- 1 Pod prąd uciekał przed policją (155 opinii)
- 2 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (472 opinie)
- 3 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (54 opinie)
- 4 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (505 opinii)
- 5 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (287 opinii)
- 6 Wyręby w TPK mimo sprzeciwu społecznego (112 opinii)
Z targów prosto na tory. Gdańsk przetestuje nowy tramwaj
Już w przyszłym tygodniu pasażerowie gdańskiej komunikacji miejskiej będą mogli przetestować najnowszy tramwaj wielkopolskiego Modertransu. Pojazd, prezentowany obecnie na targach Trako, będzie kursował na linii 9. Inny tramwaj, także prezentowany na targach, w drodze do Gdańska został zatrzymany za... przekroczenie maksymalnej wagi transportu.
Pewną ciekawostką dla gdańszczan będą poznańskie kasowniki, przystosowane do obsługi elektronicznej portmonetki w systemie PEKA, o którym niedawno pisaliśmy przy okazji porównania cen biletów w największych miastach. Obok nich zainstalowano również tradycyjne kasowniki do papierowych biletów.
Prezentowana na targach Trako Gamma to pojazd prototypowy, który dotychczas kursował na poznańskich torach. Tamtejsze Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zdecydowało się bowiem na dostawę aż 50 pojazdów tego typu od Modertransu, który jest spółką-córką MPK, powołaną pierwotnie do remontów autobusów miejskich.
Wkrótce o zaletach (i wadach) Gammy przekonać się będą mogli również pasażerowie gdańskich tramwajów. Pojazd w pierwszym tygodniu października zostanie skierowany na okres kilku tygodni do liniowej eksploatacji - przypuszczalnie na linii 9, łączącej Strzyżę z Przeróbką przez Wrzeszcz - Zwycięstwa - Dworzec Główny.
- Korzystając z okazji, że tramwaj znajduje się już w Gdańsku, chcemy go przetestować w ruchu liniowym. Wprawdzie w ostatnim przetargu wygrała Pesa, ale warto poznać także produkt konkurencyjnej firmy [Modertrans nie składał ofert w gdańskim przetargu - dop. red.]. Jesteśmy bardzo ciekawi opinii pasażerów - mówi Alicja Mongird, rzecznik spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje.
Oprócz Gammy, na targach Trako prezentowany jest również tramwaj Tramino XL produkcji Solarisa (w konsorcjum ze Stadlerem), wywodzącego się także z Wielkopolski. Został on zbudowany z myślą o dostawach do niemieckiego Lipska, który zamówił łącznie 41 pojazdów tego typu.
Jego dostawa na targi Trako na lawecie nie obyła się bez przeszkód. Podczas kontroli prowadzonej przez Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego z Bydgoszczy okazało się, że transport o masie całkowitej zadeklarowanej do 70 ton, ważył w rzeczywistości 116 ton, co zakończyło się dla przewoźnika wszczęciem postępowania administracyjnego.
Obecnie nie planuje się testów Tramino na gdańskich torach, choć konsorcjum Stadler-Solaris jeszcze kilka miesięcy temu było zainteresowane produkcją tramwajów dla Gdańska.
Targi Trako to jednak nie tylko wystawa taboru tramwajowego. Oprócz nich na terenie ogólnodostępnym przy Amber Expo znajdziemy m.in. przegubowy trolejbus z dodatkowym napędem wodorowym, dzięki czemu może pokonać nawet 100 kilometrów bez potrzeby podłączania pojazdu do napowietrznej sieci zasilającej.
Ponadto na torach kolejowych przyległych do terenów targowych można zobaczyć pociągi, lokomotywy oraz pojazdy serwisowe - w tym polskich producentów: Newagu, Pesy czy poznańskich zakładów Hipolita Cegielskiego.
Targi Trako to również bogata ekspozycja producentów branży transportu szynowego wewnątrz budynku Amber Expo oraz w trzech tymczasowych namiotach tuż obok. Wystawom towarzyszą konferencje, debaty i prezentacje. Jedna z nich dotyczyła przyszłości informacji pasażerskiej, która już wkrótce może pojawić się w nowej odsłonie z wykorzystaniem szyb.
- Myślą przewodnią naszego rozwiązania jest, by eliminować bardzo ciężkie i kosztowne obudowy dla monitorów i połączyć informację pasażerską z szybami - mówi Werner Malcherek, prezes zarządu firmy Annax.
Wprowadzenie informacji pasażerskiej wewnątrz szyb nie tylko uwolni cenną przestrzeń wewnątrz pojazdu, ale pozwoli na prezentowanie informacji bliżej pasażera. Przykładowo, gdy tramwaj dojeżdża do stacji, na szybie może być wyświetlony komunikat z jej nazwą, zaś podczas postoju - na zewnątrz - numer wagonu.
W podobny sposób można wykorzystać ścianki w obrębie wejść do pojazdu czy szybę w drzwiach kabiny prowadzącego pojazd. Taka szyba-wyświetlacz może znaleźć również zastosowanie na przystankach komunikacji miejskiej i zastąpić papierowy rozkład jazdy.
- Dodatkowo nasze rozwiązanie może posłużyć do regulacji ilości wpadającego światła do wnętrza pojazdu, np. samolotu - uzupełnia Malcherek.
Co ciekawe, podobną technologię, jak niemiecka firma obecna na targach Trako planuje wdrożyć również nasz lokalny producent okien - przedsiębiorstwo Drutex z Bytowa. Inteligentne okno mogłoby zastąpić np. telewizor lub wzbogacić o treści multimedialne witrynę sklepową.
Materiał archiwalny z 2015 r.
Miejsca
Opinie (205) 6 zablokowanych
-
2017-09-28 16:58
Dlaczego w Gdańsku nic sie nie produkuje ? (2)
bo Adamowicz dba o niemiecki kapitał
żeby Polski mu nie zagroził- 7 6
-
2017-09-28 18:43
Głupi, głupszy, pisowiec
- 2 0
-
2017-09-29 08:37
Odzwyczaj się od myślenia z czasów komuny, że to władza buduje fabryki i organizuje produkcję.
- 1 0
-
2017-09-28 17:16
bardzo proszę
Nie dawajcie tylko prowadzić ten tramwaj kobietą motorniczym bo zaraz będzie dzwon.
- 1 7
-
2017-09-28 17:21
@ble
.."ten tramwaj kobietĄ.."nie damy prowadzić!Słowo harcerza!
Za to kobietOM "ten tramwaj" pozwolimy!- 5 1
-
2017-09-28 17:22
gdyby pisano rawde ile ludzi zginelo pod tramwajem to calkowicie zakazano tego transportu
- 1 3
-
2017-09-28 17:23
czy oby (1)
Moderus Gamma to w pełni Polska firma?
z kad finansowanie itp?
bo to ze sa produkowane ,,skladane w PL to jeszcze nie musi świadczyc o "Polskości"
...tak jak niby Polskie kolejki liniowe" !!!
Tylko PESA!- 1 7
-
2017-09-28 20:09
z kad?
- 1 0
-
2017-09-28 17:25
czemu nie żółto -guwniany!
tak jak wszedzie!
- 1 1
-
2017-09-28 17:42
Haha
Tak na to kasa jest a dla załogi gaiit brak funduszy części zamiennych brak kierowców motorniczych brak a oni dalej swoje mydlenie oczy bo niby nowe i ładne
- 4 0
-
2017-09-28 18:00
mam nadzieje że jeśli dojdzie do zakupu tego w stylu niebieskim
To zamienią kasowniki na zwykłe bo jak ktoś wejdzie z papierowym biletem to się zdziwi że skasować nie może i mandaty gwarantowane ,więc lepiej aby zrobili kasowniki pół na pół 2 lub 3 zwykłe i 2 na kartę .
- 1 1
-
2017-09-28 18:36
Fajny
- 1 0
-
2017-09-28 18:41
Tranwaj (2)
Kiedy będzie zmieninny tramwaj nr 8 dla starszych osób jak i dla matek z wózkami jest utrudnienie ponieważ nie można wejść .Dlaczego myslicie o linię nr 9 żeby przetestować
- 1 0
-
2017-09-28 19:38
Bo na linii 8 na Stogi by się to cudo połamało.
- 1 0
-
2017-09-28 21:02
Jak nie mozna wejsc? Masz niemieckie zlomy z niska podloga.
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.