• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatni krok przed elektryfikacją PKM

MKo
5 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Pomorska Kolej Metropolitalna uzyskała pozwolenie na budowę sieci trakcyjnej. Jeszcze w tym roku PKM chce ogłosić przetarg na elektryfikację linii. Inwestycja zrealizowana zostanie w latach 2021-23, równolegle z planowaną przez PKP PLK elektryfikacją linii kolejowej 201, z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie. Dzięki temu już za kilka lat pasażerowie zyskają jeszcze większy komfort podróżowania szybszymi i bardziej pojemnymi pociągami elektrycznymi.



Jak często korzystasz z Pomorskiej Kolei Metropolitalnej?

Pozwolenie na budowę to ostatni krok przed planowanym jeszcze na ten rok ogłoszeniem przetargu na wyłonienie wykonawcy.

- Jeszcze w tym roku planujemy ogłosić przetarg na wykonawcę prac, których rozpoczęcie przewidujemy w 2021 r., a zakończenie w 2023 r. - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.
Poza elektryfikacją samej linii w ramach inwestycji szacowanej na ok. 90 mln zł pojawi się też nowy przystanek PKM Gdańsk Firoga. Powstanie on między Matarnią a lotniskiem i poprawi skomunikowanie biurowców w okolicy Portu Lotniczego. Elektryfikacja linii wymusi na Urzędzie Marszałkowskim także inwestycje w nowy tabor. Już dziś urzędnicy planują zakupy nowych pociągów.

  • Schemat Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z uwzględnieniem nowego przystanku Gdańsk Firoga.
  • Budowa sieci trakcyjnej, która umożliwi ruch pociągów elektrycznych na linii PKM, ma się rozpocząć w przyszłym roku i potrwa do 2023 r.
  • Budowa sieci trakcyjnej, która umożliwi ruch pociągów elektrycznych na linii PKM, ma się rozpocząć w przyszłym roku i potrwa do 2023 r.
  • Budowa sieci trakcyjnej, która umożliwi ruch pociągów elektrycznych na linii PKM, ma się rozpocząć w przyszłym roku i potrwa do 2023 r.

- Jeszcze w tym roku chcemy ogłosić przetarg na zakup sześciu trójczłonowych składów hybrydowych mogących jeździć zarówno po trasach zelektryfikowanych, jak i spalinowych oraz ośmiu czteroczłonowych składów elektrycznych - zapowiedział podczas niedawnej debaty w siedzibie PKM Eugeniusz Manikowski, zastępca dyrektora departamentu infrastruktury UMWP. - Tabor hybrydowy ma m.in. zapewnić ciągłość podróży w okresie, kiedy PKM będzie zelektryfikowana, a linia 201 jeszcze nie.
Zakup sześciu pociągów hybrydowych i ośmiu elektrycznych kosztować ma 369 mln zł. Ale Urząd Marszałkowski chce kupić jeszcze 30 elektrycznych, czteroczłonowych składów do obsługi ruchu aglomeracyjnego (w tym PKM). Koszt tego projektu to 775 mln zł.

Tak będzie wyglądać nowy przystanek PKM Gdańsk Firoga między Matarnią a Portem Lotniczym w Rębiechowie. Tak będzie wyglądać nowy przystanek PKM Gdańsk Firoga między Matarnią a Portem Lotniczym w Rębiechowie.
Koszt elektryfikacji i budowy nowego przystanku Gdańsk Firoga szacowany jest na około 89 mln zł, ale blisko 62 mln zł pokryje dotacja z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Decyzję o dofinansowaniu PKM otrzymała już w marcu 2018 roku, a jej projekt znalazł się w gronie trzech najwyżej ocenionych przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. W 2019 roku przetarg na projekt tej inwestycji wygrało Biuro Projektów Komunikacyjnych z Poznania, które za 2,5 mln zł przygotowało całą dokumentację.
MKo

Opinie (185) 2 zablokowane

  • Mieli pieniądze na dewastację krajobrazu czerwonymi wiatami, a nie mają na wymianę zdezelowanego taboru SKM? Kpina a nie zarządzanie miastem i regionem.

    • 3 2

  • Kiedy PKM do Gdyni-Północ ? (1)

    • 5 1

    • Prawdopodobnie w '25 roku.

      W 2125 roku:)

      • 1 0

  • No i dobrze.

    Nie szkoda mi kasy na takie inwestycje.
    A nie jakieś pomniki stawiają, nie wiadomo po ch... Za stawianie pomników powinno być dożywocie.

    • 4 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

    Gdańśk Główny

    Niech jeszcze UE dofinansuje kursy do Głównego, bo samorząd najwidoczniej nie radzie sobie z tym!
    Połączenie które obsługuje lotnisko kursuje tylko do Wrzeszcza, a dalej co - piechotą, czy bieganie po dworcu we Wrzeszczu na śmierdzącą SKM???

    • 4 1

  • przetarg na kolejne auto dla prezessa?

    • 2 1

  • Wozi powietrze

    • 1 1

  • A drogi

    Kiedy UMWP da kasę na dw, które są w opłakanym stanie. Na niektórych odcinkach bruk. Pkm nie ma kasy na inwestycje? Za to ma po 30 tys mcznie na wypłatę dla jej prezesa. Po co? Zlikwidować nierentowną spółkę.

    • 1 0

  • UWAGA! Wysokie napięcie !

    Wizualizacja przystanku z kładką nad torami. Kładka jest tak nisko, że przewody trakcyjne przebiegają nad nią, w ciągu pieszym. Majstersztyk!

    • 1 0

  • 297 milionów złotych

    Ciekawe jak ma się do tych wydatków rozwiązanie problemu rowerów dla których brak miejsca w sezonie?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane