Fakty i opinie

91 mln za odcinek kolejowego objazdu na Kaszuby

Bajpas będzie zaczynał się w tym miejscu. Jego budowa sprawi, że pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą mogły kursować z Gdańska na Kaszuby także podczas elektryfikacji linii PKM i rozbudowy linii 201.
Bajpas będzie zaczynał się w tym miejscu. Jego budowa sprawi, że pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą mogły kursować z Gdańska na Kaszuby także podczas elektryfikacji linii PKM i rozbudowy linii 201. materiały prasowe

Pięć miesięcy zajęło PKP PLK wyłonienie wykonawcy tzw. bajpasu kartuskiego - czyli kolejowego objazdu na Kaszuby. Modernizacja 16-kilometrowego, jednotorowego odcinka potrwa do listopada 2022 roku i kosztować będzie 91,5 mln zł netto. W tym samym czasie PKM zrealizuje swoją część prac na odcinku o długości ok. 1,5 km.



Budowa bajpasu jest podzielona na dwa zadania:

  1. Modernizację ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz, którą zrealizuje PKP PLK.
  2. odbudowę niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki, za co odpowiada PKM.

Wierzysz, że zapowiadane inwestycje zostaną zrealizowane na czas?

tak, wszystkie 28%
tak, ale tylko te ze strony PKM 15%
tak, ale tylko te ze strony PLK 3%
nie, jest ich za wiele, by nie pojawiły się opóźnienia 54%
zakończona Łącznie głosów: 870
Pod koniec października Pomorska Kolej Metropolitalna wybrała ofertę firmy Torhamer z Gdyni, która za zaprojektowanie i budowę tego odcinka zainkasuje 43,25 mln zł. Prace potrwają do jesieni 2022 r.

Pięć miesięcy po otwarciu ofert wykonawcę wybrały w końcu Polskie Linie Kolejowe. W lipcu pisaliśmy, że wszystkie propozycje okazały się zbyt drogie, bowiem najniższa opiewała na 137,7 mln zł, a kolejarze zamierzali przeznaczyć na ten cel 123 mln zł (zakres podstawowy bez opcji).

Jednak w przetargu zorganizowana została dodatkowa aukcja. W sierpniu PLK poinformowała, że za najkorzystniejszą uznana została oferta konsorcjum Rajbud i Torhamer, nie podano jednak jej wysokości. Teraz już wiadomo, że obie firmy zaoferowały swoje usługi za kwotę 91,5 mln zł netto.

graf. trojmiasto.pl
Poza modernizacją samego torowiska remont przejdą również perony w Gdańsku-Kokoszkach, Leźnie, Starej Pile i Żukowie Zachodnim. W Starej Pile wbudowane zostaną nowe rozjazdy oraz dodatkowy tor, co umożliwi sprawne mijanie się pociągów na trasie.

- W ramach opcji dla wykonawcy robót przewidziano budowę mijanki także w Gdańsku-Kokoszkach. Umożliwi to utrzymanie dotychczasowej częstotliwości kursowania pociągów z Gdańska do Kartuz i z powrotem, co 60 minut w obu kierunkach. Czas przejazdu pociągu pozostanie na podobnym poziomie co obecnie - zapowiada Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Na zmodernizowanym odcinku pociągi będą mogły jechać z prędkością do 80 km/h.

Prace projektowe i budowlane potrwają do listopada 2022 r.

graf. trojmiasto.pl
Bajpas kartuski musi być gotowy, zanim PLK rozpocznie na dobre modernizację linii 201 na odcinku Kościerzyna - Gdynia. Elektryfikacja i rozbudowa o dodatkowy tor ma potrwać do 2025 r.

Z kolei PKM zamierza rozpocząć elektryfikację swojej linii równolegle z budową bajpasu. By pociągi elektryczne mogły zacząć kursować między Wrzeszczem i Osową już w 2023 r., kolejarze z Warszawy muszą w pierwszej kolejności zmodernizować odcinek Rębiechowo - Osowa na linii 201.

Opinie (94) 5 zablokowanych

  • Az sie prosi o nowa linie kolejowa lecaca z Gdanska - rowno miedzy Koscierzyne a Tczew. (6)

    Tam mogly by powstac nowe osiedla..ale jak teraz nie zrobia rezerwy terenowej nasi myslacy inaczej to pozniej bedzie juz po ptakach.Jakos za komuny lepiej to wszystko planowali.

    • 66 19

    • (1)

      Była przez Skarszewy i Pszczółki

      • 28 0

      • Była. Dziś w Skarszewach pod zabytkowym dworcem z 1885 roku nie ma nawet śladu po torowisku.

        • 7 0

    • jo za komuny super planowali

      budowa wysypiska śmieci od strony nawietrznej albo estakada kwiatkowskiego która co roku wymaga remontu, no brawo

      • 10 5

    • jest zabytkowa linia nr 229 z Pruszcza do Kartuz i dalej (1)

      tzw. Kolej Doliny Raduni, bo biegnie wzdłuż Raduni - przez m.in. Juszkowo, Straszyn, Kolbudy, Starą Piłę i Żukowo - aż do Lęborka i Łeby

      • 6 0

      • Od strony Lęborka - do Rozłazina, linia rozkradziona do cna.
        Od Kartuz do Sierakowic, las na torach.

        • 5 0

    • 1 trasa z lęborka do tczewa przez kościerzynę

      2 trasa z tczewa do lęborka przez karuzy

      • 4 0

  • (3)

    Dzieje się i cieszmy się z każdej inwestycji. Pamiętajmy, że wszystko co dobre to szybko się kończy, a w obecnym etapie monopolizacji władzy przez anty europejskich pisiorków (negatywny proces potocznie zwany "orbanizacją" kraju), wróży to na pewno tym, że mniej środków dostaniemy z kasy wspólnotowej, więc i inwestycje napędzane środkami z UE w nastepnych latach będą zwalniać...

    • 47 56

    • Na razie to mamy największy budżet z UE

      Wywalczony przez "Pisiorków" nie POkręconych

      • 15 12

    • kasa z UE nic nie daje (1)

      poza lojalnością plebsu, januszy biznesu, aktywistów, urzędników, polityków i firm konsultingowych, które trzepią ogromną kasę na ogarnianiu całej papierologii - natomiast strat nikt nie widzi, a ta kasa bardzo psuje rynki, zachęca władze do nadmiernego zadłużenia, blokuje obdarowanych różnymi i**otycznymi ograniczeniami, itp. Na przykład nowy budynek ETI nie mógł mieć xero, sklepiku ani nawet automatu z napojami, bo w dotowanym budynku nie można prowadzić żadnej działalności gospodarczej...

      • 7 5

      • To wyprowadz się na Ukrainę, jeśli wolisz kraj wolny od "europejskiego jarzma", hehehe:)Rosja też czeka otworem na drogiego korwiniste Hahaha.

        • 6 4

  • 16 km za prawie 100mln zł? (8)

    Te ceny to mają z kosmosu.
    Tak samo jak autostrady i stadiony...

    W każdym razie ktoś ładnie zarobi i nie mówię tu o pracownikach firmy.

    Najważniejsze, że w kryzysie kasa się zgadza :).

    • 56 53

    • Ciekawe jak Twoja praca jest wyceniana ? (4)

      Czy wtedy też mówisz że wynagrodzenie z kosmosu ? Może w robocie siedzisz na trojmiasto.pl a dostajesz za to niezłą kaskę ? Punkt widzenia zależy od.....! Kosztuje pewnie tyle ile musi. Dzisiaj zatankujesz Astrę do pełna i wydajesz 230 złotych także zluzuj cugle.

      • 21 9

      • Przeczytaj mój post jeszcze raz (3)

        I daj znać kiedy go zrozumiesz to porozmawiamy na poziomie.
        I nie astrę tylko Hyundai'a i30, ale pewnie nie wiesz co to jest bo zatrzymałeś się na 20letnim oplu w gazie.

        • 4 28

        • Widać nie masz zielonego pojęcia (2)

          o tym jak się przeprowadza przetargi w zamówieniach publicznych. Zapewne chciałbyś wszędzie widzieć że ktoś się nachapie ile można i kaska leci do prywatnej kieszeni. Bo gdybyś miał jakiekolwiek pojęcie, to byś tak nie pisał. W tego typu przetargach, zwłaszcza jak była dodatkowa aukcja, nie ma szansy aby ustawić konkretnego zwycięzcę.

          • 20 7

          • Naiwny jesteś

            Ale twoja sprawa.

            • 7 22

          • to powiedz mi kolego że jak kolejarze budują za swoje pieniądze to ceny sa o 3 razy nizsze

            popatrz na przetargi gdzie ida pieniądze z uni to ceny sa windowane jak cholera. a podobne inwestycje kture PKP wykonuje z własnych środków bez wsparcia rządu i Uni są 3 razy tańsze...

            • 2 4

    • za 16 km autostrady trzeba wyłozyc 10x tyle

      • 11 2

    • Przedstaw mi swoj

      kosztorys na roboty ziemne,nawierzchniowe,sterowania ruchem,enetgetyczne ,odwodnieniowe, obiekty inzynieryjne i jeszcze pare innych d*pereli.Linia kolejowa to nie tylko sxyny i podklady...

      • 31 3

    • nie za 100 mln a za 91,5 mln. Chciałbym mieć tę różnicę.

      • 16 2

  • Dobrez ze w EU wprowadzili kontrole praworzadnosci wydawania unijnej kasy (5)

    teraz ukroci sie zlodziejstwo w samorzadach

    • 46 38

    • Chyba raczej chodzi o zaprzestanie zamachów na praworządność ze strony jedynej slusznej partii.

      • 22 18

    • tak jest jak ktoś się nie zna (1)

      Każda inwestycja dofinansowywana z Unii jest sprawdzana przynajmniej 2 razy w trakcie trwania inwestycji. Jak nie masz pojęcia to nie pisz bzdur. Szkoda zachodu!

      • 24 7

      • proceder wyciągania dotacji na lewe "inwestycje" jest znany jak Unia długa i szeroka

        Dość przypomnieć powstanie w Grecji przemysłu produkującego sztuczne drzewa oliwne aby sie wykazać dotowaną uprawą, kontrolowaną przez satelity...

        Jest popyt, znajdzie się podaż.
        Grunt aby się w papierach zgadzało.

        A wiara w skuteczność kontroli jest naiwnością... Jest ona oczywiście niezbędna i przydatna. Wiele prymitywnych myków z dawnych lat odpadło ale to tylko pętla w tym "wyścigu zbrojeń".
        Dotacje nie budują dobrobytu (powszechnego) a powodują wzrost kosztów i pustoszenie rynku. Bo "wędka" nie trafia do rak skorych łowić... Są, oczywiście, potrzebne dla przyśpieszenia i nadgonienia ale to nie jst łatwe i zwykle po przyśpieszeniu jest poślizg...

        • 1 0

    • jasne się ukróci, nikt nic nie kontroluje, a nawet jak przyjdzie to człowiek co nie ma pojęcia co kontroluje, tak jest wszędzie niestety. A tu też niezły cyrk, kilka lat po modernizacji wydane grube miliony, a tu proszę kolejna modernizacja za miliony, masakra jakaś

      • 7 7

    • a ty naiwny serio myślisz, że w tym chodziło o jakąś praworządność?

      tu chodziło tylko o władzę - bo kto płaci, ten wymaga...

      • 4 4

  • Do Kościerzyny przez Kartuzy (4)

    Ciekawe czy wpadną na to żeby po modernizacji pociągi do Kościerzyny jeździły przez Kartuzy?

    • 41 7

    • Kiedyś mieli taki pomysl (2)

      Nawet był plan budowy łącznicy z okolic Dzierżążna do Kartuz, tak by pociągi jadące docelowo do Questanaverte nie musiały zmieniać kierunku jazdy.

      • 3 0

      • Questanaverte :D (1)

        • 4 1

        • Kasztan na odwrót (?)

          • 0 0

    • Tak

      Planowana jest dodatkowa łącznica, która możliwi przejazd przez Kartuzy bez zmiany kierunku.

      • 3 0

  • a póżniej ten (5)

    bajpas zostanie? na odcinku gdańsk kiełpinek kokoszki leżno stara piła glińcz? i co z lini ą kolejową nr 229 pruszcz gdański kolbudy stara piła żukowo zachodnie glincz i kartuzy sierakowice łeba

    • 45 3

    • Fajnie jakby zostało

      W końcu masa kasy pójdzie na modernizację tej linii, więc miejmy nadzieję, że PKM uruchomi dodatkową linię łączącą Kartuzy z Gdańskiem właśnie tym bajpasem. Przez 2 lata jego działania mieszkający wzdłuż linii zapewne się nie niej przyzwyczają i zaczną korzystać, więc głupotą by było by potem to zlikwidować.

      • 16 0

    • Nie czytałeś tego projektu rewitalizacji 229 na której ruch zawieszono w czerwcu 2000? (1)

      Jaki Lębork, Łeba?

      W planach tylko odcinek Kartuzy - Grzybno - Prokowo - Łapalice - Garcz - Reskowo - Miechucino - Miechucino Szkoła - Sierakowice - Sierakowice Szkoła.

      Do Kamienicy Królewskiej, Niepoczołowic, Linii Zakrzewa, Kętrzyna, Nawcza, Rozłazina i Lęborka nie dojedzie.

      • 10 0

      • odcinek do Leborka

        powinien być połączony ze Skorzewem...
        A górska premia "węgłówki" niech zostanie linia turystyczno - dojazdową...
        Ocalały by hacjendy na torach...

        • 3 0

    • (1)

      Mieszkam w Kokoszkach, przystanek dużo ułatwi w dojeździe. Fajnie by było, jakby bajpas był na stałe.

      • 7 0

      • Karczemki

        Jak budowano PKM nie pomyślano, by zrobić na Karczemkach przystanek, ba nie zrobiono nawet przejścia pod torami... pomyślano za to, by takie przejście zrobić garstce działkowców. Dzięki temu mamy więcej spalin, bo PKM jest spalinowa i zero udogodnień.

        • 5 1

  • Budować i nie czekać bo bedzie jeszcze drożej

    Moi drodzy I kochani, kaszubi nas a My ich kochamy.. Wujek Wacek się ucieszy.

    • 23 5

  • Zadamy przystanku gdansk karczemki!!!!!!!zamiast gdansk firoga (1)

    • 29 17

    • Biedna ofiara dewelopera;)

      • 14 10

  • Lepiej jeden linią z kościerzyna przez kartuzy gdańsk do Grudziądz (1)

    Lepiej (1) linia z kościerzyna przez kartuzy gdańsk Tczew Malbork Kwidzyn do grudziądz tam a (2)drugi linią z Gdyni przez kartuzy kościerzyna czerk Laskowice pomorskie grudziadz Kwidzyn Malbork trzew Gdańsk Sopot Gdynia moża trasa a (3) trzeci liną grudziadz Malbork Kwidzyn Tczew Starogard Gdańsk czerk kościerzyna kartuzy gdańsk Sopot Gdynia

    • 6 14

    • Ale że co?

      opisz proszę o co chodzi, bo wygląda to profesjonalnie, ale niezrozumiale

      • 5 3

  • Politycy się cieszą - a mieszkańcy i końcowo podatnicy i tak tracą (1)

    Moi drodzy

    Niestety tak długo jak społeczeństwo nie zrozumie wartości "wspólnego dobra", zarówno materialnego jak i reszty dóbr społecznych to zyskują na tym tylko politycy i partie, nikt inny.

    W Polsce mamy demokrację pośrednią, gdzie wyborca potrzebny jest raz na 4ry lata by dać rządzić partii. Niezależnie czy to PiS, czy PO czy ktokolwiek inny, taki mamy ustrój polityczny.

    W momencie, kiedy samorządowcy zaczynają się bawić w ogólnokrajową politykę zapominając zupełnie o roli samorządowca mamy właśnie taki a nie inny scenariusz jak obecnie:
    1. Miasto Gdańsk chce budować np. Drogę Zieloną lub Nową Świętokrzyską lub inną inwestycję, której nie uciągnie z własnego budżetu - wtedy obecnie rządzący się wypinają.
    2. Budowa Obwodnicy Metropolitalnej - przy budowie obwodnicy Żukowa aż się prosi dla osoby mającej chodź krztynę wyobraźni aby połączyć ją aż do ul. Kartuskiej, której kawałek jest obecnie modernizowany - wymaga to krztynę dobrej woli współpracy i dogadania się pomiędzy powiatami i obecnie zarządzającymi budżetem centralnym (celowo nie podaję kto rządzi bo to nie ma znaczenia) aby takie inwestycje w regionie realizować.
    3. Budowa Bajpasu Kartuskiego - tutaj również się prosi aby to nie był tylko "bajpas" na czas elektryfikacji a potem do lamusa. Ten projekt można zrealizować mając z tyłu głowy, że te tereny są przyszłością rozwijającego się miasta, poza tym reaktywacja i realizacja tzw. drugiej nitki PKM.

    Ale ja obieram nieodzowne wrażenie, że rządzącym zarówno lokalnie, jak i w kraju zależy tylko i wyłącznie na realizowaniu własnych celów - co jest oczywiste z ich punktu widzenia. Jeśli nam nie będzie zależeć na tym, aby inwestycje były robione z głową to tak właśnie będą realizowane; na szybko jakiś Bajpas, za 20 lat jak się ludzie obudzą to zmodernizujemy, 2 razy się zapłaci przecież to nie polityków pieniądze. Co tam z obwodnicą Żukowa, DK7 i ul. Kartuską - ich to nie obchodzi...

    Aby cokolwiek zmienić trzeba zacząć od siebie!

    • 21 15

    • Nic nie zmienisz ze świadomością ludzi.

      Dopiero Jezus Pomazaniec to zrobi.

      Dariusz Salamon

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.