- 1 Z dworca na Jasień 80 zł (315 opinii)
- 2 Auto wjechało w pieszych i w budynek (251 opinii)
- 3 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (53 opinie)
- 4 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (186 opinii)
- 5 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (103 opinie)
- 6 Parawaniarze już anektują plaże (246 opinii)
Za dwa lata pociągi elektryczne na PKM
Pod koniec stycznia dowiemy się, jakie są najkorzystniejsze oferty na elektryfikację linii PKM i budowę nowego przystanku Firoga. Wybrany wykonawca będzie miał półtora roku na realizację obu zadań. Równolegle trwać będzie budowa kolejowego objazdu - tzw. bajpasu kartuskiego.
Spółka Pomorska Kolej Metropolitalna ogłosiła właśnie przetarg na elektryfikację całego odcinka między Wrzeszczem a Osową. Drugim niezwykle istotnym elementem tego zamówienia jest budowa przystanku PKM Gdańsk Firoga między Matarnią a portem lotniczym.
Pociągi pojadą 120 km/h
Po elektryfikacji składy będą mogły kursować po niemal całej linii PKM z prędkością do 120 km/h. Wyjątkiem będzie odcinek między stacją Gdańsk Rębiechowo a Osową - tam będą mogły rozpędzić się maksymalnie do 100 km/h.
Wykonawcy mogą składać oferty do 29.01.2021 r. Wybrana firma będzie miała 18 miesięcy na realizację wszystkich zadań. Istnieje również opcja rozszerzenia zamówienia o dodatkowe prace.
Zwycięzcą przetargu zostanie firma, która zaproponuje najkorzystniejszą cenę na realizację prac podstawowych (95 proc.) i opcjonalnych (5 proc.).
Według szacunków prace mogą pochłonąć ok. 90 mln zł.
Zamawiający oczekuje również, że wykonawca zapewni gwarancję na swoje roboty na okres 7 lat, w trakcie których będzie naprawiał zgłaszane wady.
14 nowych pociągów, w tym 6 hybrydowych
Elektryfikacja wymagać będzie zakupu nowego taboru. Samorząd Województwa Pomorskiego przymierza się do zamówienia sześciu trójczłonowych składów hybrydowych mogących jeździć zarówno po trasach zelektryfikowanych, jak i spalinowych oraz ośmiu 4-członowych składów elektrycznych. W listopadzie zapowiadano, że przetarg zostanie ogłoszony jeszcze przed końcem roku.
134 mln zł za bajpas kartuski
Żeby w czasie elektryfikacji ruch kolejowy z Gdańska na Kaszuby mógł zostać utrzymany, potrzebne jest stworzenie objazdu - tzw. bajpasu kartuskiego. Będzie to 17,5-kilometrowy, jednotorowy odcinek, którego budowa została podzielona między PKM i PLK.
- Modernizacja ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz, którą zrealizuje PKP PLK za 91 mln zł.
- Odbudowa niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki - za inwestycję wartą 43 mln zł odpowiada PKM. We wtorek 22.12 zostanie podpisana umowa z wykonawcą odcinka PKM. Pierwszych dziewięć miesięcy będzie on musiał poświęcić na prace projektowe. Obie części bajpasu mają być gotowe jesienią 2022 r.
Elektryfikacja i rozbudowa o dodatkowy tor obejmie również linię 201 należącą do PKP PLK. Prace między Gdynia a Kościerzyną trwać będą do 2025 r.
Opinie (171) 8 zablokowanych
-
2020-12-22 11:45
Czy ten Miś nadal będzie kursować w kierunku Osowej co godzinę?
- 6 9
-
2020-12-22 11:29
2 pociągi na godzinę w jedną stronę.... hehe no i co z tej PKMki
nigdy nie da się wstrzelić w odpowiedni czas.
najpierw trzeba mieć więcej pociągów i usprawnić rozkład jazdy!- 15 5
-
2020-12-22 11:26
najlepiej to byłoby dać tramwaj z Brętowa PKM do Oliwy :)
- 12 3
-
2020-12-22 11:18
Za dwa lata
To byłoby super ale jeszcze lepiej jakby ktoś kompetentny tym wszystkim zarządzał i pociągi nowe by się znalazły się SKM....
- 3 3
-
2020-12-22 11:13
Polacy nie maja kasy nawet na darmowe bilety.
Jakie pociagi. Najpierw niech nie szczekaja na szczepionki
- 7 7
-
2020-12-22 11:11
Takich lini powinno być kilka w Gdańsku w różnych kierunkach i z przystankami nie na zad*piach. A to czy elektryczne to drugorzędna sprawa
- 11 6
-
2020-12-22 11:10
No to witamy kibelki na kaszubach
E57 już czekają i na pewno będą jeździły ciszej niż spalinowe XDD
- 17 1
-
2020-12-22 11:09
Nocne kursy z lotniska
Potrzebne ,dojazd nie.tylko do Strzyzy czy Wrzeszcza ale takze na dworzec glowny Jak wezmą pod.uwagę potrzeby pasażerów bedzie to inwestycja dobra
- 24 7
-
2020-12-22 11:09
Super 14 ezt..
A gdzie rezerwa taborowa? Znowu specjaliści z UM mają problem z podstawową matematyką, czy specjalnie żałują nie swoich pieniędzy na pociągi. Jaką to da częstotliwość w szczycie? Jaka będzie pojemność pociągu? Co gdy będzie trzeba puścić w trakcji wielokrotnej? Znowu będą głupie tłumaczenia speca z Urzędu Marszałkowskiego...? Pewnie skończy się tragedią jak na obecnej PKM, gdzie trzeba pożyczać składy z Kolei Dolnośląskich i to w czasie Covid. O tym jakoś trójmiasto.pl nic nie pisze, a to wstyd na całą PL przy nowej inwestycji pod którą był kupowany całkiem nowy tabor.
- 25 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.