• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ZTM bije się w piersi i zmieni rozkłady jazdy

Maciej Korolczuk
14 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Po wielu uwagach i krytyce, jaka spadła na ZTM po zmianach rozkładów jazdy, urzędnicy postanowili wprowadzić kolejne zmiany - tym razem na lepsze. Po wielu uwagach i krytyce, jaka spadła na ZTM po zmianach rozkładów jazdy, urzędnicy postanowili wprowadzić kolejne zmiany - tym razem na lepsze.

Od poniedziałku 21 września zostaną wprowadzone pierwsze korekty rozkładów jazdy linii autobusowych w Gdańsku. To efekt wielu skarg i negatywnych opinii podróżnych, którzy także w listach wysyłanych i publikowanych na naszym portalu domagali się zmian. - Stale wzrastające natężenie ruchu na drogach wymusza konieczność dostosowania rozkładów jazdy do aktualnej sytuacji - tłumaczy zastępca prezydenta Gdańska Piotr Grzelak.



Czy jesteś zadowolony z zaproponowanych zmian?

Od początku września, gdy ruszyła nowa linia tramwajowa na Piecki-Migowo i po uruchomieniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w dotychczasowych rozkładach jazdy dokonała się prawdziwa rewolucja. Zdaniem wielu mieszkańców, pasażerów i naszych czytelników "korekty" - jak określali wprowadzone zmiany gdańscy urzędnicy - okazały się zmianami na gorsze. Wiele kursów zostało wykreślonych, część linii zmieniła swoje trasy, część została skrócona lub skierowana w inne miejsca (np. na pętlę przesiadkową na Siedlcach, która również wymaga wielu poprawek).

Już w ubiegłym tygodniu informowaliśmy, że władze miasta nie pozostaną głuche na wnioski wzburzonych mieszkańców i myślą nad wprowadzeniem kolejnych zmian - tym razem na lepsze.

Pierwsze zmiany od przyszłego tygodnia

W poniedziałek poznaliśmy szczegóły pierwszego etapu przywracania porządku w komunikacji miejskiej.

- Od pierwszego dnia funkcjonowania nowej siatki połączeń na bieżąco monitorowaliśmy sytuację. Pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego obserwowali ruch pasażerów i autobusów na węźle integracyjnym Siedlce. Zbierali od pasażerów sygnały, opinie i sugestie dotyczące zmian wprowadzonych w komunikacji miejskiej - tłumaczy zastępca prezydenta Gdańska Piotr Grzelak. - Zarówno dane pochodzące z zapisu urządzeń SIP, w które wyposażone są pojazdy, rejestrujących rzeczywisty czas przejazdu, jak i cenne uwagi mieszkańców stanowiły podstawę do wprowadzenia korekt rozkładów jazdy. Pierwszy etap zmian wejdzie w życie już w poniedziałek 21 września - zapowiada Grzelak.
Będzie zielona fala dla tramwajów

W kolejnym etapie zmian jednym z priorytetów ma być wprowadzenie zielonej fali dla linii tramwajowych kursujących w ciągu ul. Kartuskiej i Rakoczego.

- Pracujemy obecnie nad jak najszybszym wprowadzeniem w życie tzw. "zielonej fali" dla tramwajów linii 4, 10 i 12 w ciągu ul. Kartuskiej oraz w ciągu ul. Rakoczego. Długie oczekiwanie tramwajów na skrzyżowaniach powoduje bowiem opóźnienia w realizacji rozkładu jazdy. Trwają również konsultacje techniczne dotyczące możliwości udoskonalenia przystanków na węźle integracyjnym Siedlce - dodaje zastępca prezydenta.
Co się zmieni?
Linia 227:
- nastąpi zwiększenie częstotliwości kursowania w godzinach porannych i wieczornych we wszystkie dni tygodnia.

Linia 156:
- nastąpi zwiększenie częstotliwości kursowania w godzinach szczytu przewozowego w dni powszednie w okresie nauki szkolnej. Zamiast co 20 minut, autobus linii 156 pojedzie co 15 minut.

Linia 175:
- nastąpi zwiększenie częstotliwości kursowania w godzinach szczytu przewozowego w dni powszednie w okresie nauki szkolnej. Zamiast co 20 minut, autobus linii 175 pojedzie co 15 minut.

- Dodatkowo, na wniosek mieszkańców dzielnic południowych skorygowaliśmy godziny odjazdów linii 156 i 175 w godzinach porannych i wieczornych po to, by poprawić możliwości przesiadek z innych linii - zaznacza zastępca dyrektora ds. przewozów ZTM w Gdańsku Sebastian Zomkowski.

Linia 213:
- nastąpi przesunięcie ostatniego kursu tej linii z węzła integracyjnego Łostowice- Świętokrzyska z godz. 22:53 na godz. 22:55.

Korekty rozkładów jazdy czekają również linie autobusowe 167, 168 i 267.
- Z powodu konieczności pilnej poprawy punktualności i regularności kursowania, wprowadzone zostaną korekty do rozkładów jazdy linii 167 i 168, uwzględniając coraz trudniejsze warunki ruchu drogowego na ul. Kartuskiej, powodujące opóźnienia. I tak, w godzinach szczytu porannego i popołudniowego autobusy tych linii pojadą ze zwiększoną częstotliwością co 15 zamiast co 20 minut (na wspólnych odcinkach linie te będą kursować z łączną częstotliwością co 7,5 a nie co 10 minut) - zapowiada Zomkowski.

Dodatkowo skorygowany zostanie także sposób wykonania dwóch kursów linii 267. Obowiązujący dziś kurs tej linii o godz. 05:27 z węzła integracyjnego Siedlce w kierunku Bysewa zostanie wykonany z Dworca PKS. Odjazd z przystanku "Dworzec PKS" nastąpi o godz. 05:22. Autobus zatrzyma się na przystankach "Nowe Ogrody", "Tarasy (Bema)", "Zakopiańska" i "Siedlce". W drugim kierunku, trasa kursu tej linii o godz. węzła Siedlce 22:35 zostanie wydłużona do Dworca PKS (przyjazd: godz.) 22:41. Na trasie przejazdu będą obowiązywały przystanki "Zakopiańska" i "Urząd Miejski".
- Wprowadzenie tej zmiany wynika z samego faktu dojazdu autobusu z zajezdni trasą przez Śródmieście, a więc możliwości udostępnienia pojazdu pasażerom - wyjaśnia Zomkowski.

Opinie (575) 4 zablokowane

  • Poproszę

    O mój autobus 142, bardzo mocno i stanowczo. 227 jeździ jak chce a częstotliwość 20 minut w szczycie jest żadną przy jednej linii która obsługuje dowóz uczniów do szkół. Autobus nawet jak mu się zdarzy przyjechać w okolicy swojego czasu to jest zapakowany po brzegi. Poproszę albo zwiększyć częstotliwość co 10 minut w szczycie albo przywrócić 142

    • 13 0

  • 155

    Ja niestety nadal nie mogę zrozumieć dlaczego zawieszono kursowanie autobusu 155 na kilka godzin. Może mi ktoś wytłumaczy co to ma wspólnego z tramwajem na Morenę. Przecież to zupełnie inna dzielnica.

    • 7 0

  • A co z ludźmi z Moreny, którzy muszą dojechać codziennie rano na SKM?

    Jak w temacie. super, że jest połączenie komunikacyjne z Gdańskiem Głównym i PKM. Szkoda tylko, że Ztm zapomniało o ludziach, którzy codziennie rano próbują "dostać się"- bo to jest chyba odpowiednie sformułowanie, do dworca we Wrzeszczu. Żeby dojachać na godzinę około 7:25 do Wrzeszcza (aby tam przesiąść się na SKM w kierunku Gdyni), trzeba zrobić sobie wycieczkę najpierw do Piecewskiej, gdzie teoretycznie jest mozliwa przesiadka na 262 lub 162. Napisałam "teoretycznie", bo w praktyce wyglada to tak, że człowiek stoi na przystanku i czeka na spóźniony o 20 minut autobus. Szkoda tylko, że Pracodawców nie obchodzi tłumaczenie "nie przyjechał mi autobus" powtarzane prawie codziennie rano. Jakimś rozwiązaniem byłoby skorzystanie z PKM, tylko że niestety w PKM bilety metropolitarne nie obowiązują lub (co oczywiste i raczej nierealne) przyjazd autobusów na czas. I co w takiej sytuacji? Kupowac dodatkowy bilet na PKM, czy jeździc do Sopotu i Gdyni z Dworca Głównego nadrabiając kilkanaście minut?

    • 15 0

  • 227 Emaus

    Odkąd dojeżdżam komunikacją miejską, to jeszcze nie zdarzyło się by po 16, w kierunku Jelitkowa odjechał punktualnie. I to nie jest wina kierowców, którzy z własnej przerwy rezygnują, by nadążyć za rozkładem. Dajcie 4 autobusy na godzinę, przecież to długa trasa. Od września zwiększono o jedno połączenie, mimo to i tak jest problem.

    • 12 1

  • koncert życzeń (6)

    To co się wypisuje na tym forum to jakieś propozycje w stylu widzimisię. To co było se ne vrati. Potrzebne są konstruktywne propozycje uwzględniające potrzeby wszystkich Gdańszczan, a nie zawłaszczanie komunikacji miejskiej i propozycje typu: dajcie mi autobus z szoferem niech mnie wozi w najdziksze rejony Gdańska.

    • 11 24

    • koncert życzeń? (5)

      Nie masz pojęcia, ile mnie kosztowało nerwów przed wakacjami wyczekiwanie na przystanku 227. Jestem pracującą mamą, która musiała zdążyć odebrać dziecko ze świetlicy do godz.17.30. Tak więc autobus, który powinien przyjechać o 16:42 potrafił pojawić się na Emausie po 17-tej. Zanim dojechałam do swojego przystanku na Przymorzu i dobiegłam do szkoły, było po czasie działania świetlicy. Gdyby przyjechał punktualnie, nie byłoby nerwów przynajmniej u kilku osób, w tym dziecka. Więc nie mów mi, że to "widzimisię". Ta linia jest mocno niepunktualna, w godzinach popołudniowych. Kto dojeżdża tym autobusem, to wie o czym mówię. Istna loteria. Trzeba mówić głośno o problemach, im więcej głosów, tym trudniej zignorować te sygnały.

      • 13 13

      • to trza było jeździć tramwajami 10/12 + 2/8

        one się raczej nie spóźniają

        • 12 4

      • niezrozumienie (3)

        Co to,że 227 się spóźnia ma do rzeczy?- do konstruktywnych propozycji zmian uwzględniających potrzeby wszystkich mieszkańców w związku z uruchomieniem pętli Siedlce i zmianami w kursowaniu i trasach busów, tramwajów. Po co ten wywód? Każdy jadący komunikacją miejską miał takie sytuacje, że się spóźnił do pracy na interview czy w inne ważne miejsce, ale to chyba nie miejsce na ten wątek dotyczący zmian w kursowaniu i w trasach komunikacji miejskiej w Gdańsku, chyba że 227 spóźnia się dopiero od czasu wejścia w życie tych zmian?Ale jego częstotliwość została zwiększona (też nim jeżdżę). Co proponujesz w związku z tym??

        • 14 7

        • Wystarczy (2)

          zwiększyć częstotliwość kursowania na tej trasie o jeszcze jeden autobus. Jeśli będą jeździły co kwadrans, zwiększy się szansa na krótszy czas oczekiwania, przy założeniu opóźnienia. Rozpisałam się w poprzedniej odpowiedzi, ponieważ uznałam, że taki konkretny przykład jednostki będzie bardziej obrazowy, niż ogólnikowe stękanie, że jest źle. :)

          Co do sugestii jazdy tramwajem, o ile się nie mylę na siedleckim przystanku, na którym obecnie znajduje się słynna pętla przesiadkowa, trwał przed wakacjami remont. Przystanek 227 miałam zdecydowanie najbliżej.

          • 11 11

          • Potrzeba zmian jest

            To, że się spóźnia zależy od sytuacji na drodze. a samochodów jest tyle, że powstają korki i będzie stał w korku. Gdańsk ma taki tabor, że komuś musi zabrać, żeby gdzieś dołożyć( przenieść do obsługi linii 227). Kierowca stojący w korku nie przeniesie czarodziejską różdżką autobusu ponad ulicami. Ten problem był na liniach jeżdżących Kartuska i bywało, że godzinę nic nie jechało a potem 3 pod rząd(napakowane)...problem dalej istnieje tramwaje go pogłębiły-zimą będzie masakra)niestety w związku ze zmianami zaproponowanymi przez ztm ruch samochodów się zwiększył a nie zmniejszył. 127 też jedzie trasą przez Przymorze i ludzie też mają problem ze spoźnieniami. Problem tkwi w tym,że miasto daje pieniądze na rozwój linii tramwajowych- a nie dróg i ulic. PKM też nic dla Przymorza nie daje -a tam ludzi mieszka bardzo dużo

            • 13 0

          • zmiany w komunkacji miejskiej są do zmiany

            Kiedyś tak jeździł 227 a potem zmienili i były tylko 2 na godzinę teraz zwiększyli do 3 ale pierwotnie jeździły 4. Ja jeżdżę tylko komunikacją miejską(tak było do tej pory dzięki fajnym rozkładom busów) i mi nic to nie da, że zwiększą tylko i wyłącznie kursy 227, albo że przywrócą tylko 142. Mam kartę miejską i jeżdżę wszędzie gdzie potrzebuję( jeżdżę i do Wrzeszcza i do Kiełpina i na Otomin )to zależy gdzie jadę; czy do pracy, czy do znajomych czy do konkretnego sklepu, czy na spotkanie etc.,więc dla mnie ważne jest funkcjonowanie całej komunikacji w Gdańsku, a nie tylko jednej konkretnej linii przynajmniej jeżeli o mnie chodzi

            • 10 0

  • 142 wróć!!!!!! i 167 lub 168 niech choć jeden startuje z centrum Gdańska

    • 19 0

  • zlikwidowane (1)

    Jak mam dojechać do Wrzeszcza trasą Słowackiego bez przesiadki? W imię czego zlikwidowano 142, który był super sprawą! Dodam, że jeżdże z ul .Kolumba.

    • 11 0

    • Jak to czym? 227

      a jak przesiadasz się na SKM - możesz to zrobić na Zaspie.

      • 0 0

  • Żądamy zwrócenia linii 142 i 183!

    Tramwaj może i jest calkiem dobrą opcją, ale jak jeden zepsuje się na trasie to potem wszystkie za nim stoją i w żaden sposób go nie ominą w przeciwieństwie do autobusu. Dlatego myślę, że zlikwidowanie lini takich jak 142 i 183 było bardzo głupim pomysłem. Więcej ludzi na tym ucierpiało niż zyskało. Tak samo autobusy linii 117 i 122 jadących przez Oliwę... autobusy te kursują zbyt rzadko w dni powszednie. Szczególnie, że jeździ nimi sporo uczniów do jak i ze szkół w Gdańsku jak i w Sopocie. Człowiek odpowiedzialny za te wszystkie zmiany powinien nieźle się zastanowić nad sensem tego co zrobił.

    • 12 0

  • 167

    167 i 168 teraz to dopiero patologia. Latami czeka się na te autobusy. Dojazd do centrum Gdańska wydłużyć się o ok. 30 minut. A pętla Siedlce... Bez komentarza... Co za kretynstwa z ztm u to wymyślił?

    • 9 0

  • Pętla - Baran wymyslil

    Nawet nie potrafili zrobić aby tramwaje 10 12 miały pierwszeństwo na Kartuskiej. Teraz jest tak ze Kartuska jest pusta a tramwaje stoją. Zresztą patrząc przez pryzmat pętli Siedlce widać gołym okiem ze ktoś nie zna się na planowaniu komunikacji. Wręcz powiedziałbym ze jest idiota.

    • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane