• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zajezdnia tramwajowa w Oliwie: właściciel może ją stracić, jeśli nie będzie chronił zabytku

Katarzyna Moritz
7 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Wojewódzki konserwator zabytków, Marian Kwapiński (w środku), gdy w środę wizytował zajezdnię tramwajową, ubolewał, że jest ona potężnie zaniedbana. Wojewódzki konserwator zabytków, Marian Kwapiński (w środku), gdy w środę wizytował zajezdnię tramwajową, ubolewał, że jest ona potężnie zaniedbana.

Właściciel zabytkowej zajezdni tramwajowej w Oliwie ma ostatnią szansę na zachowanie swojej posiadłości. Jeżeli do końca roku nie wykona nakazów konserwatora zabytków, zostanie wywłaszczony.



Zabezpieczenie zabytku to ostatnia szansa na jego uratowanie. Zabezpieczenie zabytku to ostatnia szansa na jego uratowanie.
Kupić zabytek po preferencyjnych stawkach, doprowadzić go do ruiny, a potem w jego miejsce zbudować, co się chce - taki scenariusz, niestety, nader często zdarza się w Polsce. Ofiarą takiego postępowania padły m.in. dawne zakłady mięsne w Gdańsku, piękny - niegdyś - przykład XIX-wiecznej architektury przemysłowej. Dziś, po niezliczonych już pożarach, doprowadzone do ruiny.

Wojewódzki konserwator zabytków obawia się, że podobny los czeka zajezdnię tramwajową w Oliwie, zlokalizowaną u zbiegu al. Grunwaldzkiej i ul. Pomorskiej zobacz na mapie Gdańska. Jej właściciel - firma Easy Pl, należąca do Krzysztofa Mielewczyka, męża pomorskiej senator PiS, Doroty Arciszewskiej-Mielewczyk - nie robi nic, by chronić zabytek.

Co jest przyczyną obecnego stanu zajezdni?

- Jak ktoś ma zabytek, to ma nie tylko przywileje, czyli ulgi podatkowe i pomoc państwa w jego utrzymaniu, ale i obowiązki. Tych, niestety, obecny właściciel zajezdni nie spełnia - podkreśla Marian Kwapiński, wojewódzki konserwator zabytków, który w środę wizytował obiekt.

Zespół obiektów dawnej fabryki mydła, a następnie pierwszej zajezdni tramwajów konnych w Gdańsku, to dwa charakterystyczne budynki, które od lat straszą przy głównej trasie z Gdańska do Gdyni. Pochodzą z 1870 roku. Od 1996 roku są wpisane do rejestru zabytków.

W lipcu tego roku konserwator zabytków przeprowadził kontrolę obiektów. Dał wtedy właścicielowi miesiąc na ich zabezpieczenie, by nie popadały w dalszą ruinę. Wprawdzie od tego czasu pojawiło się ogrodzenie i wyrównano teren, ale budynki nie zostały należycie zabezpieczone. Walący się dach, uszkodzone stropy i ślady częstych libacji to obecny stan zabytku.

Po lipcowej kontroli przedstawiciele Easy Pl argumentowali, że przyczyną obecnego stanu zabytku jest także to, że Gdańsk od ponad trzech lat nie zmienił planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu i z tego powodu nie mogą uzyskać pozwolenia na prace budowlane.

Konserwator jednak podkreśla, że brak planu miejscowego nie zwalnia właściciela z obowiązku dbałości o stan techniczny i estetyczny zabytku. We wrześniu wysłał do spółki Easy Pl nakaz odtworzenia dachu, zamurowania otworów okiennych i drzwiowych i odbudowę korony murów.

- Właściciel nie zaskarżył tej decyzji, więc spodziewam się, że się do niej zastosuje. Jeżeli jej nie wykona, następnym krokiem będzie wykonanie remontu zastępczego. Wykona go starosta, a kosztami obciążona zostanie hipoteka zabytku. Szacunkowy koszt tych prac to ok. 250 tys. zł - wyjaśnia Marian Kwapiński.

Po obciążeniu hipoteki kolejnym krokiem będzie rozpoczęcie sądowej procedury wywłaszczenia. - Te procedury są czasochłonne i kosztowne, ale nie będzie innego wyjścia - podkreśla konserwator.

Jeszcze w latach 90. zabytkowe budynki należały do miasta, które odsprzedało je fundacji Pro Publico Bono, a ta - po dekadzie - firmie Easy Pl. Pierwsze plany zakładały stworzenie w tym miejscu zespołu hotelowego. Inwestor otrzymał zgodę konserwatora na te plany, które jednak nigdy nie zostały zrealizowane.

Chcieliśmy poznać stanowisko Easy Pl. Niestety, po pierwszej próbie kontaktu telefonicznego Krzysztof Mielewczyk oznajmił, że nie może rozmawiać, potem przestał odbierać telefony.

Opinie (203) 3 zablokowane

  • (1)

    1873
    Pierwsza linia tramwaju konnego zostaje uruchomiona 23 czerwca. Kursuje ona z Targu Siennego w
    Śródmieściu do Oliwy przez Wrzeszcz. Cała linia ma długość 10 km, jest jednotorowa z rozstawem szyn 1435 mm,
    posiada kilka mijanek. Tabor stanowi 25 wagonów, z czego 18 ma dwa poziomy pasażerskie.
    Pierwsza zajezdnia tramwajowa w Gdańsku położona jest w środku trasy: we Wrzeszczu, przy dzisiejszej ulicy
    Partyzantów. Pod koniec pełniła ona funkcję zajezdni autobusowej, aby zostać w końcu zlikwidowaną na początku lat
    90-tych.

    • 2 2

    • No własnie!

      A to nie był zabytek?!

      • 0 0

  • jak to ma cos wspolnego

    z PiSem to nie dziwota, ze maja prawo w d.... Przyklad idzie od prezesa.

    • 3 1

  • Znowu torcik dla PO przed wyborami ???

    Miasto nic nie zrobiło z zabytkiem , sprzedało fundacji ta nic nie zrobiła przez całą dekadę ( chyba autorka użyła zamiennika dla 10 lat? ) i konserwator nic nie zrobił ??? no i miesiąc przed wyborami znowu larum . Ciekawe co by zrobiło miasto gdyby zabytek należał do miasta ??? Pewnie by przeprowadzono renowacje !!!a może rozebrano obiekt sprzedano grunt za grosze deweloperowi i zapomniano o zabytku ???

    • 3 1

  • Chwalebne są działania konserwatora

    Mam nadzieję, że równie gorliwie zajmie się wspomnieniem po dworku na Morenie wraz z otaczającym parkiem, oraz zakładami mięsnymi i też nakaże wszystko odbudować.

    • 3 0

  • Behemoth (2)

    A wiecie ze w tych ruinach byla robiona niegdys sesja zdjeciowa zespolu Behemoth do plyty Satanica?

    • 1 3

    • PORAZKA

      on jeszce zyje/?--a ta doda smroda?

      • 1 1

    • Behemoth

      Tu wlasnie widac pseudozwiazek Arciszewskiej(?) z katolickimi wartosciami. Nergal i ona to dobrana para. Antyniemieckosc to przykrywka zyskow a tez kompleksow. Podpalenie umyslne.

      • 0 0

  • Zabytek popadający w ruinę... (3)

    Przecież Pan Mielewczyk rujnuje wszystko co kupi - pałac w Małkowie i ta zajezdnia jest jednym z przykładów. Dziwię się, że ma na to ciche przyzwolenie władz i że jeszcze mu wierzą i pozwalają na nowe inwesytcje tego typu. On nie dba o zabytki, mu tylko zależy na dobrej lokalizacji, resztę doprowadzić do ruiny i wybudować jakieś nowoczesne straszydło

    • 8 1

    • Czyżby (1)

      pan Mielewczyk był deweloperem?

      • 2 0

      • jest--jest!--

        tak!-pałac w Małkowie! i inne..-wybudował osiedle apartamentów w gdynii-wzgórze,,teraz kupili kamienice stara alokatorami--i wyrzucaja ich na bruk!...pisUARY Z PIERZA I PUCHU!--rzucam na nich urok!--a kysz!

        • 0 0

    • MA "CICHE POZWOLENIE WŁADZ"

      BO Z WŁADZĄ ŚPI!
      A WŁADZA JAKA? KAŻDY WIDZI!
      PiS Z NIMI TAŃCOWAŁ! NEO KOMUNA! TYLKO GŁĘBOKO RELIGIJNA!

      • 2 1

  • (1)

    a co z ruinami rzeźni i dziurą pod Halę Brzegową w Brzeźnie, ile to już lat straszy i dokąd tak będzie, czy ktoś wie???

    • 8 0

    • He

      będzie tak długo, dopóki ktoś nie kupi i wtedy pan konserwator przyleci z pretensjami, że... ruina i nowy własciciel nic z tym nie robi!

      • 0 0

  • (1)

    to jest zabytek niskiej klasy w Polsce mam wiele naprawdę unikatowych budynków które popadają w ruinę i nie wywołuje się z tego powodu szumu medialnego, ten jednak jest własnością człowieka z wiązanego z Pisem co wiele tłumaczy.
    Lata komunizmu zrobiły swoje kiedy wszytko było wspólne nikt nie dbał o zabytki bo po co ni się rozsypuje to co przypomina o dawnych systemach feudalnym czy kapitalistycznym, ważniejsze było budowanie ciasnych mieszkanek w szpetnych blokach na chwalę socjalizmu.
    tu jest przykład prawdziwego zabytku o który się nie dba, ma on wielka wartość historyczna, nie to co ten pruski barak o urodzie familoka
    http://www.ratujtenczyn.org.pl/

    • 3 2

    • Poza wszystkim

      to ten budynek jest ruiną, odkąd pamiętam (w latach sześcdziesiątych chadzałam tamtędy do V LO)...

      • 0 0

  • podobne budynki stały przy Jana z Kolna tez zabytki i zostały zburzone pod to http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Niewielki-biurowiec-jaskolka-Mlodego-Miasta-n42180.html

    • 4 0

  • Strażacy z JRG-5 w Oliwie...

    Niech się szykują ze sprzętem, niech już teraz podjadą i sprawdzą jak rozstawiać wozy, gdzie hydranty, gdzie co jest.... Na dniach ta wiedza się przyda.

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane