• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za dwa lata pociągi elektryczne na PKM

Michał Brancewicz
22 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Nowy przystanek PKM Firoga wraz z trakcją elektryczną.
  • Nowy przystanek PKM Firoga wraz z trakcją elektryczną.
  • Trakcja widoczna na 900-metrowej estakadzie na wysokości portu lotniczego.
  • Wiadukt przy PKM Niedźwiednik z widocznymi bramownicami sieci trakcyjnej.
  • Przystanek PKM Jasień po elektryfikacji.
  • Przystanek PKM Jasień po elektryfikacji.

Pod koniec stycznia dowiemy się, jakie są najkorzystniejsze oferty na elektryfikację linii PKM i budowę nowego przystanku FirogaMapka. Wybrany wykonawca będzie miał półtora roku na realizację obu zadań. Równolegle trwać będzie budowa kolejowego objazdu - tzw. bajpasu kartuskiego.



Odczuwasz różnicę, jadąc pociągiem elektrycznym i spalinowym?

Po linii PKM pociągi jeżdżą już od ponad pięciu lat, ale są to wyłącznie składy spalinowe. Od początku nowa linia kolejowa była zaplanowana jako trasa zelektryfikowana i ta część inwestycji zbliża się wielkimi krokami.

Spółka Pomorska Kolej Metropolitalna ogłosiła właśnie przetarg na elektryfikację całego odcinka między Wrzeszczem a Osową. Drugim niezwykle istotnym elementem tego zamówienia jest budowa przystanku PKM Gdańsk Firoga między Matarnią a portem lotniczym.

Pociągi pojadą 120 km/h



Po elektryfikacji składy będą mogły kursować po niemal całej linii PKM z prędkością do 120 km/h. Wyjątkiem będzie odcinek między stacją Gdańsk Rębiechowo a Osową - tam będą mogły rozpędzić się maksymalnie do 100 km/h.

Wykonawcy mogą składać oferty do 29.01.2021 r. Wybrana firma będzie miała 18 miesięcy na realizację wszystkich zadań. Istnieje również opcja rozszerzenia zamówienia o dodatkowe prace.

Zwycięzcą przetargu zostanie firma, która zaproponuje najkorzystniejszą cenę na realizację prac podstawowych (95 proc.) i opcjonalnych (5 proc.).

Według szacunków prace mogą pochłonąć ok. 90 mln zł.

Zamawiający oczekuje również, że wykonawca zapewni gwarancję na swoje roboty na okres 7 lat, w trakcie których będzie naprawiał zgłaszane wady.

14 nowych pociągów, w tym 6 hybrydowych



Elektryfikacja wymagać będzie zakupu nowego taboru. Samorząd Województwa Pomorskiego przymierza się do zamówienia sześciu trójczłonowych składów hybrydowych mogących jeździć zarówno po trasach zelektryfikowanych, jak i spalinowych oraz ośmiu 4-członowych składów elektrycznych. W listopadzie zapowiadano, że przetarg zostanie ogłoszony jeszcze przed końcem roku.

134 mln zł za bajpas kartuski



Żeby w czasie elektryfikacji ruch kolejowy z Gdańska na Kaszuby mógł zostać utrzymany, potrzebne jest stworzenie objazdu - tzw. bajpasu kartuskiego. Będzie to 17,5-kilometrowy, jednotorowy odcinek, którego budowa została podzielona między PKM i PLK.


  1. Modernizacja ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz, którą zrealizuje PKP PLK za 91 mln zł.
  2. Odbudowa niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki - za inwestycję wartą 43 mln zł odpowiada PKM.
  3. We wtorek 22.12 zostanie podpisana umowa z wykonawcą odcinka PKM. Pierwszych dziewięć miesięcy będzie on musiał poświęcić na prace projektowe. Obie części bajpasu mają być gotowe jesienią 2022 r.

    Elektryfikacja i rozbudowa o dodatkowy tor obejmie również linię 201 należącą do PKP PLK. Prace między Gdynia a Kościerzyną trwać będą do 2025 r.

Opinie (171) 8 zablokowanych

  • Czy ten Miś nadal będzie kursować w kierunku Osowej co godzinę?

    • 6 9

  • 2 pociągi na godzinę w jedną stronę.... hehe no i co z tej PKMki

    nigdy nie da się wstrzelić w odpowiedni czas.

    najpierw trzeba mieć więcej pociągów i usprawnić rozkład jazdy!

    • 15 5

  • najlepiej to byłoby dać tramwaj z Brętowa PKM do Oliwy :)

    • 12 3

  • Za dwa lata

    To byłoby super ale jeszcze lepiej jakby ktoś kompetentny tym wszystkim zarządzał i pociągi nowe by się znalazły się SKM....

    • 3 3

  • Polacy nie maja kasy nawet na darmowe bilety.

    Jakie pociagi. Najpierw niech nie szczekaja na szczepionki

    • 7 7

  • Takich lini powinno być kilka w Gdańsku w różnych kierunkach i z przystankami nie na zad*piach. A to czy elektryczne to drugorzędna sprawa

    • 11 6

  • No to witamy kibelki na kaszubach

    E57 już czekają i na pewno będą jeździły ciszej niż spalinowe XDD

    • 17 1

  • Nocne kursy z lotniska

    Potrzebne ,dojazd nie.tylko do Strzyzy czy Wrzeszcza ale takze na dworzec glowny Jak wezmą pod.uwagę potrzeby pasażerów bedzie to inwestycja dobra

    • 24 7

  • Super 14 ezt..

    A gdzie rezerwa taborowa? Znowu specjaliści z UM mają problem z podstawową matematyką, czy specjalnie żałują nie swoich pieniędzy na pociągi. Jaką to da częstotliwość w szczycie? Jaka będzie pojemność pociągu? Co gdy będzie trzeba puścić w trakcji wielokrotnej? Znowu będą głupie tłumaczenia speca z Urzędu Marszałkowskiego...? Pewnie skończy się tragedią jak na obecnej PKM, gdzie trzeba pożyczać składy z Kolei Dolnośląskich i to w czasie Covid. O tym jakoś trójmiasto.pl nic nie pisze, a to wstyd na całą PL przy nowej inwestycji pod którą był kupowany całkiem nowy tabor.

    • 25 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane