• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zamieszanie z odjazem kolejek SKM z Gdańska

Barbara
2 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Mimo że są nowe wyświetlacze LCD w Gdańsku, to pasażerowie zdezorientowani biegają z peronu na peron w poszukiwaniu kolejki SKM, która jako pierwsza odjedzie w kierunku Gdyni. Mimo że są nowe wyświetlacze LCD w Gdańsku, to pasażerowie zdezorientowani biegają z peronu na peron w poszukiwaniu kolejki SKM, która jako pierwsza odjedzie w kierunku Gdyni.

Niedawno na peronach SKM na Dworcu Głównym w Gdańsku pojawiły się nowe wyświetlacze informacji pasażerskiej, jednak zmiana ta, zdaniem naszej czytelniczki, spowodowała, że pasażerowie zdezorientowani biegają z peronu na peron w poszukiwaniu kolejki SKM, która ma odjechać w pierwszej kolejności.



W połowie grudnia informowaliśmy o tym, że na peronach SKM pojawiły się nowe monitory LCD, które zastąpiły wysłużone tablice informacji pasażerskiej.

Czytaj więcej na: Nowe monitory na peronach SKM

Czy odczuła(e)ś problemy z nowym systemem informacji na SKM?

Wydaje się, że zmiany wprowadza się po to, żeby było lepiej, SKM w Trójmieście chyba jest w tym wypadku wyjątkiem - zmiana wyświetlaczy na peronach SKM w Gdańsku Głównym spowodowała tylko, delikatnie mówiąc, bałagan, dezorganizację i nerwy pasażerów - napisała pani Barbara, nasza czytelniczka. Poniżej prezentujemy jej doświadczenia w tej kwestii.

Codziennie dojeżdżam z Gdyni do Gdańska Głównego i z powrotem i od wprowadzenia nowych tablic praktycznie nie ma dnia, żeby pasażerowie zdezorientowani nie biegali z peronu na peron w poszukiwaniu kolejki SKM, która jako pierwsza odjedzie w kierunku Gdyni. Komunikaty nadawane na peronach w niewielkim stopniu pomagają.

Sama padłam ich "ofiarą" gdy po południu w czwartek 18 grudnia wracałam do domu. Naprzemiennie podawane były komunikaty, że "pociąg do Wejherowa odjedzie z toru... przy peronie..." oraz "pociąg do Rumi odjedzie z toru... przy peronie..." (oczywiście były to dwa różne perony) bez podania informacji, który odjedzie jako pierwszy. Ludzie biegali od jednego peronu do drugiego, w końcu wydawało się, że grupowo odkryliśmy, która kolejka odjedzie pierwsza i do niej wsiedliśmy. Niestety była to chybiona decyzja, jako pierwszy odjechał prawie pusty ten drugi skład. Bałagan był taki, że ogólnie z większością pasażerów, odjechałam z Gdańska dopiero trzecim wyjeżdżającym składem.

30 grudnia, znowu "udało" mi się odjechać dopiero trzecim odjeżdżającym składem. Tym razem, ten wybrany jako pierwszy nawet ruszył, ale gwałtownie zatrzymał się po kilku metrach. Wszyscy myśleli, że za chwilę ponownie ruszy - niestety w zamkniętej kolejce nie słychać komunikatów nadawanych na peronach. Właśnie w zamkniętej, ponieważ kierownik pociągu nie otworzył drzwi, tylko aktywował otwieranie ich na przycisk, o czym oczywiście my, pasażerowie, nie wiedzieliśmy.

Bałagan to delikatne określenie tego, co od jakiegoś czasu dzieje się z odjazdami kolejek z Gdańska Głównego. Może kogoś, kto sporadycznie jeździ, opóźnienie 15-20 minut nie obchodzi tak bardzo, jednak traktowanie tak ludzi dojeżdżających codziennie, często przesiadających się dalej na autobusy, opóźnienia spowodowane wyborem na chybił trafił, jest niepoważne. Świadczy to o głębokim niepoważaniu pasażerów przez SKM, przeganianiu z peronu na peron, ze składu do składu niemal jak zwierzęta.

Czy Taki sposób traktowania pasażerów i (dez)organizacji odjazdów teraz będzie już obowiązywał w Gdańsku Głównym? Czy jest jakakolwiek szansa, że to się zmieni?

Może powinno się wprowadzić informowanie pasażerów o tym, który skład odjedzie jako pierwszy - wystarczyłoby proste zdanie: "jako pierwszy w kierunku Gdyni odjedzie...". Zamiast kolorowych, a jednak bezużytecznych tablic, przydałoby się wprowadzić zrozumiałe i widoczne dla wszystkich oznaczenia.
Barbara

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (156) 4 zablokowane

  • w tunelu też będą wyświetlacze i strzałki

    Tylko trwa tam teraz remont! Nie zauwazyliście? Ale to fakt. Informacja o odjazdach Skm obecnie trochę kuleje. Np. gdy ktoś przesiada się Skm z Tczewa na Skm do Gdyni powinien od razu dostać info, z którego peronu odjeżdża Skm najszybciej w tamtym kierunku.

    • 1 0

  • kiedys za tzw komuny był fajny pomysł

    W tunelu i na peronach migały strzałki która ,,kolejka'' pojedzie pierwsza... kazdy kierował sie strzałkami , Niestety przyszła solidarnosc i wszystko co postkomunistyczne było złe i je polikwidowano ,, wiec teraz mamy to co mamy ,,,
    Ale nie narzekajcie wyswietlacze na nieczynnym przystanku Gdańsk Sródmieście działają bez zarzutu...( jeszcze)

    • 2 0

  • racja!

    strzałki w tunelu nie działają, w tamtym tygodniu jechałam z głownego na wrzeszcz i oczywiście nie weszłam na peron, z którego akurat odjeżdzała kolejka, więc z wielką torbą i kilkoma innymi osobami szybko przebiegliśmy na drugi peron, i wraz z sygnałem zamykania drzwi wpadłam z torbą do kolejki! dobrze, że w takim pośpiechu i przy oblodzonym peronie nic sobie nie zrobiłam. A, że to była niedziela, nie chciało mi sie czekać 15-30 min na drugą kolejkę!

    • 1 0

  • (7)

    A zweryfikować na tradycyjnym rozkładzie to już nie potrafią?

    • 16 95

    • raczej nie... (2)

      nawet nie wiedzą że informacja o odjeździe jest podawana według kolejności odjazdu a nie losowo.... żenada z tym narodem i jego drobnymi problemami

      • 3 20

      • (1)

        I co ci da kolejność odjazdu, jak nie znasz peronu z którego ta kolejność się zaczyna?

        • 3 1

        • da

          ponieważ skoro wyświetla się w kolejnosci tzn że pierwszy wyswietlany na danej tablicy odjedzie z toru przy którym ta tablica wisi

          • 1 0

    • Tylko po co w takim (1)

      razie są te wyświetlacze?
      Inna sprawa. To co się dzieje ma być zachętą do porzucenia samochodu na rzecz komunikacji publicznej?

      • 35 3

      • fumanką bliżej

        • 3 0

    • (1)

      nie wiedziałem że na tradycyjnym rozkładzie SKM są nr peronów mądralo

      • 50 1

      • Jest informacja ktora linia i godzina.

        • 4 2

  • Badziewie (7)

    Te ekrany na każdej stacji są badziewiaste. Ekrany LED przydałyby się głównie w trakcie awarii czy sytuacji nietypowej, żeby informować jakie są opóźnienia. Tymczasem na SKM to działa tak samo jak rozkład w gablocie... przy opóźnieniach i awariach wprowadza tylko dezinformację... Niestety tak jak klimatyzacja jest dla SKM zbyt nowoczesnym wynalazkiem, tak i z tablicami LED sobie nie radzą... u nich wciąż 20 wiek panuje :)

    • 101 3

    • dziś na całej trasie wyświetlacze nie działały (1)

      dziś SKM wymyśliła jakiś dziwny rozkład, ważny tylko dziś i właśnie w taki dzień przydałyby się wyświetlacze na peronach... niestety wszystkie jak jeden miały skasowane odjazdy i w sumie robiły chyba tylko za zegarek :) bo wyświetlona była tylko godzina i nazwa stacji :)

      • 6 0

      • może jednak

        przydałoby się nauczyć czytać ? W gablotach na rozkładacj jest napisane, ze 2 i 5 skmki kursują jak w soboty

        • 1 0

    • jacy pracownicy taka obsługa (4)

      co się dziwisz :) Jak tam pracę można dostać tylko po znajomości :) Rozmawiałeś kiedyś z przeciętnym pracownikiem tej firmy? Niestety w większości przypadków to dobrze opłacani zupełnie nie wykfalifikowani ludzie. Nie chce im umniejszać, każdy kombinuje jak może i skoro Mamusia / Tatuś załatwili pracę za niezłe pieniądze to się cieszą - ale efekt jest jaki jest. Inna sprawa to, że SKM jest spółką publiczną i generalnie nabory powinny być oficjalne :) a zatrudnienie w firmie rośnie, choć oficjalnie ofert pracy nie ma :)

      • 29 6

      • Co za problem ? (3)

        SKM jest spółką skarbu państwa działającą w oparciu o publiczne pieniądze, więc można zrobić oficjalny audyt, sprawdzić kto jakie ma kwalifikacje, niedouczonych kretynów pozwalniać i zastąpić ich ludźmi z oficjalnego konkursu.
        W dobie obecnego bezrobocia było by pełno chętnych z dobrymi kwalifikacjami co się obecnie marnują na jakichś umowach śmieciowych u prywaciarzy.

        • 7 3

        • (1)

          Zaznaczam tylko że " doba obecnego bezrobocia" trwa już ćwierć wieku. I mimo dwóch czy juz nawet trzech mln emigrantów, trwa nadal

          • 13 0

          • dość szybko by znormalnieli, jak by każdy pracownik SKM mial obowiazek dojezdzac SKM, plus zakaz uzywania smochodu

            zarzady i rady nadzorcze tez

            • 5 0

        • no właśnie w tym problem

          problem właśnie w tym, że nikt tam audytu nie zrobi :) Ja i Ty nie możemy zarządać audytu, a właściciele SKM mają w nosie ten bałagan, który tam panuje, bo są na wygodnych Państwowych posadkach więc pewnie nie zdają sobie nawet sprawy, że do Europejskiego poziomu tej firmie bardzo dużo brakuje... ale cóż się spodziewać po firmie w której rzecznik prasowy zostaje wiceprezesem...

          • 11 0

  • Powinni zakupić co najmniej kilkanaście nowych pociągów - takich, aby nie było dziury do peronu

    • 1 0

  • Skm bilety (1)

    Proszę napisać czemu zabraliscie bilety dekadowe !!! Złodzieje.

    • 2 0

    • wiesz, pasażer na bilecie okresowym, to najgorszy Klient ;) Korzysta często a płaci średnio najmniej za 1 przejazd.

      Kiedyś u pewnego organizatora przewozów podkreśliłem, że jestem stałym użytkownikiem komunikacji zbiorowej na najdroższym bilecie miesięcznym. Usłyszłem, że taki to w sumie najmniej pożądany klient, bo stale korzysta z komunikacji, ale średnio płaci najmniej za 1 przejazd. To takie teraz chore myślenie modne.. Dziecko w rodzinie, też teraz jest KOSZTEM.

      Przewoźnicy najchętniej wszystkich widzieliby na biletach jednorazowych ;)))))

      • 6 0

  • 'nowe' wyswietlacze, to znowu przerost formy nad treścią.

    Po pierwsze: w Polsce wszystko musi długo trwać.Wymiana tak prostych urządzeń też. W normalnym świecie byłoby to zrobione w ciągu 1 dnia.
    Po drugie: "nowe" wyświetlacze potrafią pokazywać bzdury: np. "Odjazd za 2 min" widoczne przez 10 minut, albo pokazywać samą godzinę odjazdu bez kierunku (fałszywą), która nagle się przeobraża w poprawną informację.
    Po trzecie: kiepska identyfikacja składów SKM w systemie, były przypadki, że identyfikowano koparkę na sąsiednim torze (remont) jako SKM i raportowano to jako nadjeżdzającą SKM na kolejnej stacji (dzwoniłem kiedyś do SKM z zapytaniem, że trzeci raz widzę 'wjazd' a nic nie wjeżdża - otrzymałem informację, że to przez remont we Wrzeszczu czy Zabiance system łapie pojazdy na remontowanym odcinku obok).
    Po czwarte: jak SKM nie stać na szybkie działanie i brakuje informacji o odjazdach w Gdańsku Głównym (strzałek), to niech postawią mobilnych pracowników ze strzałkami w ręku!
    Wkurza mnie, że mają takie ogromne przychody a koszty niekonicznie zawsze tam gdzie trzeba.
    Po piąte: inżynierowie mogliby pomyśleć i montować wyświetlacze na peronach tak, by były widoczne również z tunelu (przed wejsciem na peron, żeby można było bez wchodzenia na górę zobaczyć za ile jest odjazd). Programowo montowane są bez ładu i składu.
    Po szóste: te pożal się Boże ekrany LED powinny być 2x większe albo zawierać 2x mniej informacji (max 2 odjazdy).

    • 8 0

  • (9)

    To na tych tablicach nie jest podawana godzina odjazdu?

    • 7 0

    • (7)

      jest, ale na danym peronie, na danym torze. Musisz oblecieć wszystkie, żeby porównać, który pierwszy. Albo znasz jako stały bywalec godzinę odjazdu, ale nie wiesz z którego toru. Więc latasz i szukasz właściwego. A w tym czasie on może odjechać.... Bajzel i zmiana na gorsze.

      • 16 1

      • (6)

        Hm. Niby rozumiem, ale przecież wystarczy znać aktualną godzinę i częstotliwość kursowania pociągów, by wywnioskować, który odjedzie pierwszy. Rozumiem, jeśli ktoś jeździ nieczęsto, ale codzienny pasażer chyba się orientuje, że jeśli tablica podaje odjazd za 20 minut a jest okolo godziny 16.00, to trzeba iść na sąsiedni peron?

        • 2 9

        • (4)

          Tylko że nawet gdyby tablice podawały prawidłowe godziny odjazdu to musisz podejść do tablicy (naprawdę napisy są małe) i tak podchodzisz do jednej, drugiej, trzeciej a w tym czasie kolejka ci odjeżdża. Przy codziennych dojazdach tracić tak dodatkowe 15 minut to naprawdę wygodne i nic a nic nie denerwujące.

          • 2 0

          • (3)

            to nie lepiej wejść do dworca, gdzie jest tablica wszystkich odjazdów?

            • 0 0

            • (2)

              Tak, codziennie spiesząc się z pracy do domu każdy będzie leciał dodatkowo do hali dworca, bo komuś chciało się "ozdoby choinkowe" zainstalować na peronach - po co pasażerowie mają z tego korzystać, to ma ładnie i nowocześnie wyglądać.
              Można też codziennie, jak tu ktoś radził lecieć na Gdańsk-Stocznię, tam każda kolejka przy jednym peronie się zatrzymuje. A co tam, można i do Gdyni pieszo lecieć, jak już to już.

              • 2 0

              • (1)

                no chyba lepiej do dworca, niż latać po peronach i podchodzić do każdej tablicy...

                • 1 0

              • A może jednak lepiej zmienić ten system na bardziej przyjazny pasażerom?

                • 1 0

        • Cóż... widać za skomplikowane. Tak jak otwarcie drzwi przyciskiem.

          • 5 0

    • Godzina jest podana, tylko nie zawsze dobrze. Raz miałam, że wyświetlało 16:15 a odjechała o 16:00 a ta co miała wyświetlone o 16:00 to stała jeszcze długo i nie wiem w końcu o której pojechała.

      • 0 0

  • Chory system!

    Wiara w niezawodność techniki jest może jakimś symptomem czasu. Tylko czy sens ma tworzenie rozkładu jazdy, który nie tylko nikt nie rozumie, ale też nikt nie jest wstanie nauczyć się na pamięć? Czy w Trójmieście nie okłamujemy się sami twierdząc, że jest to tylko jedna SMK-ka? Może warto przyznać się, że są to tak naprawdę różne linie i czas nazwać je po imieniu a nie tylko SKM i PKM?

    Nie chcę wychwalać jakieś zagraniczne systemy, bo poznałem również ich wady. Bez przykładów się nie obędę. Jeżeli mamy już tramwaje z Dortmundu, to spójrzmy również jak zorganizowana jest SMK-ka właśnie tam. Do dworca głównego dojeżdżają 3 linie tak zwanej S-Bahn, jedna pomija dworzec główny. Każda linia S-Bahn (S 1, S 2 i S 5) kończy bieg na dworcu głównym i tak samo jak w Gdańsku zmienia kierunek jazdy. Również w Dortmundzie część dworca jest stacją czołową. Różnica jest wielka, bo każda S-Bahn odjeżdża zawsze z tego samego nie tylko peronu ale też toru! Jest to możliwe, bo takt jest dużo gorszy niż w Trójmieście, czyli 20/30 minut.

    Jeżeli chodzi o takt, to rozkład jazdy można nauczyć się na pamięć, bo trzeba tylko zapamiętać że między godziną 4 a 19 SKM odjeżdża co 20 minut, między 19 a północą co 30 minut, przez cały dzień nie ma zmian w rozkładzie. Pod odjazdy pociągów dopasowane są autobusy we krzyżujące trasę SKM.
    Może Niemcy po prostu lepiej zrozumieli po co mają sejmik w landzie a my nasz nie doceniamy podczas wyborów.

    Wiem, że wylewa się nam z uszów to chwalenie tych Niemców, bo tak naprawdę złoto tam też nie jest. To spójrzmy do Warszawy. 4 linie SKM, na niektórych odcinkach np. Lotnisko Chopina i W-wa Wschodnia jeżdżą S2 i S3 równolegle, takt co 20 min. Co ciekawe, Sulejów w kierunku Chopina od 4:53 do 22:53 co 30 min. Działa też w Polsce. Ale nie w Trójmieście!

    Jeżeli spojrzę na rozkład jazdy SKM między Tczewem a Słupskiem, to widzę tylko chaos. Widzę tylko część połączeń, bo resztę realizują Przewozy Regionalne. W Tczewie latam od okienka do okienka, bo bilet są sprzedawana w różnych okienkach. Jeżeli nie zdążę na SKM-kę to muszę czekać 2 godziny aż ten skład wróci. Chory system!

    Również w Trójmieście logiczne byłoby łatwiejsze ponumerowanie pociągów, nawet różne kolory dla każdej linii i uporządkowany rozkład jazdy!

    S1 Gdańsk Śródmieście - wszystkie przystanki pomiędzy - Wejherowo, takt co 20 minut (SKM)
    S2 Gdańsk Główny - wszystkie przystanki pomiędzy - Gdynia Cisowa, takt co 20 minut (SKM)
    S3 Gdynia Główna - wszystkie przystanki pomiędzy - Lębork (co 60 minut)/dalej do Słupska (co 120 minut) (SKM)
    S4 Gdańsk Główny - wszystkie przystanki pomiędzy - Tczew (co 60 minut) (SKM)
    S5 PKM

    + dodatkowe SKM-ki w godzinach szczytu!

    RE 1 Gdynia Główna - Sopot - Gdańsk Główny - Pruszcz Gdański - Pszczółki - Tczew (co 60 minut, bez przystanków pomiędzy, PR)
    RE 2 Gdańsk Główny - Sopot - Gdynia Główna - Reda - Wejherowo - Lębork - Słupsk (co 60 minut, bez przystanków pomiędzy, PR)

    I oczywiście wspólny bilet dla wszystkich w całym województwie, żeby ludzie przesiadali się między różnymi środkami transportu.

    Polecam podcast Poranek RDC nt. kolei z 18.12 z dr. Michałem Beim.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane