• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wysłużone tramwaje jadą na złom

Krzysztof Koprowski
17 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Tramwaje z zajezdni w Nowym Porcie zostaną przetransportowane na złomowisko w Lubiczu Górnym.

W poniedziałek sześć wagonów tramwajowych typu 105Na wyruszyło w swoją ostatnią podróż - na złomowisko. Do końca roku z Gdańska wywiezionych zostanie jeszcze 26 wagonów, aby zrobić miejsce m.in. dla zmodernizowanych tramwajów z Kassel.



Czy będziesz tęsknił(a) za "stopiątkami"?

W poniedziałek niemal jednocześnie do zajezdni w Nowym Porcie przyjechało sześć lawet, które zabrały odstawione na bocznych torach wagony. Krótkie manewrowanie na wstecznym biegu między słupami trakcyjnymi, uniesienie tramwaju dwoma podnośnikami, wjechanie lawetą pod tramwaj i opuszczenie wagonu - cały ten proces zajął pracownikom firmy transportowej każdorazowo zaledwie kilka minut.

- Tramwaje jadą na złom do zakładu w Lubiczu Górnym pod Toruniem. Zajmuję się tą branżą od 2010 r. i dotychczas zezłomowałem ok. 240-260 wagonów z różnych miast - m.in. ze Szczecina, Warszawy, Górnego Śląska oraz Gdańska - mówi Adrian Malinowski, właściciel firmy PHU Kawałek, która wygrała przetarg na sprzedaż najbardziej wyeksploatowanych tramwajów.

Złomowanie jednego wagonu tramwajego zajmuje firmie kilka dni - Najpierw przez dwa-trzy dni rozbieramy wagon od środka, demontując szkło, gumy itp., a następnie tniemy go nożycami, co zajmuje około 8-10 godzin - dodaje Malinowski.

Wywiezienie sześciu wagonów przebiegało bardzo sprawnie. Gdy tramwaj na lawecie opuszczał zajezdnię, następna laweta wjeżdżała już tyłem po kolejny wagon. Wywiezienie sześciu wagonów przebiegało bardzo sprawnie. Gdy tramwaj na lawecie opuszczał zajezdnię, następna laweta wjeżdżała już tyłem po kolejny wagon.
PHU Kawałek za jeden wagon płaci Gdańskowi ok. 21 tys. zł netto. W tym roku firma kupiła 32 sztuki, które musi odebrać z Zakładu Komunikacji Miejskiej do końca roku. W poprzednich latach również brała udział w przetargach, kupując i złomując jeszcze ok. 60 wagonów z Gdańska.

- Wśród odebranych wagonów "stopiątek" był jeden z 1979 r., jeden z 1984 r., dwa z 1985 r. oraz dwa z 1986 r. Po skreśleniu tych tramwajów ze stanu taborowego, dysponujemy obecnie 50 wagonami 105Na, z czego cztery jeżdżą jako tzw. solówki, a pozostałe w składach dwuwagonowych - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Wagony były unoszone podnośnikami, a następnie opuszczane na lawetę, która wjeżdżała pod uniesiony wagon. Wagony były unoszone podnośnikami, a następnie opuszczane na lawetę, która wjeżdżała pod uniesiony wagon.
Złomowanie tych tramwajów pokrywa się z 40. rocznicą ich wprowadzenia do Gdańska. W marcu 1975 r. trafiły do miasta pierwsze wagony 105N. Do liniowej eksploatacji weszły kilkanaście tygodni później ze względu na szkolenia motorniczych i jazdy próbne. W kolejnych latach zastępowano je nowocześniejszymi konstrukcjami 105Na.

Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana

Na przełomie lutego i marca br. do Gdańska dotrze natomiast pierwszy z 16 ponad 20-letnich tramwajów Duewag N8C z Kassel. Pojazdy przechodzą obecnie modernizacje na wzór N8C z Dortmundu w wielkopolskich zakładach Modertrans. Nowością względem poprzednich modernizacji będzie wzmocnienie konstrukcji dachu, pozwalające na montaż klimatyzacji w strefie pasażerskiej oraz rozkładana ręcznie rampa dla niepełnosprawnych.

Wszystkie zmodernizowane wagony powinny być w Gdańsku do końca września. Za tramwaje z Kassel ZKM zapłacił ok. 2,8 mln zł (41,2 tys. euro za sztukę). Następnie w formie przetargu wyłonił wielkopolskiego wykonawcę, który za ich modernizację dostanie ok. 18,3 mln zł netto.

Czytaj też: Tramwaje z Kassel zostaną zmodernizowane

I to właśnie zakup tramwajów z Kassel, a wcześniej kupno fabrycznie nowych tramwajów, w tym Pes Jazz Duo sprawia, że w gdańskich zajezdniach brakuje miejsca, a przewoźnik zmuszony jest do sprzedaży najbardziej wysłużonych i zbędnych w codziennej eksploatacji tramwajów.

Czytaj też: Artykuł 1 stycznia: Nowe tramwaje dla Gdańska opóźnione z braku miejsca

Miejsca

Opinie (213) 1 zablokowana

  • Te 105-ki, siermiężne w środku, wysokopodłogowe, mają jednak układ jezdny,który kiedyś był nowością i dumą konstruktorów. Wystarczy spojrzeć na ich koła. To nie stalowa tarcza z nabitą obręczą a skręcana obudowa z wytłumiającą wkładką wewnątrz. Zachwycaliśmy się kiedyś ich cichobieżnością. I jeszcze dziś jeżdżą ciszej od "dortmundów", które mają zwykłe stalowe zestawy kołowe.

    • 24 2

  • nie warto zostawić kila 105Na (2)

    jako tabor zabytkowy

    • 21 3

    • Przecież jeszcze zostało 50 wagonów 105Na

      Rozumiem, piszesz odnośnie 105N, bo to je sprzedano.
      Ale nie widzę sensu trzymania wagonu jako historycznego, skoro bardzo podobne 105Na jeszcze jeżdżą. A po drugie historyczny wagon to już jeden jest i dużo starszy :) i czasem się pokazuje na torach :).

      • 2 1

    • Jeden wagon serii 105N został zachowany jako historyczny,to wagon 6205,oprócz tego jako szkoleniowy zachowany jest zestaw 5405+5406,który z czasem też być może zostanie przekwalifikowany na zabytek.

      • 7 0

  • Do Kijowa

    na barykady

    • 13 2

  • Przynajmniej uchwyty w nich były

    W nowej Pesie to lecisz na pysk przy każdym hamowaniu i ruszaniu. Najgorzej jest, jak jest dużo ludzi i w okolicach przegubów i na krzywych podłogach. Ich pojemność jest iluzoryczna: powinni liczyć empirycznie ile osób BEZPIECZNIE może tym jeździć, wynik byłby zaskakujący.

    • 30 2

  • nie ma co, kawal historii pojdzie do pieca hutniczego

    ehh

    • 17 4

  • wywóz na złom

    w Trójmieście jeździ dużo wysłużonych kolejek SKM - przydałoby się nowe przed złomowaniem starych

    • 11 0

  • te budynki w tle

    masakra wszechobecna bieda

    • 11 7

  • NARESZCIE!

    Tymi tramwajami to tylko w upały się dobrze jeździło, bo były tak dziurawe, że w czasie jazdy naturalna klimatyzacja była.

    • 15 11

  • bede plakac

    Tyle nurkow w nich sie ogrzalo i zrobilo swoje.
    Szkoda wozow,bezwypadowe, wszystkie szyby oryginaly i kierunki pomaranczowe tez maja ten sam nr co nadwozie

    • 14 2

  • Bezsensowne odpowiedzi do sondy

    • 21 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane