• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z Redłowa na Witomino autobusem szybciej niż autem

Patryk Szczerba
15 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Buspas na ulicy Małokackiej pozwala autobusom uniknąć stania w korkach przed wjazdem na Witomino.
  • Buspas na ulicy Małokackiej pozwala autobusom uniknąć stania w korkach przed wjazdem na Witomino.
  • Buspas na ulicy Małokackiej pozwala autobusom uniknąć stania w korkach przed wjazdem na Witomino.
  • Buspas na ulicy Małokackiej pozwala autobusom uniknąć stania w korkach przed wjazdem na Witomino.

Na ul. MałokackiejMapka w Gdyni zakończyły się prace przedłużające o kolejne 500 m istniejący buspas do skrzyżowania przy Centrum WitawaMapka. W listopadzie były tam jedynie znaki pionowe, co myliło kierowców. Teraz odpowiednio pomalowana została jezdnia, więc nie będzie już problemów z płynnym przejazdem autobusów.



Komunikacja miejska w Trójmieście jest konkurencją dla aut?

Przypomnijmy:

  1. W 2017 r. wyznaczono częściowo buspas na ul. Małokackiej w Gdyni.
  2. Ma niecały kilometr i zaczyna się na wysokości schroniska dla zwierzątMapka.
  3. Jego koniec wyznaczono przy zwężeniu jezdni przy stacji benzynowej "Pod Żaglami".
  4. Od razu pojawiły się oszczędności czasowe w przejeździe autobusów<.


Zakończenie buspasa przy stacji benzynowej powodowało jednak, że przed Witominem autobusy i tak utykały w korku. Przedstawiciele ZKM Gdynia mówili nieoficjalnie, że pas dla autobusów powinien kończyć się na górze - przy skrzyżowaniu z Rolniczą i Chwarznieńską.

Trzy lata zanim wydłużono buspas



Argumenty wydawały się tym bardziej zasadne, że miejsca, by go stworzyć, nie brakowało. Lewoskręt w stronę stacji benzynowej nie był mocno wykorzystywany, podobnie jak prawoskręt w kierunku Konwaliowej i Chwarznieńskiej w dalszej części drogi.

Rozkład jazdy linii 192


Potrzeba było trzech lat, by władze miasta zdecydowały się na przedłużenie buspasa do ul. Chwarznieńskiej. Prace rozpoczęły się w listopadzie zeszłego roku. Miały zakończyć się w grudniu, ale urzędnicy asekurowali się, że mogą je opóźnić niesprzyjające warunki atmosferyczne.


Ostatecznie kierowcy czekali na zakończenie prawie pół roku. Drogowcy z firmy Eurovia na Małokacką wrócili w ostatnich dniach, wykonując poziome malowanie, bez którego wielu kierowców nie wiedziało, jak zachować się na ulicy, gdzie od jesieni stały już pionowe znaki informujące o buspasie.

Co wykonano w ramach przedłużenia buspasa?

  • zlikwidowano lewoskręt do stacji paliw na ul. Małokackiej,
  • przesunięto przejście z azylem,
  • wykonano oznakowanie w postaci linii ciągłej na całym odcinku buspasa,
  • zamontowano znaki pionowe informujące o funkcjonowaniu buspasa na całej długości ulicy.

- To bardzo pozytywne informacje dla pasażerów, którzy na co dzień poruszają się na tej trasie. Te dodatkowe pół kilometra buspasa poprawi płynność i czas dojazdu do domu, szkoły czy miejsca pracy - mówi Marcin Wołek, radny Gdyni.
Zakończenie prac na Małokackiej oraz istniejący od kilku lat buspas na Kieleckiej powodują, że na Witomino obecnie najszybciej dotrzemy autobusem. Co ważne, nowe odcinki dla pojazdów ZKM nie zakłóciły przejazdu kierowcom.


Cel: dojazd buspasami do Chwarzna



Władze miasta nie ukrywają, że celem jest płynny przejazd autobusami z centrum dalej - do Chwarzna i Wiczlina. Niewykluczone, że buspas pojawi się na obwodnicy Witomina. W planach jest stworzenie kolejnych odcinków buspasa na Chwarznie.

Koncepcja i dokumentacja projektowa nowego buspasa od przystanku Chwarzno Polanki do włączenia do obwodnicy będzie kosztować prawie 1 mln zł.

- Dążymy do tego, by poszczególne odcinki buspasów utworzyły korytarze, które znacząco skrócą czas podróży transportem miejskim pomiędzy dzielnicami Gdyni. Planowany buspas na ul. Chwarznieńskiej na odcinku pomiędzy przystankiem autobusowym Chwarzno Polanki a trasą S6 jest ważnym elementem korytarza buspasowego łączącego centrum Gdyni z Chwarznem-Wiczlinem - tłumaczy Wołek.
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (198) 6 zablokowanych

  • Znowu pominięci rowerzyści (43)

    Szkoda, że znowu zapomniano o rowerach, które stopniowo stają się podstawowym środkiem transportu w miastach. Biorąc pod uwagę potencjał Chwarzna, dzięki drodze na rowerowej na Małokackiej mogłoby tędy poruszać się kilkanaście tysięcy rowerzystów dziennie.

    • 37 111

    • (29)

      Podstawowym środkiem - ciekawe w jakich miastach. Na pewno nie Polski z naszą pogodą, a Gdynia nie sprzyja szczególnie ze względu na różnice poziomów. Nie liczcie na to, że rowery w Gdyni przydadzą się na coś więcej niż wycieczki rowerowe.

      • 49 16

      • Jesteś jeszcze ograniczony umysłowo. (28)

        Brzydka pogoda? :) w Dani zobacz jak jest. Tam rower jest podstawowym środkiem, a pogoda jest gorsza. To samo w Holandii, Belgii.

        • 14 42

        • Hahaha (1)

          Porównujesz pagórkowatą Gdynię do płaskiej jak twój mózg Holandii? Brawo!

          • 3 3

          • wystarczy porównać WInterthur w Szwajcarii i wiele innych miast, w których krajobraz jest dużo bardziej

            urozmaicony niż w Gdyni i dopiero wyciągać wnioski. udział podróży rowerem rzędu 15-20% w ogólnej strukturze ruchu to nic nadzwyczajnego

            • 1 0

        • (7)

          A ludzie starsi? Niekoniecznie starzy, o nich myślisz? Rowerami mają jeździć ? Już widzę cię za kilkanaście lat jak zasuwasz rowerkiem pod górę. W mieście nie tylko mieszkają młodzi i sprawni. O tych ludziach się nie pamięta likwidując im na potęgę i w zasadzie chyba na złość większość parkingów. A tak w ogóle to jest pas dla rowerów w dół Małokackiej. Nie zauważyłeś rowerzysto myślący tylko o sobie.

          • 15 8

          • Jak każda młodość w osobach po 40 roku życia widzi duchy, a za nimi cmentarz leszczyński (1)

            Ale już za kilka lat:-) gdy nadejdzie młodsze pokolenie, nastąpi zmiana. Współczesnych fanów rowerów zacznie strzykać w kolanach, rezonans wykaże chondropatię iv stopnia, a potem przyjdzie era kul i balkoników.

            • 1 1

            • piszesz o osobach przyspawanych mentalnie do foteli samochodów

              osoby regularnie korzystające z rowerów mają układ chrzęstno szkieletowy i krążenia 10 lat młodszy niż osoby w podobnym wieku przyspawane do fotela samochodu lub do komputera

              • 1 0

          • A ludzie starsi mogą mieć elektryczne rowery :) (2)

            Na pewno to lepsze dla osoby w podeszłym wieku, niż zejście na miażdzycę, czy inne choroby z braku ruchu.

            Poza tym, nikt nie mówi o zakazie jazdy samochodem, tylko o niewybieraniu go na siłę, kiedy ta decyzja nie ma sensu.

            • 9 15

            • Naiwniaku od siedmiu boleści! Posadź na rower właściciela protezy. (1)

              • 1 2

              • jest takich wielu

                są też rowery trójkołowe z napędem ręcznym

                • 0 1

          • (1)

            Co widzę kierowcę to jakiś małolat 25 lat który kupił samochód i wszędzie nim jeździ.

            • 5 6

            • Najgorzej, że potrafi takiemu nie przejść przez następne 45 lat...

              • 5 5

        • Pogoda (3)

          Pogoda może nie ma aż takiego wpływu, ale za to ilość górek i ich nachylenie już tak.

          • 34 8

          • dlaczego w wielu miastach Szwajcarii udział ruchu rowerów w ogólnej strukturze ruchu

            jest dużo wyższy niż w Gdyni i innych miastach naszej aglomeracji? Po prostu kierowcy są obciążani kosztami, które generują: płacą za parking w centrum i nie domagają się darmowych miejsc do parkowania przy domu

            • 1 0

          • (1)

            Tak narzekasz na górkę a potem godzinę w korku stoisz jadąc na siłownię aby pobiegać na pochyłej bieżni. Absurd miliardolecia

            • 9 6

            • Nie robię tego przed pracą. Absurd wszechświata.

              • 5 2

        • To porównałeś kraje płaskie jak stół (8)

          do Gdyni. Dziękuję, dalej nie muszę czytać.

          • 24 7

          • Przepraszam, cała "miejska" część Gdyni jest płaska jak stół. (2)

            • 7 16

            • (1)

              Poza tym w dół jeździ się do pracy jedynie po południu ma się odrobine wysiłku ale po pierwsze to tylko korzystne chwile się zrelaksować po pracy a po drugie można mieć rower elektrycznie wspomagany.

              • 5 6

              • Porozmawiamy za 40 lat.

                • 0 2

          • Norwegia już nie jest płaska i ciepła, (2)

            a mają bardzo dobrą infrastruktórę rowerową.

            • 10 14

            • Z której praktycznie nikt nie korzysta, tak samo jak z komunikacji miejskiej :D (1)

              Bo wszyscy jeżdżą samochodami. Jak chodziłem pieszo w Norwegii (mniejsza miejscowość) to ludzie machali i uśmiechali się z samochodów bo był to dla nich tak niecodzienny widok.

              • 11 6

              • kolega z pracy z pochodzenia Hiszpan

                mieszka w srednim miescie w NO. Chodzi na piechotę do biura, czasem przez kilka dni nie widział nikogo na ulicy. W Hiszpanii nie do pomyślenia.

                • 4 0

          • Są tysiące miast w Polsce płaskich jak Dania i też polski hrabia kierowca musi smrodzić bo inaczej nie umie.

            Wymyślił jeden kierowca w Trojmieście argument i teraz każdy go używa nawet z dojazdu z Gdańska Głównego do Brzezna...

            • 6 8

          • Się nie zgodzę, mam na koncie wyprawę wysokogórską w Holandii (322m, trójstyk Niemcy-Belgia-Holandia). Plan jest aby po lokdałnie wybrać się w nawyższy punkt Danii, 170m. Da się bez tlenu, bo z tlenem to podobno przypał...

            • 11 6

        • (2)

          I to jest właśnie kwintesencja argumentów wszelkiej maści nawiedzonych aktywistów rowerowych. Jedyny argument to - w Danii, Belgii i Holandii tak jest. I jeszcze oczywiście musi być dorzucony "komplement" typu "jestes ograniczony umysłowo"

          • 33 10

          • Bo to są faceci w rajtuzach. I jedno im w głowie.

            • 0 2

          • A jaki jest argument aktywistów samochodowych?

            "Dej mi z podatków, bo mi się należy"?

            • 12 25

        • No tak jak chcę zobaczyć śnieg i pozjeżdżać na nartach to jadę do Danii :-D (1)

          Wyłącz Google Earth i tam pojedź a może Twoje "ograniczenie umysłowe" się zmniejszy bo na pewno nie zniknie hahaha

          • 9 14

          • Ty lepiej nie jedź ani do Danii ani do Niderlandów lub Norwegii.

            Mógłbyś nie przeżyć jakbyś zobaczył tłumy ludzi na rowerach w garniturach i sukienkach pędzących w każdą stronę. Jeśli chodzi o pokonywanie górek to widziałem w Norwegii wyciąg dla rowerów i rowerzystów w tunelach, które prowadzą z wyspy na wyspę.

            • 6 19

    • Dokladnie tak jest w kazdym kraju europy zachodniej!Ale dla buraka z blachosmroda to niedopomyslenia! (1)

      Już 20 lat temu tak było nie tylko Holandii i Skandynawii ale i w Niemczech i Francji!!
      Ale nie oczekuj by buraczek rszczeniowy z blachosmroda co widzi tylko czubek własnego nosa miał rozum.Oni pojecie nie maja nawet jak rozwinieta komunikacja jest w innych miastach w Polsce a co dopiero będzie takli dzbanek pouczać o miastach w Europie zachodniej.,

      • 5 14

      • Tak, tak! Wyzywaj ludzi od dzbanów! Widać jak na dłoni, kto jeździ rowerem.

        • 1 0

    • Chłopie otrzeźwiej i wypisz się z tej sekty (4)

      Macie równo zryte berety w deszczu ludziom wcisnąć ciemnotę żeby rowerem na Witomino pedałować

      • 26 9

      • Jeżdżę codziennie na Witomino rowerem (1)

        I równolegle o 16 jeździ też mnóstwo kobiet dając sobie bez problemu radę, polecam używać częściej nogi.

        • 8 8

        • Ile jezdzi? 10 - 15 na osiedlu 12tyś mieszkańców

          • 5 5

      • (1)

        jeśli nie jesteś starszy lub niepełnosprawny, a podjechanie na Witomino rowerem to kłopot to chyba masz znacznie poważniejszy problem

        • 7 14

        • Problem to obecność sado macho rowerzystów

          • 14 7

    • Kilka miliardów

      • 1 0

    • Rowerem

      W zimie do pracy.Z Wiczlina do Gdańska.Albo lepiej,z chorym dzieckiem rowerem z Wiczlina do szpitala miejskiego w zimie.Pasuje?

      • 5 4

    • Przeciez rowery jeżdzą chodnikami. (3)

      Nawet jak obok jest jezdnia i ścieżka rowerowa. Bo się boją. Na jezdni boją się samochodów, a na ścieżce rowerowej - rolkarzy.

      • 13 3

      • Oczywiście, że pogoda ma wpływ (1)

        Ostatnią rzeczą której chcę to dojechać na miejsce przemoczony do ostatniej suchej nitki bo w Gdańsku pada przez połowę dni w roku.

        • 8 3

        • Dlatego przez drugą połowę tak samo jedziesz autem w korku.....
          Pomyśl jak pada to autobus lub samochód nawet, a gdy nie pada to rower, nie wymaga to przepalenia zwojów mózgowych???

          • 6 5

      • Większego zboczenia nie ma.
        Najpierw mijacie na drodze jadąc 130 km na godzinę o centymetry pisząc smsa a potem na forach atakujecie że rowerzystę na chodniku widzieliście

        • 6 8

  • Nie będzie żadnej obwodnicy Witomina

    Bo niby za co?

    • 11 0

  • Komunikacja nie jest konkurencją dla aut ale sprzymierzeńcem (27)

    Paradoks Downsa-Thomsona.
    Dowiedziono, że im szybszy przejazd autobusu tym szybszy przejazd autem. Kierowcy, którzy chcą dojechać szybciej przesiadają się do autobusów i w ten sposób zwalniają miejsce na drodze pozostałym kierowcom.

    • 137 19

    • Wreszcie normalna opinia (8)

      Zamiast ciągłej nawalanki kalesoniarze kontra kierowcy

      • 26 5

      • (4)

        Ile procent rowerzystów jeździ w kalesonach?
        A ile procent blachosmorodow jest spalinowych i smrodzi?

        I co komu szkodzi kaleson jeśli nie powoduje zatrucia powietrza w centrum miasta truciznami spalinami?

        • 10 12

        • Nie myl rowerzystów i kalesoniarzy. (3)

          Rowerzyści to pełnoprawni, grzeczni, kulturalni, a przede wszystkim znający i stosujący przepisy ruchu drogowego jego uczestnicy.
          Kalesoniarze to nadęte doopki, które mentalnie znajdują sie w wieku 4 latach. To największa zaraza polskich dróg, tępi, niereformowalni, chamscy i mściwi uczestnicy ruchu drogowego. Taka mentalna wieś z wsi.

          • 18 6

          • tępy, niereformowalny, chamski, mściwy (1)

            no wypisz wymaluj blachosmrodziarz!!! A ilu takich zostało gwiazdami youtube!

            • 9 9

            • Walczę z przemocą słowną arcykulturalny rowerzysto!

              • 4 0

          • to ja takich spotykam tylko w samochodach

            • 8 8

      • kalesoniarze xD

        • 13 4

      • A jest tu jakaś różnica?

        Za każdym razem kiedy miasto chce usprawnić poruszanie się jakimkolwiek innym pojazdem niż samochód, słychać krzyki że dyskryminują kierowców.

        A potem zdziwienie, że ludzie wybierają stanie w korku ( i powiększanie go ) zamiast walki z udogodnieniami dla kierowców, jak kładki, tunele, zatoki dla autobusów itp...

        • 18 8

      • kalesoniarze kontra blachosmrodziarze

        • 16 7

    • gdyńska niepunktualna, brudna, droga, wadliwa komunikacja nie jest żadną konkurencją (4)

      • 17 39

      • (1)

        Dla mentalnych blokad przyspawanych do foteli aut nic nie jest konkurencją

        • 29 9

        • Wolne Tomku w swoim domku! Czy ktoś mnie pyta,ctroszczy się, gdy jeden z drugim wjeżdża na przejściu dla pieszych w moje

          • 0 5

      • totalna bzdura

        jeżdżę codziennie na trasie karwiny - centrum i nie mam Gdyńskiej komunikacji nic do zarzucenia. Czasem się spóźnia - ale to przez samochodziarzy, którzy tworzą korki.

        • 15 7

      • Przejedź się kiedyś, a nie przywołuj wspomnień o Ikarusach z dzieciństwa

        • 19 10

    • Działa też argument w drugą stronę: (6)

      "Wyobraź sobie, że tego paskudnego 18-to metrowego autobusu na miejscu którego zmieściłyby się 3 samochody nie ma. Fajnie?

      No to teraz wyobraź sobie że 60 (mało jak na autobus) osób ze środka wsiada do swoich samochodów, niech będzie nawet i po dwóch (bez szans - średnia to jakieś 1,3).

      Ile metrów do tyłu byłbyś teraz, gdyby wszystkie te samochody stały przed tobą?

      • 20 4

      • błąd (3)

        autobus jedzie dużo wolniej, więc blokuje ruch, a jednocześnie musi ich być na drogach więcej, co dodatkowo potęguje korki.

        • 9 14

        • Nie jesteś zbyt inteligentny, prawda?

          • 4 1

        • jak dużo wolniej? (1)

          to ile ty zapierniczasz przez miasto? 80 km/h?

          • 10 5

          • Samochód nie zatrzymuje się na każdym przystanku i ma mniejszą bezwładność

            więc nawet jadąc przepisowo jedzie dużo szybciej niż autobus.

            • 6 4

      • (1)

        Te 60 osób to organoleptycznie policzyłeś?

        Zapomniałeś dodać, że to w godzinach szczytu chyba jest.
        Przykład z Gdyni: linia 194 w kierunku Pogórza w sobotę godzina 8-12 - może z 10 osób tą linią podróżuje (a raczej podróżowało, bo przytaczam przykład sprzed pandemii).
        Nie mówiąc wcześniej już o tym, jakie inne problemy powoduje autobus:
        - jest o wiele cięższy niż zwykłe samochody (widać to było świetnie na przystanku Obłuże Centrum w stronę centrum Gdyni lub ul. Dąbka, gdzie autobusy zostawiły po sobie niebezepieczne aż koleiny),
        - większe generowanie spalin (obecnie samochody mają spełniać bardzo wysokie normy emisji spalin, dlatego silniki w nich są coraz mniejsze i coraz bardziej efektywne, w autobusach tego nie widać i nie czuć - szczególnie jak się jedzie samochodem z otwartymi oknami, nie raz można ręką sadzę łapać z rury wydechowej autobusu),
        - brak kultury współpasażerów - np. niektóre linie są zawsze upakowane ponad normę (linia S), nie ma jak zachować dystansu,
        - brak higieny - nie dość, że autobusy i tak nie są dezynfekowane po każdym kursie (czasem czuć jak się ręka aż przylepia do brudnych poręczy), to nie raz zdażyło się, że ktoś jedzie autobusem, a autobus jedzie tą osobą.

        • 11 8

        • 60 osób w przegubie to "pszczoły luzem". Wchodzi 2x tyle w szczycie i tak, liczyłem na studiach "zawodowo".
          Co do reszty to nie rozumiesz: nikt cię nie zmusza jeździć autobusem i nie musisz sobie racjonalizować decyzji. Po prostu polepszając warunki dla autobusu zmniejszasz swój korek

          • 5 3

    • Chyba raczej "im szybszy przejazd pociągiem"

      bo autobusy są wolniejsze niż auta, chyba że władze na siłę spowalniają auta, jak na trasie w artykule.

      • 7 1

    • to nie tak

      po prostu jak autobus jedzie szybciej, albo osobnym pasem, to nie blokuje osobówek.

      • 0 6

    • tak, pod warunkiem, że buspas buduje się obok starej drogi, a nie zamiast istniejącego pasa ruchu. (2)

      • 18 24

      • no i tak właśnie jest na Małokackiej i Kieleckiej

        więc w czym problem?

        • 11 1

      • I niespodzianka - nie ma miejsca.

        Przez lata każdy skrawek przestrzeni poszedł na drogi i zwyczajnie nikomu innemu terenu nie da się zabrać.

        • 22 6

    • Ty sie chyba z choinki urwałes.W tórjmiescie mamy jak wieksze skupisko bezrozumnych dzbanów.

      A ty im takie trudne dla nich do zrozumienia przykłady dajesz :)

      • 3 2

  • Buspasy (1)

    A kiedy pojedziemy szybciej samochodem z Redłowa na Witomino panie prezydencie?Co z demokracją?Conajmniej połowa mieszkańców miasta jeździ samochodami i co pan dla nich zrobił?

    • 16 1

    • Nic nie zrobiłem.

      • 4 1

  • Czy nikt już tego nie zauważa? (2)

    Wymalowano nowe oznaczenia poziome - na starych dziurach w asfalcie.
    Do tego zeszlifowana stara farba tak, że zaraz zaczną się robić nowe dziury. Przykład jak to działa mamy już na Świętojańskiej.

    Bieda-zmiany, które więcej niszczą niż porawiają. I nie chodzi o sam buspas - ale o sposób w jaki to jest realizowane.

    • 26 4

    • A odpowiedzialny jest za to Łucyk (1)

      Najgorszy wiceprezydent miasta. Wiemy na kogo nie głosować.

      • 7 0

      • Łucyk ma szefa.

        • 3 0

  • Chwarznieńska - a co dalej? (2)

    No, no! Jeszcze kawałeczek i sprawa będzie rozwiązana do końca; Hodowlana i Dom Seniora - czyli budynek "Za Falochronem" razem z jego klientami a może przez Witomino na Chwarzno, uda się przejechać w miarę płynnie. Nie zapominajmy że to nie tylko obwodowa ale i coraz większe osiedla, których tam powstaje dość dużo na dziś - a co będzie jutro?.

    • 27 6

    • nie ma pieniędzy. Zadłużenie Gdyni to ponad miliard złotych, budżet to ruina (1)

      • 9 1

      • A fe! Kto obraca pieniędzmi?!

        • 2 0

  • każdy mieszkaniec Gdyni do mieszkania powinien dostawać skuter (1)

    bo po tym mieście da się już jeździć tylko jak w indiach.

    • 18 6

    • Tym bardziej, że w mieście jest kilka świętych krów.

      • 0 0

  • A to pęknięcie wzdłuż jezdni na Małokackiej naprawili?

    • 11 0

  • Wiosna (1)

    Farba jest, pędzel w dłoń, remonty dróg w Gdyni czas zacząć

    • 30 0

    • Buhahahahaha.

      Tak wyglada

      • 4 0

  • Szkoda że miasto nie liczy jaki procent mieszkańców tych dzielnic jezdzi samochodami a nie autobusami

    Teraz już zdecydowana większość autami.Już sie ludzie przesiedli na auta i do autobusow nie wrócą.Takie ruchy Szczurek trzeba było wykonywać 20 lat temu.Wtedy by mialo to sens i ludzie moze dziś woleli by autobusami jezdzić.A tak to tylko coś malują farbą,chwalą się ,utrudniają większości ludziom dojazd i się chwalą że są eko.Nie patrzą na to że tysiące samochodów stoi dłużej w korkach i każdy z nich w tym czasie dymi .

    • 15 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

będą jeszcze dodane foty

Najczęściej czytane