Z Trójmiasta w Polskę. Sprawdziliśmy, czym dojedziemy najszybciej, a czym najtaniej

Maciej Korolczuk
2 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku)
W naszym zestawieniu uwzględniliśmy sześć miast, cztery środki transportu i dwa kryteria: czas i koszt podróży. W naszym zestawieniu uwzględniliśmy sześć miast, cztery środki transportu i dwa kryteria: czas i koszt podróży.

Samochodem, autobusem, pociągiem czy samolotem? Przyjrzeliśmy się kosztom podróżowania z Trójmiasta do sześciu aglomeracji w różnych częściach w kraju.

Co jest najważniejszym kryterium, gdy wybierasz się w podróż poza Trójmiasto?

Wzrost cen paliwa i kosztów energii w znacznym stopniu przełożyły się na koszty podróży. I tych krótszych - w obrębie Trójmiasta - gdzie wzrosły albo za chwilę wzrosną ceny biletów komunikacji miejskiej, i tych dłuższych - do stolicy, na południe Polski czy za granicę.

Postanowiliśmy przyjrzeć się kosztom podróży z Trójmiasta do sześciu wybranych miast w kraju: Szczecina, Poznania, Wrocławia, Krakowa, Warszawy i Białegostoku.

• Pod uwagę wzięliśmy cztery różne środki transportu: pociąg, samolot, autobus i samochód osobowy.
  • W przypadku tego ostatniego przyjęliśmy średnie spalanie 7 l/100 km i cenę 6,50 zł za litr paliwa.
  • Połączeń szukaliśmy z tygodniowym wyprzedzeniem (na piątek 10 lutego).
  • Uwzględniliśmy czasy samej podróży, a więc bez ewentualnego dojazdu na dworzec czy lotnisko, które są kwestiami indywidualnymi.
  • Należy też zastrzec, że nasze wyliczenia są szacunkowe a ceny orientacyjne i w rzeczywistości mogą różnić się od realnie ponoszonych kosztów o kilka lub kilkanaście złotych.
  • Szacunki dotyczą podróży w jedną stronę.

Ostatnie podwyżki cen biletów kolejowych sprawiły, że aby podróż pociągiem była atrakcyjna cenowo o bilet trzeba się postarać z większym wyprzedzeniem. Ostatnie podwyżki cen biletów kolejowych sprawiły, że aby podróż pociągiem była atrakcyjna cenowo o bilet trzeba się postarać z większym wyprzedzeniem.

Trójmiasto-Szczecin

W przypadku podróży do stolicy woj. zachodnio-pomorskiego najlepszą opcją wydaje się jazda pociągiem. Za 4,5 godzinną jazdę składem Intercity, kupując bilet z tygodniowym wyprzedzeniem, zapłacimy 68 zł. Pół godziny dłużej zajmie nam podróż własnym autem, co dla wielu osób jest najwygodniejszą opcją - zwłaszcza po oddaniu Trasy Kaszubskiej. Za wygodę jednak trzeba zapłacić. Koszt przejazdu przy obecnych cenach to ok. 180 zł w jedną stronę. Dla osób, którym nie zależy na czasie pozostaje jeszcze 9-godzinna jazda autobusem, za który zapłacimy podobnie jak za o połowę krótszą podróż pociągiem.

Aktualne ceny paliw w Trójmieście

Trójmiasto-Poznań

Do Wielkopolski - podobnie jak do Szczecina - najszybciej dojedziemy pociągiem. Atrakcyjna jest też cena biletu (79 zł). Jeszcze mniej zapłacimy za bilet autobusowy, ale w tym przypadku podróż potrwa nieco dłużej. Sporo więcej zapłacimy za to za jazdę własnym autem. Do ceny paliwa trzeba też doliczyć opłatę za przejazd autostradą A1.

Wciąż wielu pasażerów korzysta z oferty autobusów. Najczęściej jadą one najdłużej, ale często ceny ich biletów są najniższe. Wciąż wielu pasażerów korzysta z oferty autobusów. Najczęściej jadą one najdłużej, ale często ceny ich biletów są najniższe.

Trójmiasto-Wrocław

Wrocław jest jednym z nielicznych miast w kraju, do którego z Trójmiasta można udać się samolotem. I jest to podróż bardzo atrakcyjna, zarówno pod względem czasowym (lot trwa tylko godzinę), jak i cenowym - w promocji można dostać bilety już za 59 zł. Ok. 5 godzin spędzimy za to w pociągu lub własnym aucie. I o ile czasowo podróż wygląda podobnie, o tyle mocno rozjeżdżają się już jej koszty. Za bilet kolejowy zapłacimy 89 zł, za paliwo - już ponad 230 zł (trzeba też doliczyć opłatę za przejazd autostradą).

Czekają nas podwyżki cen paliw? Czekają nas podwyżki cen paliw?

Trójmiasto-Kraków

Spośród wybranych przez nas miejsc zdecydowanie najdalej od Trójmiasta mamy do Krakowa. 600-km dystans najszybciej pokonamy samolotem, który leci tylko godzinę, ale też kosztuje najwięcej - na tydzień przed wylotem bilet kosztowałby nas ponad 300 zł, a więc tyle samo co... jazda samochodem. Najlepszym wyborem wydaje się znów oferta kolejarzy - tu za bilet zapłacimy niecałe 100 zł. Autobus tę samą trasę pokonuje dwie godziny dłużej.

Po otwarciu kolejnych odcinków krajowej "7" między Trójmiastem a Warszawą podróż autem do stolicy skróciła się do czterech godzin. Po otwarciu kolejnych odcinków krajowej "7" między Trójmiastem a Warszawą podróż autem do stolicy skróciła się do czterech godzin.

Trójmiasto-Warszawa

Najwięcej połączeń Trójmiasto ma ze stolicą. Godzinny lot samolotem to koszt ok. 260 zł. Komfortowa i o wiele tańsza wydaje się jazda pociągiem - tu jesteśmy w stanie kupić bilet już za 79 zł. Dwukrotnie drożej i dokładnie w tym samym czasie do stolicy dojedziemy samochodem. W tym przypadku możemy obniżyć koszty podróży o kilkadziesiąt złotych. Na paliwie i opłatach za autostradę oszczędzimy, gdy zamiast autostrady wybierzemy przejazd krajową "7". Także siódemką kursują na tej trasie autobusy. Jadą tylko o godzinę dłużej, ale kosztują nas zdecydowanie mniej.

Trójmiasto-Białystok

Samochód jest za to bezkonkurencyjny, jeśli znad morza wybieramy się na Podlasie. 5-godzinna jazda własnym autem kosztuje ok. 200 zł. Pociąg na tej trasie choć tańszy - jedzie aż o trzy godziny dłużej. Niemal pół dnia możemy spędzić w drodze, jeśli wybierzemy autobus.

Samolot jest transportem najszybszym, ale też często najdroższym. Ograniczona jest krajowa siatka połączeń. Samolot jest transportem najszybszym, ale też często najdroższym. Ograniczona jest krajowa siatka połączeń.

Podsumowanie

Zdecydowanie najszybszym i relatywnie najtańszym środkiem komunikacji po kraju pozostaje kolej. Oczywiście pod warunkiem, że połączenia są bezpośrednie, a bilety uda nam się kupić przynajmniej z kilkunastodniowym wyprzedzeniem. Podróż pociągiem opłaca nam się też, jeśli jedziemy sami. W przypadku dwóch i więcej osób najwygodniej - bez względu na miejsce do którego się wybieramy - jechać własnym autem.

Z kolei samolot to wciąż środek lokomocji tylko dla wybranych: bilety kupowane na ostatnią chwilę są drogie, a siatka połączeń krajowych mocno ograniczona.

Bardzo nie obiektywne porównanie. Większość nowych samochodów nie spala w trasie więcej niż 5-6 l/100km, i to w 4 osoby. Czasem da się wyjść mniej. Poza tym czas przejazdu do Krakowa A1 , jadąc zgodnie z przepisami, wyniósł mnie 2 tygodnie temu 5 godzin. Tak więc krótszy czas przejazdu a paliwo stówkę taniej. Mi wyszło 230 zł z Gdańska do Krakowa. poza tym test pokazuje koszty przejazdu dla 1 osoby. A gdyby tak jechały 4 ? Wszystko, poza samochodem, x 4. Niech autor bardziej sie przyłoży i zrobi rzetelny i obiektywny test.

• Wszystko, poza samochodem, x 4
      Nie. Bo pociąg x4 x0.7, bo bilety grupowe są 30% tansze. Do tego jak jedziesz w 4 osoby w tym dwoje dzieci, to masz:
      (2x +2x0.63)x0.7, bo promocje lacza sie. Czyli rodzina z dwojka dzieci jedzie za 2.3 ceny jednego biletu normalnego.
      Do tego ta cena to najwyzsza mozliwa. Jak kupujesz miesiac wczesniej to mozesz kupic za 50%.

7h godzin autem z Gdańska do Warszawy? Co to za bzdury? 4h i jesteś na miejscu. Wygląda na artykuł sponsorowany przez linie lotnicze.

• 2h45min autem z lipiec na Młociny

• Chyba w hulajnodze (1)

Takie spalanie.
    "W przypadku tego ostatniego przyjęliśmy średnie spalanie 7 l/100 km i cenę 6,50 zł za litr paliwa"
    Po cenie widać, że benzyna chociaż cena to ok 6.7 zl za litr. A spalanie rzędu 7 osiąga się przy prędkości 90km/h

• To kup sobie diesla i będziesz miał spalanie 5,5 przy 130

Nie rozumiem po co ludzie wybierają benzynę do jazdy na autostradzie

• Pociąg za 79zł do Warszawy nie jest komfortowy.

Jest przeładowany i ze starymi wagonami. Komfortowy kosztuje 199 w jedna stronę.

• Fajny artykuł :) proponuje jeszcze wyjechać z tym dalej. Szukam informacji o wyjazdach z 3miasta pociągiem na południe. Myślę że dobry pomysł na artykuł.

Zabrakło jeszcze podróży poprzez aplikację blablacar. Jeżdżę z pasażerami po całej Polsce, zazwyczaj z kompletem pasażerów, paliwo mi się zwraca. Kiedyś latałem RyanAirem z Gdańska do Warszawy za 9-19zł, do Wrocławia i Krakowia 39zł.

• Też raz leciałem za 9 złotych.

Ale do modlina, więc kolejne 9 na autobus. Razem 18, tyle co wtedy kosztował najtańszy bus. Czasowo wraz z odprawą, czekaniem na autobus wychodziło z grubsza tak samo. Ale wygodniej.

Największym problemem koeli w Polsce to jej punktualność, która strasznei się pogorszyła przez ostatnei lata

• Jeżdżę regularnie od lat

I nie zauważyłem tego zjawiska. Głównie dlatego, że zawsze z punktualnością było średnio / źle.

Co innego jeśli chodzi o SKM. To co się stało tutaj to jest skandal i krew mnie przez to już zalewa.

• Można taniej

A czasem i szybciej. Białystok lubię, na Podlasie jeżdżę często i dlatego dokładnie widze mankamenty naszego transportu kolejowego:
    1. Z Ełku do Suwałk, 60 km, szybciej jest rowerem niż pociągiem. Jedyne połączenia jakie są to przez Białystok, robi się z tego 200 km, do tego godzina na przesiadkę. I rowerem jest szybciej. A, że ja zawsze biorę ze sobą rower na takie wycieczki to po prostu kończę jazdę pociągiem w Ełku i dalej jadę rowerem. Można by się było przesiąść na prywatnego busa. Ale za rower, nawet złożony, kasują więcej niż za pasażera.
    2. Z Białegostoku do Gdyni telk jedzie godzinę szybciej niż regio z dwoma przesiadkami, z których jedna trwa dwie godziny. Dziękuję, jadę regio, bo dzięki karnetowi to kosztuje 60 złotych mniej. W trakcie przesiadki w Olsztynie idę sobie na obiad do bardzo dobrego mleczaka.
    3. Regio karnet, regio weekendowy. Jeśli lubisz jeździć pociągiem (ja lubię) to możesz pojechać na drugi koniec kraju za 25 złotych. Tak, zajmie dużo czasu. Ale ja sobie czytam książkę, oglądam film albo słucham muzyki. W dobrym towarzystwie człowiekowi czas płynie szybko.
    4. Blablacar. Gdy jeździłem regularnie do Białego to nie mogłem za każdym razem tracić na to całego dnia. Było taniej niż pociąg i dużo szybciej.
    5. blabla To też opcja dla zmotoryzowanych. Nawet jak jedziesz w 3 osoby do Białego, czyli w okolicy progu opłacalności (87*3 bilety * 0,7 zniżka za podróż w grupie to 180). Wystarczy wziąć jednego pasażera za 70 PLN i już cena przejazdu spada do 130, czyli 43 za osobę. Jak jedziesz sam i weźmiesz 3 pasażerów to jedziesz za darmo i zostaje ci jeszcze na kawę. (W Hiszpanii jest jeszcze lepiej, tam opłaca się wynająć samochód, jak weźmiesz 3 pasażerów to jeszcze ci zostanie na obiad w restauracji).

W zeszłym roku dwa tygodnie jeździłem też regionalnymi po Niemcach. Nasze regio jest bardziej punktualne i ogólnie mamy większy ordnung. Ale Niemcy mają połączenie wszędzie. Naprawdę dojedziesz wszędzie. My pozamykaliśmy linie, bo były nieopłacalne

• Od dziecka jestem entuzjasta kolei. zawsze fascynowały mnie pociągi, ale podróż pociągiem ma oprócz zalet wielkie wady. Przede wszytskim pociągiem nie dojedziesz wszędzie , a tylko do dużych miast , jeżeli miejsce docelowe jest w małej miejscowości to albo masz przesiadki albo w ogóle tam nie dojedziesz. Po drugie podróż samochodem jest od drzwi do drzwi i o każdej porze. Nie musisz być o określonej porze na dworcu na określoną godzinę do którego musisz jeszcze dojechać ( czas przejazdu w zależności od odległości od dworca i skomunikowania z nim) . Po trzecie czas przejazdu . Jak już wspominałem samochód przenosi ciebie od twego miejsca zamieszkania do miejsca docelowego bezpośrednio i tutaj czas przejazdu to czas poruszanai sie samochodu bez przesiadek, dojazdów , oczekiwania na skomunikowanie . W ostatnim czasie sieć autostrad i ekspresówek jest taka, że mozesz z nich korzystać wybierając się do każdego punktu w Polsce , ewentualnie jedynie część podróży i to mniejsza będzie się odbywać zwykłymi drogami . Niestety kolej nie proponuje nam lepszego czasu prezjazdu na większości tras . Konkurencja czasowa to tylko przejazd Gdańsk Warszawa , Gdansk Kraków/Katowice . Inne kierunki to niestety dłużej i gorzej. Wynika to z polityki starych kolejarzy , dla których pasazer jest nieważnym dodatkiem do ich przedsiębiorstwa. Priorytetem nie jest maksymalne skracanie czasu przejazdu , ale inne rzeczy. W takiej Francji do dziesięcioleci system pociągów TGV dystnsuje samochody proponując takie czasy przejazdu , że moga konkurowac z samolotami i to w całej sieci kolei francuskich sncf. po czwarte komfort . Samochod jednak pozwala tobie na podróż z towarzystwem jakie sma sobie wybierzesz, a nie z losowo napotkanym człowiekiem, którego maniery i zachowanie niekoniecznie musi się tobie podobać. Minusy samochodu, to konieczność koncentracji uwagi ( jeżeli prowadzisz) i zmęczenie oraz możliwość napotkania zatoru drogowego ( tego drugiego mozna uniknąc jeżeli odpoiwiednio wybierasz c

• samolotem wcale nie tak drogo ale też nie tak szybko

1h to czas samej podróży nominalnie, oczywiście do podróży każdym innym środkiem lokomocji można tak podejść (auto -sprawdź płyny, ciśnienie itd. czy oczekiwanie na przyjazd pociągu) ale na lotnisku trzeba być minimum 1h wcześniej a najlepiej 1,5 a większość przyjeżdża pewnie 2h przed odlotem a i tak samolot zawsze może złapać opóźnienie. Poza tym ceny ciężko porównać bo raz polecisz za 60 a raz za 360 zł. Niemniej jednak - dzięki za porównanie.

Autor się nie przyłożył, a co jeśli podróżuje rodzina np. 4 osobowa?

• Przecież jest info, że wyliczenia dotyczą podróży solo.

• Wtedy musisz skorzystać z magicznej sztuczki mnożenia (1)

Oprócz samochodu, koszty wszystkich środków transportu mnożysz przez liczbę członków rodziny. Ewentualne zniżki uwzględniasz na tej samej zasadzie.

• A do samolotu dodaj jeszcze koszt i czas transferu z lotniska do centrum.

• To mnożysz koszta x4 (1)

Tylko nie auto.
      To wyliczenia uproszczone jak autor wyjaśnił.

• Ale też trzeba doliczyć czas i koszty

Do dotarcia na dworzec pks, pkp i lotnisko. Druga sprawa to samochód to nie tylko cena paliwa i autostrad ale i jego eksploatacja kosztuje. Mocno uproszczony artykuł, szkoda gadać

A jeśli 2 osobowa? A jeśli 7 osobowa? A jeśli z psem? Albo chomikiem?

• a jezeli rodzina 4 osoby rusza do warszawy autem o 6 i dojezdza do wawy okolo 10:30? (1)

a taki "ałtor" wychodzi z domu o 6 i o 7 jest w stolicy, bo wybrał samolot hahahah

• Dokładnie, czas podróży jest od drzwi do drzwi.

• Jeżeli w aucie kilka osób podróżuje to jest najtaniej, bo koszt wszystkich innych przejazdów jest zależny od liczby osób. Samochodu nie.

• Po prostu wciąż nie wierzę, że są tacy którzy zadają tak durne pytania (3)

A co z rodziną 4 osobową. Nosz kur.... to se pomnóż kwotę za bilet lub podziel cenę paliwa. Jprdl....

• a jak policzysz czas podróży? czy jeżeli musisz dojechac z takiej niepolomickiej do lotniska/na dworzec pkp pks

albo ruszasz o tej 6 rano autem i po chwili jedziesz ekspresowka? ten cały artykuł to jakieś zbieranie danych z wyszukiwarki. bo musisz byc bezdomnym albo mieszkac na lotnisku, zeby ogarnac tak szybko podróż samolotem czy pociagiem. kto leciał do warszawy samolotem i cala podroz od punktu A do punktu B zajela mu godzine?

• Pytanie celowe na uruchomienie myślenia (1)

U ciebie sie powiodło, tylko czemy ten wkur.?