• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zapomniane gdyńskie drogi rowerowe

Łukasz Bosowski, prezes Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia
27 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia. Koparki zablokowały drogę rowerową
Wyznaczanie dróg rowerowych na chodnikach to w Gdyni norma. Podobnie jest m.in. na mocno uczęszczanej przez pieszych al. Topolowej. Wyznaczanie dróg rowerowych na chodnikach to w Gdyni norma. Podobnie jest m.in. na mocno uczęszczanej przez pieszych al. Topolowej.

- Europejski Tydzień Zrównoważonej Mobilności skłonił nas do podsumowania gdyńskich projektów infrastruktury rowerowej. Cięcia na ulicy Morskiej i Wielkopolskiej oznaczają, że 2020 rok przynosi usunięcie z projektów ponad 5 km dróg rowerowych - jest to rzecz absolutnie niespotykana w polskich miastach, ale też w historii Gdyni - pisze Łukasz Bosowski, prezes stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.



Czy jeździsz na rowerze w miejscach, gdzie nie ma dróg rowerowych?

Po wielkim rozczarowaniu na Węźle Karwiny, gdzie mimo szumnych zapowiedzi ścięto z projektu ok 80% infrastruktury rowerowej, z nadzieją wyglądaliśmy na brakujący odcinek ul. Morskiej od KcyńskiejMapka do skrzyżowaniu z KwiatkowskiegoMapka zapowiadany do realizacji jeszcze w 2016 roku, jako projekt zapasowy.

Niestety, z tej drogi rowerowej również zrezygnowano. Wydział Inwestycji potwierdził kilka dni temu, że prace projektowe nie są prowadzone już od stycznia 2020. Główna droga rowerowa na Morskiej pozostanie przez najbliższe lata dostępna dla rowerów tylko z jednej strony. Osoby próbujące tam jazdy jezdnią, będą tam narażone na łaskę i niełaskę drogówki [sąd również wydaje różne wyroki w sprawie rowerzystów jadących jezdnią, gdy po drugiej stronie dwupasmowej drogi oddzielonej pasem zieleni jest droga rowerowa - przyp. red.]. Nic dziwnego, że większość będzie przeciskać się chodnikiem.

Ponad 5 km dróg rowerowych znika z planów



Cięcia na ulicy Morskiej i Wielkopolskiej oznaczają, że 2020 rok przynosi cięcia ponad 5 km dróg rowerowych - jest to rzecz absolutnie niespotykana w polskich miastach, ale też w historii Gdyni. Jednocześnie, projekty faworyzujące ruch samochodowy takie jak przebudowa zatok, Obwodnica Witomina, czy parking pod Parkiem Centralnym cięć nie muszą się obawiać. Jak to się ma do obietnic wyborczych zbudowania intuicyjnej, bezpiecznej i wygodnej sieci dróg rowerowych?

Szczególne okoliczności roku 2020 dla większości miast określanych jako smart-citi'es przyniosły pole do eksperymentowania w poszukiwaniu alternatyw dla transportu publicznego. W Paryżu, Brukseli, ale także w Gdańsku, Poznaniu i Krakowie skupiono się na przyspieszeniu realizacji wcześniej zaprojektowanych rozwiązań drogowych dla rowerów, ponieważ tylko te pojazdy gwarantują w codziennych podróżach maksimum "higieniczności". Osoby wybierające rower zamiast auta lub komunikacji zbiorowej, zachowują naturalny dystans od pozostałych, mają gwarancję miejsca siedzącego oraz systematycznie wzmacniają własną odporność.

Udział ruchu rowerowego nie musi być niski



Podział ruchu w rozbiciu na rodzaj transportu w wybranych miastach. Źródła: Plan realizacji polityki transportowej Krakowa 2020, projekt Polityki Mobilności Transportowej Miasta Poznania 2020, Wyniki Kompleksowego Badania Ruchu we Wrocławiu i aglomeracji 2018, Preferencje i zachowania komunikacyjne mieszkańców Gdyni w 2018 r. Podział ruchu w rozbiciu na rodzaj transportu w wybranych miastach. Źródła: Plan realizacji polityki transportowej Krakowa 2020, projekt Polityki Mobilności Transportowej Miasta Poznania 2020, Wyniki Kompleksowego Badania Ruchu we Wrocławiu i aglomeracji 2018, Preferencje i zachowania komunikacyjne mieszkańców Gdyni w 2018 r.
Gdynia zaś traktuje okoliczności epidemiczne raczej jako usprawiedliwienie dla ostrych cięć w projektowaniu rozwiązań i realizacji spójnej sieci połączeń rowerowych. "Liderzy" rowerowi ścigają się o osiągnięcie 10 proc. poziomu udziału ruchu rowerowego w transporcie (tzw. modal split). Jest to w tej dekadzie bardzo realne dla takich miast, jak Kraków, Poznań, Wrocław, czy mniejszy od nas Toruń.

Gdynia w tym zestawieniu wypada nadzwyczaj słabo: w zależności od badania udział rowerzystów kształtuje się na poziomie między 2 a 3 proc. Wśród dużych miast jest to jedna z najniższych wartości. Podobnie kształtuje się kwestia gęstości sieci dróg rowerowych. W Gdyni jest dokładnie tyle samo co w zamieszkałych przez 130 tys. osób Tychach. Jednocześnie w Gdyni notowany jest wyższy niż w innych miastach udział samochodu w podróżach. Obserwowany marazm w kwestii infrastruktury rowerowej te dysproporcje jedynie pogłębi.

Apelujemy więc do władz Gdyni o przywrócenie porzuconych planów rozbudowy sieci rowerowej, nieodkładanie na półkę realizowanych obecnie projektów i szybkie rozpoczęcie projektowania brakujących fragmentów sieci. Na drogi rowerowe czekają mieszkańcy takich ulic jak Śląska, Dąbka, pracownicy firm wzdłuż Hutniczej, czy poruszający się między Wiczlinem a Dąbrową. Poważne traktowanie roweru jest zgodne z trendami na świecie, wpisuje się we wszelkie miejskie strategie rozwojowe i jest realizacją składanych mieszkańcom obietnic wyborczych.
Łukasz Bosowski, prezes Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (302) ponad 10 zablokowanych

  • A droga miedzy Łowicką a Zwycięstwa (3)

    to chyba najbardziej oczekiwana końcówka łącząca istniejace drigi. Tysiące mieszkańców Karwin i Dąbrowy czekają!

    • 24 3

    • Jak by czekali, to już dawno by podziękowali rządzącym przy urnie wyborczej.

      • 0 0

    • Dąbrowę z Wiczninem planują kiedyś połączyć?

      • 3 0

    • Apel

      Dołączam się do głosu. Codziennie do pracy muszę kluczyć i jeździć po dziurawym chodniku. Na drodze trzeba również pokonać przeszkody typu zwisające gałęzie i niebezpieczne przewężenia.
      Zróbcie w końcu ten fragment drogi zamiast malować kropki na Skwerze Kościuszki!

      • 4 0

  • A czy ktoś wie ile kosztuje utrzymanie nas infrastruktury urzędniczej

    W dobie komputeryzacji ilość etatów przyrasta lawinowo.
    Jestem ciekaw ile kosztują wynagrodzenia urzędników (łącznie ze spółkami miasta zajmujące się promocją, kulturą, etc).

    Myślę, że wtedy okazałoby się, że oszczędności na drogach rowerowych do całości kosztów masy urzędników są i tak śmiesznie małe.

    • 3 1

  • Wszystkie drogi rowerowe w Gdyni (2)

    Są zapomniane...
    Zero rozwoju infrastruktury rowerowej

    • 59 12

    • A co w Gdyni zapomniane nie jest? (Poza imprezami i parkingiem centralnym).

      • 1 1

    • O, to tak jak ulice

      • 8 2

  • Gdynia pod względem rowerowym to najgorsze miasto... (2)

    W Gdańsku - oczywiście - są problemy jak Kołobrzeska, czy dojazd na Chełm, ale w Gdynia w tym zestawieniu wygląda tragicznie. Nawet Sopot jest lepszy. W jakimikolwiek kierunku by się nie jechało - czy to na Północ, czy to na Witomino brak jest dróg rowerowych, a to co jest jest dramatycznie słabe. Mam porównanie - jeżdżę przez wszystkie 3 miasta.

    A teraz czytam, że zamiast wziąć się do roboty, to Gdynia robi cięcia w projektach... porażka zupełna. Wstyd...

    • 19 5

    • Coś za coś - mamy za to lotnisko

      Wystarczy trochę białej farby i można tam zrobić najdłuższą drogę rowerową w Gdyni (na pasie startowym)

      • 0 0

    • Ja tam wole Gdynie

      centrum przejedziesz jak człowiek jezdnią. W Gdańsku same brukowane deptaki dla pieszych. Nie ma żadnej alternatywy na dzień obecny. Miadto powinno się wstydzić.

      a Sopot to juz totalne dno z tymi swoimi nakazami jazdy po chodniku w strefie 30.

      • 1 5

  • (4)

    Od Listopada do Marca nikt nie korzysta z tej kosztownej infrastruktury. Rowerzystow jest w tym okresie jak kot naplakal. Czy zatem warto inwestowac pieniadze z podatkow wszystkich dla garstki zapalencow?

    • 8 10

    • Poszedł bym dalej

      Po co infrastruktura na plażach?
      Po co utrzymywać parki - przecież w grudniu mało kto do nich chodzi.

      Oczywiście że ruch rowerowy zwiększa się sezonowo latem ale to nie znaczy, że należy "wycinać" rowerzystów.

      Może warto abyś wstał od biurka lub wysiadł z samochodu i się trochę poruszał, bo nadmiar kg chyba już uciska nawet mózg.

      • 1 1

    • tak.

      jak nie ma po czym to nie jeżdżą. proste.
      jak będzie porządna prawdziwa infrastruktura rowerowa to będą jeździć cały rok.....
      ale puki samochodem jest szybciej i wygodniej nawet na małe odległości to jest jak jest.

      • 4 0

    • ubierz baranie mocniejsze okulary od listopada?W listopadzie baranie jest 10-12 stopni od jakiegoś czasu nie ma u nas zim radzę skończyć się ośmieszać

      • 4 2

    • bzdurny argument - w takim razie przestańmy inwestować w infrastrukturę dla matek z dziećmi i niepełnosprawnych, bo ich również jest niewiele w skali kraju

      • 7 3

  • Rowery won z miast

    Jak w tytule

    • 4 9

  • (10)

    Witomino jedna z największych dzielnic Gdyni bez nawet metra ścieżki rowerowej ! Na ul Kieleckiej jest wspólną z pieszymi, to samo na Małokackiej i to tylko pod górę! Kilkunastotysięczna dzielnica bez typowej, tylko dla rowerzystów ścieżki. To jest wstyd i skandal zarazem!!!

    • 28 7

    • (6)

      Mam zatem propozycję; Przenieśmy Witomiono nad morze to nie trzeba będzie się wspinać - "pod górę" . Zacznij myśleć.

      • 0 3

      • (5)

        Nie znasz tematu pajacu. Jazda tą trasą w dół jest zabroniona (zakaz). Trzeba korzystać z ruchliwej ulicy.

        • 2 0

        • (4)

          I w tym jest problem, boicie się jeździć po ulicach jak macie do tego prawo. Za to jazda po chodnikach i łamanie prawa, idzie Wam już całkiem sprawnie.

          • 5 1

          • (3)

            Na ulicach jest niebezpiecznie. Wybierz się z rodziną o ile masz i przejedź się ulicą przy niezbyt szerokiej Małokackiej (dzięki buspasowi), przy takim natężeniu ruchu jaki tam ma miejsce. Życzę szczęścia i zdrowia.

            • 0 2

            • (2)

              Przecież z dziećmi do 10 lat można jeździć po chodniku, to o co ten lament.
              Jak nie Małokacką to zjedź do centrum Kielecką tam chyba sobie poradzicie?
              Dlatego z rowerzystami jest problem bo chcecie żeby wszystko było pod Was.

              • 1 1

              • Jak zakaz to zakaz.

                • 0 0

              • To tak jakbym ci zaproponował jazde samochodem z Gdyni do Sopotu, przez Gdańsk.

                • 0 0

    • Bardzo dobrze. Ostatnia normalna dzielnica. (1)

      • 3 11

      • Przejdź się do lekarza.

        • 1 1

    • O kilka metrów by się znalazlo

      • 0 1

  • Niestety

    prezydent w kampanii wyborczej obiecywał drogi rowerowe, po czym z obietnicy chce się wyślizgać pod płaszczykiem koronawirusa. To akurat głupie tłumaczenie, bo rower w dobie pandemii to najlepsza opcja.

    • 7 2

  • Witomino prosi o drogi rowerowe

    • 4 5

  • Po co rowerzystom drogi rowerowe? (3)

    Po to, by jeździli jezdnią, blokując ruch - bo przecież szosówka musi być na szosie. I po to, by kluczyć po chodnikach i wpadać pod samochody na przejściach na góralach, bo nie po to jest czerwone, by na nim stać, więc raz się jedzie chodnikiem, raz ulicą i ma się wszystkich głęboko w d. Czasami mam wrażenie, że ścieżki rowerowe są głównie dla rolkarzy.

    • 15 9

    • Szczególnie ciebie mają w d.. ? I bardzo

      dobrze.

      • 0 1

    • po co baranie ślepe ścieżki długości 200m?

      • 1 0

    • bo jest wygodniej, szybciej i bezpieczniej

      drogi dla rowerów w polskim wydaniu to prawie zawsze tor przeszkód.

      rowerzystom nie są takie cuda do niczego potrzebne.

      potrzebne są jedynie kierowcom którzy chcą mieć cała jezdnię dla siebie.

      TAK! drogi dla rowerów w Polsce buduje się dla i z myślą o kierowcach, nie dla rowerzystów.

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane