• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zaostrzą się przepisy dla rowerzystów?

Michał Sielski
7 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Rząd chce zaostrzyć prawo wobec rowerzystów, choć najwięcej wypadków powodują kierowcy samochodów oraz piesi. Rząd chce zaostrzyć prawo wobec rowerzystów, choć najwięcej wypadków powodują kierowcy samochodów oraz piesi.

Obowiązkowa karta rowerowa dla osób, które nie mają prawa jazdy, kaski dla dzieci i młodzieży - to wstępny pomysł polityków na podniesienie bezpieczeństwa na drogach. Przedstawiciele rowerowych organizacji pukają się w głowę i pokazują statystyki policji, z których niezbicie wynika, że to kierowcy samochodów powodują zdecydowaną większość wypadków, a rowerzyści są odpowiedzialni za zaledwie 6,2 proc. z nich. Podobnych przepisów nie ma nigdzie na świecie.



Czy rząd słusznie chce zaostrzyć prawo wobec rowerzystów?

To jeszcze nie projekt ustawy, ale pomysł, który zostanie poddany konsultacjom. W skrócie: każdy rowerzysta będzie musiał posiadać kartę rowerową albo prawo jazdy. Bez tego nie będzie mógł poruszać się po drogach publicznych, czyli de facto nigdzie poza lasami i własnym podwórkiem. Karta ma obowiązywać zarówno dorosłych, jak i dzieci. Egzaminy mają być organizowane przez Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego. Pojawił się też pomysł, by kartę rowerową można było uzyskać w komisariatach policji, w których są funkcjonariusze ruchu drogowego.

- Wielu rowerzystów to też kierowcy, którzy mają prawo jazdy i wiedzę o zasadach ruchu drogowego. Warto w taką wiedzę wyposażyć również tych, którzy nigdy takich uprawnień nie mieli. Ta zmiana nie będzie wprowadzana przeciwko rowerzystom, ale ze względu na ich bezpieczeństwo - podkreśla minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Kto powoduje wypadki drogowe

Warto więc sprawdzić, kto powoduje najwięcej wypadków w Polsce. Odpowiedź jest oczywista - to kierowcy samochodów, którzy odpowiadają za 76 proc. wszystkich zdarzeń. Może więc liczba wypadków spowodowanych przez rowerzystów drastycznie rośnie? Nie, od 2011 roku jest na niemal identycznym poziomie, który sięga 6,2 proc. (dane za 2014 rok, nowszych wciąż nie ma). Czterokrotnie więcej wypadków na drogach powodują piesi. Dla nich - na razie - żadnych egzaminów nie wymyślono.

Czytaj więcej: Kto jest największym zagrożeniem na drogach?

Jak jest w innych krajach? W żadnym państwie o rozwiniętej infrastrukturze rowerowej karta rowerowa nie jest wymagana. Kaski są konieczne tylko w Australii i Nowej Zelandii. Niemal wszędzie jest też jednak znacznie lepsza edukacja już od najmłodszych lat, a także - a może przede wszystkim - infrastruktura, która wręcz wymusza bezpieczne i logiczne zachowania wszystkich uczestników ruchu. Ale i w Trójmieście, przynajmniej częściowo, nie mamy się pod tym względem czego wstydzić.

Gdańsk modelowym przykładem

- Najlepiej wypracowana w Polsce praktyka istnieje wyłącznie w samorządach współpracujących ściśle z organizacjami rowerzystów. Przykładem jest Gdańsk - mówi Marcin Hyła, prezes zarządu Miasta dla Rowerów, odpowiadający m.in. za politykę rowerową GDDKiA, a także za zmiany przepisów dotyczących rowerzystów, które weszły w życie w 2008 roku.
Większość wypadków powodują kierowcy, którzy przecież prawo jazdy mają.
Na nowym pomyśle nie pozostawia suchej nitki, przypominając, że ogromną większość wypadków powodują kierowcy, którzy przecież prawo jazdy mają. Nikt nigdzie nie udowodnił też pozytywnego wpływu kasków u rowerzystów na ich bezpieczeństwo. Naukowcy porównują wręcz ich rzekomą skuteczność do homeopatii. Ponadto większość istniejącej w Polsce infrastruktury rowerowej nie poprawia bezpieczeństwa rowerzystów, a często je wręcz pogarsza.

Policjanci oceniają jednak pomysł pozytywnie.

- Jeśli miałby on się przyczynić do uratowania choćby jednego istnienia, warto w niego zainwestować. Jeśli jednak chodzi o bezpieczeństwo rowerzystów, z roku na rok jest z nim coraz lepiej - przyznaje Marek Konkolewski z Komendy Głównej Policji.
Jakub Furkal: Zmiany sprawią, że rowerzyści pojadą chodnikami. To znacznie bardziej niebezpieczne.

Jakub Furkal Jakub Furkal
Aby odpowiedzieć sobie na pytanie o sensowność wprowadzania obowiązkowej karty rowerowej dla dorosłych, należy spojrzeć na statystyki wypadków. Wynika z nich, że główną przyczyną wypadków jest przekraczanie dozwolonej prędkości, a nie nieznajomość przepisów przez rowerzystów. Dodatkowo, im więcej rowerzystów na drodze, tym ruch jest bardziej uspokojony i tym większe bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Co więcej, taki zapis stałby w sprzeczności z prawem międzynarodowym, dokładnie Konwencją Wiedeńską - art.3 ust.5: "[...] Żadna z Umawiających się Stron nie może wymagać, aby kierujący rowerami lub motorowerami w ruchu międzynarodowym mieli prawa jazdy; jednakże Umawiające się Strony, które zgodnie z ustępem 2 artykułu 54 niniejszej konwencji złożyły oświadczenia o zrównaniu motorowerów z motocyklami, mogą wymagać praw jazdy od kierujących motorowerami w ruchu międzynarodowym."

Co jest groźne - to możliwość, że część osób (nawet z prawem jazdy) przestraszy się i przestanie jeździć rowerem.

Obniżenie liczby wypadków w dużej mierze spoczywa na projektantach dróg i egzekwowaniu przez Policję przestrzegania jazdy z dozwoloną prędkością - odpowiednio zaprojektowana droga nie pozwoli kierowcom rozwinąć wysokich prędkości, a uczestnicy ruchu mają szansę zauważyć się wzajemnie. Przykładem działań realnie wpływających na jakość wiedzy o przepisach jest projekt Rowerowa Szkoła, dzięki której dzieci z gdyńskich szkół podstawowych są szkolone przez osoby znające realia jazdy rowerem w mieście. Rozwiązaniem jest edukacja od najmłodszych lat.

Czy Policja sprawdza, czy rowerzysta - sprawca wypadku - posiada prawo jazdy? Jaki jest więc odsetek sprawców bez prawa jazdy - prawdopodobnie znaczna mniejszość. A skoro tak, to twierdzenie o przełożeniu wprowadzenia karty rowerowej na bezpieczeństwo jest z założenia błędne.

Jakub Furkal, prezes stowarzyszenia Rowerowa Gdynia

Opinie (783) 8 zablokowanych

  • Rower kontra 1.5 tony

    Na drogach rowerowych karta jest niepotrzebna,ale jezeli rowerzysta chce uczestniczyc w ruchu drogowym a nie ma prawa jazdy karta rowerowa i znajomosc przepisow obowiazkowo. To jest tylko i wylacznie dla ich zdrowia i bezpieczenstwa

    • 2 3

  • jak są liczone procenty dotyczące wypadków?

    Czy te 76% wypadków powodowanych przez kierowców samochodów to są wypadki z udziałem rowerzystów?

    • 0 2

  • Minister bredzi. (1)

    • 5 2

    • pis

      • 2 0

  • no dobrze

    ale do statystyki należałoby też dopisać ilu jest użytkowników samochodów w stosunku do użytkowników rowerów, wtedy te 6,2 proc. można by było ocenić, czy to dużo, czy mało a tak to w sumie nadal nie wiadomo Edukacja i praktuka chyba jest najważniejsza. Mam wrażenie, że najwięcej rowerzystów pędzących bez wyobrażni nie jeżdzi równocześnie samochodami, bo mieli by jej więcej.

    • 0 3

  • karta rowerowa

    proponuję też kartę pieszego dla każdego .

    • 2 2

  • Brawo! Popieram!

    • 2 3

  • %%% (1)

    Przepis ze rowerzysta ma pierwszeństwo prowadzi do tego ze pędzą na skrzyżowaniu droga rowerowa ulica.

    • 6 3

    • za dużo alkoholu!

      brak pierwszeństwa nie powstrzymuje jaskiniowców za kierownicą od wymuszania pierwszeństwa przy każdej okazji, na każdym

      • 3 3

  • Paranoja (2)

    Państwo opresyjne i tyle. Wystarczy jak w szkole powrócą obowiązkowe nauki ruchu drogowego jak kiedyś. Nowe przepisy spowodują jedynka odwrócenie się ludzi od rowerów czyli pogorszenie zdrowia. Już widze obowiązkowe karty na wsiach gdzie jest jedna droga /paranoja. Państwo chce wszystko kontrolować/typowy PiS. Każdego namawiam żeby nie głosować na nich. Ktoś poczuł biznes do zrobienia i tyle. A pozwolenia na organizowanie kursów będzie oczywiście wydawać ten sam minister

    • 4 4

    • nie muszą powracać, wystarczy kontynuować (1)

      wychowanie komunikacyjne pozostaje elementem zwykłego programu szkoły

      • 1 0

      • ten program jest zły, jest chory

        widziałem jak działa sztandarowy projekt firmowany przez tego Furkala
        i pierwszy raz cieszę się że moje dziecko rośnie z dala od Trójmiasta

        • 1 0

  • Choćby jedno życie miało to uratować, (5)

    to warto wprowadzić taki obowiązek - karta i kask dla rowerzysty. Tak jak zmniejszono prędkość samochodów o 10 km/h w mieście.

    • 7 7

    • wiesz ilu ludzi ginie w PL od noży? o wiele wiele więcej niż potrąconych przez rower! bez porównania!

      bądź konsekwentny! żądaj certyfikatów wyszkolenia w obsłudze noża do chleba, osobnego do wędlin, osobnego do owoców i serów i ryb i kozików sadowniczych i noży do tapet itd

      i skonfiskuj wszystkie noże użyte bez kwitów

      następnie - jak potencjalnie niebezpieczny jest klozet? przecież niepszeszkolony może sie utopić w czasie mycia zębów albo picia jak nie wie do czego to służy! żądaj certyfitaów, na dolnopłuki, górnopłuki i systemy próżńiowe, resztę wysyłaj za potrzebą w krzaki

      pis rządzi. oni mogą wszystko. wybrala ich większość. ta większość to ty i ty i ty i ja też. gratuluję.

      • 0 0

    • (3)

      moja głowa mój problem twoje kaski g.. dają

      • 0 1

      • Dają. Ja już się przekonałem. Dzięki kaskowi żyję i żaden mądrala forumowy nie ma argumentu, który to przebije (2)

        Ale nie noś, pewnie, po co. Mnie twój łeb nie obchodzi. Rozwalisz go - jednego idiotę mniej.

        • 2 0

        • (1)

          idioto żyjesz sobie i żyj ale proszę cię nie rozszerzaj swojego debilizmu na moją osobę nie będziesz mi baranie dyktował co mam robić i jak żyć takim debilom jak ty marzy się opiekuńcze państwo które cię za rączkę poprowadzi przed wszystkim ochroni itd typowo lewackie odmóżdżenie dzięki kaskowi żyję więc wszyscy mają je nosić

          • 0 0

          • spokojnie, tak nie dotrzesz, a sobie zaszkodzisz

            racjonalnymi argumentami do głupka też nie dotrzesz, ale nie zrazisz sobie innych, którzy to czytają.

            a do głupków: nie przeszkadza Wam że kart rowerowych nie ma nigdzie na całym świecie? nie tylko dla dorosłych, ale nawet dla dzieci? że jedyny przykład, Estonia, to karta od 10 do 15 lat do jazdy samodzielnej, nie wymagana w towarzystwie osoby powyżej 15 lat?

            nie przeszkadza Wam, że się z Was śmieje caluteńki swiat, a przez Was z całej reszty Polaków, z Polski i Polskości? że przez Was głupek i polaczek to dla obcych są synonimy?

            • 0 0

  • Zróbcie tą kartę dla wszystkich! (1)

    Zróbcie tą kartę konieczną dla wszystkich, nawet dla tych z prawem jazdy kat. B.

    Jesteś kierowcą i twierdzisz, że Ci taka karta nie potrzebna ?
    To teraz szybko powiedz mi, bez zaglądania do internetu:
    ile maksymalnie w rowerzystów może jechać w grupie i jakie są dopuszczalne odległości między grupami ?
    jakie oświetlenie powinien posiadać rower i w jakich okolicznościach ?
    jaka jest różnica między znakiem osoby pieszej i roweru przedzielonych pionową a poziomą kreską ?
    Nie znasz odpowiedzi na któreś z pytań ? Właśnie, może warto zacząć od siebie wymagania znajomości PoRD.

    • 5 4

    • Jedziesz rowerem i nie masz ręki - jak wskazać zamiar skrętu?

      oswietlenie przyczepy jednokołowej

      jedziesz z dzieckiem na siodełku ruchliwą drogą bez 'śmieszki' - którędy

      rowerzyści wyprzedzają cię w furze w korku z obu stron, jak ich legalnie wyprzedzić, gdy już się da?

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane