• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zawinili kierowcy, stracili piesi

Piotr
19 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Zgodnie z zapowiedzią złożoną w Trojmiasto.pl kilka dni temu, drogowcy usunęli zieloną strzałkę na skrzyżowaniu ul. Morskiej i Trasy Kwiatkowskiego w Gdyni, bo kierowcy powodowali w tym miejscu wypadki. Po zmianie skrócili jednak zielone światło dla pieszych i rowerzystów aż o 50 sekund.



Na problem zwrócił uwagę pan Piotr z Gdyni. Oto jego list:

Czujesz się bezpiecznie na przejściach dla pieszych z zielonymi strzałkami?

Do Trójmiasta powoli przebijają się rozwiązania z cywilizowanej części Europy, gdzie piesi traktowani są priorytetowo, a samochodowy transport indywidualny jest uważany wręcz za zło konieczne (słusznie lub nie - to inna dyskusja). Nasi urzędnicy też zaczynają opowiadać o zielonych miastach, priorytecie dla transportu publicznego i zachęcają do poruszania się rowerem.

Dlatego z wielką radością przeczytałem na portalu Trojmiasto.pl, że skrzyżowanie ul. Kwiatkowskiego z ul. Morską będzie bezpieczniejsze. Regularnie dochodziło tam bowiem do potrąceń. Policja i urzędnicy wiedzą dlaczego: kierowcy wymuszali pierwszeństwo na pieszych i rowerzystach, bo uważali, że zielona strzałka uprawnia ich do wjazdu na skrzyżowanie bez sprawdzenia, czy nikomu nie zagrażają.

Diabeł tkwi w szczegółach



Urzędnicy dostrzegli problem i ucieszyłem się ogromnie, gdy przeczytałem, że to już przeszłość, bo faza świateł została zmieniona i kierowcy nie będą mieli zielonej strzałki, gdy zielone mają piesi i rowerzyści.

Super, prawda? Też tak pomyślałem. Do czasu, aż się tam pojawiłem. Najpierw jako pieszy, potem rowerzysta. Diabeł tkwi bowiem w szczegółach.

Okazało się, że rzeczywiście faza świateł została zmieniona. Jak? Kierowcy jadący od strony obwodnicy nadal mają zieloną strzałkę, która zapala się, gdy zielone mają jadący ul. Morską. Ale piesi i rowerzyści udający się w tym samym kierunku muszą grzecznie czekać, bo mają czerwone. Owa zmiana to skrócenie zielonego dla pieszych i rowerzystów, żeby kierowcy mieli wygodniej! Kto zapłacił za wypadki powodowane przez kierowców? Piesi i rowerzyści. Logiczne, prawda?

Warto dodać, że zielona strzałka w godzinach szczytu praktycznie nic nie daje. Ruch na ul. Morskiej jest tak gęsty, że przejeżdżają na niej jedno-dwa auta. A w tym czasie na przejściu czeka kilku pieszych i rowerzyści. Kogo jest więcej? Kto miał mieć priorytet w poruszaniu? Urzędnicy nie znają odpowiedzi na to pytanie czy znają, tylko co innego mówią, a co innego robią?

Ostatni wypadek w tym miejscu przed zmianą sygnalizacji świetlnej.



Wojciech Folejewski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni: Kierowcy stracili więcej


Wojciech Folejewski. Wojciech Folejewski.
Naszym nadrzędnym celem było podniesienie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu.

Dla grup sygnalizacyjnych objętych zmianami zostały pomierzone średnie czasy trwania sygnałów zielonych w ciągu dnia (w godzinach 6-22).

Przed zmianami:
  • Średni czas trwania sygnału zielonego dla pieszych i rowerzystów: średnio ok. 83 sekundy.
  • Średni czas trwania sygnału zielonego dla strzałki warunkowego skrętu w prawo: średnio ok. 86 sekund.

Po zmianach:
  • Średni czas trwania sygnału zielonego dla pieszych i rowerzystów: średnio ok. 44 sekundy.
  • Średni czas trwania sygnału zielonego dla strzałki warunkowego skrętu w prawo: średnio ok. 33 sekund.

Analiza tych czasów pokazuje, że średni czas trwania sygnałów spadł o ok. 39 sekund dla pieszych i rowerzystów oraz o ok. 53 sekundy dla pojazdów. Oznacza to spadki o odpowiednio: o ok. 47 proc. i ok. 61 proc. Jak pokazują powyższe dane, grupą, którą więcej "straciła" są kierowcy, a nie rowerzyści i piesi.

Nasze obserwacje w ciągu pierwszych dwóch tygodni funkcjonowania nowego rozwiązania wskazują, że przede wszystkim poprawiło się bezpieczeństwo pieszych, co było naszym priorytetem. Kierowcy bowiem zatrzymują się przed przejściem dla pieszych i przejazdem rowerowym.

Wdrożenie tego rozwiązania wymagało zastosowania kompromisu, w postaci skrócenia czasów trwania sygnałów dla dwóch grup sygnalizacyjnych w taki sposób, by nie spowodować znacznego pogorszenia warunków ruchu dla wszystkich jego uczestników. Wprowadzenie jeszcze większych ograniczeń dla ruchu samochodowego mogłoby spowodować odkładanie się długich kolejek na wlocie Trasy Kwiatkowskiego od strony obwodnicy. A to skutkowałoby pogorszeniem bezpieczeństwa kierowców dojeżdżających do skrzyżowania Trasą Kwiatkowskiego.
Piotr

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (192) 9 zablokowanych

  • Pieszy dochodząc do pasów wręcz wbiega żeby nogę na pasach postawić i wymusić pierwszeństwo a gdy auto już zmusi do hamowania to wtedy idzie jakby miał za chwilę zemdleć... wtedy już mu się nie spieszy... tylko ja to zauważyłam....?

    • 7 0

  • ku rozwadze

    Zielone strzałki kiedyś były malowane na tabliczkach i komu to przeszkadzało? Odpowiedź : łunii jewropiejskiej!!! Nie znam takiego skrzyżowania, na którym 24/7/12 (godz/dni/mies.) jadą samochody w każdym kierunku i idą piesi chmarą przez wszystkie przejścia. Więc strzałki powinny być na każdym skrzyżowaniu, by upłynnić ruch, by samochody nie stały niepotrzebnie pod czerwonym światłem i nie zatruwały powietrza (ekologia się kłania - taka modna obecnie). Obowiązek zatrzymania się przed czerwonym światłem z zieloną strzałką, gdy całe skrzyżowanie jest doskonale widoczne i nikt nie utrudnia jazdy uważam za głupi, no chyba że chodzi o to by spalić jak najwięcej benzyny, bo ponad połowę jej ceny stanowią podatki tak ważne dla krajowego budżetu.

    • 1 1

  • Alex (1)

    Piesi i rowerzyści to święte krowy na drodze/ulicy, która jest dla samochodów. Piesi i rowerzyści są goścmi na tej drodze, przecinając ja w poprzek (przejścia dla pieszych/rowerzystów). Do póki nie zacznie się karać za przewinienia również ich, dotąd nie będzie porządku. Do tej pory karze się tylko kierowców, bo uznano, że na drodze ważniejszy jest pieszy niż auto, co jest absolutną bzdurą. Sam chodzę i jeżdżę rowerem, ale jeżdżę też autem i widzę co sie dzieje. Nie ukrywam, że i wśród kierowców jest mnóstwo prostaków i wiecznie się spieszących.

    • 6 5

    • Wolisz rowerzystów na ulicy ?

      • 0 0

  • W Gdańsku jest tak samo lub nawet gorzej

    Zielone dla pieszych i rowerzystów 15 sekund dla samochodów 75 sekund.

    Gdańsk Zaspa przez chodnik zrobiono wjazd do centrum handlowego. Żeby było taniej zrobiono z kostki więc doskonale widać że kiedyś w tym miejscu jej nie było. Kiedyś był to tylko wyjazd i ze względu na układ drogowy w tym miejscu miało to uzasadnienie ale jakiś geniusz wprowadził ruch dwukierunkowy co jest bez sensu bo za 100 m jest drugi wjazd do tego centrum na dokładnie ten sam parking i przy tym drugim wjeździe nie ma żadnych świateł.

    • 2 1

  • Brak informacji

    Jak zmienił się czas trwania światła zielonego ( bezwarunkowego ) dla pojazdów ???

    • 3 0

  • czy tak wsamo bedziecie tytulowac artykul o kazdym ograniczeniu kolo szkoly?

    kiedys przed szkolami bylo 50 dzieci nieuwaznie wbiegaly na ulice wpadaly pod samochody i ktos stwierdzil ze jak sie ograniczy predkosc kolo szkol do 30 to wypadkow bedzie znacznie mniej
    okazalo sie ze faktycznie licbza wypadkow spadla o 90%

    czyli jak powinien brzmiec tytul?
    zawinily dzieci stracili kierowcy?

    • 1 1

  • (1)

    "Czujesz się bezpiecznie na przejściach dla pieszych z zielonymi strzałkami?"

    Serio? A gdzie takie przejście jest? jeszcze nie widziałem

    • 1 0

    • Odpowiedź: tak, pod warunkiem że do przejścia nie zbliża się samochód. A wystarczyłoby zrobić strzałki wzbudzane pętlą po 5 sekundach postoju.

      • 0 0

  • Zielone strzałki do likwidacji

    Na większości skrzyzowaniach z zielonymi strzałkami powinno one zostać zlikwidowane bo stwarzają bardzo duże zagrożenie dla pieszych i rowerzystów. Przykład czarny dwór/Dabrowszczakow kierowcy poprostu nie zatrzymuja się przed strzałka co powoduje wymuszanie pierwszeństwa na pieszym a to jest konsekwencją potrąceń. Wybierz sobie dowolne skrzyżowanie z zieloną strzałka... Sprawdź Ile kierowców się przed tą strzałka zatrzyma?

    • 2 0

  • Zielone strzałki stwarzają zagrożenie

    W głównej mierze Zielone strzałki stwarzają zagrożenie na drodze. Były dobre może 30 lat temu jak nie było takiego ruchu jak teraz

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane