Fakty i opinie

Ostatni krok przed elektryfikacją PKM

Najnowszy artukuł na ten temat

Za dwa lata pociągi elektryczne na PKM

Pomorska Kolej Metropolitalna uzyskała pozwolenie na budowę sieci trakcyjnej. Jeszcze w tym roku PKM chce ogłosić przetarg na elektryfikację linii. Inwestycja zrealizowana zostanie w latach 2021-23, równolegle z planowaną przez PKP PLK elektryfikacją linii kolejowej 201, z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie. Dzięki temu już za kilka lat pasażerowie zyskają jeszcze większy komfort podróżowania szybszymi i bardziej pojemnymi pociągami elektrycznymi.



Jak często korzystasz z Pomorskiej Kolei Metropolitalnej?

regularnie 13%
od czasu do czasu 44%
w ogóle 43%
zakończona Łącznie głosów: 1458
Pozwolenie na budowę to ostatni krok przed planowanym jeszcze na ten rok ogłoszeniem przetargu na wyłonienie wykonawcy.

- Jeszcze w tym roku planujemy ogłosić przetarg na wykonawcę prac, których rozpoczęcie przewidujemy w 2021 r., a zakończenie w 2023 r. - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.
Poza elektryfikacją samej linii w ramach inwestycji szacowanej na ok. 90 mln zł pojawi się też nowy przystanek PKM Gdańsk Firoga. Powstanie on między Matarnią a lotniskiem i poprawi skomunikowanie biurowców w okolicy Portu Lotniczego. Elektryfikacja linii wymusi na Urzędzie Marszałkowskim także inwestycje w nowy tabor. Już dziś urzędnicy planują zakupy nowych pociągów.


- Jeszcze w tym roku chcemy ogłosić przetarg na zakup sześciu trójczłonowych składów hybrydowych mogących jeździć zarówno po trasach zelektryfikowanych, jak i spalinowych oraz ośmiu czteroczłonowych składów elektrycznych - zapowiedział podczas niedawnej debaty w siedzibie PKM Eugeniusz Manikowski, zastępca dyrektora departamentu infrastruktury UMWP. - Tabor hybrydowy ma m.in. zapewnić ciągłość podróży w okresie, kiedy PKM będzie zelektryfikowana, a linia 201 jeszcze nie.
Zakup sześciu pociągów hybrydowych i ośmiu elektrycznych kosztować ma 369 mln zł. Ale Urząd Marszałkowski chce kupić jeszcze 30 elektrycznych, czteroczłonowych składów do obsługi ruchu aglomeracyjnego (w tym PKM). Koszt tego projektu to 775 mln zł.

Tak będzie wyglądać nowy przystanek PKM Gdańsk Firoga między Matarnią a Portem Lotniczym w Rębiechowie.
Tak będzie wyglądać nowy przystanek PKM Gdańsk Firoga między Matarnią a Portem Lotniczym w Rębiechowie. mat. prasowe
Koszt elektryfikacji i budowy nowego przystanku Gdańsk Firoga szacowany jest na około 89 mln zł, ale blisko 62 mln zł pokryje dotacja z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Decyzję o dofinansowaniu PKM otrzymała już w marcu 2018 roku, a jej projekt znalazł się w gronie trzech najwyżej ocenionych przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. W 2019 roku przetarg na projekt tej inwestycji wygrało Biuro Projektów Komunikacyjnych z Poznania, które za 2,5 mln zł przygotowało całą dokumentację.

Opinie (184) 2 zablokowane

  • Możemy liczyć tylko na środki unijne - bo jak wiadomo Pomorskie jest na cenzurowanym i krajowych środków nigdy nie uzyska :) (24)

    • 109 79

    • Piardu piardu (4)

      • 15 15

      • jeszcze chwila i po pisie zostana tylko niedobitki co będa chować sie po kątach ze wstydu (3)

        • 5 12

        • Pewnie. Klaudia Jachira na prezydenta,Sylwia Spurek na premiera, taką mam koncepcję. (2)

          A Nitras na szefa resortów siłowych. Nieźle się rozpycha w sejmie, łokciami.

          • 12 4

          • Lepsze to niż Adrian Długopis z Pionkiem lub naczalnik z nadania Kremla niejaki kaczykuper (1)

            • 0 4

            • nie lepsze...

              bez wątpienia...

              • 0 0

    • trzeba byłu krytkować rząd inteligentnie (3)

      tak jak to robią w Krakowie czy Poznaniu a nie w tak prymitywny sposób jak u nas

      • 17 28

      • Czyli jak? (2)

        Mijać się z prawdą?

        • 11 5

        • A Gdańsk to miasto prawdy? Ubawiłem się. (1)

          • 7 5

          • Zawsze możesz wyjechać na Podkarpacie lub do Radomia

            • 0 2

    • Droga kaszubska miała być gotowa w 2012 (7)

      na Euro. Tlusk obiecywał.

      • 27 24

      • A Morawiecki obiecał w 2018 miliony elektrycznych aut - uwaga - polskiej produkcji :) (5)

        • 30 6

        • tylko do czego i komu elektryczne auta?

          • 5 16

        • A ja byłem pasażerem nowego (1)

          polskiego promu zbudowanego w polskiej stoczni.

          • 18 0

          • Ja sadziłem

            Miliard drzew..

            • 13 0

        • Chociażby do tworzenia nowych miejsc pracy

          • 5 1

        • I Murzynów...

          ...biją?

          • 5 0

      • Idź do Brzeźna , on tam ostatnio gania po plaży . Spytaj go gdzie są te obiecywanki .

        • 4 2

    • a 2,5 mld wsadzone w otocznie portów? (2)

      a 9 mld na Słupsk - Koszalin?
      A "Kaszubska" i "obwodnica Żukowa"?

      z czego finansowane?
      Mało?
      To pokazuje skalę potrzeb i zaniechań z lat ubiegłych.

      • 9 21

      • (1)

        Mam dosc obecnego rzadu ale wlasnie takie sa fakty. Rzad nikomu laski nie robi ale kolejny fakt jest taki, ze to rzad dorzucil brakujaca kase do budowy mostu w Sobieszewie.

        • 11 13

        • Rząd PIS dorzucil- rząd PO obiecywał że się dorzuci i przez 8 lat mieszkańcy Sobieszewa byli mamieni i zbywani. Ale oczywiście nikt o tym nie wie i nie chce wiedzieć, lepiej powielać stereotypy i szerzyć propagandę

          • 9 8

    • (2)

      Sprzedać na złom te pekasemki razem z torami, za tą forsę zbudować autoatradę albo kolejny niepotrzebny stadion a za resztę kupić betonu i zalać betonem nasypy, narysować pasy ruchu i wpuścić tam auta.

      • 1 8

      • A teraz włącz muzykę relaksacyjną i weź tabletki. (1)

        • 7 0

        • Co to jest muzyka?

          Co to są tabletki? Czekam na wytyczne z Nowogrodzkiej.

          • 0 2

    • Pierdu, pierdu, kasa na porty, dodatkowe połączenia kolejowe, nowe obwodnice

      A te pieniążki to kto daje? Skarb państwa. Euro 2012 się skończyło a z nim większe dodatkowe dotacje z EU. Gdyby samorządy działały efektywnie i potrafiły pozyskiwać wartościowych inwestorów to nie byłoby problemów z inwestycjami. Bo wartościowi inwestorzy to podatki a podatki to większy budżet.

      • 4 3

  • Chyba najbardziej potrzebnego przystanku nie będzie- Osowa Kielnieńska (10)

    A to mógłby być przystanek przesiadkowy.
    Chyba jedyny, który by leżał przy drodze, którą jadą ludzie do pracy, szkoły.

    • 79 10

    • Z Kielnieńskiej są 4 przystanki autobusem do stacji PKP - bez przesady - zresztą gdzie tam wybudować dworzec ? (8)

      • 2 20

      • Pod wiaduktem? (1)

        Tak samo zlokalizowana jest stacja PKM Karwiny

        • 15 2

        • Ale to już w mieście- mówię o Karwinach

          A przystanek Osowa będzie na wlocie do miasta.

          • 0 8

      • no i co że cztery przystanki?

        Autobus z Chwaszczyna jeździ do Oliwy i na Barniewicką nie skręci więc brak przystanku kolejowego uniemożliwia jakiekolwiek przesiadki. Poza tym ten przystanek byłby w zasięgu pieszego dojścia do dużej części dzielnicy w odróżnieniu od obecnej stacji, która jest na końcu świata.

        • 13 2

      • Czyli najpierw samochodem z np. Bojana do Kelnieńskiej, przesiadka na autobus i przesiadka na PKM? (1)

        Już to widzę. Bo nie chodzi przecież tylko o mieszkańców Osowej. 4 przystanki autobusowe to około 2km - akurat odległość między stacjami dla kolei miejskiej.
        I nie dworzec tylko przystanek - zmieścił się w Gdyni przy stadionie, to i tam się zmieści. Większy problem to miejsce na parking dla przyjeżdżających z Chwaszczyna, Tuchomia, Warzna, Bojana, Koleczkowa..
        Ale nie, koniecznie chcą te samochody przepchnąć Chwaszczyńską do Gdynia Karwiny..

        • 11 0

        • Skoro już tym samochodem jedzie się do Kielnieńskiej, to jaki problem dojechać do stacji Osowa?
          Po co się przesiadać na autobus?

          • 1 7

      • Budowa tej stacji to obowiązek PKP, a nie PKM (1)

        Gdyż nie jest to linia PKM

        • 4 3

        • A przystanki:

          1. Karwiny
          2. Stadion

          To kto budował, Robciu?

          • 3 5

      • A po co dworzec?

        Czy którykolwiek przystanek na linii ma dworzec oprócz osowej?

        • 11 0

    • Kielnieńska to linia kolejowa 201 należąca do pkp plk

      należy tam pytać czemu takie opóźnienia (idące już w lata) oraz dlaczego nie budują Karczemek, Kielnieńskiej, Otomina, Małego Kacka, Wzgórza.

      • 10 0

  • Ta elektryfikacja to kompletne nieporozumienie. (18)

    Oszpeci krajobraz na amen.

    • 33 178

    • Jaki ku.... krajobraz??? (7)

      Zobacz jak deweloperzy zniszczyli krajobraz!! Wszędzie budują bez ładu i składu.
      Nie zostawiają zieleni, a później wszyscy zdziwieni, że nas zalewa.

      • 36 6

      • No ale takie władze Gdańska sobie wybieracie

        Planowanie przestrzenne jak na wiosce a nie w wielkim mieście

        • 9 14

      • (1)

        Na terenie Trójmiasta niech elektryfikuja. Oszpecenie to będzie na trasie na Kaszuby, a jeszcze bardziej zeszpeci poniżej Bory Tucholskie na trasie do Bydgoszczy. Wdzydze, Lipowa Tucholska, Wierzchucin - tam nie wyobrażam sobie słupów trakcyjnych

        • 5 17

        • Dlaczego? Obecna trakcja jest całkiem ładna.

          To już nie są te wielkie betonowe obskurne słupy trakcyjne.

          • 2 0

      • (1)

        Rozumiem że tereny wiejskie nigdy nie są zalewane? Nie ma betonu same łąki i lasy

        • 5 3

        • Mniej więcej

          • 0 0

      • (1)

        I gdyński UM. Patrz - betonowanie potoku wiczlinskiego na obszarze parku krajobrazowego.

        • 3 1

        • Nie wiesz o co chodzi, a się odzywasz!

          • 0 1

    • Ego vs Eko :)))

      Wydajność silnika elektrycznego vs spalinowego, poczytaj
      A np Żonę masz ładną ale niezbyt ogarnięta?

      • 13 1

    • Tak. To wina...

      • 1 0

    • I kury przestaną się nieść... (2)

      • 14 0

      • Kury nie niosa się już przez 5G (1)

        Teraz krowy zaczną dawać zsiadłe mleko

        • 10 0

        • Chyba coś ci się pomyliło?!

          To kury przestały dawać mleko, a krowy znosić jajka. To jest prawdziwa tragedia, a nie jakieś tam trakcje - s.racje!

          • 0 0

    • Kompletne nieporozumienie to twój komentarz! (3)

      Lepiej wąchać smród spalin i słuchać ryczących jak F-16 spalinówek z PESY...

      • 14 3

      • (2)

        Co ty wiesz o nowoczesnych silnikach spalinowych? Jaki smród? chyba że dalej na opałowym jeździsz. Natomiast wyprodukowanie prądu z węgla to jest dopiero syf.

        • 3 3

        • Zapytajmy może fizyka (1)

          Silniki spalinowe to jakieś 30% wydajności podobno, reszta idzie w ciepło. Elektrociepłownia spala węgiel i wykorzystuje ciepło .... A pył ze spalania węgla podobno mniej szkodliwy od nowoczesnego diesla bez katalizatora

          • 4 0

          • Każde dziecko w przedszkolu wie jaką sprawność ma diesel a jaką silnik elektryczny.

            Pościgaj się na ulicy z elektrykiem swoim Passeratti TDI to może coś do ciebie dotrze PiSi łotrze.

            • 1 0

    • Wiesz, dancingi myślą, że jak wsio wysprzedadzą za złotówkę Niemcom i założą elektrykę, to świat będzie cacy lala.

      • 0 4

  • Parkingi przy przystankach na obrzerzach (4)

    aby ułatwić dojeżdżanie do pracy i szkoły koleją !

    • 80 3

    • PKM / SKM na południe Gdańska

      • 4 1

    • Lepiej będzie zbudować u was szkołę, będzie gdzie się uczyć i pracować, miasto odetchnie, pkm będzie niepotrzebne, wszystkim spadną koszty

      • 2 0

    • PKM (1)

      To przystanki często gdzieś w polu . Kto to wymyślił ????

      • 0 1

      • PKM

        Tam narazie jest ściernisko, ale będzie blokowisko ;)

        • 2 0

  • (1)

    Nie ma potrzeby wydawać na to pieniędzy moi kochani. Mamy ważniejsze wydatki.

    • 14 83

    • np twoje dzieci

      • 6 2

  • Będą same przetargi i kolejowo-urzędnicze targi (3)

    Potrzebna ta elektryfikacja jak psu kij.
    Za chwilę PLK rozwali na lata linię Gdynia - Kościerzyna. A drut do kijka? Do Rębiechowa i co dalej. Te sześć pociągów Eugeniusza Hybrydowego załatwi sprawę?
    A - załatwi - PESA wyprodukuje na zamówienie...w trybie pilnym
    Fachowcy od kolei w urzędach pomorskich - tylko Marcina VAT brakuje...

    • 11 54

    • Marcin vat nie zaprząta sobie głowy lokalnymi głupotami - w Radomiu nic nie robi i 50 tysi co miesiąc wpada :) (1)

      • 11 0

      • zupełnie jak Ryszard

        z "izby zadumy" - a raczej drzemki.

        • 0 0

    • raczej bardziej brakuje czołowego fachowca z tej dziedziny

      lansjera Ryszarda "Beckhama"...

      • 2 1

  • (1)

    Dzięki za Karczemki. Widocznie więcej radnych mieszka w domach przed lotniskiem.

    • 36 4

    • tak mieszkają na terenach fabrycznych

      we wsi Firoga

      • 3 0

  • no i dobrze (10)

    ale niech ktoś mi powie czemu nie zrobili tego od razu kilkalat temu?? Przecież to linia łącząca kilka dużych miast z możliwością rozprowadzenia połączeń na poł województwa. To że jej znaczenie i zapotrzebowanie na przewozy będzie rosło było oczywiste już 10 lat temu.

    • 51 16

    • bo finansowanie z budżetu samorządu województwa (2)

      i unijnej dotacji nie wystarczyło.
      Pomimo 3x przekroczenia budżetu (nasypy i inne "niespodzianki"). Poza tym, nikt się nie spodziewał, ze ludzie będą tego chcieli używać... ;) a raczej, że przedsięwzięcie dowiezie zainteresowanych do emerytury i cicho skona.
      Bo przecież każdy ma samochód!
      A najważniejsze, strategią samorządu było zwijanie komunikacji zbiorowej a nie "rozprowadzanie" czegokolwiek.

      • 13 4

      • No to się zdziwili, bo w 5 lat po uruchomieniu składy zapchane i nie dają rady wyrobić tej liczby połączeń (1)

        • 12 2

        • zgadam sie z Tobą

          "klęska urodzaju"... ;)

          • 5 0

    • (5)

      Bo PLKa nie miała wówczas planów elektryfikacji linii 201?
      I malkontenci by od razu narzekali po co ta elektryfikacja, jak pod drutem można jechać tylko do przystanku Gdańsk Rębiechowo.

      • 10 2

      • (4)

        A nie można robić elektryfikacji etapami? Byleś kiedyś na Mazurach? To popatrz na linie kolejową Olsztyn Ełk przez Kętrzyn. Drut kończy się w połowie drogi konkretnie w Korszach. Z twoim myśleniem tam by w ogóle nie było elektryfikacji bo nie dochodzi do Ełku

        • 1 3

        • (3)

          A co miałoby wówczas jeździć po takiej linii? Hybryd nie było. Zmuszać wszystkich do przesiadek? Oj, byłoby marudzenia. A częstotliwość kursowania to dopiero byłby dramat.

          • 2 0

          • (2)

            By jeździły normalne pociągi a tak trzeba zamykać linie po raz kolejny a ruch będzie co najwyżej wahadłowy

            • 0 1

            • (1)

              Jakie normalne pociągi? Elektryczne na linii bez elektryfikacji?
              A do elektryfikacji linia nie musi być zamknięta, a ruch jednym torem był np. w wakacje, gdy robione naprawy na przystanku Port Lotniczy. I wszystko funkcjonowało normalnie.

              • 0 0

              • Czyli przez dwa lata utrudniony ruch a można było tego uniknąć

                • 0 0

    • A kto wtedy rządził?

      Przecież Pomorze to bastion - wiadomo czyj. To tu powstał KLD, a Sławuś N i ferajna stawiali pierwsze kroki w zawłaszczaniu "tego kraju".

      • 0 1

  • (2)

    No i super.

    To może też dać możliwości jeśli chodzi o połączenia dalej, np. w tej chwili nikt nie będzie jechał z Tczewa czy Elbląga czy Redy czy Wejherowa pociągiem na lotnisko jeśli tylko ma jakiś dostęp do samochodu. Gdyby co któraś PKM nie stawała w Gdańsku/Gdyni, tylko jechała dalej i wracała to perspektywa by się zmieniła.

    • 20 4

    • Przy takiej liczbie składów to można pomarzyć o jednoczesnym spełnieniu postulatów bezpośredniości i częstotliwości.

      • 1 1

    • Pomysł fajny

      Ale ja bym na miejscu włodarzy przekonał IC , PR i innych przewoźników aby co któryś skład, w tym i Pendolino, jeździło przez Rębiechowo. Wtedy taki Malbork czy Tczew mieliby szybki i wygodny dostęp do portu lotniczego, a ilość pociągów na trasie Gdańsk Gł-Gdynia Gł by się znacząco zwiększyła.

      • 1 3

  • Gdynia informuje (16)

    Mamy 2 przystanku PKM a Gdańsk 10 a otrzyma nowe. Uprzejmie informuję że nie potrzebujemy już żadnych nowych przystanków więcej. Szczęśliwi mieszkańcy Gdyni. Wszystko dla Gdańska!!!

    • 50 12

    • To jest chore, że budują Firogę, a nie Karczemki, gdzie ludzie stamtąd naprawdę nie mają jak się dostać na Kiełpinek (3)

      Tak samo potrzebny jest przystanek na Małym Kacku z drogą dla autobusów z Witomina i peron na Wzgórzu

      • 8 8

      • budują u siebie, bo mogą (2)

        Linia kolejowa 234 czyli bajpas należy do pkp plk i to pkp plk nie zgodziła się na budowę Karczemek. Dlaczego? Należy pytać córkę prezesa pkp plk które kieruje modernizacją 201 i 234..

        • 14 0

        • Ten fragment 1,5 km należy akurat do PKM. (1)

          Proszę zobaczyć choćby kto jest odpowiedzialny za odtworzenie infry na 234

          • 5 4

          • Prosze się dokształcić...

            PKM bardzo naciskało na odbudowę bajpasu, więc PLK łaskawie się zgodziły, ale pod warunkiem że PKM odbuduje ten 1,5 km fragment dla PLK. Prawdopodobnie PLK z jakiegoś powodu nie była w stanie (nie potriafiła?) tego zrobić sama, co nie zmienia faktu, że to nadal będzie linia PLK i to plk sie nie godzi na przystanek.

            • 11 2

    • W Gdyni ich nie ma o gdynia się nie dokład do żadnych inwestycji. Jedynie sępi od innych (8)

      Ale tak to jest jak miasto przewala kase na wizualizacje znajomych królika oraz na promocję zamiast inwestycję.

      • 6 3

      • (7)

        Czyżby?

        Gdańska część PKM została w całości sfinansowana przez województwo.
        Gdynia do swoich dwóch przystanków musiała dopłacić.
        Dodajmy, że dysproporcja kosztów części gdańskiej i gdyńskiej jest zasadnicza.

        • 6 6

        • Tyle tylko, że Gdynia dokłada się na poziomie poniżej wkładu Rumi i Redy w SKM, za której usługi też płaci Województwo. (6)

          Więc władze Gdyni sobie od wielu lat zapracowały postawą zawsze w kontrze do wszystkich.
          Jak nie potrafiły współpracować to nikt na Gdynię się oglądać nie będzie i za wszystko będzie musiała płacić samodzielnie skoro tak się upiera na samodzielność i nie chce współpracować.

          • 11 3

          • (5)

            A co to ma do rzeczy? Operator (w postaci SKM) został wyłoniony znacznie później i nijak miał się do alokowania środków i koncepcji PKM. Co więcej, to Gdynia lobbowała za PKM a Gdańsk chciał szybki tramwaj. I paradoksalnie w ten sposób Gdańsk pozyskał kolej miejską, bo PKM w Gdyni to zupełna fikcja - po prostu udaje, że jest.

            A przede wszystkim - fakty przeczą wcześniejszemu komentarzowi, że to niby Gdynia się nie dołożyła do PKM. Jest dokładnie przeciwnie - to Gdańsk nie dał nawet złotówki.

            Poza tym koncepcja "współpracy" tutaj to tak naprawdę podporządkowanie wszystkiego interesom Gdańska. Takie odwracanie kota ogonem, po prostu racja silniejszego a raczej większego - a jak się kto nie zgadza, to nie "współpracuje".

            • 4 3

            • Nieprawda! (4)

              Gdańsk dogadał się z Województwem i budował węzły integracyjne przy PKM, Gdynia się wypięła. Po latach, gdy przyszła refleksja powstały w tej formule przystanki Karwiny i Stadion.

              • 7 0

              • (1)

                Ależ nadal prawda - Gdańsk na PKM nie dał złotówki. Węzły powstały (i bynajmniej nie wszędzie), bo zbudowano w Gdańsku PKM. W Gdyni PKM to fikcja.

                A dwa przystanki "po latach" powstały nie w wyniku rzekomej refleksji, tylko dlatego, że pozostały do zagospodarowania pieniądze unijne, z których lepiej było zrobić użytek a w ówczesnej formie PKM trudno było uznać za inwestycję regionalną (raczej miejską Gdańska, ale za pieniądze regionu). Przecież w oryginalnej formie te 730 mln wpakowano wyłącznie w Gdańsk.

                • 0 0

              • Ani Gdańsk nie dał złotówki na linię do Osowej, ani Gdynia nie dała złotówki na linię od siebie do Osowej

                Po prostu zostały odbudowane 70 lat po sobie. Prace nad nową linią do północnych dzielnic Gdyni trwają.

                • 0 0

              • Stadion to wybudowali chyba dla korposzczurów z kaszub. Jeszcze nie widziałem aby któryś pasażer wsiadł na przystanku Stadion a wysiadł na Karwiny. Tak więc o jakich przewozach dla gdynian ta dyskusja?

                • 1 0

              • nie dogadal a zostal zmuszony przez marszalka

                a w zasadzie, przez brak kasy.
                Zmieniono wtedy koncepcje i z linii komunikujacej lotniska(!) powstala kolej regionalna. A to pozwolilo na inne argumentacje i pozyskanie unijnych dotacji. Od inicjacji, budzet powstania PKM wzrosl 3-4 razy...
                Pomysl swietny, potrzeba ogromna ale realizacja i faktyczne motywy funkcjonowania,... jak zwykle...

                • 0 0

    • Nie twórz problemów. (1)

      Gdańsk ma nowe przystanki, ale za nie płaci. Nikt nie przeszkadza Gdyni by zrobiła to samo. W czym więc rzecz?

      • 3 3

      • A Gdańsk to płaci pieniędzmi województwa, czy Unii Europejskiej?

        • 1 1

    • No ale co to znowu za płacze?

      Kolej do północnych dzielnic Gdyni jest w fazie koncepcyjnej. Niecały miesiąc temu był artykuł na stronie wyborczej. Googlaj "Cztery warianty kolei do północnych dzielnic Gdyni". Dodatkowy przystanek w Gdyni na linii do Kościerzyny to ewentualnie podczas przebudowy tej linii przez państwowe pkp plk. dokumentacja modernizacji powstaje, ale nie wiadomo czy Mały Kack powstanie - pytania do PKP.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.