• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za darmo przeszkolą rowerzystów

Michał Sielski
18 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
aktualizacja: godz. 13:02 (26 września 2019)

Przedstawiciele jednej z gdyńskich szkół jazdy proponują darmowe szkolenia dla rowerzystów. To efekt kolejnej spornej sytuacji, która miała miejsce na przejeździe rowerowym.



Kto popełnia najwięcej wykroczeń drogowych?

Aktualizacja, 26.09.2019. Wiadomo już, że szkolenie dla rowerzystów odbędzie się 6 października o godz. 14:30.



O sporach na trójmiejskich drogach regularnie piszą nasi czytelnicy w Raporcie. Dostajemy też mnóstwo filmów z niebezpiecznymi sytuacjami, których sprawcami są zarówno kierowcy, jak i rowerzyści oraz piesi.

Ostatni nadesłany film wzbudził jednak wyjątkowo dużo emocji. Na filmie widać jak samochód nauki jazdy zatrzymuje się na przejeździe rowerowym, by włączyć się do ruchu z ul. Komierowskiego na ul. Morską. Na tym skrzyżowaniu kłopoty mają nawet kierowcy z dużym doświadczeniem. Widoczność zasłaniają zaparkowane wzdłuż jezdni pojazdy, a kierowcy często myślą, że nie mogą skorzystać z pasa wjazdowego na przystanek (to nie jest buspas). Dlatego część z nich zatrzymuje się na przejeździe rowerowym, by upewnić się czy mogą wjechać na ul. Morską. Zdarza się, że w ten sposób utrudniają przejazd rowerzystom. Tak też było tym razem, a na filmie publikowanym powyżej widzimy rowerzystę, który ma pretensje do kierowcy (a raczej instruktora).

Konstrukcja skrzyżowania wymusza zatrzymanie na przejeździe



Po publikacji filmu, który obejrzało już ponad 72 tys. osób i zamieszczono pod nim ponad 400 komentarzy (ponad 20 musieliśmy zablokować), skontaktowali się z nami przedstawiciele Ośrodka Szkolenia Kierowców Elka School w Gdyni, którzy tłumaczą, że zachowanie kursanta i instruktora było prawidłowe.

- Pojazd nauki jazdy, zbliżając się do przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerzystów, poruszał się z adekwatną do warunków prędkością, zachowując szczególną ostrożność. W chwili gdy dojeżdżał do przejścia, nie znajdował się na nim żaden pieszy ani rowerzysta. Warto zauważyć, że linia P11 - wyznaczająca drogę dla rowerów - bezpośrednio koreluje z prawym pasem ruchu ul. Morskiej i aby można było bezkolizyjnie wjechać na drogę z pierwszeństwem, trzeba zatrzymać pojazd na przejeździe dla rowerzystów - taka jest konstrukcja skrzyżowania - podkreśla Radosław Surała z Elka School.
Wylicza także błędy, jakie popełnił rowerzysta:
  • wjechał na skrzyżowanie, mimo, że widział, że nie będzie mógł go zgodnie z przepisami opuścić,
  • przejechał po przejściu dla pieszych i chodniku,
  • nie zasygnalizował manewru omijania,
  • uderzył ręką w samochód nauki jazdy.

Rowerzyści bywają zagrożeniem także dla siebie



Zapisz się na bezpłatne szkolenie



Na podstawie tej sytuacji, a także codziennych obserwacji, instruktorzy zdecydowali więc, że chętnie przeprowadzą darmowe szkolenia dla gdyńskich rowerzystów. Zwłaszcza, że przepisy w Polsce nie wymagają od dorosłych rowerzystów posiadania prawa jazdy. To do takich osób, a także tych, które chcą przypomnieć sobie przepisy ruchu drogowego oraz poznać wprowadzone w ostatnich latach nowości, skierowane jest szkolenie.

- Dążymy do tego, by na drogach było bezpiecznie, a piesi i kierowcy - niezależnie od tego czy jadą samochodem, rowerem czy motocyklem - wzajemnie pomagali sobie na drodze. Jazda zgodnie z przepisami na pewno pomoże w budowaniu wzajemnego zaufania i szacunku - podkreśla Radosław Surała z Elka School.
Chętni mogą zgłaszać się do Elka School (ul. Świętojańska 38/10, Gdynia) lub pod numerem telefonu 58 621 15 15.

Miejsca

Opinie (534) ponad 20 zablokowanych

  • Jest duża niewiedza w społeczeństwie. (9)

    Nie raz rowerzysta wpada na mnie jak przechodze przez scieżke rowerową - na pasach.

    • 158 16

    • Bo i przepisy o kant d*py potłuc (2)

      Kiedy masz pierwszeństwo na przejściu przez ścieżkę? Jak chcesz przejść, czy tak jak przez jezdnię dopiero jak już wymusisz bo czasem inaczej się nie da?

      • 3 11

      • (1)

        Jeśli wejdziesz na przejście to już na nim jesteś i masz pierwszeństwo.

        • 9 0

        • chyba że na nie wtargnąłeś prosto pod koła wtedy jesteś winnym ew. wypadkowi

          • 1 2

    • Powinien być obowiązek egzaminu na kartę rowerową w pierwszych klasach szkół podstawowych.

      • 2 1

    • Durniu

      Jeśli na ścieżce są pasy i nie wymusiles to ok,a jeśli na przejściu wyszedłeś na ścieżkę rowerowa to gdzie masz koła...W pustym łbie....to sciezka a nie pasy...

      • 5 3

    • Prawda. (1)

      Nieraz jadąc rowerem zatrzymuję się, aby przepuścić pieszych, a d**ile w obcisłych gaciach mnie wyprzedzają.

      • 33 4

      • Gdybym woził worek na odchody, to też bym musiał jeździć w szerokich gaciach.

        • 0 14

    • A przed wejściem na ścieżkę rozglądasz się czasem?

      Bo ja specjalnie przejeżdżam centymetry od takich, którzy wchodzą znienacka albo nagle skręcają....

      • 10 12

    • Ten sam przepis mówi o przejściu na DDR i ulicy.

      Więc albo masz pierwszeństwo na obu, albo na żadnym z nich.

      • 12 1

  • Bardzo dobrze (22)

    Zacząłbym od pierwszeństwa na przejazdach rowerowych i od tego kiedy wolno jechać po chodniku/ulicy a kiedy nie.

    • 123 10

    • Służę darmowym szkoleniem (20)

      Art. 27 PoRD: Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe (tu warto zaznaczyć, że w odniesieniu do roweru - tj. pojazdu - nie ma instytucji "wtargnięcia")

      Domyślnym środowiskiem rowerszysty są DDR i ulice. Po chodniku może się poruszać w szczególnych okolicznościach:
      - opieka nad dzieckiem, które nie ukończyło 10 lat i jedzie na osobnym rowerze (niezależnie od innych czynników)
      - dopuszczalna prędkość na drodze przekracza 50 km/h a chodnik ma minimum 2 metry szerokości
      - warunki na drodze są niesprzyjające

      Art.33. p.1: Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić (czytaj: niezależnie, czy DDR czy potocznie nazywany ciąg pieszo-rowerowy jest po prawej - jest obowiązkowy; z kolei DDR poprowadzony dla rowerzysty po lewej stronie drogi go nie obowiązuje)

      Jeśli wzdłuż drogi jest wytyczony tzw. kontrapas, rowerzysta jadąc zgodnie z kierunkiem jazdy porusza się po jezdni, a jadąc w kierunku przeciwnym po kontrapasie

      • 13 0

      • przejście dla pieszych (8)

        a mi brakuje jeszcze przepisu odnośnie jeżdżenia po pasach kiedy nie ma ścieżki.

        • 2 4

        • (5)

          Niczego nie brakuje, taki przepis istnieje, warto poszukać. Rowerzysta nie ma prawa jechać rowerem po przejściu dla pieszych. Ma obowiązek rower po pasach przeprowadzić. To się tyczy wszystkich rowerzystów. Również tych najmłodszych, którzy mogą, a właściwie muszą (do lat 10 i pod opieką dorosłego) jechać po chodniku.

          • 1 8

          • (3)

            I błąd. Rowerzysta poniżej 10 lat jest klasyfikowany jako pieszy, tak samo jak człowiek na wrotkach czy hulajnodze (na razie każdej, niedługo tylko tej z napędem "nożnym"). A skoro już klasyfikowany jako pieszy, nie musi wykonywać żadnych dodatkowych czynności (w tym: zsiadania z roweru) by taki status uzyskać.

            • 5 0

            • (2)

              ale czy jak jedną stopę masz na pedale a drugą się odpychasz, to jedziesz na rowerze, czy już jesteś pieszym? Elektryczna hulajnoga przejeżdza szybciej przez przejścia od wolno jadącego rowerzysty, a nadal pozostaje pieszym.

              • 0 0

              • W mojej osobistej interpretacji jeszcze nie jesteś (1)

                Aczkolwiek jak ktoś kiedyś sprawdzi, to pewnie przejdzie przez wszystkie instancje. Problem jest nieco innej natury - infrastruktura, w której DDR nie ma ciągłości w postaci przejazdu rowerowego albo wymaga wzbudzania przyciskiem nie powinna dostać po prostu pozwolenia na budowę. Bo pośrednim efektem takiego stanu rzeczy jest to, że... rowerzysta nie musi z niej korzystać. A to potencjalne i absolutnie zbędne konflikty między uczestnikami ruchu.

                • 1 0

              • W Polsce praktycznie nie istnieją elementy bezkolizyjnego przywrócenia do ruchu.
                Powstaje jakieś cudo, które jak przegapisz na nie wjazd, to drugiego brak, a jak już dojedziesz do końca, to się okazuje, że kawałek jeszcze trzeba chodnikiem do przejścia, przed którym stoi znak końca infrastruktury rowerowej. W tej sytuacji będąc w ruchu zostajesz wyłączony z ruchu i to niby pozostaje legalne.

                • 0 0

          • najmłodsi nawet jadąc są pieszymi, więc schodzić nie muszą

            natomiast przejazd po pasach może być dozwolony w przypadku, gdy mimo oznakowania poziomego znajduje się aktywny odpowiedni sygnalizator - sygnały mają pierwszeństwo przed znakami.

            • 8 0

        • (1)

          Niepotrzebny taki przepis. Przejście jest dla pieszych a dla rowerzystów przejazd.

          • 6 0

          • Zsiadasz i masz pierwszeństwo. Idziesz powoli powoli.
            Po pewnym czasie kierowcy sami będą błagać aby rowerzysci mogli jechac przez przejście

            • 4 5

      • Kluczowe słowo - znajdującemu się (7)

        Kluczowe słowo - znajdującemu się na przejeździe. Nie oznacza to: dojeżdżającemu, zbliżającemu się.
        Ogólnie to trochę kultury z obu stron i będzie ok.

        • 19 9

        • tu akurat problem jest akademicki (5)

          bo nie bez powodu jest tam znak ustąp pierwszeństwa ;)

          • 8 1

          • I dlatego DDR-ki powinny być równorzędne z ulicami. (4)

            Tak samo skrzyżowania DDR z ulicą.

            • 1 1

            • ale nie są (3)

              droga dla rowerów jest tu częścią innej drogi (drogi z pierwszeństwem). Żeby było lepiej, to w tym miejscu: 1. prawy pas Morskiej jest pasem postojowym aż do tego skrzyżowania 2. widoczność na drogę rowerową sprzed przejścia to dobre sto metrów. Wniosek? Zatrzymanie na przejeździe w tym miejscu nie ma żadnego uzasadnienia, bo sytuacja jest jasna już przed przejściem.

              • 0 2

              • Ale właśnie powinny być. (2)

                Napiszę krótko i treściwie: ped**arze niby walczyli o RÓWNE prawa w ruchu drogowym,więc chcę żeby mieli równe prawa,a nie pieprzone uprzywilejowanie! RÓWNE!

                • 1 5

              • Każdy doświadczony rowerzysta Ci powie, że

                Optymalnym sposobem prowadzenia ruchu rowerowego jest pas rowerowy a droga dla pieszych i rowerów nie ma sensu (jak ktoś chce dopuścić ruch rowerowy na chodnik, jest od tego znak - stosowany we Wrzeszczu). Gdzie tu uprzywilejowanie? Że rowerzyści mają (przynajmniej w teorii) dedykowane DDR, gdzie tylko oni mogą się poruszać i (przynajmniej w teorii) zmotoryzowani nie mogą parkować? Zmotoryzowani też - drogi ekspresowe i autostrady.

                • 1 0

              • wracaj na SSC z tymi swoimi mądrościami, poziom szerszona w całości

                rowerzysta jedzie wzdłuż drogi z pierwszeństwem. Równe prawa by były, gdyby teraz absolutnie nie było dyskusji i tarasujący przejazd drogą z pierwszeństwem przyznał się i po ludzku przeprosił.

                • 2 0

        • Problem na zdjęciu to zajęcie miejsca na sciezce bez mozliwosci jej opuszczenia

          • 4 0

      • Jeszcze jeden wymóg (2)

        Zapomniałeś dodać, że rowerzysta może poruszać się po chodniku, kiedy dopuszczalna prędkość na drodze przekracza 50 km/h, chodnik ma co najmniej 2 m i ... (wg mnie najważniejsze) - obok nie może znajdować się ani ścieżka rowerowa, ani specjalny kontrapas. Te trzy elementy muszą występować łącznie. Niestety większość rowerzystów nie zna (lub nie pamięta) tego przepisu. Obserwuję to codziennie :(

        • 4 5

        • no to jadę dziewczynko w rumi ulica sobieskiego okolice urzędu miasta godzina 19-20 droga pusta jadący jeden jedyny samochód prowadzony przez d**ila trąbi na mnie w jakim niby celu?Przecież w tym miejscu nie można jechać inaczej jak jezdnią a mimo to któryś z kolei sk..syn ma problem mam go zatłuc na śmierć i zapytać przy okazji kto takiego d**ila na świat wydał?Tzw kierowcy to d**ile i mordercy którzy odpowiadają za prawie 70% wypadków z rowerzystami to są oficjalne dane policyjne więc naprawę świata trzeba zacząć od nauczenia paru psycholi jak należy się poruszać samochodem

          • 6 3

        • Jest napisane, wystarczy czytać do końca. I nie obok drogi ani kontrapas, ale po stronie drogi wytyczonej dla kierunku jazdy. Kontrapas i pas rowerowy/DDR to są dwie zupełnie różne rzeczy.

          • 4 1

    • Przydałoby się, bo większość kierowców skończyła edukację po zrobieniu prawa jazdy.

      A w 2015 sporo się pozmieniało...

      • 10 3

  • Kierowcy (1)

    Naprawde mamy dosyc rowerzytow ktorzy maja sie za najwazniejszych uczestnikow ruchu czy na chodniku czy na ulicy czy na sciezce. Jada ulica nawet jesli
    Obok sa chodniki z obu stron jezdni i tonawet gdy na chodniku jest wyznaczona sciezka.. wiec kolejne korki urudnienia dla kierowcow bo musze jechac 20km/godz czekajac az mozna wyminac swieta krowe na dwoch kolkach

    • 6 8

    • Rowerzyści
      Naprawde mamy dosyc kierowców ktorzy maja sie za najwazniejszych uczestnikow ruchu czy na chodniku czy na ulicy czy na sciezce. Jada chodnikiem/przejazdem rowerowym nawet jesli
      mają wyznaczoną ulicę czerwone światło i strzałkę warunkową.. wiec kolejne urudnienia dla rowerzystów bo muszą omijać, jechac 20km/godz czekajac az mozna wyminac swieta krowe na czterech kolkach

      • 5 3

  • To jeszcze szkolenie dla kierowców. (32)

    Pamiętajcie, że wyprzedzacie rowerzystów z minimum 1 metrem odległości!! A nie zaraz obok. I jak wyprzedzacie przed skrzyżowaniem to zostawcie proszę miejsce po prawej stronie.

    • 82 118

    • (6)

      A z jakiego powodu mam zostawić miejsce po prawej stronie? Rozumiem, że ma to być element szkolenia dla kierowców, więc na jakiej podstawie? Jaki przepis wymaga pozostawienia miejsca, żeby szanowny rowerzysta przepchnął się przed auta, które przed momentem go wyprzedzały?

      • 19 4

      • (4)

        rowerzysta łamie przepisy wyprzedzając prawą stroną!

        • 5 17

        • Do szkoły (3)

          "Kierujący rowerem może wyprzedzać inne niż rower powoli jadące pojazdy z ich prawej strony"

          • 9 1

          • (2)

            "Powoli jadące" - czyli jeśli stoją na światłach, to ich nie omija, tylko stoi za nimi w ogonku.

            • 6 6

            • wtedy ma jeszcze prawo omijać

              omijanie zatrzymanego pojazdu jest dozwolone zawsze, gdy ma się miejsce. Nowość? Pewnie nowość, przepis z lat siedemdziesiątych.

              • 0 0

            • Pisał o wyprzedzaniu, dostał paragraf na wyprzedzanie

              A omijać może z każdej strony.

              • 6 0

      • może dlatego że on chciałby skręcić w prawo złośliwy matole?Dla mnie to nie problem wjedziesz z prawej strony na krawężnik to zostawiasz masę miejsca z lewej które ja i tak wykorzystam jeśli będę chciał

        • 3 3

    • A nie zauważyłeś że czasami się nie da!

      • 0 0

    • rowerzysto (9)

      znawco przepisów, tez wyprzedzaj auta w odległosci 1m, a nie ocierajc o lusterka, i pamietaj ze wyprzedza sie z lewej strony a nie prawej przy krawezniku.

      • 7 14

      • I w jednej wypowiedzi tyle niekompetencji (4)

        Nie musi zachowywać 1m przy wyprzedzaniu - żaden przepis go do tego nie zobowiązuje
        Jak najbardziej może wyprzedzać po prawej, od 2011 roku.

        • 10 3

        • Zobowiązuje... (2)

          O ile wpyrzedza rower, motorower, albo kolumnę pieszych :D

          • 7 2

          • A tu akurat masz rację (1)

            • 3 0

            • kolumna pieszych nie ma lusterek

              • 0 0

        • może ale nie zawsze to jest ważne

          • 0 0

      • (1)

        gdzie jest napisane że rowerzysta ma wyprzedzać z odstępem podanym konkretnie w jakiejś wielkości?Jest mowa o odstępie bezpiecznym ale to rowerzysta decyduje jaki on jest rower wyprzedza samochód na takiej samej zasadzie jak jedno auto wyprzedza drugie czy gdzieś matole masz napisane że samochody mogą się wyprzedzać w odstępie metra dwóch czy półtora?Jeżeli nie rozumiesz dlaczego tylko rowerzystę trzeba wyprzedzać z podanym konkretnie odstępem to oddaj prawo jazdy

        • 5 0

        • Prawie dobrze

          Ale nie rowerzystę, tylko dowolny jednoślad.

          • 1 0

      • to nie wyprzedzanie a omijanie (1)

        stojące pojazdy się omija i wymagane jest tyle miejsca, aby możliwy był przejazd

        • 4 0

        • W przepisach jest wyraźnie o "wyprzedzaniu wolno jadących pojazdów"

          I ani słowa o odległości do samochodu.

          • 3 2

    • (13)

      Skąd minusy? Kierowcy którzy nie znają przepisów, czy ci którzy ich nie chcą stosować, bo są kierowcami?

      • 21 8

      • Zgodnie z przepisami zawartymi w PoRD nakazana jest jazda jak najbliżej prawej krawędzi jezdni. Polecam lekturę i naukę PoRD (8)

        • 13 7

        • (1)

          Ja również polecam lekturę przepisów. "Możliwie blisko" nie oznacza 2 cm od krawężnika. Jeżeli przy samym krawężniku są dziury, studzienki itp. rowerzysta ma prawo jechać nawet środkiem pasa. Czy jadąc samochodem wjeżdżasz we wszystkie dziury? Nie bo szkoda ci auta. Z rowerem jest trochę gorzej, bo na takiej studzience czy dziurze bardzo łatwo się przwerócić, a to już stwarza niebezpieczeństwo na drodze. Zarówno dla rowerzysty jak i kierującego samochodem.

          • 6 2

          • a co go obchodzi twój komfort, a tym bardziej bezpieczeństwo?

            pierdzi w fotelik i drze mordę na wszystko wokół, że mu przeszkadzają jechać komfortowo bez kiwania kierownicą

            • 3 0

        • Ach (2)

          Chciałem to samo napisać że jazda środkiem przez obcislogacich to nie to

          • 3 7

          • No, zobaczmy, jak ten przepis wygląda (1)

            4. Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać możliwie blisko prawej krawędzi
            jezdni. Jeżeli pasy ruchu na jezdni są wyznaczone, nie może zajmować więcej niż
            jednego pasa

            Druga część oczywiście już nie obowiązuje, co, Janusz?

            • 8 2

            • Janusz na swoje prawo, prawo blaszanego łba!

              • 1 0

        • Szczególnie gdy sie bardziej stoi (tworząć korek) niż jedzie.

          Wtedy rowerzystom łatwiej byłoby omijać korek środkiem jezdni.

          • 0 0

        • (1)

          czy rozumiesz znaczenie słowa m-o-ż-l-i-w-i-e blisko prawej krawędzi czy to przerasta twoje możliwości mózgowe?Możliwie blisko to może być i środkiem drogi jak przy krawężniku masz dziurę o wymiarach 1mX,5m i głęboką na pół koła albo kałużę głęboką na 20 cm gdzie nie wiesz co się kryje w wodzie nigdzie człowieku nie jest nakazana jazda po 20 cm kałużach czy wjezdżanie w zarwane pokrywy od studzienek tymczasem nie wiadomo dlaczego głupi kierowca ma problem do mnie że nie chcę się wywalić na takiej dziurze ale już on swoim samochodzikiem nie będzie w taki lej wjeżdżał

          • 6 1

          • ale kierowca wymuszający, spychający jednoślad, powinien tracić prawko bezwzględnie na min. 3 lata i ubiegać się dopiero po obserwacji psychiatrycznej.
            Kierowcy uciekają z miejsc takich zdarzeń, gdy do czegoś dojdzie i nie ma świadków. Tak niestety jest i bandyckie prawa nadal w Polsce funkcjonują.
            Wystarczy zestawić odszkodowanie za ofiarę z samolotu, a nawiązkę dla ofiary pobicia z gdyńskiego skweru, żeby zrozumieć o co chodzi.

            • 3 1

      • Popatrz na wyniki ankiety (3)

        Ponoć rowerzyści łamią więcej przepisów niż kierowcy. Problem polega na tym, że kierowca łamie przepisy za każdym razem, gdy jedzie. Do ograniczeń prędkości stosują się chyba już tylko L-ki...

        • 20 7

        • Panie, takie przepisy, to nie przepisy... (2)

          • 7 0

          • (1)

            i te ograniczenia bez sensu

            • 2 1

            • Szybko, ale bezpiecznie. Jak codziennie na obwodnicy...

              • 2 0

  • SM w cywilu i na rowerze i po każdym przejechaniu po pasach albo chodnikiem w strefie tempo 30 - stówka (1)

    sami się nauczą, nie potrzeba specjalnych szkoleń

    • 6 4

    • przecież SM na rowerach sama jeździ po chodnikach

      • 1 0

  • Gdyby kursant z filmiku zrobił tak na egzaminie już by go oblał. Wymuszenie pierwszeństwa kończy egzamin.

    • 6 2

  • Szkoła nauki jazdy samochodem będzie szkolić rowerzystów.... (2)

    Ale ubaw.

    • 6 5

    • to nie szkoła jazdy tylko szkoła zdawania egzaminu.

      • 3 0

    • Nie szkolić

      a przekonywać, że powinni ustępować samochodom

      • 3 0

  • Trochę słaba ta reklama szkoły jazdy bo ten ich człowiek się publicznie skompromitował. Instruktor wjechał z kursantem na skrzyżowanie i je zablokował i tłumaczą, że to rowerzysta nie miał prawa na nie wjechać?

    • 6 2

  • Taaa... nie ma to jak być sędzią we własnej sprawie

    Panowie z gdanskiego PORD też się zblaźnili, kiedy podobna sytuacja miala miejsce na skrzyzowaniu Grunwaldzkiej i Chopina. Twierdzili ze znak STOP umieszczony przed przejazdem rowerowym dotyczy tylko jezdni i jak ktos sie wladuje autem na przejazd i tam sie zatrzyma to nie popelnia wykroczenia.

    • 6 1

  • Ciekawe ile ta reklama kosztowała tę szkołę jazdy

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane