• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ZDiZ chce rozwiązać umowę z firmą Wiparking

Maciej Korolczuk
28 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Po miesiącu ciągłego przeciągania liny i ogromnych stratach wizerunkowych miasto chce rozwiązać umowę z Wiparkingiem. Po miesiącu ciągłego przeciągania liny i ogromnych stratach wizerunkowych miasto chce rozwiązać umowę z Wiparkingiem.

Cierpliwość urzędników do firmy Wiparking, dzierżawcy płatnych parkingów w pasie nadmorskim, wyczerpała się. Zarząd Dróg i Zieleni chce rozwiązać umowę obowiązującą do końca wakacji w trybie natychmiastowym. Prawnicy magistratu analizują teraz zapisy tej umowy. Poniżej publikujemy te dokumenty.



Działanie miasta to efekt:

W ubiegłym tygodniu wiceprezydent Piotr Grzelak podpisał porozumienie z zarządem rady dzielnicy, które miało położyć kres konfliktowi mieszkańców z urzędnikami.

W dokumencie władze Gdańska zobowiązały się, że opłaty przy ul. Hallera zobacz na mapie Gdańska będą obowiązywać do końca sierpnia i ani dnia dłużej. Padła obietnica, że po fali protestów mieszkańców w przyszłym roku parking po prawej stronie ulicy będzie darmowy.

Między wierszami władze miasta wysłały sygnał, że konflikt jest zażegnany, a sprawa zakończona. Nie spodobało się to części mieszkańców, którzy dzień później zorganizowali w Brzeźnie kolejny protest przeciw - bezprawnym ich zdaniem - opłatom w pasie nadmorskim. Sprawą już zajęła się prokuratura, wojewoda, rzecznik praw obywatelskich oraz UOKiK.

Ubiegłotygodniowy protest mieszkańców Brzeźna



Okazuje się jednak, że umowa z firmą Wiparking, która oprócz al. Hallera pobiera opłaty na parkingach przy ul.aDąbrowszczaków, Czarny Dwór, Falowej i Lazurowej, może zostać rozwiązana zdecydowanie szybciej.

Po fali skarg, jakie wpływają na tego dzierżawcę, urzędnicy z Zarządu Dróg i Zieleni postanowili rozwiązać z nim umowę w przyspieszonym trybie.

- Nasi prawnicy analizują teraz zapisy umowy - mówi nam Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZDiZ. - Skargi, jakie do nas wpływają dotyczą tylko i wyłącznie tego dzierżawcy. Nie spodziewaliśmy się takiego obrotu sprawy, dlatego sprawdzamy, czy możemy rozwiązać tę umowę już teraz.
Miasto ma sześć możliwości rozwiązania umowy

Dotarliśmy do umowy, którą miasto zawarło ze wszystkimi dzierżawcami 13 parkingów w pasie nadmorskim. Dokument nie jest obszerny. Ma zaledwie cztery strony i jest napisany stosunkowo prostym i klarownym językiem.

Co ciekawe, jeszcze niedawno urzędnicy pytani przez nas, dlaczego nie można umowy rozwiązać w trybie natychmiastowym, tłumaczyli, że obawiają się roszczeń odszkodowawczych ze strony dzierżawcy. Gdy jednak zajrzeliśmy do umowy okazało się, że ta dokładnie precyzuje, w jakich sytuacjach miasto ma prawo ją rozwiązać.

Jak mówi § 4 "wydzierżawiający może rozwiązać niniejszą umowę ze skutkiem natychmiastowym w przypadku jeżeli dzierżawca:

1) używa przedmiot dzierżawy w sposób niezgodny z jego przeznaczeniem lub sprzeczny z postanowieniami niniejszej umowy, w szczególności poprzez stwierdzenie przez wydzierżawiającego poboru opłaty w wysokości wyższej niż 3 zł/ 1 godz. postoju pojazdów, przy czym stwierdzenie zaistnienia naruszenia opisanego w § 4 ust.2 pkt. 1 potwierdzone zostanie trzykrotnym pisemnym protokołem kontroli z udziałem dwóch pracowników wydzierżawiającego,

2) oddaje w części lub w całości przedmiot dzierżawy do bezpłatnego używania lub w poddzierżawę osób trzecich bez pisemnej zgody wydzierżawiającego,

3) nie przestrzega obowiązujących przepisów prawa, w szczególności dotyczących przepisów ppoż. i bhp,

4) upadłości, likwidacji, niewypłacalności dzierżawcy,

5) nie posiada wymaganych przepisami prawa uprawnień i zezwoleń niezbędnych do prowadzenia działalności, o której mowa w niniejszej umowie,

6) nie spełnia obowiązków określonych w § 3 niniejszej umowy".

I teraz najważniejsze: "po rozwiązaniu umowy dzierżawcy nie będzie przysługiwało roszczenie o zwrot dokonanych przez niego nakładów lub ulepszeń na nieruchomości. W przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia umowy dzierżawy wpłacony przez dzierżawcę czynsz rozliczony zostanie proporcjonalnie do okresu trwania umowy".

Umowa dzierżawy parkingów przy plażach w Gdańsku from Trojmiasto.pl


Jeśli więc ZDiZ zdołałby rozwiązać umowę w ciągu najbliższych kilku dni, teoretycznie będzie musiał oddać dzierżawcy połowę czynszu wpłaconego z góry (w sumie miasto otrzymało od wszystkich dzierżawców na początku wakacji ok. 580 tys. zł). Z naszych ustaleń wynika, że ok. połowę tej sumy wpłaciła firma Wiparking. Zwrot wynosiłby więc ok. 150 tys. zł.

Usztywnienie stanowiska

Po tym, jak firma Wiparking w połowie lipca zdecydowała się na zniesienie opłat nocnych na Hallera i obniżyła z 300 zł do 180 zł opłatę za brak biletu parkingowego, urzędnicy pod presją mediów negocjowali zmiany także na innych parkingach. Rozmowy zakończyły się jednak fiaskiem.

- Chcieliśmy znieść opłaty nocne m.in. w Sobieszewie i Jelitkowie. Usłyszeliśmy jednak od dzierżawców, że w jednej z tych lokalizacji opłaty nocne stanowią 15-20 proc. całych przychodów i nie mogą sobie na to pozwolić. Z kolei Wiparking po ustępstwach, na jakie poszło na Hallera, usztywniło swoje stanowisko i nie zgodziło się na zmiany na innych parkingach - dodaje Kotłowski.
Raporty zastrzeżone

Zwróciliśmy się też do ZDiZ o udostępnienie raportów finansowych, jakie dzierżawcy są zobowiązani składać urzędnikom z każdych dwóch tygodni funkcjonowania parkingów w pasie nadmorskim (obliguje ich do tego jeden z zapisów powyższej umowy). Okazało się jednak, że to dane poufne.

- Raporty te stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa i nie możemy jej udostępniać bez zgody zainteresowanej strony. Zwrócimy się z pytaniem do przedsiębiorców, czy wyrażają zgodę na upublicznienie tych danych - tłumaczy Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ.

Wideo archiwalne

Opinie (306)

  • Grzelak przegrzał.

    Otrzymuje ksywę Przegrzany.

    • 16 1

  • no to trzba będzie oddac mieszkanko.....

    • 10 0

  • (1)

    Jak długo banda budynia będzie nas okradać czy za mało się nachapał

    • 20 2

    • jak długo kierowcy samochodów parkujących na chodnikach i trawnikach

      będą zawłaszczać bezkarnie przestrzeń w mieście?

      • 0 4

  • znak

    ten znak w tle mówi wszystko o firmie

    • 7 1

  • grzelak

    Toc to jego autorski pomysl

    • 12 2

  • A co z parkingiem przy hali targowej ?

    Na Podwalu Staromiejskim, przy hali targowej też działa parking wydzierżawiony tym oszustom Wiltosom. To skandal, że wszystkie okoliczne parkingi należą do miejskiej strefy płatnego parkowania, a ten jeden nie. Wprowadzanie ludzi w błąd i powodowanie bałaganu parkingowego.

    • 18 1

  • Oby WIPARKING zbankrutował (5)

    Jeszcze trzeba tylko ukrócić ich działalność na starym mieście i we Władysławowie i się skończy zabawa w biznesmenów :)

    • 22 1

    • WIPARKING jest tu ofiarą. (4)

      Firma startowała do przetargu i prowadzi działalność zgodnie z zawartą umową. Urzędasy po waszych wpisach odwrócili kota ogonem, bo zaczęli się bać o swoje stołki. Można nie lubić biznesmenów ale to oni dają pracę. Teraz po całej akcji zostanie podważone dobre imię spółki a w następnych wyborach przy decydentach którzy wymyślili całą akcję postawimy znowu krzyżyk, bo zrobili coś dobrego dla społeczności miasta - zlikwidowali płatne parkingi.
      Jeszcze raz :
      POMYSŁ WNIESIENIA OPŁAT WYSZEDŁ Z UM.
      ZARZĄDCY ZDiZ WYZNACZYLI STAWKĘ ZA PARKING
      ZDiZ WYZNACZYŁ WARUNKI PRZETARGU JAKIE MUSI SPEŁNIAĆ USŁUGODAWCA
      nie dajmy się teraz omamić dobrym intencją urzędników.
      Jeśli wycofają się z umowy powinni ponieść tego konsekwencje i z własnej kasy zapłacić odszkodowania, jeśli takie będą wymagane. I tak skończy się na tym, że zapłacimy za to my czyli mieszkańcy.

      • 7 9

      • Takie firmy jak WIPARKING należy tępić (2)

        1) firma powstała tylko po to żeby startować w tego typu przetargach: minimum wkładu własnego, czerpanie zysku z wykorzystania PUBLICZNEJ infrastruktury
        2) zaoferowali miastu kwotę, której nie są w stanie zapłacić uczciwie prowadząc działalność, więc z góry oparli swój biznes na cwaniactwie i wprowadzaniu ludzi w błąd. Wygrali oni, a nie normalna firma, bo albo przetarg był ustawiony albo źle zapisane jego warunki
        3) To jednoosobowa działalność gospodarcza. Zatrudniają tylko parkingowych na godziny, ci ludzie bez problemu znaleźliby lepszą pracę

        To nie są biznesmeni, to jest banda cwaniaków którzy biznesmenów udają. Psują tym samym opinię innym przedsiębiorcom z branży, bo klienci się zniechęcają do płatnych parkingów, a to tylko się przyczynia do pogłębiania się syfu parkingowego w polskich miastach.

        • 17 1

        • każdy kto dostał niezgodną z prawem 'opłatę dodatkową'

          przy okazji sprawy w sądzie powinien żądać odszkodowania za straty moralne
          i niech zbankrutują

          • 10 0

        • Pewnie masz rację i większą wiedzę o tej firmie. Pewnie też jak się zagłębisz odkryjesz, że właścicielem jest szwagier stryjeczny brata wiceprezydenta, albo jakoś inaczej powiązana osoba z ludźmi z magistratu. Nie oceniam firmy bo jej nie znam i nie mam czasu aby szukać kto to i po co.
          Całe sedno zbiega do tego, że urzędnicy umywają ręce zwalając całe zło na wykonawcę. To oni ponoszą winę, stworzyli projekt, wdrożyli i być może wykreowali firmę która go zrealizuje. Chodzi mi tylko o wyciąganie konsekwencji od sprawców tego burdelu. Już nawet nie mówię o finansowych. Niech po prostu mają świadomość, że nie rozmyją swej odpowiedzialności, że my mieszkańcy nie damy się nabrać na złote ich intencje.

          • 3 0

      • Ofiarą? Jaką ofiarą

        Kasa na koncie na pewno się bardzo zgadza, proceder krótki ale udał się znakomicie, firma zniknie a właściciele zapewne otworzą kolejny biznes działający na granicy prawa i moralności

        • 7 0

  • Analizują umowę po podpisaniu

    Geniusze współpracy gospodarczej!

    • 28 1

  • Odwołać osobę odpowiedzialną. (1)

    Dyrektor ZDiZ w Gdańsku powinien być natychmiast odwołany, to przecież on osobiście jest odpowiedzialny za to co tak dotkliwie odczuwają mieszkańcy, turyści i inni korzystający kierowcy z dróg publicznych, nie prywatnych.

    • 26 2

    • Podpisał umowę, niech zapłaci .Komuś się to opłacało w tej firmie?

      • 3 0

  • Dziwie się ze jeszcze nikt nie zdemolował tych parkometrów

    gdyby to było 25 lat temu to gwarantuje ze nawet obudowy by nie zostały a w srodku kasa....

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane