• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatni krok przed elektryfikacją PKM

MKo
5 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Pomorska Kolej Metropolitalna uzyskała pozwolenie na budowę sieci trakcyjnej. Jeszcze w tym roku PKM chce ogłosić przetarg na elektryfikację linii. Inwestycja zrealizowana zostanie w latach 2021-23, równolegle z planowaną przez PKP PLK elektryfikacją linii kolejowej 201, z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie. Dzięki temu już za kilka lat pasażerowie zyskają jeszcze większy komfort podróżowania szybszymi i bardziej pojemnymi pociągami elektrycznymi.



Jak często korzystasz z Pomorskiej Kolei Metropolitalnej?

Pozwolenie na budowę to ostatni krok przed planowanym jeszcze na ten rok ogłoszeniem przetargu na wyłonienie wykonawcy.

- Jeszcze w tym roku planujemy ogłosić przetarg na wykonawcę prac, których rozpoczęcie przewidujemy w 2021 r., a zakończenie w 2023 r. - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.
Poza elektryfikacją samej linii w ramach inwestycji szacowanej na ok. 90 mln zł pojawi się też nowy przystanek PKM Gdańsk Firoga. Powstanie on między Matarnią a lotniskiem i poprawi skomunikowanie biurowców w okolicy Portu Lotniczego. Elektryfikacja linii wymusi na Urzędzie Marszałkowskim także inwestycje w nowy tabor. Już dziś urzędnicy planują zakupy nowych pociągów.

  • Schemat Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z uwzględnieniem nowego przystanku Gdańsk Firoga.
  • Budowa sieci trakcyjnej, która umożliwi ruch pociągów elektrycznych na linii PKM, ma się rozpocząć w przyszłym roku i potrwa do 2023 r.
  • Budowa sieci trakcyjnej, która umożliwi ruch pociągów elektrycznych na linii PKM, ma się rozpocząć w przyszłym roku i potrwa do 2023 r.
  • Budowa sieci trakcyjnej, która umożliwi ruch pociągów elektrycznych na linii PKM, ma się rozpocząć w przyszłym roku i potrwa do 2023 r.

- Jeszcze w tym roku chcemy ogłosić przetarg na zakup sześciu trójczłonowych składów hybrydowych mogących jeździć zarówno po trasach zelektryfikowanych, jak i spalinowych oraz ośmiu czteroczłonowych składów elektrycznych - zapowiedział podczas niedawnej debaty w siedzibie PKM Eugeniusz Manikowski, zastępca dyrektora departamentu infrastruktury UMWP. - Tabor hybrydowy ma m.in. zapewnić ciągłość podróży w okresie, kiedy PKM będzie zelektryfikowana, a linia 201 jeszcze nie.
Zakup sześciu pociągów hybrydowych i ośmiu elektrycznych kosztować ma 369 mln zł. Ale Urząd Marszałkowski chce kupić jeszcze 30 elektrycznych, czteroczłonowych składów do obsługi ruchu aglomeracyjnego (w tym PKM). Koszt tego projektu to 775 mln zł.

Tak będzie wyglądać nowy przystanek PKM Gdańsk Firoga między Matarnią a Portem Lotniczym w Rębiechowie. Tak będzie wyglądać nowy przystanek PKM Gdańsk Firoga między Matarnią a Portem Lotniczym w Rębiechowie.
Koszt elektryfikacji i budowy nowego przystanku Gdańsk Firoga szacowany jest na około 89 mln zł, ale blisko 62 mln zł pokryje dotacja z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Decyzję o dofinansowaniu PKM otrzymała już w marcu 2018 roku, a jej projekt znalazł się w gronie trzech najwyżej ocenionych przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. W 2019 roku przetarg na projekt tej inwestycji wygrało Biuro Projektów Komunikacyjnych z Poznania, które za 2,5 mln zł przygotowało całą dokumentację.
MKo

Opinie (185) 2 zablokowane

  • Po co nowy przystanek w tamtym miejscu? (1)

    Przecież to będzie tylko dla pracowników Intela i ewentualnie lotniska. Kupa kasy wywalona w błoto. Większość pracowników Intela dojeżdża samochodem i tak. Czy na prawdę prEprowadzono porządną analizę potrzeb? Na Osowie wsiadało Kupa ludzi, tam na pewno byłoby więcej korzyści z przystanku. A jeżeli nie to na pewno rozbudowa parkingów, lepsze ronda, dojazdy dałoby korzyść większą.

    • 7 4

    • Analiza potrzeb była przeprowadzona

      Pogadaliśmy przy lampce szampana jak Prezes z Prezesem, że prestiż musi być.
      Prezesi PKM i Intela

      • 3 0

  • Myślę, że epidemia odsunie plany elektryfikacji linii PKM i 201 na bliżej nieokreśloną przyszłość.Kryzys gospodarczy,olbrzymie bezrobocie,które doprowadzi do drastycznej biedy,a w konsekwencji cięcia połączeń kolejowych spowoduje,że w najbliższych latach elektryfikacja PKM będzie zbyteczna.Moze linie 201 ze względu na ruch towarowy będą elektryfikować,ale skoro i ten spadnie,to zostanie inwestycja ta odłożona gdzieś w ok roku 2025-27

    • 3 8

  • Czy to jest dobre miejsce?

    przystanek by sie przydal ale nie w takim miejscu jak pokazano na mapie, tam nie ma sensu pchac sie samochodem, pomojajac ze parking by sie tez przydal (darmowy) , ani to miejsce zaosiedlone.

    • 0 3

  • Ja wiedziałem, że ...

    ... to będzie kopalnia "diamentów" ... i że to taki MIŚ na miarę naszych czasów !!!

    • 1 1

  • Nowocześniejsze składy, chyba jakiś żart, te z przed 50 lat.

    • 1 0

  • Regularnie korzysta 13% to z czego się cieszyć?

    Tylko w PL buduje się twór dla 13% pasażerów.. Do tego spalinowy a potem buduje się za kolejna kasę trakcję. Dojezdza do Wrzeszcza a nie do Głównego. Same trafione pomysły. Takie inwestycje tylko w Polsce. Granice absurdu. Urząd Marszałkowski... Znowu chce zagrać Centrali na nosie. Takie tam wojenki inwestycyjne.
    Jaki to ma sens? Ano widać że
    jedynie 13sto procentowy.

    • 1 8

  • Ciekawe czy linie zarobią na ten prąd, póki co ekonomiczniejsze są teraz.

    Nigdzie na świecie nie elektryfikuje się takich linii.

    • 1 4

  • Pare razy tym jechałem i w momencie, kiedy PKMka zaczęła się toczyc 40km/h przez dłuższy czas stwierdzilem, ze w tym kraju nic nigdy nie będzie normalne.

    • 2 4

  • A co z przystankami w Gdyni i pociągnięciem lini w okolice kossakowa i dalej (2)

    Zasadniczo brakuje na tej lini kluczowych przystanków w Gdańsku oraz Nowych w Gdyni.

    Oczywiste przystanki w Gdańsku
    1.Zaspa
    2. Osowa

    W Gdyni
    1. Fikakowo
    2. Mały Kack

    Dodatkowo pociągnięcie trasy na Obłuże i dalej a od strony Gdańska pociągnięcie lini w pierwszej kolejności do Gdańska głównego.

    • 6 0

    • Gdańsk tak

      w Gdyni Wzgórze byłoby oczywiste, zamiast lansowanego przystanku Śródmieście

      • 2 0

    • Mały Kack...

      przy Stryjskiej, po drugiej stronie stadionu... ;)
      Widać konsekwencję w działaniach decydentów, polegającą na psuciu istniejącego układu komunikacyjnego...

      • 0 0

  • te 775 mln powinno byc przeznaczone na nowe pociągi na starej SKM (1)

    Dziwne priorytety. 95% ludzi jeździ skladami z lat 70-tych a dla mniejszości nowe pociagi
    absurd

    • 6 3

    • ...

      Skm jest prywatna spolka.Pkm nalerzy do miasta dlaczego podatnicy maja sposorowac tabor prywatnej firmie.?

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane