• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zapomniano tylko o zwrotnicach...

Krzysztof Koprowski
4 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Przez ponad siedem tygodni przy Operze motorniczowie musieli ręcznie zmieniać zwrotnicę. Przez ponad siedem tygodni przy Operze motorniczowie musieli ręcznie zmieniać zwrotnicę.

Wymiana torowisk tramwajowych to w ostatnich latach jedno z największych przedsięwzięć komunikacyjnych Gdańska. Równe szyny, wyremontowane przystanki... zapomniano tylko o sterowaniu zwrotnic, których sposób przekładania pamięta pierwsze lata PRL!



Bombardiery, jako jedyne w Gdańsku, posiadają pantograf na środku składu. Bombardiery, jako jedyne w Gdańsku, posiadają pantograf na środku składu.
Tory w Jelitkowie doczekają się remontu w ramach GPKM  III. Tory w Jelitkowie doczekają się remontu w ramach GPKM  III.
W wielu polskich miastach dla wygody motorniczych stosuje się nowoczesne systemy zmiany toru jazdy - bezprzewodowo z kokpitu kierującego pojazd. Umożliwia to skrócenie czasu przejazdu, a także większe bezpieczeństwo dla kierującego pojazdem.

W Gdańsku jednak cały czas korzysta się z jednego z najstarszych systemów przekładania zwrotnic, tzw. "sanek". Zwrotnicę przekłada w nim urządzenie zamontowane na trakcji. Problem w tym, że działa to dobrze wyłącznie w przypadku tramwajów, w których pantograf zamontowany jest z przodu. Tymczasem zakupione ostatnio Bombardiery pobierające prąd na środku tramwaju mają problemy z przełożeniem zwrotnicy. Dojeżdżając np. do skrzyżowania Hucisko - Wały Jagiellońskie, tramwaj musi przyśpieszyć przed samym przejściem dla pieszych (!), po czym gwałtownie zahamować.

- ZKM Gdańsk nie zgłaszał nam uwag dotyczących problemów ze zmianą zwrotnic przez Bombardiery - dziwi się Ryszard Szreiber, zastępca kierownika działu utrzymania infrastruktury tramwajowej i autobusowej w Zarządzie Dróg i Zieleni, odpowiedzialnym za utrzymanie infrastruktury tramwajowej w Gdańsku.

Na nowo wyremontowanych odcinkach torów zamontowany jest system zdalnego przekładania zwrotnic. Problem w tym, że... nie działa, bo brakuje do niego "pilotów". Wyposażone są w nie zaledwie dwa składy, z których jeden jest obecnie remontowany. Czy działają? Dowiedzieliśmy się, że zwrotnice mają wyłączoną tę funkcję.

- Jest to dość skomplikowany system i w dłuższej perspektywie czasu planowane jest przejście na sterowanie radiowe - tłumaczy Ryszard Szreiber z ZDiZ.

Jednak to nie koniec zaniedbań związanych z torowiskami w Gdańsku. Na jednym z najważniejszych skrzyżowań w Gdańsku - przy Operze - przez ponad siedem tygodni nie działała zwrotnica na torze spod wiaduktu. W efekcie prowadzący tramwaj 2, 13 oraz 15 musiał za każdym razem wysiąść ze składu i ręcznie zmienić tor: w stronę centrum lub do Wrzeszcza. Powodowało to opóźnienia oraz było utrapieniem dla kierujących.

Motorniczowie narzekają także na źle działającą zwrotnicę na skrzyżowaniu ul. Chłopskiej z Pomorską. Mimo zmiany kierunku jazdy, nie załącza się często blokada, która umożliwia bezpieczny przejazd przez skrzyżowania bez obawy o wykolejenie. Co więcej, zdarza się że system nie wykrywa tramwaju i nie daje mu "zielonego" światła.

- W takim przypadku jestem zmuszony do wjechania na skrzyżowanie, mimo że kierowcy mają zielone światło. Mogę oczywiście zadzwonić do nadzoru ruchu, jednak w ten sposób byłbym zmuszony do blokowania ruchu przez kilkadziesiąt minut, co jest niedopuszczalne - informuje nasz rozmówca, doświadczony motorniczy.

Podobne problemy ze światłami występują ostatnio na Chełmie na krzyżówce z ul. Chałubińskiego.

Najgorzej przedstawia się sytuacja na pętli w Jelitkowie, gdzie zawraca m.in. trzywagonowa "szóstka". Tutaj oczywiście zainstalowana jest blokada, jednak brakuje wskaźników elektronicznych, które informowałyby o jej załączeniu. W efekcie za każdym razem motorniczy musi z niezwykłą ostrożnością przejeżdżać przez rozjazd, chociaż i tak zdarzają się przypadki, że zwrotnica zmieni tor, co w efekcie prowadzi do wykolejenia całego składu. Ten odcinek doczeka się jednak remontu w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej III.

Opinie (115) 8 zablokowanych

  • A nie ma już tych na wajchę? (4)

    Te były najlepsze...

    • 5 1

    • do przedmowcy (1)

      przeciez o tych wlasnie pisza...cytuje:
      "zapomniano tylko o sterowaniu zwrotnic, których sposób przekładania pamięta pierwsze lata PRL!"
      to sa wlasnie te na wajche.
      ale sa bardzo niebezpoczne juz nic nie mowic jak np pada deszcz....motorniczy idzie przelozyc i fontanna deszczowki z smaraki laduje na jego ciuchach,malo przyjemne

      • 0 0

      • Też nie to

        Zwrotnice przekładane ręcznie to wiek XIX, czasy PRL i wcześniej to zwrotnice przekładane już elektrycznie, między innymi właśnie z sankami :)

        • 1 0

    • Na Stogach przy Pasanilu jest zwrotnica na wajchę. (1)

      • 0 0

      • Pomorska / Subisława

        ten sam problem. Program sterujący światłami na tym skrzyżowaniu to PORAŻKA. Zachowuje się nielogicznie - albo właśnie nie wykrywa czekającego tramwaju, choć to jak się zachowuje wskazuje na to, że wykrywa, tylko ma pomylony program (działający odwrotnie do potrzeb).
        Prosty przykład: auta jadące Pomrską od Grunwaldzkiej i skręcające w Subisława. Powinny być przetrzymane dłużej gdy jest tramwaj a jest na odwrót - to tramwaj czeka na zmiłowanie.

        • 0 0

  • poprostu priceless (1)

    no nie moge, i z podowu niekompetencji ZKM/ZTM czy kto tam jeszcze na kogo zwala wine tramwaj musi się wpieprzać w samochody bo system nawala. a niech stoi godzine i czeka na nadzór ruchu, i następnego dnia tak samo, i tak do skutku, aż zrobią. a nie czekają aż ktoś zginie na tym skrzyzowaniu (pomorksa/chłopska)

    • 0 0

    • Masz racje.

      Przejeżdżanie na czerwonym, bo coś nie funkcjonuje jak powinno, to zwykłe łamanie przepisów i narażanie pasażerów i kierowców osobówek. Jeśli system szwankuje, to powinien być naprawiony, za to ktoś bierze pieniądze. Ale zatrzymanie ruchu to najczęściej jedyna możliwość żeby wymusić jego naprawę/modyfikacje.

      • 0 0

  • o pismaku o zwrotnicach (5)

    to tak jak któryś zrobił wywiad odrzwiach bliżej zajezdni większy prąd i drzwi głośniej trzaskają

    • 0 0

    • Dlaczego obrażasz autora? Nikt na to nie zasługuje, jeśli się nie zgadzasz to można wyrazić to w iny sposób.

      • 0 0

    • co ma piernik do wiatraka (2)

      poza tą samą ilością liter?

      Artykuł napisany dość fachowo, nie widzę bredni o kalibrze: większego prądu przy zajezdni, dlatego drzwi głośniej trzaskają :P

      • 0 0

      • a co z mąką?

        piernik z wiatrakiem ma badrzo wiele wspólnego

        • 0 0

      • Udzielając odpowiedzi na twoje pytanie informuję cię, że piernik do wiatraka ma to, że w wiatraku miele się mąkę do wypieku

        pierników ;)

        • 0 0

    • @ Krzysiek Koprowski

      Dobrze napisałeś. Czekamy na więcej :)

      • 0 0

  • (1)

    niestety może wtedy kiedy zdarzy sie poważniejszy wypadek ktoś zajmie sie ta sprawa

    • 0 0

    • Stefan ty niefiloziluj :P

      • 0 0

  • sezon ogorkowy (5)

    nie spodziewałem się, że można pisać o takich bzdurach
    wajcha- może niewygodna, ale pewna i bezpieczna!

    • 0 0

    • Taaa... (3)

      Szczególnie gdy tramwaj ma słabe hamulce szczękowe i sam odjeżdża gdy wysiądziesz przełożyć

      • 0 0

      • (2)

        To się puszcza czuwak i trzymają szynowe

        • 0 0

        • (1)

          A ludzie klną, że piszczy. Jak często będziesz to stosował to przegrzeją się obwody (wyłączą bezpieczniki) i zostaniesz bez szynowych.

          • 0 0

          • Jak klną, to patrz moja pierwsza wypowiedź w tym wątku ;) A co mnie to obchodzi że klną...

            • 0 0

    • ...i przywalić można pasażerowi jak ma za dużo pretensji :D

      • 0 0

  • do Emila bystrzachy

    Drogi, szanowny Panie Emilu. Wyjaśnię więc, że skoro nie potrafi pan przeczytać uważnie mojego wpisu to proszę uprzejmie nie krytykować i nie zabierać głosu skoro nie ma Pan o sprawie zielonego pojęcia. Dla innych..., informuję tylko, że chodzi o sytuację gdy motorniczy zatrzymuje się tak jak na zdjęciu i musi wyjść z pojazdu celem przełożenia zwrotnicy. Nie raz pojawiał się temat niesparawnych hamulców. Tym razem chodzi o hamulec postojowy zwany potocznie "szczękowym", który w części wozów bywa niesprawny i wtedy pojawia się problem. Jak zostawić wóz skoro hamulec postojowy nie jest niesprawny. Bywa, że wóz "ucieka" motorniczemu do tyłu i wtenczas ratuje się hamulcem awaryjnym, który notabene nie służy do tego. W razie uwag prosze sięgnąć do głębszej lektury.

    • 0 0

  • błędy zdarzają się każdemu (1)

    ale nie każdy potrafi je naprawić i wyciągnąc z nich wnioski. zobaczymy jak będzie w tym przypadku???

    p.s. że im nie jest wstyd przyznac się do takiego banału jak brak pilotów?!!!!!!

    • 0 0

    • Ech... wiesz jakie są problemy ze zwrotnikami?

      • 0 0

  • cokolwiek wiecej zapomnialo /niedorobiono.... (2)

    ..... dla przykladu : zmodernizowano torowiska na skrzyzowaniach Pomorska /Chlopska , Chlopska /Piastowska , Chlopska /Jagielonska ,Chlopska /Obroncow Wybrzeza , Chlopska/ Kolobrzeska , A TOROWISKA MIEDZY MIMI ZOSTAWIONO STARE .tak ze jezdzace tramwaje klekoca jak zlomy sprzed 45 lat

    • 0 0

    • bo skrzyżowania były w dużo gorszym stanie niż proste odcinki torów (1)

      chyba proste tłumaczenie?

      • 0 0

      • wydaje sie ze znowu wziol gore interes 4 kolowcow

        • 0 0

  • Krzysztof K

    zapomniał Pan napisać także o źle wyprofilowanym zakręcie pomiędzy Mickiewicza i Hallera gdzie po remoncie jakieś pól roku temu musieli od nowa układać tory, ponieważ podczas wymijania wagony się zaczepiały.
    Brakoróbstwo, bylejakość i złe projekty to w gdańskiej komunikacji są na porządku dziennym. Tylko kto na te badziewia aplikowane o środki UE daje pieniądze??

    • 0 0

  • "np, przy Operze Bałtyckiej wóz toczy się do tyłu" (1)

    a gdzie ma się toczyć, skoro spadek terenu jest w kierunku Klinicznej??
    Ile ty masz lat?

    • 0 0

    • "Przy rybnym" i w Oliwie toczy się do przodu (na nic nie spodziewającego się motorniczego :-) )

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane