• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za krótkie zatoczki przy Jaśkowej Dolinie

Rafał Borowski
29 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Skutki zbyt krótkiej zatoki przystanku przy ul. Sobótki...
  • Skutki zbyt krótkiej zatoki przystanku przy ul. Sobótki...

Czytelniczka zwróciła uwagę, że autobusy miejskie nie mieszczą się w dwóch zatokach autobusowych przy ul. Jaśkowa Dolina we Wrzeszczu. Urzędnicy przyznają, że problem jest im znany, ale nie planują zlecić natychmiastowego wydłużenia zatok. Jedna z nich zostanie nawet zlikwidowana. Dlaczego?



W jaki sposób najczęściej udajesz się do pracy lub szkoły?

Dzięki zatokom autobusowym ruch pozostałych na drogach zachowuje płynność (z drugiej strony spowalniają one ruch autobusów, które mają kłopot z włączeniem się do ruchu). Jednak aby te elementy drogowej infrastruktury spełniały swoja funkcję, muszą mieć one odpowiednią długość.

Tłumacząc to w bardziej obrazowy sposób, autobus musi w całości zmieścić się na poszerzeniu jezdni. Jeśli tył pojazdu wystaje na jezdnię, zatoka po prostu przestaje pełnić swoją funkcję. I taki właśnie problem można zaobserwować przy ul. Jaśkowa Dolina we Wrzeszczu.



Zagrożenie dla pieszych



Dotyczy on dwóch przystanków: "SobótkiMapka" w kierunku al. Grunwaldzkiej oraz "FalistaMapka" w kierunku ul. Wileńskiej. Zdaniem czytelniczki, która zgłosiła nam ten problem, zbyt krótkie zatoki autobusowe mogą stanowić również zagrożenie dla pieszych. W jaki sposób?

- To jedna z przyczyn korków na ul. Jaśkowa Dolina, a zarazem niebezpieczeństwo dla pieszych. Otóż autobus tyłem zasłania przechodzących przez pasy pieszych, a zdarzają się kierowcy, którzy jadąc pod prąd, omijają stojący autobus. Z moich obserwacji wynika, że wystarczyłoby usunąć i tak już połamane płytki chodnikowe, zastąpić je asfaltem i problem zniknie - relacjonuje pani Nadia, nasza czytelniczka.
  • ... oraz przy ul. Falistej.
  • ... oraz przy ul. Falistej.
  • ... oraz przy ul. Falistej.

Urzędnicy przedyskutowali tę kwestię



Przesłanie do drogowców naszych pytań dotyczących tego problemu akurat zbiegło się w czasie z posiedzeniem Komisji ds. Bezpieczeństwa i Organizacji Ruchu Drogowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Na spotkaniu - w którym wzięli udział przedstawiciele zespołu ds. zarządzania ruchem, Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, policji, straży miejskiej, Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku oraz spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje - poruszono także kwestię zatok przy ul. Jaśkowa Dolina.

Likwidacja zatoki przy ul. Falistej...



Uczestnicy spotkania podjęli w tej sprawie konkretne decyzje. Ich treść z pewnością nie zadowoli kierowców. W przypadku zatoki przy przystanku "Falista" zostanie umożliwione kierowcom autobusów zatrzymywanie się bezpośrednio na jezdni. Ma to m.in. korzystnie wpłynąć na czas przejazdu autobusów.

- Planuje się likwidację zatoki, której parametry nie są przystosowane do obsługi pojazdów przegubowych. Przedmiotowy przystanek jest warunkowy, tj. pojazdy transportu zbiorowego obsługują podróżnych na żądanie, co nie powinno przyczynić się do pogorszenia warunków ruchu na ul. Jaśkowa Dolina. Jednocześnie wskazane rozwiązanie poprawi bezpieczeństwo i komfort pieszych poprzez zwiększenie powierzchni chodnika, również w rejonie istniejącego przejścia dla pieszych, które znajduje się w obszarze skosu wyjazdowego z drogi - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

...i poszerzenie przy ul. Sobótki na święty nigdy



W przypadku przystanku "Sobótki" komisja orzekła, że sytuacje wystawania autobusu na jezdnię są incydentalne, co... ma mieć swoje zalety. Tym samym nie planuje się przebudowy zatoki w najbliższym czasie, choć może to nastąpić w bliżej nieokreślonej przyszłości.

- Ewentualne przypadki ograniczające możliwość swobodnego omijania autobusu wpływają na redukcję prędkości, a tym samym pozytywnie działają na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Jednocześnie uwzględniając duże natężenia ruchu w tym rejonie, wskazane sytuacje nie przyczyniają się znacząco do pogorszenia warunków ruchu na drodze głównej, szczególnie w czasie szczytów komunikacyjnych. Tym niemniej w przypadku wystąpienia zadań inwestycyjnych w tym obszarze należy uwzględnić możliwość skorygowania parametrów przedmiotowej zatoki i wymiany krawężników na peronowe - kwituje Kiljan.

Miejsca

Opinie (159) 8 zablokowanych

  • haha zlikwidować zatoczkę rany boskie co za i**otyczny pomysł wy wszyscy w tym urzędzie dobrze się czujecie ?>

    • 42 14

  • No motyla noga. Brak zatoczki na Falistej zatka jeszcze bardziej Jaśkową. Tam na dole przy Sobótki autobus sie miesci tylko nie kazdy kierowca potrafi wjechac.

    • 25 9

  • po remoncie skryzzownaia z "kapliczką" w Sopocie to chyba najważniejsza była ta kapliczka, teraz sa korki w obie strony

    znacznie większe, niż przed remontem - z każdej strony! (no geniusze), do tego autobusy i trolejbusy mają problemy ze skręcaniem wyjazdami z zatoczek (muszą wyjechać na połowę środkowego pasa, żeby wyjechać z zatoczki albo skręcić - bo zrobili mega autostrady dla obcisłogacich i zabrakło na normalne pasy ruchu)normalnie geniusz eto projektują w trójmieście, W Sopocie na rondzie na Haffnera autobusy zawracają albo pokonują to rondo na 15 "razy", bo inaczej się nie da... tez geniusze. Takich przykładów jest coraz więcej.... ktoś nad tym panuje?

    • 18 3

  • W Sopocie

    jest podobny, spory problem z zatoczką tuż przez skrzyżowaniem z ul. Podjazd, w kierunku Gdańska.

    Oprócz tego, że ciężko się w niej zmieścić autobusom i trolejbusom, to jeszcze zatoczka ta często jest wykorzystywana przez różnych kierowców jako miejsce parkingowe "na chwilę".

    • 31 0

  • Autobusy tylko na jezdni!

    Kiedy w końcu skończy się ta paranoja z tymi zatokami?

    • 22 31

  • (7)

    Zatoki powinni dawno zlikwidować bo tylko hamują płynność przejazdu autobusów. Samochody niestety muszą czekać bo nie maja pierwszeństwa nad zbiorkomem.

    • 92 168

    • jak wyżej, berecik uwiera? kto ci płaci i w jakiej walucie (ruble, 20 zł z wodzem?) za takie bzdury? (2)

      • 34 35

      • Dlaczego myślisz że ktoś mu płaci? (1)

        Pewnie w przeciwieństwie do ciebie był kiedyś w cywilizowanym kraju i widział że zatok tam nie ma i to działa

        • 34 26

        • Ci co najgłośniej wyzywają od P.is.iorów sami mają problemy z myśleniem i próbują się dowartościować w ten sposób. Oczywiście, że zatoki to relikt modernistycznego myślenia o mieście i nie ma sensu w to mieszać żadnej polityki. Po prostu trzeba je likwidować.

          • 20 13

    • niestety.... (3)

      ....od jutra jadac samochodem zaczne sluchac audiobooka, a poniewaz lubie jezdzic plynnie i bezpiecznie bede to robil z predkoscia 30 km/h ale tylko gdy za mna bedzie jechal autobus... i co mi zrobicie ? ;-)

      • 16 15

      • Heh, i ty myślisz, że komuś na złość w ten sposób zrobisz ;)?

        No dobra, to rób tak, najlepiej co dzień, trudno :)

        • 3 3

      • To raczej dużo nie da, ale zawsze można zablokować wyjazd z parkingu GZDiZ na Partyzantów i Batorego

        • 3 1

      • nie dasz rady. Nie wytrzymasz jechania 30 km/h przed czymkolwiek.

        • 1 1

  • Bul bul bul

    Problem pierwszego świata

    • 2 9

  • (12)

    Zatoki to się leczy. Autobus powinien zatrzymywać się na jezdni, a nie tracić kilka minut aż jakiś jaśnie kierowca się zlituje. Już nie mówiąc o komforcie jazdy i zawężaniu chodnika.

    • 97 174

    • kto ci zwęża chodniki> chyba tętnice ci się zwężyły, bo napierasz tu już setny wpis. Ile płacą za wPiS? jestes od kacusia? (1)

      20 osób w autobusie, który i tak stoi, za autobusem 2000 aut... no to jest przecież geniusz.

      • 12 35

      • 2 miliony aut. Po co się ograniczać.

        • 20 3

    • (3)

      a następny autobus zamiast podjeżdżać będzie stał w tym korku

      • 14 13

      • (2)

        Następny autobus jest za 20 minut. Znajdź ulice w Trójmieście, gdzie autobus nie ma buspasa i stoi 20 minut w korku między przystankami.

        • 13 7

        • Prosze bardzo: (1)

          Jabłoniowa, Warszawska, Rakoczeko od CH Morena, Bulońska, Jaskowa Dolina. Rano na Jaskowej jest autobus co 4-5min, no chyba, ze stoi w korku to wtedy rzadziej....

          • 11 5

          • To ja jeszcze dorzucę Żołnierzy Wyklętych i Zabytkową :)

            • 1 3

    • Widać że nie masz pojęcia o przepisach. (3)

      Należy ustąpić pierwszeństwa autobusowi na linii regularnej, wyjeżdżającemu z zatoczki w terenie zabudowanym. Jakoś nie zaobserwowałem żeby był z tym problem, ale co może wiedzieć internetowy pieniacz.

      • 20 8

      • W końcu

        Sensowna wypowiedź :)

        • 8 0

      • Nieprawda. Ten przepis już nie obowiązuje od ok 20 lat (1)

        • 0 9

        • Prawo o ruchu drogowym się kłania

          Dz. U. 2021 poz. 450, Art. 18: "1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do oznaczonego przystanku autobusowego (trolejbusowego) na obszarze zabudowanym, jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię."
          Niezastosowanie się do tego przepisu karane jest mandatem w wysokości 200 zł.

          • 2 0

    • Ty chyba nigdy ulicą nie jechałeś? Autobus (1)

      zawsze włacza się natychmiast do ruchu, bo jak go nie chca wpuscic, to wymusza łamiac przepisy. A jeśli stoi kilka minut, to albo sprzedaje bilety, albo cała ulica stoi w miejscu, bo korek. Sprobuj czasem myśleć.

      • 11 6

      • Jak można wymusić pierwszeństwo

        mając pierwszeństwo?

        • 6 3

  • Kiedy Buspasy w Gdańsku

    i Nowa świętokrzyska

    • 6 5

  • Miejscy robią bardzo dużo w celu sparaliżowania ruchu w mieście (3)

    Wydaje im się, że mogą cofnąć świat do 19 wieku.

    • 28 11

    • i tłumacza to tym, ze autobus nie ma jak się włączyć do ruchu i zAwężają chodniki zatokami.

      Hybrydowy atak BiS. + PiS

      • 5 9

    • W XIX wieku ruch w Gdańsku był sparaliżowany bardziej niż dziś? (1)

      Ciekawe. Opowiedz więcej na ten temat. Zawsze warto posłuchać mądrzejszego.

      • 4 3

      • Nie zrozumiałeś

        Miejscowa władza utrudnia poruszanie się po mieście samochodem, bo chce żeby ludzie jak najmniej jeździli autami i korzystali z komunikacji miejskiej. A tego się nie da zrobić. Nie będzie pustych ulic jak w 19 wieku.

        • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane