• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za parking Trytona na prawie 500 aut Gdańsk nie zapłaci, ale czy na tym nie straci?

Krzysztof Koprowski
16 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Poznaliśmy szczegóły umowy między miastem a firmą deweloperską Echo Investment, dotyczącej budowy parkingu na terenie miejskiej pętli autobusowej przy Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska.



Czy potrzebny jest nowy płatny parking zamiast pętli autobusowej w środmieściu Gdańska?

Historię budowy parkingu na 493 auta przy ul. Gdyńskich Kosynierów opisywaliśmy wielokrotnie. W skrócie: z powodów geologicznych pod biurowcem Tryton, który powstanie przy ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska, znajdzie się tylko 107 miejsc parkingowych, więc jego deweloper - firma Echo Investment - wybuduje dodatkowy parking kilkaset metrów od budynku, na terenie należącej do miasta i służącej mieszkańcom pętli autobusowej.

Jak dotąd nie informowano jednak na jakiej zasadzie deweloper zabuduje ten teren: czy zapłaci miastu odszkodowanie za zniszczenie miejskiej infrastruktury, czy działkę na parking kupi czy weźmie w dzierżawę, czy parking będzie dostępny dla wszystkich, a jeśli tak - to na jakich zasadach.

Postanowiliśmy poszukać odpowiedzi na te pytania.

Ustaliliśmy, że Echo Investment otrzyma teren, na którym powstanie parking, w odpłatne użytkowanie. Umowę przedwstępną w tej sprawie podpisano między miastem i deweloperem w 2011 r.

Miasto nie będzie dofinansowywało budowy parkingu, ani ponosiło kosztów jego utrzymania. Te spadną na stronę prywatną. Może to być Echo Investment, ale może też być jakaś inna firma.

- Użytkownik będzie uprawniony do wynajęcia, wydzierżawienia, przekazania w administrowanie lub zarządzanie wybudowanego parkingu, w szczególności na rzecz podmiotów wyspecjalizowanych w tym zakresie - tłumaczy Anna Dobrowolska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Pętla zniszczona, a odszkodowanie?

Zgodnie z warunkiem zawartym w umowie, oddanie do użytkowania parkingu jest warunkiem wydania pozwolenia na użytkowanie biurowca.

Choć zadaliśmy pytanie o zysk dla miasta od dewelopera za wykorzystanie pętli autobusowej pod parking, to nie dostaliśmy na nie odpowiedzi.

Zabudowana zostanie jednak tylko część pętli autobusowej. Spory trawnik zobacz na mapie Gdańska nadal będzie niezagospodarowany, bowiem miasto nie ma planów co do jego przyszłości.

Parking będzie ogólnodostępny

Dlaczego jednak miasto zdecydowało się na - de facto - zlecenie budowy parkingu w miejscu, w którym w zasięgu kilkuminutowego spaceru znajdują się przystanki tramwajowe i SKM? Jak to się ma do limitów ograniczających liczbę miejsc postojowych w nowych budynkach, jak np. wieżowcu Neptun we Wrzeszczu czy też pomysłu likwidacji parkingu na Targu Węglowym?

- Polityka ograniczania miejsc parkingowych w strefach parkingowych A i B [to obszar Śródmieścia oraz centralne części Wrzeszcza i Oliwy - dop. red.] dotyczy parkingów zamkniętych, a nie ogólnodostępnych. Realizowane przez Echo Investment miejsca parkingowe na pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna, będą dostępne dla wszystkich - wyjaśnia Anna Dobrowolska.

Podczas przygotowania materiału poprosiliśmy firmę Echo Investment o wyjaśnienie, w jaki sposób będzie regulowany dostęp na parking dla osób niepracujących w Trytonie. Nie otrzymaliśmy jednak żadnej odpowiedzi.

Pętla autobusowa przeniosła się na... ulice

Rozpoczęcie prac przy budowie parkingu wymusiło nową organizację ruchu w śródmieściu Gdańska. Przypomnijmy, 31 sierpnia całkowitej likwidacji uległa pętla autobusowa Jana z Kolna w Śródmieściu Gdańska zobacz na mapie Gdańska. Wszystkie autobusy kończące tutaj bieg zostały przekierowane w inne miejsca, w tym siedem linii na ul. Rybaki Górne zobacz na mapie GdańskaHeweliusza zobacz na mapie Gdańska (pętla uliczna Stare Miasto).

- Władze miasta cichaczem przeniosły pętlę autobusową na ulice, które nie są do tego przystosowane. Pojazdy nie mieszczą się na wąskich ulicach i zakrętach. Do tego nikt nie pytał nas, mieszkańców, o zgodę na taką zmianę organizacji ruchu - skarży się pan Marcin, czytelnik Trojmiasto.pl i mieszkaniec tego rejonu miasta.

Zdecydowanie w gorszej sytuacji znaleźli się jednak mieszkańcy starej kamienicy przy ul. Rybaki Górne. - Kamienica, w której mieszkam, nie przeszła od 1964 r. remontu. Każdorazowy przyjazd autobusu przegubowego powoduje wstrząsy. Do tego nawierzchnia ulicy uległa znacznemu pogorszeniu, a łaty wykonane w ubiegłych latach rozlatują się w oczach - dodaje pan Zbigniew, czytelnik portalu.

- Ulice, po których poruszają się autobusy, są drogami publicznymi. Nie mamy więc obowiązku przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami. Układ komunikacyjny uzyskał niezbędne zgody i aprobatę komisji ds. bezpieczeństwa i organizacji ruchu drogowego - odpiera zarzuty Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Jednocześnie ZTM zapewnia, że obecna organizacja nie jest docelowa. Zmieni się chociażby po zakończeniu robót na ul. Łagiewniki zobacz na mapie Gdańska, dzięki czemu autobusy nie będą w obu kierunkach pokonywać ul. Rybaki Górne, a pojadą najpierw ul. Łagiewniki i dalej przez Rybaki Górne do ul. Wałowej.

- Nie ma czegoś takiego jak stały układ linii autobusowych. Sytuacja jest dynamiczna i będzie się ciągle zmieniać w najbliższych latach w związku z różnymi inwestycjami: trasą tramwajową na Piecki-Migowo, budową ul. Nowej Wałowej, Pomorską Koleją Metropolitalną itp. - dodaje Zomkowski.

Prowadzone inwestycje spowodują, że część autobusów zostanie "zatrzymanych" na węzłach integracyjnych z dala od centrum miasta, a to pozwoli na inną lokalizację przystanków końcowych tych linii, które nadal będą kończyć bieg w centrum. Obecnie, zdaniem urzędników, nie ma fizycznie możliwości "upchnięcia" linii ze Starego Miasta w inną lokalizację np. przy dworcu, bo pozostałe miejsca i tak są już przeciążone.

Opinie (185) 1 zablokowana

  • Tylko spokojnie

    Po co te nerwy, przecierz to się skończy tam gdzie kończy się tunel: dworzec PKP - Medison. W kieszeni ekipy p. Adamowicza.

    • 5 1

  • Wielopoziomowy

    Jeżeli parking , to tylko elegancki i wielopoziomowy , tak jak to robią w normalnych krajach. Ziemia jest zbyt cenna , aby placyk parkingowy tam powstał.

    • 6 2

  • Przetarg?

    Dlaczego nie ma przetargu na taki grunt?. Może ktoś inny wyprałby tam pieniądze...... Echo, echo odpowiada.....

    • 10 0

  • Kierowca traktowany jak śmieć!!!

    O kierowcach to miasto wcale nie myśli!!! Kierowca nie ma gdzie nawet siusiu zrobić a już nie wspominając już o wypiciu kawy i herbaty!!! Kierowca w/g ZTM-u i UM to śmieć!!!

    • 10 1

  • Pan Zbigniew z tej kamienicy z 1964 r (2)

    Może warto zamienić mieszkanie na jakieś nowsze np. na Havla?

    • 1 8

    • Zamienisz się z nim?

      • 3 1

    • szadółki łelkam tu, czekają SPA Szadóły :)

      • 0 1

  • Łaskawca z ZTM (1)

    puści autobusy Łagiewnikami, aby rozjeżdżały dzieci idące do szkoły Muzycznej i na Aksamitną?

    I co to zmieni w ilości spalin i hałasu w okolicy(tyle że zamiast części mieszkańców Heweliusza problem będą mieli mieszkańcy Aksamitnej i Łagiewników - bilans zerowy)?

    Co konserwator zabytków na dodatkowe autobusy koło zabytkowych kościołów na Łagiewnikach? Ten murek koło Bartłomieja to wytrzyma, bo jakoś tak się niebezpiecznie wygina od strony Łagiewników, a zdaje się już ktoś zginął na Gnilnej z jego powodu?

    • 6 4

    • Ciągną dotacje z UE i z budżetu centralnego na renowację zabytków

      a po chwili bezmyślnie skazują je na ponowną dewastację. Te środki ktoś rozlicza i mam nadzieję, że nie obowiązują tam takie same zasady jak w lokalnym piekiełku, w którym dwa razy remontuje się te same drogi, a w innych akceptuje dziury wielkości piłki zagrażające życiu i zdrowiu.

      • 5 1

  • (3)

    Zarówno w Gdańsku głównym jak i Wrzeszczu brak możliwości zostawienia samochodu dla osób które chciałyby przesiąść się na skm,lepiej jest postawić kolejne centrum handlowe...

    • 34 3

    • no to wlasnie wybuduja parking, o ktorym wyzej mowa (2)

      • 1 8

      • Problem w tym, że takie parkingki powinny być darmowe.

        • 5 1

      • Echo Investment póki co nie potwierdziło ogólnodostępnych miejsc i ich ilości.

        • 9 1

  • A gdzie parki zieleni i parkingi????

    Zalac betonem i postawic budynki. Budyn opamietaj sie. Kasa to nie wszystko. Gdzie dobro mieszkancow. Parkingi i parki zieleni????? Potem chodzi straz i daje laurki....

    • 7 2

  • dla mnie autobusy są ok (17)

    mi to nie przeszkadza bliżej można dojść na Wałową

    • 22 44

    • Na Wałowej koło przychodni jest przystanek od wielu lat, więc (13)

      o co ci chodzi? Nowy przystanek to max.100 metrów różnicy. Uważasz, że to usprawiedliwia niszczenie ludziom domów, ulic i życia hałasem prawie do 23.00 i ruchem kilkuset dodatkowych autobusów?

      • 16 7

      • wzrośnie cena twojego mieszkania - kilkaset autobusów dziennie spod okna :) (12)

        niezła lokalizacja, wszędzie blisko - całe miasto stoi otworem, można iść w kapciach! Niemiec zaraz upomni się o swoje, albo pani z UM sprzeda cię razem z murami za łapówkę.

        • 8 9

        • Mało zabawne. Wartość mieszkania spada i to znacznie. (5)

          Sąsiad ma właśnie problem z wynajmem, bo klient powiedział mu że on w takich warunkach mieszkać nie zamierza.

          • 11 4

          • jak ma kilka chałup to nie zbiednieje. są tacy, co nie mają żadnej, ot takie ryzyko (1)

            pejsatego inwestora.

            • 3 4

            • mówisz o mieszkaniach prezydenta?

              • 5 0

          • to się nazywa ryzyko inwestycyjne. Sorki worki dont worki :) (1)

            • 4 7

            • o ryzyku możemy mówić, jak wybuchnie pożar, albo sąsiad Ci mieszkanie zaleje

              ale jeśli masz ewidentne i celowe działania władzy to nie ma mowy o ryzyku.

              Można to zrzucać na ograniczenia intelektualne władzy, bądź na niekoniecznie czyste interesy. Jak kto woli.

              W Polsce najprawdopodobniej większość zrzuci na obie te rzeczy, co też nie jest niewykonalne :)

              • 6 2

          • No właśnie. A ludzie mają kredyty zaciągnięte pod

            mieszkania na wynajem. Kto będzie chciał mieszkać z autobusami za oknem, których nikt nie mogł się spodziewać ani przewidzieć? Którędy po odszkodowanie do UM?

            • 10 4

        • Wiem, że to sarkazm, ale mi nie jest do śmiechu. (3)

          Dlatego minus.

          • 5 2

          • tysiące ludzi mają tramwaj albo ulicę za oknem a tu HRABJA nie wyrabJa :) (2)

            • 3 11

            • ale ktoś kupuje mieszkanie, gdzie tramwaje są tak położone

              lub gdzie w niedługim czasie zostaną zbudowane. Może o tym zadecydować, czy wydać na to lokum pieniądze.

              W tej sytuacji ludzie zostali zaskoczeni z dnia na dzień.

              • 6 4

            • Buractwem nie zamydlisz problemu.

              • 7 3

        • A w czym ma mu pomóc końcowa pętla kilkuset pustych autobusów? (1)

          Miał być minibus według info z końca sierpnia, a jest pętla siedmiu linii autobusowych, bo ktoś przehandlował deweloperowi miejską infrastrukturę i nie zapewnił nowej.

          • 13 4

          • można wynając kibelek dla kierofcóf, robić im kanapkę albo zatrudnić dzifkę.

            • 3 6

    • a mi pasowałby autobus na piwną 16,

      ale nie będę tego postulować. Ztm to nie prywatna taksówka i pod dom nie podwozi.

      • 5 0

    • Zysk dla nielicznych niewielki, szkody dla licznych ogromne.

      Kalkulacja wydaje się prosta.

      • 5 2

    • A skąd idziesz?

      • 4 1

  • niech autobusy jezdza co 10 minut...byle nie pod moim oknem (1)

    od 64 nie bylo remontu?? jak sie zasiedlilo po niemcu dom to trzeba remontowac

    • 1 5

    • zomkowski?

      jaki kolejny pomysł? Pętla koło mariackiego?

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane