że nie doszło by do tego wypadku.

      No chyba, że do tekstu faktycznie nie masz nic, a interesuje cię tylko wynagrodzenie P. Macieja :D

      • 0 1

      • ale na tej zasadzie

        gdyby nie było samochodów to by nie było wypadków.
        Czy w następnym artykule do tego będzie nas przekonywał p. Naskręt? Nikt się nie czepia innych redaktorów. Smutna prawda, ze z całego portalu to on mocno odstaje poziomem. Być może to przyjemny fajny gość - nic do niego nie mam, ale mógłby czasem dokształcić się w materii o której pisze to raz a dwa dać komuś bezstronnemu art do przeczytania przed wrzuceniem na stronę.

        • 0 0

    • Na pewno mniej niż Ty na naprawy swojego BMW

      • 0 0

  • a gdzie żółte pasy??? (2)

    wykonawca wygrywa przetarg "po bandzie" o później oszczędza na wszytkim....

    • 17 15

    • bo w gdańsku remonty robi się z głową!

      • 0 0

    • ten most nie jest remontowany

      • 4 4

  • powtórka z rozrywki (1)

    Podobna historia jak czołowe zderzenie czołowe na budowanej S7 sprze około roku, gdy oddawano do użytku odcinek Elblag-Pasłek, chyba z udziałem taksówki, jak dobrze pamiętam.

    • 4 2

    • Wina: nie zauważył 1 znaku ostrzegawczego o ruchu dwukierunkowym
      Kara: zginął na miejscu.
      Kara niewspółmierna do winy...

      • 0 0

  • Tyczka (5)

    Pan Naskręt chyba nie ma pojęcia o drogach i próbuje dopatrzeć się dziury w całym. Na zdjęciach widzę linie przerywane białe wiedz jest wszystko ok. Nie wyobrażam sobie, żeby na wszystkich drogach jednojezdniowych dwukierunkowych stawiać po środku słupki U-21. Pan Naskręt prawdopodobnie chce zostać politykiem, albo skończył studiach o profilu historycznym.

    • 8 8

    • (1)

      TA droga to droga w przebudowie zwężona z dwóch jezdni na jedną dlatego słupki powinny stać. Wypadek pod Pasłękiem widziałem osobiście, wczoraj jechałem tym mostem i tak właśnie myślałem ze możne być podobna sytuacja. Oczywiście zdarzają się kierowcy nie patrzący na znaki, ale zdarza się to chyba każdemu. Drogowcy są od tego żeby minimalizować powstawanie takich sytuacji.

      • 6 0

      • Taki to kraj, że żółta farba wymalowana na jezdni jest więcej warta niż życie kilku osób.

        • 1 0

    • (2)

      Pan Tyczka powinien pojechać i zobaczyć tę trasę.
      A Pan Naskręt ma rację :)

      • 4 2

      • Tyczka (1)

        Szkoda,że Pan Naskręt nie jest drogowcem. Byśmy jeździli między słupkami i tylko motocyklista byłby w stanie wyprzedzić poprzedzający pojazd.

        • 0 3

        • A po co wyprzedzać na moście i na remontowanej trasie?

          • 2 1

  • :/ (1)

    mogł być przekonany, że jedzie dobrze...? a Kur*wa na znaki nie umie patrzeć :/ ? poza tym jak widać, że jest remont, to warto jechać wolniej :/ nidiota

    • 3 2

    • Tylko żeby Twój mąż/chłopak, przypadkiem nie zrobił tak jak ten motocyklista, wioząc Cie do fryzjera, przez słabe oznaczenia na drodze. Szczególnie że w tym rejonie, podaczas trwających tam prac budowlanych, organizacja ruchu zmienia się dość często.

      Jest remont to powinny być słupki. Niestety u nas w Polsce o to ciężko

      • 0 0

  • Na S7 bywa lepiej :) (8)

    W zeszłym tygodniu jechałem pod Pasłękiem - i krótki odcinek był już (a może tymczasowo) oddany do ruchu na dwóch jezdniach (po 2 pasy w każdym z kierunków, odgrodzone barierkami). Jadę sobie prawy pasem, a z przeciwka samochody jadą *za barierką*. Nagle, z przeciwka, moim lewym pasem, zasuwa ciężarówka. Ot, tak, pod prąd. Gdzie są panowie z czarnej Megany i elbląskiego Superba?

    • 141 1

    • Pod tym Pasłękiem to jakaś maskra w ogóle była... (1)

      ...ja też jechałem tydzień temu w kierunku Ostródy i byłem przekonany że jadę jednokierunkową ...dobrze że miałem miejsce na powrót...a znak o ruchu 2-kierunkowym stał jakiś kilometr dalej

      • 3 0

      • i 2 osoby musiały zginąć, żeby drogowcy zaczęli robić to jak należy.
        Jak zadzwonisz na policje to też mają to w d*pie, bo mandatu się z tego wystawić nie da.

        • 0 0

    • Kierownik robót na S7 powinien za coś takiego pójść siedzieć.
      Jechałem tam niecałe 2 tygodnie temu i też o tymczasowym ruchu dwukierunkowym dowiedziałem się jak na "moim" pasie zauważyłem samochód jadący z przeciwka.
      Nie wiem czy pojedynczy znak był czy nie (ja go nie zauważyłem), ale nie było ani jednego słupka i ani jednego metra żółtej farby na jezdni.
      Taką bezmyślność i bylejakoś przy remontach/budowie dróg trzeba piętnować.

      • 1 0

    • ja też tamtędy jechałam to jest straszne.

      • 0 0

    • bardzo niebezpieczny odcinek drogi

      jestem motocyklistą i powiem wam, ze cięzko jest jadąc 140 wyminąc przechodnia na tym odcinku. jestem zdania, ze władze miejskie powinny zrobic tam dłuższe światła dla przechodniów, to nie będzie tyle ofiar

      • 1 1

    • złe oznakowanie

      W było podobnie taż było złe oznakowanie... zapraszam do przeczytania artykułu jak coś się stanie to dopiro wygadzaja pasy sierżantami

      • 2 0

    • zawsze tam gdzie nie powinni (1)

      a tak na marginesie widziałeś kto kieruje ruchem na budowach? łepek z móżdżkiem orzeszka i do tego nie wiadomo czy trzeźwy więc i wahadła i objazdy są zagrożeniem dla małosprytnych:)

      • 9 9

      • Tak sie sklada ...

        ... ze temu łepkowi z móżdżkiem orzeszka nie jaki pan kierownik (niby inteligentny) nakazał kierować ruchem, tak więc najpierw sprawdź i zorientuj się w temacie a później oczerniaj. "Sierżantów" też nie stawia gromada mało inteligentnych o tak sobie tylko na polecenie inżyniera ruchu.

        • 7 5

  • i gdzie te słupki??? (1)

    też zdarza mi sie jeżdzic na pamięc w roznych miejscach (coż zrobic, taka natura kierowców) i jezdze tym mostem niemal codziennie... iiiiiii.... dosłownie dziś również nim jechałem i zrobiłem dokładnie to samo co ten motocyklista... automatycznie wbiłem sie na lewy pas żeby wyprzedzic powolne ciężarówki jednak w miare spostrzegłem sie ze jade pod prąd. Słaba widocznosc (uwypuklenie drogi na moście) sprzyja dodatkowo nieszcześcią... Podkreślam, było to dzis a wiec dzien po tragedii motocyklisty... moze warto byłoby sie jednak zastanowic nad tymi słupkami zanim dojdzie do kolejnej tragedii??

    • 2 1

    • włącz myślenie

      • 0 1

  • Kto to buduje?

    Należy podać nazwę sprawcy wypadków.

    • 3 1

  • widzialem skutki tego wypadku i naprawde to cud ze ten motocyklista przezyl !!!

    • 2 0

  • Po pierwsze: faktycznie, na części mostu brak oznakowania, że drugi pas służy do jazdy w przeciwnym kierunku. Nie koniecznie może trzeba stawiać pachołki - wystarczyłaby żółta podwójna ciągła po środku i strzałki kierunkowe.

    Po drugie: sierżanty to znaki z linią czerwoną zakrzywioną pod kątem, gdzie grot wskazuje kierunek, a nazwa wzięła się od wzoru oznaczenia sierżanta ma pagonach; te na zdjęciu to nie sierżanty.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane