- 1 Lądowanie w Poznaniu przez nocny Duathlon (142 opinie)
- 2 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (117 opinii)
- 3 PKP chce oddać Gdyni tunel. Szansa na zmiany w centrum (120 opinii)
- 4 Pozostałości baterii mającej bronić portu (67 opinii)
- 5 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (50 opinii)
- 6 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (136 opinii)
Wysłużone tramwaje jadą na złom
Tramwaje z zajezdni w Nowym Porcie zostaną przetransportowane na złomowisko w Lubiczu Górnym.
W poniedziałek sześć wagonów tramwajowych typu 105Na wyruszyło w swoją ostatnią podróż - na złomowisko. Do końca roku z Gdańska wywiezionych zostanie jeszcze 26 wagonów, aby zrobić miejsce m.in. dla zmodernizowanych tramwajów z Kassel.
- Tramwaje jadą na złom do zakładu w Lubiczu Górnym pod Toruniem. Zajmuję się tą branżą od 2010 r. i dotychczas zezłomowałem ok. 240-260 wagonów z różnych miast - m.in. ze Szczecina, Warszawy, Górnego Śląska oraz Gdańska - mówi Adrian Malinowski, właściciel firmy PHU Kawałek, która wygrała przetarg na sprzedaż najbardziej wyeksploatowanych tramwajów.
Złomowanie jednego wagonu tramwajego zajmuje firmie kilka dni - Najpierw przez dwa-trzy dni rozbieramy wagon od środka, demontując szkło, gumy itp., a następnie tniemy go nożycami, co zajmuje około 8-10 godzin - dodaje Malinowski.
PHU Kawałek za jeden wagon płaci Gdańskowi ok. 21 tys. zł netto. W tym roku firma kupiła 32 sztuki, które musi odebrać z Zakładu Komunikacji Miejskiej do końca roku. W poprzednich latach również brała udział w przetargach, kupując i złomując jeszcze ok. 60 wagonów z Gdańska.
- Wśród odebranych wagonów "stopiątek" był jeden z 1979 r., jeden z 1984 r., dwa z 1985 r. oraz dwa z 1986 r. Po skreśleniu tych tramwajów ze stanu taborowego, dysponujemy obecnie 50 wagonami 105Na, z czego cztery jeżdżą jako tzw. solówki, a pozostałe w składach dwuwagonowych - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.
Złomowanie tych tramwajów pokrywa się z 40. rocznicą ich wprowadzenia do Gdańska. W marcu 1975 r. trafiły do miasta pierwsze wagony 105N. Do liniowej eksploatacji weszły kilkanaście tygodni później ze względu na szkolenia motorniczych i jazdy próbne. W kolejnych latach zastępowano je nowocześniejszymi konstrukcjami 105Na.
Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana
Na przełomie lutego i marca br. do Gdańska dotrze natomiast pierwszy z 16 ponad 20-letnich tramwajów Duewag N8C z Kassel. Pojazdy przechodzą obecnie modernizacje na wzór N8C z Dortmundu w wielkopolskich zakładach Modertrans. Nowością względem poprzednich modernizacji będzie wzmocnienie konstrukcji dachu, pozwalające na montaż klimatyzacji w strefie pasażerskiej oraz rozkładana ręcznie rampa dla niepełnosprawnych.
Wszystkie zmodernizowane wagony powinny być w Gdańsku do końca września. Za tramwaje z Kassel ZKM zapłacił ok. 2,8 mln zł (41,2 tys. euro za sztukę). Następnie w formie przetargu wyłonił wielkopolskiego wykonawcę, który za ich modernizację dostanie ok. 18,3 mln zł netto.
Czytaj też: Tramwaje z Kassel zostaną zmodernizowane
I to właśnie zakup tramwajów z Kassel, a wcześniej kupno fabrycznie nowych tramwajów, w tym Pes Jazz Duo sprawia, że w gdańskich zajezdniach brakuje miejsca, a przewoźnik zmuszony jest do sprzedaży najbardziej wysłużonych i zbędnych w codziennej eksploatacji tramwajów.
Czytaj też: Artykuł 1 stycznia: Nowe tramwaje dla Gdańska opóźnione z braku miejsca
Miejsca
Opinie (213) 1 zablokowana
-
2015-02-17 13:14
Te 105-ki, siermiężne w środku, wysokopodłogowe, mają jednak układ jezdny,który kiedyś był nowością i dumą konstruktorów. Wystarczy spojrzeć na ich koła. To nie stalowa tarcza z nabitą obręczą a skręcana obudowa z wytłumiającą wkładką wewnątrz. Zachwycaliśmy się kiedyś ich cichobieżnością. I jeszcze dziś jeżdżą ciszej od "dortmundów", które mają zwykłe stalowe zestawy kołowe.
- 24 2
-
2015-02-17 12:23
nie warto zostawić kila 105Na (2)
jako tabor zabytkowy
- 21 3
-
2015-02-17 12:53
Przecież jeszcze zostało 50 wagonów 105Na
Rozumiem, piszesz odnośnie 105N, bo to je sprzedano.
Ale nie widzę sensu trzymania wagonu jako historycznego, skoro bardzo podobne 105Na jeszcze jeżdżą. A po drugie historyczny wagon to już jeden jest i dużo starszy :) i czasem się pokazuje na torach :).- 2 1
-
2015-02-17 12:43
Jeden wagon serii 105N został zachowany jako historyczny,to wagon 6205,oprócz tego jako szkoleniowy zachowany jest zestaw 5405+5406,który z czasem też być może zostanie przekwalifikowany na zabytek.
- 7 0
-
2015-02-17 12:51
Do Kijowa
na barykady
- 13 2
-
2015-02-17 12:40
Przynajmniej uchwyty w nich były
W nowej Pesie to lecisz na pysk przy każdym hamowaniu i ruszaniu. Najgorzej jest, jak jest dużo ludzi i w okolicach przegubów i na krzywych podłogach. Ich pojemność jest iluzoryczna: powinni liczyć empirycznie ile osób BEZPIECZNIE może tym jeździć, wynik byłby zaskakujący.
- 30 2
-
2015-02-17 12:37
nie ma co, kawal historii pojdzie do pieca hutniczego
ehh
- 17 4
-
2015-02-17 12:31
wywóz na złom
w Trójmieście jeździ dużo wysłużonych kolejek SKM - przydałoby się nowe przed złomowaniem starych
- 11 0
-
2015-02-17 12:22
te budynki w tle
masakra wszechobecna bieda
- 11 7
-
2015-02-17 12:18
NARESZCIE!
Tymi tramwajami to tylko w upały się dobrze jeździło, bo były tak dziurawe, że w czasie jazdy naturalna klimatyzacja była.
- 15 11
-
2015-02-17 12:14
bede plakac
Tyle nurkow w nich sie ogrzalo i zrobilo swoje.
Szkoda wozow,bezwypadowe, wszystkie szyby oryginaly i kierunki pomaranczowe tez maja ten sam nr co nadwozie- 14 2
-
2015-02-17 12:11
Bezsensowne odpowiedzi do sondy
- 21 11
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.