• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wysłużone tramwaje jadą na złom

Krzysztof Koprowski
17 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Tramwaje z zajezdni w Nowym Porcie zostaną przetransportowane na złomowisko w Lubiczu Górnym.

W poniedziałek sześć wagonów tramwajowych typu 105Na wyruszyło w swoją ostatnią podróż - na złomowisko. Do końca roku z Gdańska wywiezionych zostanie jeszcze 26 wagonów, aby zrobić miejsce m.in. dla zmodernizowanych tramwajów z Kassel.



Czy będziesz tęsknił(a) za "stopiątkami"?

W poniedziałek niemal jednocześnie do zajezdni w Nowym Porcie przyjechało sześć lawet, które zabrały odstawione na bocznych torach wagony. Krótkie manewrowanie na wstecznym biegu między słupami trakcyjnymi, uniesienie tramwaju dwoma podnośnikami, wjechanie lawetą pod tramwaj i opuszczenie wagonu - cały ten proces zajął pracownikom firmy transportowej każdorazowo zaledwie kilka minut.

- Tramwaje jadą na złom do zakładu w Lubiczu Górnym pod Toruniem. Zajmuję się tą branżą od 2010 r. i dotychczas zezłomowałem ok. 240-260 wagonów z różnych miast - m.in. ze Szczecina, Warszawy, Górnego Śląska oraz Gdańska - mówi Adrian Malinowski, właściciel firmy PHU Kawałek, która wygrała przetarg na sprzedaż najbardziej wyeksploatowanych tramwajów.

Złomowanie jednego wagonu tramwajego zajmuje firmie kilka dni - Najpierw przez dwa-trzy dni rozbieramy wagon od środka, demontując szkło, gumy itp., a następnie tniemy go nożycami, co zajmuje około 8-10 godzin - dodaje Malinowski.

Wywiezienie sześciu wagonów przebiegało bardzo sprawnie. Gdy tramwaj na lawecie opuszczał zajezdnię, następna laweta wjeżdżała już tyłem po kolejny wagon. Wywiezienie sześciu wagonów przebiegało bardzo sprawnie. Gdy tramwaj na lawecie opuszczał zajezdnię, następna laweta wjeżdżała już tyłem po kolejny wagon.
PHU Kawałek za jeden wagon płaci Gdańskowi ok. 21 tys. zł netto. W tym roku firma kupiła 32 sztuki, które musi odebrać z Zakładu Komunikacji Miejskiej do końca roku. W poprzednich latach również brała udział w przetargach, kupując i złomując jeszcze ok. 60 wagonów z Gdańska.

- Wśród odebranych wagonów "stopiątek" był jeden z 1979 r., jeden z 1984 r., dwa z 1985 r. oraz dwa z 1986 r. Po skreśleniu tych tramwajów ze stanu taborowego, dysponujemy obecnie 50 wagonami 105Na, z czego cztery jeżdżą jako tzw. solówki, a pozostałe w składach dwuwagonowych - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Wagony były unoszone podnośnikami, a następnie opuszczane na lawetę, która wjeżdżała pod uniesiony wagon. Wagony były unoszone podnośnikami, a następnie opuszczane na lawetę, która wjeżdżała pod uniesiony wagon.
Złomowanie tych tramwajów pokrywa się z 40. rocznicą ich wprowadzenia do Gdańska. W marcu 1975 r. trafiły do miasta pierwsze wagony 105N. Do liniowej eksploatacji weszły kilkanaście tygodni później ze względu na szkolenia motorniczych i jazdy próbne. W kolejnych latach zastępowano je nowocześniejszymi konstrukcjami 105Na.

Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana

Na przełomie lutego i marca br. do Gdańska dotrze natomiast pierwszy z 16 ponad 20-letnich tramwajów Duewag N8C z Kassel. Pojazdy przechodzą obecnie modernizacje na wzór N8C z Dortmundu w wielkopolskich zakładach Modertrans. Nowością względem poprzednich modernizacji będzie wzmocnienie konstrukcji dachu, pozwalające na montaż klimatyzacji w strefie pasażerskiej oraz rozkładana ręcznie rampa dla niepełnosprawnych.

Wszystkie zmodernizowane wagony powinny być w Gdańsku do końca września. Za tramwaje z Kassel ZKM zapłacił ok. 2,8 mln zł (41,2 tys. euro za sztukę). Następnie w formie przetargu wyłonił wielkopolskiego wykonawcę, który za ich modernizację dostanie ok. 18,3 mln zł netto.

Czytaj też: Tramwaje z Kassel zostaną zmodernizowane

I to właśnie zakup tramwajów z Kassel, a wcześniej kupno fabrycznie nowych tramwajów, w tym Pes Jazz Duo sprawia, że w gdańskich zajezdniach brakuje miejsca, a przewoźnik zmuszony jest do sprzedaży najbardziej wysłużonych i zbędnych w codziennej eksploatacji tramwajów.

Czytaj też: Artykuł 1 stycznia: Nowe tramwaje dla Gdańska opóźnione z braku miejsca

Miejsca

Opinie (213) 1 zablokowana

  • Zostawcie najlepsze tramwaje w Gdańsku!

    Gdyby 105Na dalej produkowano (z dodatkiem bajerów takich jak, np. klimatyzacja) to byłyby to najlepsze tramwaje. Przestrzeń dla pasażerów jest tam rozplanowana z głową, tak, żeby zmieściło się jak najwięcej osób. W N8C, czy nawet w Swingu, przestrzeń jest tak zaprojektowana, żeby było ładnie, a nie użytecznie. W N8C są "martwe strefy", gdzie pasażer nie ma się czego chwycić podczas jazdy.

    • 12 4

  • Niech te tramwaje (2)

    wyślą na Ukrainę zamiast sprzętu wojskowego, za jednym razem pozbędą się złomu za drugim niewielkim kosztem pomogą obywatelom którym kraj popada w ruinę. Może nie dużo ale zawsze coś!

    • 5 10

    • Nie ta szerokość toru. Na Ukrainie jest 1524, w Gdańsku 1435, w Elblągu 1000 mm.

      • 0 0

    • w porównaniu do ichniejszych cudów radzieckiej techniki, to byłby skok jakościowy

      • 1 0

  • Hałas 105tek na Stogi to wstyd przed turystami!

    • 5 5

  • Totalny bez sens! Ale dobrze ,że w końcu te trupy idą na złom!

    Chciało by się powiedzieć w końcu ! Trupy ,którymi co dziennie jeżdżę z Wrzeszcza na Nowy port(bronx) miały być wycofane jeszcze przed Euro ,ale co tam ważne ,że już ich nie będzie! Każdy przejazd nimi to jak przygoda na kolejce górskiej w wesołym miasteczku ,podróże w nich były fatalne ,nie dość ,że ciągle się psuły i spóźniały to jeszcze trzaskały drzwi i były nie ogrzewane! Ci co nie jeżdżą do Nowego Portu na pewno już o nich zapomnieli ,ale nie ja ,tylko takie tam puszczają ,stare zimne trupy ,mam nadzieję ,że w końcu przestaną tam jeździć a nowe stare Dortmundy zaczną chociaż jeździć częściej,będą ogrzewane i dojadą na czas! Bo czasem nawet pół godziny się spóźniają tramwaje linii 5! Ale to ,że zamiast dać zarobić naszej firmie Pesa ,dają zarobić szkopom i to za złom to jest nienormalne!

    • 3 9

  • a na zaspie już stoją hihi :D

    • 2 0

  • to ja

    chce te tramwaje skoro warte są tyle co ważą

    • 4 0

  • Pracownicy Urzędu Miasta i ZTM dyżurują

    i wypisują tu hymny pochwalne na temat złomu z Niemiec znanego jako Dortmundy. Tymczasem stare Konstale właśnie złomowane mają od nich gorsze silniki, hamulce i są w dużo gorszym stanie, ale wnętrze mają duuuużo wygodniejsze. Za zakup złomu z Niemiec ktoś powinien pójść do pudła.

    • 9 4

  • Trudno skoro tak, ale jak komu śmierdzi kasa, chyba było lepiej opchnąć potrzebującym. (1)

    Przynajmniej dłużej by jeszcze pochodziły, niż te tzw.nowe. Jesteśmy bogatsi od szkopów, bo my wysyłamy na złom. A może jeszcze lepiej na Ukrainę.

    • 11 2

    • nie rozumiesz ekspercie

      nikt ich kupic nie chcial
      nawet Ukraincy
      te tramwaje byly warte tyle ile wazyly

      • 2 5

  • :)

    Zabierają Stare tramwaje, pytanie co teraz będzie jeździć na Stogi, bo na pewno nie nowe pesy... Moje miasto takie piękne. :)

    • 14 2

  • A zajezdnia na Łąkowej? (2)

    Nawet tory tam nie dochodza,ciekawe czy cos sie tam dzieje?

    • 6 3

    • no i co w związku z tym ? (1)

      • 2 2

      • będą nowe rozkłady jazdy....jeden tramwaj na godzinę :D

        • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane