• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatni krok przed elektryfikacją PKM

MKo
5 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Pomorska Kolej Metropolitalna uzyskała pozwolenie na budowę sieci trakcyjnej. Jeszcze w tym roku PKM chce ogłosić przetarg na elektryfikację linii. Inwestycja zrealizowana zostanie w latach 2021-23, równolegle z planowaną przez PKP PLK elektryfikacją linii kolejowej 201, z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie. Dzięki temu już za kilka lat pasażerowie zyskają jeszcze większy komfort podróżowania szybszymi i bardziej pojemnymi pociągami elektrycznymi.



Jak często korzystasz z Pomorskiej Kolei Metropolitalnej?

Pozwolenie na budowę to ostatni krok przed planowanym jeszcze na ten rok ogłoszeniem przetargu na wyłonienie wykonawcy.

- Jeszcze w tym roku planujemy ogłosić przetarg na wykonawcę prac, których rozpoczęcie przewidujemy w 2021 r., a zakończenie w 2023 r. - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.
Poza elektryfikacją samej linii w ramach inwestycji szacowanej na ok. 90 mln zł pojawi się też nowy przystanek PKM Gdańsk Firoga. Powstanie on między Matarnią a lotniskiem i poprawi skomunikowanie biurowców w okolicy Portu Lotniczego. Elektryfikacja linii wymusi na Urzędzie Marszałkowskim także inwestycje w nowy tabor. Już dziś urzędnicy planują zakupy nowych pociągów.

  • Schemat Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z uwzględnieniem nowego przystanku Gdańsk Firoga.
  • Budowa sieci trakcyjnej, która umożliwi ruch pociągów elektrycznych na linii PKM, ma się rozpocząć w przyszłym roku i potrwa do 2023 r.
  • Budowa sieci trakcyjnej, która umożliwi ruch pociągów elektrycznych na linii PKM, ma się rozpocząć w przyszłym roku i potrwa do 2023 r.
  • Budowa sieci trakcyjnej, która umożliwi ruch pociągów elektrycznych na linii PKM, ma się rozpocząć w przyszłym roku i potrwa do 2023 r.

- Jeszcze w tym roku chcemy ogłosić przetarg na zakup sześciu trójczłonowych składów hybrydowych mogących jeździć zarówno po trasach zelektryfikowanych, jak i spalinowych oraz ośmiu czteroczłonowych składów elektrycznych - zapowiedział podczas niedawnej debaty w siedzibie PKM Eugeniusz Manikowski, zastępca dyrektora departamentu infrastruktury UMWP. - Tabor hybrydowy ma m.in. zapewnić ciągłość podróży w okresie, kiedy PKM będzie zelektryfikowana, a linia 201 jeszcze nie.
Zakup sześciu pociągów hybrydowych i ośmiu elektrycznych kosztować ma 369 mln zł. Ale Urząd Marszałkowski chce kupić jeszcze 30 elektrycznych, czteroczłonowych składów do obsługi ruchu aglomeracyjnego (w tym PKM). Koszt tego projektu to 775 mln zł.

Tak będzie wyglądać nowy przystanek PKM Gdańsk Firoga między Matarnią a Portem Lotniczym w Rębiechowie. Tak będzie wyglądać nowy przystanek PKM Gdańsk Firoga między Matarnią a Portem Lotniczym w Rębiechowie.
Koszt elektryfikacji i budowy nowego przystanku Gdańsk Firoga szacowany jest na około 89 mln zł, ale blisko 62 mln zł pokryje dotacja z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Decyzję o dofinansowaniu PKM otrzymała już w marcu 2018 roku, a jej projekt znalazł się w gronie trzech najwyżej ocenionych przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. W 2019 roku przetarg na projekt tej inwestycji wygrało Biuro Projektów Komunikacyjnych z Poznania, które za 2,5 mln zł przygotowało całą dokumentację.
MKo

Opinie (185) 2 zablokowane

  • ale pojazdów z akumulatorami jak w EU zachodniej uparcie nie?

    Niemcy, Austria, Holandia kupuje w setkach sztuk zespoły zasobnikowe, które mogą jechać pod trakcją ładując akumulatory oraz bez trakcji korzystając z energii zgromadzonej. Dla PKM, dla trasy Gdynia-Hel oraz Gdynia -Oksywie zostało to wielokrotnie policzone. No ale ze znacznie tańszego i przy okazji bardziej ekologicznego rozwiązania, nie da się tyle urwać do kieszeni!!

    • 4 4

  • A gdzie barany z pkm przystanek gdansk kokoszki???? (1)

    • 11 3

    • Na innej linii

      Elekryfikowana ma być linia 248. Natomiast Kokoszki są na linii 234. Inna linia, inny właściciel/zarządca.

      • 1 0

  • Dlaczego karczemki łaskawie nie powstaną???a dla kilku pajacy z biór powstanie? (2)

    • 14 6

    • Powstanie...

      ...jak nauczysz się pisać.

      • 0 2

    • Ty z Bior nieuki pisze się biuro

      • 1 0

  • A gdzie podział się przystanek Zaspa przy największym osiedlu na trasie? (1)

    • 6 4

    • pajace tak wymyśliły że obecnie nie da się

      • 2 1

  • W końcu EN57 na PKM

    Spełnią się mikolskie marzenia

    • 10 3

  • Gdzie jest CBA ja się pytam (3)

    Budować kolej na paliwo po czym stwierdzić że jednak elektryka lepsza. Dwa przetargi, podwójne zamówienia na różnego typu pociągi?
    No to jak by kupić samochód na firme wziąć z Eu na to kasę po czym stwierdzić że rower jest lepszy. I znowu sianko

    • 10 13

    • jestes gamoniem

      Zrozum wreszczie - elektryfikacja jest mozliwa dopiero teraz co znaczy ze bysmy czekali całe10 lat na PKM ktora i tak by teraz nie powstala bo inne czasy i inne budzety

      • 6 0

    • gamoniu - do kibla też wołasz CBA jak papieru zbraknie?

      • 2 1

    • Aleś Ty tępy

      PKM nie mogła elektryfikować trasy bo bo linią kolejową 201 od Osowy do Gdyni zarządza pkp plk.dopiero kiedy ta firma stworzyła plan elektryfikacji całej linii 201 od Gdyni do Kościerzyny,a potem do Bydgoszczy PKM mogła elektryfikować swoją trasę od Wrzeszcza do Osowy.Trzeba czytać i rozumieć zanim zacznie się krytykować

      • 2 0

  • Po co oni te dziury w wiatach szumnie nazywane perforacjami robią? Żeby wiaty nie pełniły swojej funkcji? Zamiast zabudować jak się da w tym wietrznym obszarze, to oni po swojemu.

    • 12 3

  • A Hel to co /

    Bardziej jest konieczna modernizacja trasy Gdynia Hel, w sezonie dużo pociągów, bo turyści, a poza sezonem kicha, miejscowych mają władze urzędu Marszałkowskiego w D ....

    • 9 4

  • Gdynia - kolej na Obluże (2)

    Są tam tory tylko gdyński Sz. blokuje odnowienie kolei na Górne Obłuże (koniec torów przy lotnisku) oraz na Oksywie Dolne.

    Grupa trzyma władzę i nie odda jej...

    • 10 0

    • PKM jest w gestii województwa a nie Gdańska czy Gdyni.

      • 0 0

    • coś tam ostatnio wymyślili projektanci

      4 warianty bodajże w mediach konkurencyjnych można poczytać, ale praktyczna realizacja tego zajmie lata

      • 0 0

  • Mogli od razu zrobić elektryfikacje przy budowie PKM

    Tak znów będą kombinować jak to zrobić bez utrudniania życia pasażerom.

    • 5 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane