• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za dwa lata pociągi elektryczne na PKM

Michał Brancewicz
22 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Nowy przystanek PKM Firoga wraz z trakcją elektryczną.
  • Nowy przystanek PKM Firoga wraz z trakcją elektryczną.
  • Trakcja widoczna na 900-metrowej estakadzie na wysokości portu lotniczego.
  • Wiadukt przy PKM Niedźwiednik z widocznymi bramownicami sieci trakcyjnej.
  • Przystanek PKM Jasień po elektryfikacji.
  • Przystanek PKM Jasień po elektryfikacji.

Pod koniec stycznia dowiemy się, jakie są najkorzystniejsze oferty na elektryfikację linii PKM i budowę nowego przystanku FirogaMapka. Wybrany wykonawca będzie miał półtora roku na realizację obu zadań. Równolegle trwać będzie budowa kolejowego objazdu - tzw. bajpasu kartuskiego.



Odczuwasz różnicę, jadąc pociągiem elektrycznym i spalinowym?

Po linii PKM pociągi jeżdżą już od ponad pięciu lat, ale są to wyłącznie składy spalinowe. Od początku nowa linia kolejowa była zaplanowana jako trasa zelektryfikowana i ta część inwestycji zbliża się wielkimi krokami.

Spółka Pomorska Kolej Metropolitalna ogłosiła właśnie przetarg na elektryfikację całego odcinka między Wrzeszczem a Osową. Drugim niezwykle istotnym elementem tego zamówienia jest budowa przystanku PKM Gdańsk Firoga między Matarnią a portem lotniczym.

Pociągi pojadą 120 km/h



Po elektryfikacji składy będą mogły kursować po niemal całej linii PKM z prędkością do 120 km/h. Wyjątkiem będzie odcinek między stacją Gdańsk Rębiechowo a Osową - tam będą mogły rozpędzić się maksymalnie do 100 km/h.

Wykonawcy mogą składać oferty do 29.01.2021 r. Wybrana firma będzie miała 18 miesięcy na realizację wszystkich zadań. Istnieje również opcja rozszerzenia zamówienia o dodatkowe prace.

Zwycięzcą przetargu zostanie firma, która zaproponuje najkorzystniejszą cenę na realizację prac podstawowych (95 proc.) i opcjonalnych (5 proc.).

Według szacunków prace mogą pochłonąć ok. 90 mln zł.

Zamawiający oczekuje również, że wykonawca zapewni gwarancję na swoje roboty na okres 7 lat, w trakcie których będzie naprawiał zgłaszane wady.

14 nowych pociągów, w tym 6 hybrydowych



Elektryfikacja wymagać będzie zakupu nowego taboru. Samorząd Województwa Pomorskiego przymierza się do zamówienia sześciu trójczłonowych składów hybrydowych mogących jeździć zarówno po trasach zelektryfikowanych, jak i spalinowych oraz ośmiu 4-członowych składów elektrycznych. W listopadzie zapowiadano, że przetarg zostanie ogłoszony jeszcze przed końcem roku.

134 mln zł za bajpas kartuski



Żeby w czasie elektryfikacji ruch kolejowy z Gdańska na Kaszuby mógł zostać utrzymany, potrzebne jest stworzenie objazdu - tzw. bajpasu kartuskiego. Będzie to 17,5-kilometrowy, jednotorowy odcinek, którego budowa została podzielona między PKM i PLK.


  1. Modernizacja ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz, którą zrealizuje PKP PLK za 91 mln zł.
  2. Odbudowa niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki - za inwestycję wartą 43 mln zł odpowiada PKM.
  3. We wtorek 22.12 zostanie podpisana umowa z wykonawcą odcinka PKM. Pierwszych dziewięć miesięcy będzie on musiał poświęcić na prace projektowe. Obie części bajpasu mają być gotowe jesienią 2022 r.

    Elektryfikacja i rozbudowa o dodatkowy tor obejmie również linię 201 należącą do PKP PLK. Prace między Gdynia a Kościerzyną trwać będą do 2025 r.

Opinie (171) 8 zablokowanych

  • Póki co zwiększyć częstotliwość na trasie Gdynia-Wrzeszcz

    • 2 1

  • Dłużej się nie dało? Czemu nie było to od razu zrobione?

    • 1 0

  • Panie Brancewicz! (1)

    Napisz Pan jak włodarze Gdańska zamiast PKM chcieli tramwaj. Jak później wykiwali włodarzy Gdyni, bo PKM miała jechać do Kosakowa. A tu ani PKM, ani lotniska. Mam nadzieję, że po następnych wyborach samorządowych nastąpi zmiana Prezydentów Gdańska i Gdyni. A do Osowej i Gdyni dalej będzie spalinowy tabor. Jest taka książka "Koleją z Wrzeszcza na Kaszuby" którą napisał Pan Jursz. Radzę poczytać tę książkę i napisać rzetelny artykuł o historii PKM.

    • 3 6

    • Panie Gwiazdor! Tramwaju chcieli doradcy przysłani z Unii. Wtórowali im niektórzy sceptycy, co mówili, że kolej będzie wozić

      Teraz ci sami właśnie narzekają, źe składy nie takie, za rzadko i w ogóle...

      • 1 0

  • Czy PIS da radę to jakoś zablokować?

    Może konserwator?

    • 3 1

  • (11)

    Imponujące...a tak po prawdzie kiedy doczekamy się magnetycznych składów?Jeździłem takim w Japonii..W godzinkę 420km,nawet nie zdążyłem śniadania rozpakować z harcerskiego plecaka.

    • 21 88

    • (5)

      Pod koniec lat 90-tych pojechaliśmy całą rodziną do Japonii oglądać skoki Adama Małysza, jechaliśmy pociągiem Shinkansen z Tokio do Sapporo, trasa 1100 km w 3 godziny.

      • 11 3

      • Nie uważasz, że jazda do Japonii, aby oglądać Małysza (3)

        To trochę przesadzony plan? Nie żebym miał coś przeciwko, każdy bawi się tak, jak lubi, no ale to trochę daleko, zwłaszcza, że można go obejrzeć tu, w ojczyźnie ?

        • 7 17

        • Na Kaszuby też przesada jechać

          Można wyjść do parku. Nie uważasz?

          • 3 0

        • w ojczyźnie (1)

          to najlepiej wychodzi odwalanie kity

          • 11 1

          • A kto tam będzie jeździł?

            Wieś do miasta musi blaszakiem przyjechać . Brian z Karyną i córka Jessica

            • 9 3

      • Nie wierzę, ze pod koniec lat 90

        Małyszomania była na początku dwutysiecznych.

        • 4 1

    • tylko, że w Japonii jedyna kolej magnetyczna ma 9 km dlugosci

      Shinkansen nie jest magnetyczny.

      • 8 0

    • Halo

      -Halo, nie moge gadać, jadę pociągiem 420 km/h w Japonii!! -Ale to ty dzwonisz! Rozłącz się! -Nie słysze co mówisz, ale pędzi...

      • 4 0

    • jak zwykle kłamiesz

      • 3 1

    • Zwłaszcza że pociąg, o którym piszesz

      Jedzie tylko 15 minut, pokonując trasę z centrum miasta do lotniska.
      A sama technologia, którą została wykorzystana do utworzenia tego połączenia, kosztowała tyle co wymiana całego taboru wraz z szynami w całej Polsce. Ty to jesteś bajkopisarz.

      • 36 1

    • Ja jak byłem w Californi przejechałem się hyperloopem, 1200 km/h to dopiero jest prędkosć aż kanapka mi wypadła z ręki.

      • 40 1

  • Mam nadzieję, że przy tej prędkości i odległościach między przystankami... (1)

    ... składy zostaną wyposażone w fotele lotnicze z pasami, celem ochrony przed przeciążeniami przy ruszaniu i hamowaniu... :)

    • 5 0

    • ...i koniecznie torebki na wymiociny!

      • 0 0

  • firoga

    Przystanek firoga przypomni wszystkim miejscowość bo Lotnisko. Zabrało miejscowość nazwą Rębiechowo.a winno być firoga..

    • 2 3

  • brzydkie te bramownice

    nie można inaczej?

    • 4 0

  • A czemu nie do Gdyni

    Co na Osowej spalinowe będą czekały żeby dalej smigac

    • 5 0

  • A będzie kasa?

    Patrząc na perypetie SKM, nie wierzę, aby była kasa na zakup nowych elektrycznych składów. Kto za to zapłaci? Na pewno PiS kasy nie da...

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane