• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zabytkowa hala na terenie ZNTK odzyskuje dawny blask

Maciej Naskręt
31 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Odnawiana hala na terenie dawnych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Gdańsku.
  • Prace na razie prowadzone są przy elewacji hali.
  • Część uszkodzonej elewacji dawnej hali naprawy wagonów towarowych.
  • Dawna hala naprawy wagonów kolejowych wymaga nie tylko naprawy elewacji, ale także zadaszenia i stolarki okiennej.
  • Jedna z wielu odrestaurowanych bram do wnętrza hali.
  • Odnawiana elewacja hali na terenie dawnego ZNTK.
  • Prace dekarskie przy hali.

Zabytkowa hala o pow. 2,5 ha położona na terenach ZNTK na Przeróbcezobacz na mapie Gdańska ma szansę na odzyskanie świetności. Okazuje się, że wiekowe obiekty przemysłowe można uchronić przed ruiną. Warunek jest jeden: muszą trafić w dobre ręce.



Czy warto chronić zabytki o przeznaczeniu przemysłowym?

Teren dawnych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Gdańsku to smutne pozostałości jednego z największych zakładów pracy na terenie miasta. Kompleks przemysłowy powstał w 1910 r. Pierwotnie działał pod nazwą Eisenbahn Hauptewekstatt Danzig-Troyl. Po II wojnie światowej były to Warsztaty Kolejowe PKP, aż wreszcie zostały nazwane właśnie ZNTK.

Na potrzeby powstającej w Trójmieście Szybkiej Kolei Miejskiej to m.in. ZNTK Gdańsk odbudowywały otrzymane w ramach odszkodowań wojennych spalone wagony berlińskiej S-Bahn, dawne 800-woltowe jednostki EW90, EW91, EW92 - nazywane modrakami.

Po okresie transformacji teren ówczesnego ZNTK nie miał tyle szczęścia, co na przykład zakłady kolejowe w Bydgoszczy, gdzie dziś funkcjonuje z powodzeniem firma Pesa. Tereny po gdańskim ZNTK-u trafiły w ręce syndyka.

Obiekt z upływem lat przechodził we własność prywatnych przedsiębiorców. Większości z nich nie stać na gruntowe remonty poszczególnych obiektów. Ponieważ są one zabytkowe, każdy remont jest niezwykle kosztowny.

Ale jedna z firm właśnie porwała się na remont zabytkowej hali. Choć jedna jaskółka wiosny nie czyni, jest szansa, że odważni znajdą swoich naśladowców.

Od kilku tygodni na terenie zakładu trwa renowacja elewacji hali przemysłowej, która do lat 90. służyła jako miejsce naprawy wagonów towarowych. Ogromny obiekt znajdujący się obecnie pod ochroną konserwatora zabytków był codziennym miejscem pracy kilkuset osób. W latach 20. ub. wieku była to największa hala na Pomorzu. We wnętrzu, oprócz lasu filarów podpierających zadaszenie, znajdują się m.in. tory, na których naprawiano wagony czy miejsce wyświetlania filmów propagandowych przed i po II wojnie światowej.

- Nie mogę powiedzieć, że prowadzone przez nas prace są gruntownym remontem. To raczej prace o charakterze zabezpieczającym, jednak chcemy to robić z zachowaniem historycznego wyglądu obiektu - zapewnia Trojmiasto.pl Sławomit Ingielewicz, właściciel hali i firmy Grupa Profit 2000.
Inwestor nie chce zdradzać kosztów poczynionych robót. Jednak odświeżanie elewacji to wstęp do prac, jakie są planowane na tym obiekcie o pow. 24 tys. m kw. W kolejnym etapie będą prowadzone prace mające na celu wzmocnienie poszycia dachu. W wielu miejscach wyrosły tam drzewa samosiejki i do wnętrza hali wpada deszcz.

- W dalszej perspektywie planujemy także szklenie okien. Wiele kłopotu przysparza nam znalezienie odpowiednich pracowników, którzy potrafią m.in. odnowić ceglaną elewację czy bramy wjazdowe do hali - mówi Ingielewicz.
Grupa Profit 2000, która zajmuje się częścią techniczną podczas m.in. koncertów, dawną kolejową halę wykorzystuje jako magazyn. Marzeniem właściciela firmy jest tam organizacja wydarzeń o charakterze wystawienniczym. Miłośnikom historii Gdańska pozostaje trzymać kciuki.

Lokalizacja remontowanej hali. Lokalizacja remontowanej hali.
Konserwator: to pierwsza taka inwestycja w Gdańsku

O tym, że przedsięwzięcie na terenie ZNTK jest wyjątkowe, zapewnia miejski konserwator zabytków.

- Do tej pory nikt nie decydował się na prowadzenie prac przy dużym obiekcie przemysłowym. Oczywiście odnawiano duże budynki, ale miały one do tej pory inne przeznaczenie - mówi Grzegorz Sulikowski, miejski konserwator zabytków w Gdańsku.
Historyczne zdjęcie Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego. Widok od wschodu. Po prawej stronie znajduje się wspomniana hala naprawy wagonów towarowych. Historyczne zdjęcie Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego. Widok od wschodu. Po prawej stronie znajduje się wspomniana hala naprawy wagonów towarowych.

Opinie (83) 3 zablokowane

  • W ZNTK pracował gdański morderca kobiet

    Młotkiem z ZNTK zabijał kobiety.

    • 4 2

  • Jeśli można coś uratować ...to dlaczego nie!

    Nie ważne co było....pamiętajmy o tym... ale jeśli można uratować choć odrobinę naszej historii to zawsze warto!
    a pro po ...to nie tylko skorpion mordował w tamtych czasach!
    Był też wampir.

    • 5 0

  • Brawo !!

    Brawo, tego kto remontuje tą zabytkową hale trzeba całować po rękach, w całej Polsce nie dba się o takie budynki, lepiej zburzyć i postawić jakiegoś ohydnego gargamela..

    • 4 0

  • anna

    jeżeli chcemy by odwiedzali Gdańsk turyści, musimy szanować stare budynki.

    • 1 1

  • stare hale - dalej pozyteczne

    Stare hale i budynki to oczywiscie ZNTK , hale Wydz."S" w Stoczni Gdanskiej i inne
    Do niedawna stare hale mozna było ogladać (majac przepustkę) w Gdanskiej Stoczni Remontowej i Stoczni Północnej.
    Do remontu hali ZNTK byliby pomocni pracownicy , ktorzy wyremontowali już hale w St.Północnej - dzis REMONTOWA SHIPBUILDING i kończą renowacje hal w REMONTOWA SHIPREPAIR YARD.

    • 1 1

  • ZNTK szczęśliwie uniknęły losu wielu gdańskich zakładów zrównanych z ziemią. W części jest to skutek wartościowej architektonicznie zabudowy przemysłowej , którą docenili konserwatorzy. Większość hal i budynków powstała na podstawie jednego, przemyślanego starannie projektu co widać na starym zdjęciu. Nawet mur ogrodzenia został zaprojektowany i wykonany w tym stylu.
    Udało się znaleźć nowych użytkowników dla większości obiektów, którzy w różnym zakresie i tempie jednak je remontują. A w wielkiej hali pomieściły by się nawet wszystkie eksponaty rdzewiejące pod chmurką w Muzeum Kolejnictwa w Warszawie , kolejowym skansenie w Kościerzynie i kilku innych miejscach ale to moje utopijne marzenie. Takie Narodowe Muzeum Kolejnictwa - a co?!

    • 1 0

  • ZNTK na Trojanie

    Przeróbka kiedyś nazywała się Trojan, może dlatego na końcu wymieniony jest człon nazwy dzielnicy Eisenbahn Hauptewekstatt Danzig-Troyl?
    Jako ciekawostkę dodam, że w latach 60 i 70 w niedzielę w hali ZNTK odbywały się mecze bokserskie - chodziłam tam z tatą i braćmi ;-)
    Warto wyremontować, może znowu będą jakieś imprezy w tej dzielnicy?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane