• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zatłoczone autobusy i tramwaje z południowych dzielnic Gdańska. "Jedynka" tylko trochę pomogła

Maciej Naskręt
21 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Od kilku tygodni zatłoczone tramwaje są koszmarem mieszkańców Chełmu i południowych dzielnic Gdańska. Sytuację poprawiło nieco przywrócenie na trasie do Centrum linii nr 1. Rozmowy z pasażerami nagraliśmy w środę, między godz. 7 i 8.



W środę rano na trasę z Chełmu do centrum Gdańska wróciła linia tramwajowa nr 1. Pomogła nieco rozładować tłok, w jakim od kilku tygodni podróżowali mieszkańcy Chełmu i południowych dzielnic Gdańska. Niestety, nic nie zmieniło się w dzielnicach, do których tramwaj nie dojeżdża.



Czy doskwiera ci ścisk w komunikacji miejskiej?

O tłoku na tej trasie pisaliśmy kilka dni temu. Dodatkowe tramwaje od środy miały skutecznie odciążać przeładowane pasażerami linie 7 i 11. Tłok, choć zelżał, nadal dokucza pasażerom.

- Szkoda, że "jedynka" nie jedzie dalej, niż do Śródmieścia, ponieważ wielu pasażerów przesiada się przy dworcu do SKM-ki. Tym osobom pozostają "siódemka" i "jedenastka", przez co "jedynki" jeżdżą niemal puste - tłumaczy pan Piotr, który codziennie podróżuje z Chełmu do centrum Gdańska.

- Niestety, "jedynka" nie gwarantuje dogodnej przesiadki. Jeździ ona do centrum przez ul. 3 Maja i Hucisko. Lepiej byłoby, gdyby tramwaj zawracał w przeciwną stronę - najpierw wjeżdżał na przystanek przy Bramie Wyżynnej na ul. Okopowej, a dopiero później na Hucisko i ul. 3 Maja. Gdyby tak było, korzystałabym z niej. Teraz ją przepuszczam i czekam na 11 lub 7 - opowiada pani Joanna, którą w środę rano spotkaliśmy na pętli tramwajowej.

Co na to Zarząd Transportu Miejskiego? - Linia nr 1 w obecnym kształcie jest tylko tymczasowa. Myślę, że jeszcze w tym roku, jak tylko zostaną dostarczone kolejne tramwaje niskopodłogowe typu Pesa, będziemy mogli zwiększyć częstotliwość kursowania popularnej linii 11 w kierunku Wrzeszcza. Wtedy będzie więcej kursów i tłok się zmniejszy - zapewnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM.

Pasażerowie mają też uwagi do funkcjonowania pętli. - Wiele tramwajów zaraz po ruszeniu z przystanku musi się zatrzymywać przed sygnalizacją świetlną. W takiej sytuacji tramwaj praktycznie stoi na przystanku, ale ponieważ teoretycznie już z niego odjechał, to nie może wpuścić pasażerów. Ci są wtedy wściekli, ponieważ tak mało zabrakło im, by zdążyć na tramwaj - mówi pani Adriana, mieszkanka Chełmu.

Ten problem mogą rozwiązać liczniki zmiany sygnalizacji, które pokazują motorniczemu za ile sekund zmienią się światła. Działają one przy torach tramwajowych na ul. Wita Stwosza. Czy jest szansa, że trafią też na Chełm? - Polecę to sprawdzić i zainstalować te urządzenia przy pętli. Zdaję sobie sprawę, że zjawisko mocno frustruje pasażerów - przyznaje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.



Na filmie widać podróż autobusem linii 213, który po godzinie 6 wyjeżdża z Osiedla Cztery Pory Roku i jedzie do centrum Gdańska. Widać wyraźnie, że już na pierwszych przystankach autobus jest niemal pełen i część pasażerów nie mieści się w nim i zostaje na przystankach.

- Na tej trasie jest za mało autobusów, co powoduje błędne koło: ponieważ pasażerowie nie mogą liczyć na komunikację miejską, wybierają samochody, które korkują dojazd do Gdańska oraz Trakt Św. Wojciecha. Może na Trakcie powinien powstać buspas, którym kursowałyby karetki, policja i miejskie autobusy? Nie można czekać na wybudowanie nowej pętli 500 dni, już teraz ZTM musi coś poprawić, musi być więcej autobusów, aby zachęcić ludzi zgodnie z hasłem "zmień auto na bus". Mnie dojazd do Letniewa z południa Gdańska zabiera 1,5 godziny. Jeśli komunikacja się nie poprawi, to ludzie będą kupować kolejne auta za 1-2 tys. zł i jeszcze bardziej zatkają nasze miasto. Dam znać, gdy podróż do pracy zajmie mi 2 godziny - pisze pan Mariusz, nasz czytelnik i autor filmu.

Miejsca

Opinie (565) ponad 20 zablokowanych

  • (2)

    ciekawe, że tylko tłok w liniach na Chełm jest uważany za problem. My, mieszkańcy Stogów znamy to dobrze. Tramwaje linii 8 i 3 (dawna 13) są przepełnione zawsze, a w dodatku w fatalnym stanie technicznym. Ale kto by się Stogami przejmował, przecież według ZTM tam nie ludzie mieszkają, tylko zapewne bydło...

    • 9 3

    • bo nasze linie są bardziej zatłoczone niż wasze. taka smutna prawda. tu jest do obsłużenia całe Południe, kilka sporych osiedli, a u was tylko Stogi.

      • 2 2

    • na Stogach nie budują już osiedli, ale potwierdzam, tramwaje stamtąd są zapchane

      8,13 i 9

      • 1 0

  • SKORKO !

    no gratulacje dla tego kto tą 1 przywrócił ; D brawo Jarek xd ! ; ))

    • 3 1

  • (1)

    Ale ostatnio było coś na trójmieście a pro po pierwszego chyba w Gdańsku bus pasu. ZTM stwierdziło że nie może wydłużyć 111 do Dworca mimo nowego bus pasa ,bo mają limit kilometrów, to złączyli 111 ze 120, ale w tym roku to już na pewno nic nie zmienią skoro "brak" im kilometrow do dyspozycji...

    • 4 0

    • "a pro po" pisze się "à propos"

      • 1 0

  • w tym miescie nic sie nie udaje ale nie ma co sie dziwic jak taki gospodarz rzadzi miastem

    • 4 2

  • dzisiaj rano porzuciłam auto na rzecz autobusu 154 z oruni górnej, wiem jedno nigdy więcej, tam na dniach dojdzie do rękoczynów, albo linczu na kierowcy

    • 4 0

  • to miasto od lat sie juz stacza

    stajemy sie prowincja w Polsce,zadnej waznej inwestycji zagranicznej przez tyle lat!!! spojrzcie na Wroclaw,Poznan tam sie dzieje i idzieje normalnie a w Gdansku? banda Budynia odprawia szopke od lat klamiac i robiac z mieszkancow idiotow.
    Nie wspominam o pseudoinwestycjach muzealnych czy o ciaglym babraniu w drogach ktore ciagle trzeba naprawiac,nie ma kompetentnych osobo ktore maja jakies plany wizje,miasto sie stacza od lat i wyglada na to ze bedzie tylko coraz gorzej,bedziemy rownac np.do Wloclawka...

    • 6 0

  • zlinczować........

    organizatora...ZTM.!!!!!!!...................i ich promotorów.......błądzą w mgle....bez żadnych badań popytu........żenada.....Raz jedynka ,raz dwójka a może piątka wypali......Przecież ilość podrózujących nie zmienia się z dnia na dzień....to wszystko jest do przewidzenia i zaplanowowania...ale lepiej w stołek pie.........

    • 8 3

  • jak ja się cieszę, że mam swoje małe cztery kółeczka (1)

    współczuję serdecznie jadącym w ścisku, zimą wdychacie opary czosnku, a latem nosek drażni niemiła woń potu - koszmar, więc tylko czasami kusze się na jazdę komunikacją miejską, wolę jednak postać w korku w moim małym pudełku i jadę sobie kiedy chcę i gdzie chcę moim prywatnym środkiem lokomocji, z moim prywatnym psem, któremu nie muszę wciskać kagańca na mordkę

    • 4 1

    • kto dziś nie ma auta, chyba wszyscy mają

      w tym problem, ale nie wszyscy powinni niemi jeżdzić np ty skoro nie rozumiesz problemów dużych miast

      • 0 0

  • Słyszałem, że te nowe pesy są jeszcze ciaśniejsze niż (3)

    dortmundasy. Ponoć totalną porażką jest brak drzwi przy kabinie motorniczego, bo ludkowie którzy kupują bilety muszą się przepychać w tą i z powrotem i robi się niezły burdel. Coś nie udają się zakupy tym naszym włodarzom.

    • 2 6

    • Ciasno? Żebyś jechał w Elblągu. Tam tory mają tylko 1000 m szerokości

      Pesy także jadą. Mają wejście przy kierowcy.

      • 1 1

    • nowe pesy mają drzwi przy kabinie i sa większe, dortmundy 178 osób pomieszcza a pesy 256 osób, nie dawaj plotek skoro nie jeździsz!!

      • 2 0

    • nie jechałeś,więc... pesy są dłuższe, wygodniejsze i mają więcej miejsca niż

      dortmundy,ale dziś o 6:46 pesa wyjechała zatłoczona z Chełma i tak samo zatłoczona jechała do Wrzeszcza, współczucia tym, którzy nie zmieścili się do niej przy PKP

      • 0 0

  • Wy się tam obcieracie i pocicie... (2)

    a ja jadę sobie sam w pięcioosobowym samochodzie w ciepełku, nie czekam na przystanku, nie mam przesiadek, słuchając muzyki.

    • 7 3

    • i jestes dumny napewno ze mieszkasz w takim syfiacym miescie

      • 3 2

    • snobek i egoista..po co wogole Twoj komentarz

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane